Olga Elise Bertha Marianne Christiansen m/børn Odense/Århus 1906-?

Startet af Bettina Bendix Andresen, 12 Maj 2013 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Bettina Bendix Andresen

Hej forum,

jeg søger hjælp til at "afslutte" børnene og hustruen i flg. ægteskab:

Skrædder Jacob Andreasen f. 4.1.1876 (kb Svendborg/Nyborg 1875-80 , ops. 10, nr. 1, pa. 9) og
Olga Elise Mariane Christiansen f. 20.7.1878 (kb Højby/Åsum/Odense 1843-84, ops. 6, nr. 5, pa. 62)

Parret bliver viet 1.3.1898 (kb Sct. Knud/Odense 1892-06, ops 173, nr. 11, pa. 170) og skilt i 13. april 1909. Skilsmissen findes nævnt, da Jacob Andreasen indgår nyt ægteskab (kb Åby/Hasle/Århus 1909-18, ops. 158, nr. 15, pa. 170).

I årene, hvor parret var gift fik de flg. børn:

Niels Juel Max Andreasen f. 3.5.1898 (kb Odense/Sct. Knud/Odense 1895-98, ops. 175, nr. 128)

Robert Richard Holch Andreasen f. 6.11.1899 (kb Sct Knuds/Odense 1898-01, ops. 74, nr. 363)
Konfirmeret 5.10.1913 (kb Åby/Århus 1909-18, ops. 101, nr. 12, pa. 110)

Edith Augusta Jacobe Andreasen f. 16.8.1901 (Odense/Sct. Knud/Odense 1898-1901, ops. 385, nr. 267)
FT 1906, hvor hun opholder sig hos sin morfars bror:
Odense, Aasum, Sønder Næraa, Sønder Nærå, 7b, 123
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Erik Kristiansen   27-12-1836    Enkemand   husfader   skræder      
Mariane Amanda Rasmussen   19-12-1878    Ugift   husholderske         
Edith Augusta Jakobe Andreasen   16-8-1901    Ugift   barn
Politiets reg.: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewregisterblad&id=1502457&browseType=&searchname= 1. 11.1920, hvor hun kommer fra Vejle
Jeg mangler at udfylde hullet, der dækker årene 1906-20; resten af hendes liv inkl. ægteskab, børn osv. har jeg.

Olga Marie Holch Andreasen, f. 12.4.1903 (kb Sct Knuds Sogn/Odense 1902-06, ops. 230, nr. 70)

Det meste af familien i FT 1901:
Odense, Odense, Odense Købstad, Lahnsgade, 7, FT-1901
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Niels Christian Hansen   9. august 1874    Gift   Husfader   Handelsagent   Krarup Fyn   
Ane Hansen   6. juli 1875    Gift   Husmoder   Ikke angivet   Rynkeby Svendborg Amt   
Niels Hansen   20. oktober 1900    Ugift   Barn   Ikke angivet   Odense   
Jakob Andreasen   4. januar 1876    Gift   Husfader   Skræddersvend   Nyborg   
Olga Elna Birthe Mariane Christensen   20. juli 1879    Gift   Husmoder   Ikke angivet   Høiby [Højby] Odense Amt   
Niels Juel Max Andreasen   3. maj 1898    Ugift   Barn   Ikke angivet   Odense   
Robert Richard Holck Andreasen   6. november 1899    Ugift   Barn   Ikke angivet   Odense


Skrædder Jacob Andreasens liv har jeg kortlagt fra fødsel til død, inkl. nyt ægteskab og flere børn. Jacob bliver resten af sit liv i Åbyhøj, hvor han dør i 1947.

Men jeg er helt blank hvad angår

Olga Elise Bertha Mariane Christiansen og hendes børn:
Robert Richard Holch Andreasen
Niels Juel Max Andreasen
Olga Marie Holch Andreasen


Jeg har søgt efter dem alle i København i politiets register; jeg har søgt efter Niels, Olga og Ediths konfirmationer i Åby og Århus, da det i FT 1921 under Jacob Andreasen nævnes, at han er tilflyttet Åby kommune fra Århus kommune i 1913. Udvandrerregistret er tjekket.

Med venlig hilsen
Bettina Bendix Andresen



Mette R Francke

Hei

På Edith Augusta sitt blade står det hun kommer ( flyttende ?) fra Vejle.

Mette
Mette R Francke

Bettina Bendix Andresen

Ja, men jeg har ikke fundet hende i Vejle.
Venlig hilsen
Bettina

Mette R Francke

#3
Hei

Hva med dåp til Edith sine barn , er noen av Edith sine søsken faddere ?



