For alle > Opslag i bøger og på arkiver m.v.

Jordmoder eksaminationsprotokol

(1/2) > >>

Jytte (medlem 5727) pedersen:
Er der en venlig sjæl der evt vil slå op i jordmoder eksaminationsprotokollen på Rigsarkivet?

Jeg mener der findes en protokol over eksaminerede jordmødre fra 1739 til 1982.

Det drejer sig om min oldemor Ellen Jensen f. Lausen, Sønderborg Amt, Als Nørreherred, Nordborg sogn.

Hun er født 6. september 1848 i Pøl, og var distrikstjordmoder i Nordborg, Als, i 48 år.
Det har ikke været muligt for mig at finde hende uddannet? Jeg har haft bogen, Danmarks jordemødre af Nellemose udgivet i 1935, men der er hun ikke at finde.

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen

Kurt Dahl:
Hej Jytte

Jeg har lige bestilt den omtalte protokol til brug på Aalborg Stadsarkiv (jeg har også fået Rigsarkivets godkendelse til at se deri) Da dit spørgsmål vedrører 1800 tallet, så skal jeg gerne se om jeg kan finde din oldemor når protokollen kommer.

Venlig hilsen

Kurt Dahl

John Damm Sørensen:
Hej Kurt,

Hvis du har protokollen fra omkring 1800, er jeg interesseret i en Zippora Roesen fra Sjelle i Århus Amt, hun dør 32½ år gammel i 1809 og var en meget afholdt jordemoder.

Hilsen
John

Henriette Brandt:
Skulle du have mere tid, må du meget gerne se, om der står noget om Catharina Maria Hassenpflug, som var jordmoder i Borre på Møn. Hun er flyttet dertil fra København omkring 1812, hvor den hidtidige jordmoder i sognet døde.

Hun blev født 28.04.1764 i København og gift med Gabriel Christian Brodersen den 16.09.1785. Han døde i 1802.

Hilsen
Henriette

Jytte (medlem 5727) pedersen:
Hej Kurt Dahl

Hvor er det flot hvis du vil søge efter hende, det er jeg meget glad for. 1000 tak

MVH Jytte Pedersen

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version