TYDNING AF FADDERNES NAVNE VED MAREN MEHLS DÅB

Startet af Karen Thyssen, 24 Maj 2013 - 10:26

Forrige emne - Næste emne

Karen Thyssen

Hej

Jeg ville meget gerne have "oversat" fadderne navne ved Maren Mehl´s dåb 2-10-1815,Horsens Nim Skanderborg opsl 55.
Det ser måske  ikke svært ud,men jeg er ikke sikker i min tydning af navnene.
Håber I kan hjælpe.

Venlig hilsen

Karen Yhyssen

Elin Madsen

Hej

Hvad læser du selv?

venlig hilsen
Elin

Karen Thyssen

Hej

Jamen jeg læser:
Christen Baccker??,Gjestrup?
Jomfru Karen Overbye,Erigerslev??
Købmand Lorenz?? Nielsen ,Monberg??
Christen Thanling??
og Lars Winding

Mon ikke der er en fejl eller to?


Venlig hilsen

Karen Thyssen

Elin Madsen


Horsens Nim Skanderborg opsl 55.
Jeg går ud fra, at du mener Horsens Vor Frelser. Det er desværre en af de kirkebøger, der lige nu ikke kan læses - viser sort firkant.

venlig hilsen
Elin

Nina Friis

Hej Karen.

Jeg kan heller ikke hjælpe dig videre med tydningen, men er lidt nysgerrig mht. hvordan du er i slægt med Maren Mehl, som jeg ganske vist ikke kender noget til - men navnet Mehl forekommer i min slægt.

Venlig hilsen
Nina Friis

Karen Thyssen

Hej igen

Holger Reedtz Rosenstand er min tip tip oldefar og var gift med Ane Marie Jørgensdatter,der døde kort tid efter Maren Mehl blev født.Jeg har ikke kunnet spore Ane Marie Jørgensdatter (min tip tip oldemor) og det ærgrer mig,og derfor prøvede jeg at finde fadderne ved Maren Mehls dåb , for at se om det fører til noget..og det er der jeg står nu!Så hvis nogen ved noget om Ane Marie Jørgensdatter ,vil det være så dejligt.

Venlig hilsen

Karen Thyssen

Nina Friis

Hej Karen.

Kiggede lige mine fortegnelser over Mehl érne igennem og Holger Reetz Rosenstand nævnes også, ligeledes Ane Marie Jørgensdatter og her ifølge dette materiale, som jeg har fået tilsendt, er Ane Marie Jørgensdatter født omkring 1787 - ingen noter desværre.

Jeg er ud af en anden gren af Mehl érne og kan føre mine Mehl ér tilbage til Ditlev Nicolai Mehl født 1654 i Itzehoe.

Jeg går ud fra, at dine Mehl ér stammer fra Ane Marie Jørgendatters side, eller er det forkert opfattet ?

Venlig hilsen

Nina Friis

Karen Thyssen

Hej Nina

Ditlev Nicolai Mehl fra Itzeho er min 5xtip-oldefar,så  ham har vi fælles!..Maren Mehls mor hedder Maren Groth Mel,hendes far Ditlev Mehl(sognepræst) ,hans far Johan Mehl (guldsmed)..og så Ditlev og til sidst (Major) Mehl.Dem må du vel også have ?

Ane Marie Jørgensdatters spor standser ved hende,så hvem hun var, eller hvem familien var ,har jeg ikke kunnet spore.Jeg kan se ,hun blev gift i maj og fødte i oktober sin datter Maren Mehl,så det har nok skullet gå lidt stærkt med at blive gift.Hun dør så et halvt år efter.Hvordan man har mulighed for flere oplysninger om hende ved jeg ikke.Nygårds sedler,folketællinger o.l. viser ikke noget afgørende.

Venlig hilsen

K.T.

Nina Friis

Hej Karen.

