Kendskab til svensk friherreslægt RAPPE i DK søges ud over Eva Marie Rappe.

Startet af Lise Østerberg Bahr, 07 Maj 2013 - 13:00

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Friherreslægten til general Friedrich Otto von Rappe, moderen var af slægten Winterfeldt, født i Mecklenburg,  født 3. oktober 1679 på Frederikshald - 2. december 1758 i København, dansk officer og Overprææsident i Køenhavn, havde en søster Eva Marie Rappe - tilknyttet datidens  Højskole og Skytte- og Idrætsforeninger.

(se endvidere Dorothea Gjord - datter af justitsråd Gjord Andersen slægten indgift).

Rappe slægten ved bl.a. faderen Joachim Casper von Rappe(se tilknytningen til : ad general og Baron Erhard Wedel-Jarlsberg).

Kan nogen bidrage med yderligere info. om slægten i DK og eller andre steder ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Annette Damgaard Hansen

#1
Hej Lise

Otto Friderich Rappes datter, Juliana Margaretha von Rappe er på disse sider:

http://skeel.info/getperson.php?personID=I17727&tree=ks
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I52573&tree=2.

Der er en Løytnant Bernt Hartvig von Rappe på Geni.con
http://www.geni.com/people/Bernt-Hartvig-von-Rappe/6000000003830506234

og sidst men ikke mindst er der dette link, som du muligvis godt kender:
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/svenske/R-smaa/Rappe.htm

Vh. Annette Damgaard

Berit Frank Pagh


Kære Lise,

Når man plukker lidt her og henter lidt der og blander det sammen, uden hensyn til tid og sted - og historiske fakta - så går det galt.

Man bør i det mindste have styr på de oplysninger man lægger ud, inden man beder andre om hjælp.

Frederich Otto Rappe var IKKE af svensk friherreslægt.

Og - hvornår var det nu lige, at højskolebevægelsen startede ?


Vh,
Berit Pagh.

Lise Østerberg Bahr

God morgen.

Tak for infos.

Jo tak - noget kendte jeg naturligvis, og det er vældig spændende med von Sydow slægtens indgåelse i denne (tænker her på Bergmann relationer ) - m.mere.

MVH
Lise Ø Bahr

Annette Damgaard Hansen

#4
Hej Lise.

Der står en ganske under underholdende historie om Frederik Otto von Rappe på et Norsk Forum - ved ikke om du kender det?:


Baron Friderich (Frederik) Otto von Rappe.  Denne hadde en meget
lysende offisers- og embedsmannskarriere.  Han var født i Fredrikshald
2/10-1679.  Som løytnant hadde han et par års permisjon for å studere
felttoget i Brabant under Spanske Arvefølgekrig (han var med "Le grande
alliance"), noe man gjenfinner i Holbergs "stortalende soldat"!
11/1-1717 ble han karakterisert (midlertidig) major og aide-de-camps
for general Erhard Wedel Jarlsberg, den norske hærs
øverstkommanderende.  12/11-1717 ble han fast major ved Akershusiske
nasjonale infanteriregiment, 1718 oberstløytnant, og 30/8-1728 oberst
og sjef for 1. Akershusiske nasjonale infanteriregiment.  Fra
8/10-1732 til 28/4-1740 var han sjef for det Søndenfjellske gevorbne
(vervede) infanteriregiment, da kalt Rappes regiment, fra 1735 som
generalmajor.  I 1740 ble han ridder av Dannebrogsordenen.  Fra
28/4-1740 til 1750 var han stiftsamtmann i Akershus, fra 1747 med
militær grad som generalløytnant (selv om dette var et sivilt embede).
I denne perioden var han en ledende men omstridt mann i Christiania.
Grunnet hans brautende vesen ble han på folkemunne kalt Rappenskralden
og han var Holbergs modell for "den stortalende soldat". Han var
initiativtager til den konglige anordning av 12. februar 1745 ved
hvilken Christiania fikk en politiinstitusjon. Fra 1750 til 1754 var
han geheimeråd og overpresident i København (altså leder for
magistraten, øverste embedsmann i byen).  Han døde i København
2/12-1758 og ble begravet i Christiania 9/5-1759.  Stiftsprost i
Akershus, Otto Holmboe skrev i sin dagbok:

Historien fortsætter på linket her:
https://groups.google.com/forum/?hl=da&fromgroups=#!topic/soc.genealogy.nordic/omAn1IPs1AA

Vh. Annette

Annette Damgaard Hansen

Hej igen.