Mette
Mette R Francke

Bettina Bendix Andresen

Hej Mette,

gode forslag, men der er ingen faddere fra den side af familien.
Faktisk kom det som overraskelse for min familie, da jeg fortalte at Eidths forældre var skilt.

Venlig hilsen
Bettina

Bettina Bendix Andresen

Da jeg gennemgik min egen efterlysning, kunne jeg se, at der lige manglede at blive lukket et hul: Ediths konfirmation. Jeg har nu gennemset Vejle Sct. Nicolai og Vor Frelser 1915 og 16, desværre med negativt svar.

Da Edith bliver gift i 1.5.1921 opgiver hun, at forældrene bor i Åbyhøj ved Århus. Men det er, som før nævnt, kun Jacob, jeg har fundet.
Jeg tror, at moderen Olga Elise er flyttet med Niels, Olga og Edith, da jeg ikke har kunnet finde deres konfirmationer.
Jeg tror ikke, at de er flyttet tilbage til Fyn, da familien dernede også fik sig en overraskelse, da jeg fortalte, at jeg er efterkommer af Edith. De have kun hørt om den ene af drengene, som de desuden troede var uægte født. Jeg kan desværre ikke huske, hvilken en af drengene, de har hørt om.

Venlig hilsen
Bettina

Mette R Francke

Hei

Kanskje det er verdt å avlegge borgerservice kontoret ett besøk ?

Hvis noen av Olga Elise sine barn var i live i 1968 ( og det er det jo en mulighet for ) kan du kanskje spore de via cpr-nr deres.

Det koster ca 60 .


Mette
Mette R Francke

Bettina Bendix Andresen

Hej Mette,

tak for dit forslag, som jeg vil tage til efterretning. Desværre har jeg endnu ikke haft meget held med borgerservice, men det må da vende!

Venlig hilsen
Bettina

Bettina Bendix Andresen

#8
Jeg har i dag været på borgerservice i Skanderborg (tak til kompetent og venlig hjælp) og kommet derfra med lidt godt nyt.

Desværre var der intet nyt om Robert Richard; men hans søskende levede i 1968.
Niels Juel døde 31.12.1988 i Bolbro Odense V. Han boede i Odense og omegn så længe tilbage som det var registreret. Desværre fik jeg ikke oplysning om ægteskab.
Olga Marie døde 12.06.1976 i Odense C. Hun blev gift med Carl Christian Simon Dindler http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1506194&searchname=polit_simple og http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1506193&searchname=polit_simple 30.05.1925.

Jeg søgt vielsen i flg. odenseanske kb'er: Odense fra Ansgar til Odense Vor Frue uden held. Jeg har dog meget hurtigt fundet gommens aner, da der jo ikke går tretten på dusinet med efternavnet Dindler! Bla. denne:

Odense, Odense, Odense Købstad, Jens Benzonsgade, , 164, FT-1901, C1149
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Carl Casper Dindler   17. December 1859   Gift   Husfader   Smedemester   Odense
Hansine Marie Dindler   7. Marts 1864   Gift   Husmoder      Kerteminde
Harald Emil Dindler   13. November 1885   Ugift   Barn   Smedelærling   Kerteminde
Anna Sophie Elizabeth Dindler   31. December 1887   Ugift   Barn      Odense
Niels Juul Dindler   28. Juli 1897   Ugift   Barn      Odense
Carl Christian Dindler   23. December 1899   Ugift   Barn      Odense

Jeg mener nu, at jeg (forsigtigt) kan konkludere, at Olga Elise efter skilsmissen i 1909 er vendt tilbage til Odense med børnene. Så det burde alt andet lige blive nemmere at finde genfinde hende.

Med venlig hilsen
Bettina

Mette R Francke

#9
Hei

http://www.odensedatabasen.dk/kilde/ft1921/192117363

  K ildetype
   Folketælling
   Tidspunkt - Dag 1
   Tidspunkt - Måned 2
   Tidspunkt - År 1921
   Personnummer 18991223003
   Løbenummer 192117363
   Husstands-/familienummer 3
   Adresse Jens Benzonsgade 42, 1. sal, over gaarden [Ansgar]
   Fornavn  Carl Christian Simon
   Efternavn Dindler
   Fødselsdag 23-dec
   Fødselså 1899
   Civilstand Ugift
   Fødested Odense
   År for flytning til kommunen
   1920
   Forrige opholdssted København
   
Mette R Francke

Mette R Francke

#10
Hei

I ft 1925 Odense Jens Benzongade lige nr , oppslag 59.
Olga Marie Holch og Carl Christian Simon Dindler.