Mehl navnet er fra min mors slægt. Min morfarhed Mehl , så navnet kan føres helt tilbage til Nicolai Ditlev Mehl. Og jo, vi har skam nogle af de samme aner :

Min 2 x tip hedder Peter Jakobsen Tetens Mehl   hans far
      3x tip hedder Johannes Mehl                       hans far
       4 x tip hedder Henrik Johansen Mehl           hans far
       5 x tip hedder Johan Mehl                          hans far
        6 x tip Ditlev Nicolai Mehl  fra Itzehoe


Så stopper min aneliste mht Mehl érne. Jeg har hørt om en Major Mehl, og jeg har også nogle gamle papirer, hvor en sådan bliver nævnt, men jeg har ingen noter, opslag eller dokumentation på, at han skulle være nr. 7 x tip- kun en formodning om, at det nok forholder sig således. Ligeledes mangler jeg også dåbsopslag mht Ditlev Nicolai Mehl fra Itzehoe- så hvis du har det, ville jeg da forfærdelig gerne have dem.
Mht. Ditlev ved jeg selvfølgelig noget fra Nygaards Sedler,og der er også historier fra Rudkøbing om ham.
Via min 3 x tip Johannes Mehl kommer også Bering navnet ind i billedet, idet han gifter sig med en Bering, men det navn har du ikke, eller hvad ?

Venlig hilsen
Nina Friis

Karen Thyssen

Hej Nina

Din "familien Mehl"starter med Ditlev Nicolai Mehl ,Johan mehl,Henrik Johansen mehl og Johannes Henriksen Mehl,der gifter sig med Gurine Katrine Bering og får sønnen Niels Bering Mehl.

Jeg er også i familie med Bering slægten,men min starter med Rådmand Peder Jensen Bering,Peder Pedersen Bering ,Bodil Pedersdatter Bering til Maren Andersdatter Broch,søster til prof.Vitus Pedersen Bering.Jeg ved ikke hvor de to Bering-grene krydser?

"din" Henrik Johansen Mehl (1735-1784)og" min" Ditlev Mehl(1726-1786)er er søskende og det er  her "vores" Mehl-træ deler sig......det er her jeg får Maren Groth Mehl,mor til Holger Reedtz Rosenstand ,hvor ringen slutter.

Sjovt


V.H.Karen Thyssen

Nina Friis

Hej Karen.

Ja det er sjovt, da det ikke er så ofte man møder nogen, der har forsket i slægten Mehl.

Dog tror jeg, hvis vi skal udveksle yderligere erfaringer, at vi skal gøre det via mailadresser. Min står under medlemmer.

Venlige hilsener fra
Nina Friis  :)

Poul Eriksen

Blot for ikke at glemme det oprindelige spørgsmål   :) :

Jeg læser faddernavnene ved Maren Mehls dåb således:

Kjøbmand Christen Bacckes
Hustru, Jomfru Karen Overbye
Engerslev, Kjøbmændene
Søren  Nielsen Monberg, Christen
Thaanning, Lars Winding

Venlig hilsen,
Poul




Karen Thyssen

Hej

Til Nina:god ide!

Til Poul:Mange tak,det ser helt rigtigt ud,blot er det måske Christen Bacches hustru ,der er der,og ikke Christen selv,da han
s hustru nok ikke er jomfru?Eller er det forkert tænkt?
Jeg er lidt ked af,at der ikke er nogen der hedder Jørgen....det kunne  have været faderen til Ane Marie Jørgensdatter!...jeg tror faktisk ikke det er muligt at finde frem til hende.....Men mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Karen Thyssen

Poul Eriksen

Jeg mener bestemt også, at det skal forstås som "Chr.B.'s hustru" og "Jfr. Karen O.Eng.".

Tilsyneladende har Christen allerede her i 1815 været gift med sin Ane Margrethe:
Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens Købstad, Borgergade No. 446, 1, FT-1834 
Chr Bache 65  Gift  Kiøbmand 
Ane Magrette 59  Gift  hans Kone 
Christine M Bache 23  Ugift  Deres Børn  (f. ca. 1811)
Ane M Bache 17 ??  Ugift  Deres Børn 
Jens Winther 23  Ugift  Tienstfolk 
Ellen Mechesen 27  Ugift  Tienstfolk

Venlig hilsen,
Poul

Karen Thyssen

Hej

Tak for fordi du fandt folketællingen med Bache.Jeg prøvede selv Nygårds sedler og fandt en Chr.Bache, der også hed Jørgen,men det var desværre absolut ikke den rigtig "far-Jørgen",så fadderne kan ikke komme løsningen med Ane Marie Jørgensen nærmere,men jeg er meget glad for oversættelsen af div.faddere.Mange tak for det !!

Venlig hilsen

Karen Thyssen