Der står mere om General Major Rappe på denne side, men på tysk. Jeg kan ikke gennemskue, om der er tale om Frederik Otto von Rappe (der også står nævnt) eller om det er hans far?? - Du kan hurtigt finde det ved at trykke Ctrl + F og skrive Rappe i søgefeltet.

http://archive.org/stream/historiskesamlin03rr/historiskesamlin03rr_djvu.txt

Her er et eksempel

482.

1743, 21. 7br. (Friedrichsburg). Es wird wohl sehr
guht sein, wen Er an General Major Rappe ^) schreibt, dasz
die letzten Rapports wohl eingelauffen sind, dasz wen
naeh diesen etwasz bey ihm ein laiift, er solches gleich
dem General Arnholdt-) communiciren moge.

Vh. Annette

Lise Østerberg Bahr

#6
God morgen


Tak til Annette for din info, den kunne jeg godt bruge - dejligt du vil hjælpe på en positiv måde.

Til Berit : Min metode, er min egen sag - jeg blander mig ikke i hvad andre her fra Slægt og Data "RODER" og eller Plukker sammen  - og hvis vi ikke "rodede" og fandt sammenfald og eller hvordan man nu skal udtrykke det retorisk, var dette FORUM unødvendigt - så kunne vi løbe på rulleskøjter hele dagen eller "what so ever" - eller hvad man ellers lystede !

Ad.::
Eva Marie Rappe var hun en DIREKTE kontakt mellem de aner jeg søger via HØJSKOLEBEVÆGELSENS og SKOLE og GYMNAST institutter, m.v. + tilbage i tiden, ad præster og (degne) slægterne - og da vi har anetavler til Mecklenburg, ÉR det min interessesfærde at undersøge tingene.

ad dit spm. om højskolebevægelsen, kan du forsøge at tænke FRITÆNKERE, MARTIN LUTHER, GRUNDTVIG / MADVIG og mange mange andre - APPEL / SCHRØDER / .... den voksede jo frem -
blev politisk bestemt/ vedtaget - i sidste ende "en politisk beslutning" kender du jo vendingen omkring - ikke og "sådan er DÉT jo" - et andet svar fra en politiker.

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Annette Damgaard Hansen

#7
Hej Berit og Lise.

Berit: Hvis du ved, at den svenske Friherreslægt Rappe ( http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/svenske/R-smaa/Rappe. ) ikke er af samme slægt som von Rappe (Mecklenburg & Norge) - Tror jeg det ville have være en større hjælp for Lise, at du havde givet dit bud - eller ladet det ligge.

Som jeg læser det søger Lise hjælp til at se, om der skulle være en sammenhæng mellem de svenske og de norske Rapper - eller blot om nogen har oplysninger om slægterne som sådan. Det fortæller overskriften " Kendskab til svensk friherreslægt RAPPE" og spørgsmålet "Kan nogen bidrage med yderligere info. om slægten i DK og eller andre steder" ?

Løftede pegefingre på et forum, hvor folk søger hjælp er ikke godt, så er det bedre at lade os, der ikke kan se problemet, hjælpe. Jeg har selv været udsat for at få et par halv-fornærmede svar, når jeg kun har haft sporadiske oplysninger eller været søgende og derfor har søgt hjælp. Havde man de grundlæggende oplysninger, er der jo ingen grund til at søge hjælp på siden her.

Lise: Det er min fornemmelse, at der ikke er forbindelse mellem de to Rappe-slægter, men held og lykke med den fortsatte søgning. Man ved jo aldrig. 


Vh.
Annette

Annette Damgaard Hansen

Hej igen Lise.

Der er oplysninger (spørgsmål om) om Casper Jochum von Rappe + August Friedrich von Rappe her på linket på Engelsk:

https://groups.google.com/forum/?fromgroups=#!topic/soc.genealogy.german/h9ARw2l9giM

vh Annette


Lise Østerberg Bahr

#9
Hej Annette.


Mange tak for din opbakning, lige noget man kan bruge, - ellers forsvinder vi jo bare fra dette FORUM hen ad vejen, sivende .......

