Plejebarn i Flensborg

Startet af Anne Ravnskjær, 15 Maj 2013 - 14:45

Forrige emne - Næste emne

Anne Ravnskjær

Hvor skal jeg søge efter oplysninger.

Om min oldefar Herman Hartvig født 1868 ved jeg, at han blev døbt i Flensborg og voksede op som plejebarn samme sted. Hvem er hans forældre? Hvor findes der oplysninger om hans plejesag?

Han blev født den 31. aug. 1868 angiveligt i Flensborg og døbt den 15. sep. 1868 i Sct. Marien Kirche i Flensborg.


Min oversættelse af fødsels/dåbsindførelsen:

Herman Hartvig uægte søn af Nielsine Pedersdatter fra Hjortlund Ribe Amt og den angivelige fadre løjtnant Herman Hartvig ved det 25. regiment i Sønderborg.

faddere 1. Heinrich Voigt 2. Friderich Jensen 3. Christine Mort

Fødselsretten er fra Sønderborg blevet anerkendt. Borgmester Porsby 13.3.1869.

Vedr. moderen:

I Hjortlund kirkebog finder jeg kun en Nielsine Pedersdatter. Hun er f. 1840, 3 Okt. - "Nielsine Pedersdatter, døbt i kirken 15 november 1840 Gaardmand Peder Sørensen og hustru Anne Marie Nielsdatter, Hjortlund". Der er ikke andre alternative Nielsin'er i Hjortlund, som kan være hans mor.  Nielsine tager til Ribe 15 år gammel for at tjene. Herfra er hendes eventuelle livsvej til Flensborg ukendt. Hun er ikke indført i ankomstlisten i Ribe.

Vedr. faderen:

Jeg har kontaktet de tyske myndigheder angående Herman Hartvig og det 25. regiment. De kan finde en Herman Theodor Hartwich f. 26. dec. 1839 i Danzig som var leutnant i 1. Rheinisches Infanterie-Regiment Nr. 25. fra 1860-1868. Han er formentligt min tipoldefar, men jeg mangler et bevis. Det er ikke nok, at navnene Hartvig og Hartwich er synonyme i Tyskland.


Jeg ved ikke hvor jeg skal søge efter hans plejesag. Jeg ser tre mulige retninger:

1. Moderen kommer fra Ribe amt, så det er en mulighed. Hun er givetvis rejset fra Ribe igen.
2. Anerkendelsen af fødselsretten (faderskabet) kommer fra Sønderborg. Sønderborg var blevet tysk  i 1868. Er plejesag ført her, må der skulle ledes i tyske arkiver, men hvilke?
3. Så er der Flensborg tilbage. Hvor skal jeg henvende mig her? og hvilke arkiver er relevante?


med venlig hilsen

Anne R

Christian Konstmann Autzen

Prøv under "Søgning på arkiver" - her hjælper Cay-Eric Gaipel med Flensborg, og han kan mæske hjælpe dig.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anne Ravnskjær

Hej Christian

God ide, men lige nu har jeg et større problem med min hjemmeside og filezilla.

mvh

Anne R