Samme adresses i 1930 , oppslag 173.
En sønn ,  Carl Curt Linnegaard Dindler født i 1929.

Dåp : Odense Ansgar 1928-1934 , oppslag 26 # 43.

Curt dør i 2009.
http://www.afdoede.dk/index.php?page=visannonce&id=1030129445

Dette er trolig Olga Marie ( Dindler ) sin svigerdatter.
http://www.afdoede.dk/index.php?page=visannonce&id=1018825418

Mette
Mette R Francke

Bettina Bendix Andresen

#11
Hej igen Mette,

det var da en vældig fin database, du henviser til i dit sidste svar.
Jeg har der fundet Olga Marie og Carl Christians adresse Thorsgade 24.

"Beskrivelse fra registrant
Forhuset og tværhuset blev opført 1882-83 for maler H. J. Sørensen. Tværhuset opr. til værksted, senere sukkervarefabrik og o. 1910 ændret til beboelse. I 1938 blev ejendommen overtaget af smedemester C. Dindler som indrettede smedie i tværhuset"

Hilsen fra Bettina

Tilføjelse:
Ja, annoncen så jeg i formiddags, inden jeg vidste om det familie.

Det undrer mig blot, at deres vielse ikke er til at finde lisså nemt. Men jeg må lige se under børnenes dåb om der fremkommer flere oplysninger.

Mette R Francke

#12
Hei

Ja det er en flott side.

Jeg har redigert svaret mitt.
Funnet en sønn av Olga Marie : Curt 1929-2009  navn på hans kone og det som trolig er sønnen.

Ved Curt sin dåp står det hvor foreldrene er viet.
Se også hvem som er faddere.

Mette
Mette R Francke

Bettina Bendix Andresen

Hej,
ja, det burde være så nemt, men selv med min bedste vilje kan jeg ikke læse andet end, at de er viet i St. Jakobs kirke. Den finder jeg i København, men de er ikke viet der?

Er der andre der har bedre bud end mig?
De er heller ikke fundet under borgerlige vielser i København.

Venlig hilsen
Bettina

Gitte Johansen

Skt. Jakobs Kirke i Odense er en Metodistkirke, og findes endnu ikke på nettet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bettina Bendix Andresen

Hej Gitte,

tak for svaret, så giver det hele jo meget mere mening :)

Venlig hilsen
Bettina

Regelsen

Hej

Carl Christian Dindler, smedemester; * 23.12.1899 i Od., søn af smedemester C.C.Dindler,
udd. s. kleinsmed h. faderen 1914-19, svend sst. 1919-36, etabl. sig s. selvstændig
smedemester og overtaget faderens virksomhed 1936, medl. af Centralforeningen f. Smedem.
i Østifterne, cencor på Teknisk Skole en årrække, arbejdsfelt: bygnings-, gelænder- og
kleinsmedearbejder, reparationsværksted f. maskiner. Firma: C.C.Dindler, smedemester,
Thorsgade 24, Odense. [De Danske Jern- og Metalerhverv, 1960 ], 1965/66 s. adr.

1965/66: C. Curt Dindler, kleinsmed, Prins Haralds Alle 114; Sv. Aa. Dindler, smedemester
Åløkkevænget 8.

Venlig hilsen
regelsen

Bettina Bendix Andresen

Hej Regelsen,

sikke et cv du har fundet frem der!

Tak for de mange detaljer om Dindler.

Venlig hilsen
Bettina

Regelsen

Hej

Carl Svend Ove Dindler, * 08.07.1895 i Odense, smed, ~ 27.02.1920 med Anna Elisabeth Nielsen.
Udd. 1909-15, 1915-21 i USA, Bibel & Missionsarb.; Smedemester i Odense fra 1922, inkassator
for O.K. Elektricitetsværk fra 1936, medlem af kirken fra 1909, m. af komiteen for Afholdsforbundet,
Odense fra 1938, formand for kirkeværgerne & lokalprædikant i Sct. Jacobs kirke i Odense fra 1935.

1939: Aaløkkevænget 8, Odense.
Venlig hilsen
regelsen

Bettina Bendix Andresen

Hej Regelsen,
tak for de nye oplysninger om Dindler. De viser, at medlemsskabet af den anden kirke bestemt ikke bare har været en flirt. Jeg har en bog om afholdsbevægelsen i dk, så jeg vil se om der er noget i den, jeg kan bruge i denne forbindelse.
Venlig hilsen
Bettina