Ok, og jeg vil se på din henvisning naturligvis, tak igen- dog, jeg har belæg for at tro at der er en stor sammenhæng mellem disse slægter, idet Madame Østerberg (Sverige og England gym.bevægelsen) er dok. som havende besøgt Vallekilde Højskole, hvor Andreas Bendtsen´s historie udspillede sig - sammen med en mængde af disse, og da Madame Martina Bergmann Østerbergs forbindelse jo også er fra Nobel Family relationerne, og til von BAHR slægten i Sverige - der jo stammer fra Svensk Pommern ( fra Stralsund - hvor vi selv har div. anetavler fra og ad Grubb slægtens indgif med Andreas Bendtsen (fam) idet frk. malerinde Grubb og musiklærerinde Bahr deler et lille rækkehus i Dragør Zytfensgade 3 (nu 1) Dragør - der er temmelig tykke relationer mellem disse slægter via Højskolebevægelsen - og tidl. Schrøder/Appel + Hjorth slægt fra mine søgninger til Røyken, Buskerup i Norge, hvor von Rappe slægten bl.a. Løytnant Bernt Hartwig von Rappe, 1726-1815, og slægt også slog deres folder.

OG så lige en ting mere, JEG er UDMÆRKET klar over, at vi "vader" på ryggen af hinanden her i dette forum, men hvem er ikke klar over det ?

MVH
Lise Ø Bahr

forsker i Zepelin zu Dargun (på dansk evt. Sebelin)
Fehring, Böhl,
Walsleben (se også Sverige)
Hinzelmann fra Neumünster (med spændende Møllerslægtshistorie)

Annette Damgaard Hansen

Hej Lise.

Du kunne evt. skrive til Professor Per B. Lilje, Norge, der har søgt på de samme mulige relationer mellem den svenske og den norske Rappe-slægt. Måske ved han mere end det, der står i de links, jeg har sendt til dig?

Per B. Lilje
per.lilje@astro.uio.no

Jeg er ikke helt klar hvordan Madame Østerberg, Andreas Bendtsenog von BAHR kommer ind over Rappe-slægten, men det kan jeg måske i andre tråde  ???

Vh. Annette

Lise Østerberg Bahr

Hej Annette.

Mange tak for den tilsendte e-mail adresse. Det ene link kan jeg ikke åbne, men jeg kan forsøge at få min pc til at virke bedre.

Forklaring på min søgen:
Jeg søger i (mine nævnte) bekendtskabskredsen/indgifte i højskole, fritænkere, lutheranere kredsene, præster, lærere, håndværkere, politikere, Amtmænd, Købmandsslægter, Håndværkere og kunstnere m.fl. med udgangspunkt i navnene fra fam.iens stamtavler....og det jeg indtil nu ved om diverse - ja, man bliver jo hele tiden klogere.....

Hilsen
LIse Ø Bahr

Annette Damgaard Hansen

Hej igen

Du skal copypaste hele linket og lægge det over i din Browser. Det er kun dele af linjen, der fungerer på DIS-Forum, derfor er det ikke nok kun at klikke på linjen.

vh Annette


Jens Jørgen Christensen

Jeg vil simpelthen give Berit Frank Pagh ret i hendes synspunkter.

En ting er fakta og søge - en anden ting er hypoteser og forsøge at lave nogle sammenhæng!
Det er to helt forskellige ting.

Jeg mener helt klart, er emnet Aneefterlysninger ikke om ens aner, så skal hypoteser og 'vandre-historier' holdes ude af sådan et område. Også så nogle af os kan blive fri for at høre den ene lange beskrivelse efter den anden, hvor det faktisk fuldstændig er umuligt at finde hoved og hale i sammenhæng og relevans.

Og formår vores Forening ikke at opdele sådan nogle ting, så medler jeg mig ud nu.

Hilsen Jens-Jørgen


Lise Østerberg Bahr

#14
God aften.


Jamen det lyder ikke særlig rart -  ??? at blive gjort til genstand for sådan et svar -men jeg spærrer altid øjnene op, og tænker mit, når nogen reagerer på den manér i et spm. man blot kunne glide hen over, uden at ofre sin dyrebare tid.

Det er ikke min hensigt, at  "bare køre derudaf".

Jeg har faktisk selv tænkt, at man kunne opdele spm. på en eller anden måde, men ting udvikler sig jo som regel, .. over tid - bliver tingene afprøvet og forbedret, , jan man kan faktisk sammenligne det med byggeteknik og -materialer.  Så holder "produktet" bedre - og de der skal benytte tingene, bliver gladere og lykkeligere - - lige indtil det er tid til en ny opfindelse på området ... osv.indenfor IT og Telebranchen m.v. Det går jo stærkt på alle felter nu om dage.

Men hvis dette forum kun skal være for eliten, kan eliten jo sikkert godt få det som den vil have det!

Måske bliver dét blot for kedeligt i længden, ensformigt kunne man måske tilføje, og så er der mindre at arbejde med - for de oplysninger sådan en almindelig - ikke "dannet" slægtsforsker som jeg lægger ud, kán der jo også arbejdes ud fra - fra andre med samme interessesfærde m.v., og så vil den mulighed lukke sig.

Formåbentlig er der plads til alle - her i Forum -  i hvert fald for en stund endnu - og denne lange forsvarstale, fra mig, der ikke har den store uddannelse i slægtsforskning, men bare er amatører på området - tillad mig denne demokratiske rettighed- på forhånd tak.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr



Annette Damgaard Hansen

#15
Kære Lise.

Dit spørgsmål er langt fra irrelevant. Som jeg skrev tidligere, har Professor i teoretisk Astrofysik, Oslo Universitet stillet nogenlunde tilsvarende spørgsmål om sammenhængen mellem den svenske friherreslægt Rappe og de norske von Rapper. Du kan se de spørgsmål han stiller og de svar han får på linket herunder. Det er en seriøs diskussion om samme emne.

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/17492.html#POST92024

Hvis ikke man har lov at grave i dybden omkring teorier, hypoteser og sågar ammestuehistorier, så kommer man ingen vegne. I min egen familie gik der historier om, at vi nedstammede fra Hollændere og fra hvide-slægten. De ammestuehistorier satte jeg mig for at enten få be- eller afkræftet. Resultatet af min stædighed og søgen i bøger og på foraer, har ført til, at jeg beviseligt nedstammer fra hollandske købmænd i Nordjylland Ved navnene Hoppe, Munchert og de Hemmer og tyske slægter ved navn Schumacker og Motzfeldt. Hvad angår Hvide-slægten er det lykkes mig at føre min slægt frem til hhv Skippe Clement og Thøger Jensen Løvenbalk, som nogen mener fører til Hvideslægten og Gorm den Gamle, og andre ikke. Dette blot for at sige, at ammestuehistorier og hypoteser kan føre til resultater. Megen forskning bygger på hypoteser.

Men Lise, jeg må dog give Jens og Berit ret i, at din formuleringen god kan være klarere og lidt mere informativ. Som tidligere skrevet var det også svært for mig at se, hvordan alle de nævnet navne skulle ses i sammenhæng med spørgsmålet  ;)

God vind

vh Annette


Annette Damgaard Hansen

Link til Per B. Lilje, der har forsket i Rappe-slægten, og sikkert kan forklare dig meget om sammenhængene mellem (eller mangel på sammen) Rappe-slægterne:

Per B. Lilje http://www.mn.uio.no/astro/personer/vit/lilje/

vh. Annette

Lise Østerberg Bahr

God morgen.


Indrømmet, jeg får rodet lidt i teksten ind imellem, og når ikke altid at rette den ordentligt til, inden den fastholdes. De sidste par dage har jeg måtte slette en del jeg fik skrevet forkert omkring navne og datoer, så det slet ikke kom med - det ville være lettere, hvis man kunne trykke sine egne EMNER ind på det man er igang med, i stedet for at skulle bruge tid på repetition efter repitition og eller lede dem frem, og som i mit tilfælde også genskrive et link ikke helt korrekt, så det ikke virker.

Det er vel nok flot, dit projekt du har sat dig for; ja sådan har jeg det vist også, det tænker jeg jo også at mange af os andre kan - naturligvis kan vi det - Det er også mit udgangspunkt!

Det glæder mig med din henvisning til den norske professor fra Uni i Oslo, hvor jeg for mange år siden fik kontakt til en af disse i samme anliggende.

Ad.: min Bendtsen tråd, er Jotunheimen et af min og min families yndlingssteder at tage til.

Astrologen Nicolaus Copernikus, også slægten Schumann også står, sammen med på Bahr på stammtavlerne LEMMEL og BAHR slægtsbog nævnts, og på en af siderne - jeg lige slog op står også

von Rappe oo = gift med- Manteuffel slægt samt deres efterslægt. Meget interessant - om

en anden anetavle indeholder f.eks. Manteuffel oo indgift Soye

f.eks. også
V. Manteuffel in Kurland 1500-1700 - Das LEMMEL Archiv.

Disse går langt tilbage med kendt navne til 1100 tallet eller længere.

se bl.a.
Ahnentafel vBru - Lemmel Archiv stammbuch  - geneal.lemmel.at/vBru.html

Det er tidligt, nok for nu. Men mange tak for din opbakning og vise ord.

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#18
God morgen igen

Takker mange gange for dine links Annette. Jeg kan ovenikøbet se, at disse gamle efterlysninger indeholder navne jeg er stødt på selv.

Lemmel kaldes også (som jeg har beskrevet i de tråde omkring denne) Remmel / Lemle m.v. alt efter hvor de kom og var fra.


F.eks. skrives Soye - v. Manteuffel, Kurland s tidl. slægt:
Eghard Manduvel 1320 Pommern, Antonius v. Manteuffel 1355/Gerhard v. Manteuffel 1390 / ....

1728


Kun VEJLEDENDE henvisninger:
senere på siderne hvor KANT (? Walter Tessmer) nævnes står også nedenunder, (der ikke noget sidetal på)...Starck  og

Symanski/RINK  slægt  (Pastor og Kantor i Danzig)/ Schoppenhauer, Købmanden Gabriel Fischer, Kessler, Kluge,  

f.eks. står der, at Gerhard Kessler, gammel preusisk præstefamilie  fra (Stolp ?) fik 3 børn i sit første ægteskab, var også gift med Katharina Suter, og med Sophia Horch . ...

HUMBLE ad den lange tråd her - der må vel være interesse omkring dette her også !
MVH LISE

(burde have en kandidatgrad i historie før jeg går videre)

Dette sidste KUN ment som henvisninger/hjælp, og som jeg måske helt bør udelade - så de ikke forvirrer mere end de gavner.

Det bliver spændende at følge op på. Jeg tager i hvert fald kontakt til professoren i Uio Oslo/Norge -
Jeg håber derfor ikke, at Berit eller moderator Mogens Pagh eller Jens Jørgen Christensen eller andre "skyder mit projekt" ned igen.

(hvor mange moderatorer er der egentlig i dette Forum ?)
Også god vind til dig Annette - og tak for hjælpen igen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#19
HEj igen

Der nævnes naturligvis også i DAS LEMMEL ARCHIV

(hvor Bahr slægten nævnes indgifte, via deres anetavler og med Georg Bahr´s SLÆGTSBOG om DIE BAHR´EN VON SCHLESWIG-HOLSTEIN) nævnes under ANNA LANDT / LEMMEL, STRUVE slægt (Georg Bahr nævnes nederst her uden at være fyldestgørende beskrevet her.)

omkring STERNBERG slægtens relation til von Rappe slægten, og von der OSTEN, kaldt SACKEN slægten (indgifte heri er Ascheberg slægt) men det kan ses i de svenske arkiver.


Von Osten slægten ses i.ø. også nævnt bl.a. via en GADE I DRAGØR  som Kancelliråd og Birkedommer Johan Christian von Osten 1791-1872 har lagt navn til. DRAGØR LOKALHISTORIE.

En birkedommer nævnes også sognepræst H. A. Thimm (gad vide om Isenkræmmer THIMM fra Islands Brygge er i slægt med denne fam. ?) Jeg har haft en forespørgsel om ham).

Er der ikke nogle dommere med her på Sited ?

(og undskyld mine store bogstaver, de hjælper mig SELV til at finde mine tekster).

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Per Lilje

Jeg så først denne tråden nå, men ser det er henvist til meg i den. Det stemmr at jeg lenge har arbeidet med Rappe-slekt i Norge og Mecklenburg + forgreninger, men det har ligget litt nede i en god del år. Jeg håper å få publisert noen resultater når jeg blir pensjonist om en ti års tid!

Det er ikke mulig å påvise noen om helst forbindelser mellom den svenske slekten Rappe og Rappe i Norge og Mecklenburg. Hvis det er noen forbindelse, må det i alle fall være svært langt tilbake i tid. Den svenske slekten Rappe stammer fra en Heinrich Rape (eller Rapp) som kom i svensk tjeneste i 1633 og i 1675 ble adlet med navnet Henrik Rappe. Han fikk et våpen som viser en sort hest ("Rappe" betyr jo sort hest på tysk). På tross av at mange har gjort store undersøkelser, kjennes intet om Henrik Rappes bakgrunn. Det er i hvert fall av en slektsforsker påvist at han sannynligvis ikke var svensk, men heller tysk eller tysk-baltisk (han hadde en del tjeneste i Livland).

Det var en ganske stor adelsslekt ved navn Rappe som i hvert fall fantes i Østpreussen (godset Sudnicken) og i Baltikum (Livland og Kurland) som førte et våpen med tre sorte sparrer på et sølv-skjold. Flere fra denne slekten hadde fremstående embeder i Preussen. Jeg har ikke funnet om det finnes noen forbindelse mellom denne slekten og de mecklenburgske Rapper. Hvis det var det, må de ha vært før 1500-tallet.

Rappene i Norge/Danmark kom fra den mecklenburgske slekt som jeg har fulgt tilbake til ca. 1500. De førte et våpen med vertikalt delt rødt og sølv oksehode på et blått skjold. Dette ser ut til å ha vært en liten og lite betydningsfull slekt som stort sett holdt til i Sternberg og omegn. Den stamfar jeg har funnet for de mecklenburgske/norske Rapper med dette oksehode-våpenet het Hans von Rappe og var borgermester i Sternberg i første halvdel av 1500-tallet. Hans opprinnelse har jeg ikke funnet noe om, i en kilde står det at slekten må ha kommet til Sternberg fra Kurland eller Livland omkring 1500, Frederik Otto von Rappe skrev selv i 1740 at hans far var født i Mecklenburg, og at slekten opprinnelig hadde kommet fra Kursachsen og Thüringen der den var kjent fra anno 1255. Det var i hvert fall en slekt Rappe som i 1335 hadde godset og slottet Eisenberg i Thüringen og som hadde dette oksehode-våpenet, men hvordan Hans von Rappe eventuelt stammet fra denne slekten er helt ukjent for meg, jeg vet ikke noe om ham før han dukket opp i Sternberg i Mecklenburg litt etter 1500.

Det er selvfølgelig ikke umulig at det var forbindelser mellom de forskjellige slektene her, men det er i så fall kun helt løse hypoteser. Rapp og Rappe er heller ikke uvanlige borgelige navn i Tyskland.

Når det gjelder forbindeler til Sverige og Danmark-Norge er det vesentlig å se på tredveårskrigen. Under den var Mecklenburg i meget stor grad krigsområde og ble enormt herjet og ødelagt. Befolkningen gikk kanskje ned fra 200.000 til 50.000, adelen fikk også sine godser ødelagt, sine bønder drept og ble for det meste forarmet. De katolske armeer inntok Mecklenburg i 1623, de mecklenburgske hertuger måtte flykte i eksil og Wallenstein ble innsatt som lensherre over Mecklenburg. Da Gustav Adolf og den svenske hær inntok Mecklenburg i 1630-1631 ble de hilst som befriere og svært mange mecklenburgske adelsmenn gikk i svensk tjeneste (og svært mange av dem falt i Breitenfeld, Lützen etc.). Men i tredveårskrigen var det jo generelt stor rekruttering av soldater og offiserer fra alle land til alle hærer, og det var også mulig for folk som startet på bunnen å nå den militære topp og bli adlet på grunn av det. Etter tredveårskrigen gikk mange (ofte utarmede) mecklenburgske adelige i dansk tjeneste, Frederik III drev aktiv rekruttering av mecklenburgere, noe han også gjorde før han ble konge og var biskop av Bremen.

Linjen fra Hans von Rappe til generalløytnant, stiftamtmann i Akershus og overpræsident i København Frederik Otto von Rappe var slik:

Hans von Rappe
    |
Burchard von Rappe (f. ca. 1522, død før 1585, fogd og amtmann i Sternberg)
    |
Caspar von Rappe (nevnt 1613, 1620 og 1623)
    |
Hans Georg (Jürgen) von Rappe til Weselin (ca. 1611 - ca. 1698)
    |
Caspar Joachim von Rappe (død 1699, offiser i dansk-norsk tjeneste fra 1668, kommandant på Frederiksten)
    |
Frederik Otto von Rappe (1679-1758)

Eva Morfiadakis

Om den svenska ätten Rappe:




Ätten Rappe härstammar från Riga och hette Rape och kom till Sverige 1635 med generalauditören vid livländska armén Henrik Rapp. Han adlades 17 maj 1675 under namnet Rappe och introducerades 1697. Ätten har funnits i Småland sedan andra hälften av 1600-talet. Många av de tidiga Rapparna gjorde militär karriär och var anställda av kronan.

T ex. Axel Rappe (1838–1918) Militär, statsråd

Axel Rappe (1884–1945) Militär, överkommendant

Den nu levande friherrliga grenen härstammar från Carl Rappe. Han var yrkesmilitär (major) som sedan drog sig tillbaka och skapade ett godsimperium. Han var också landshövding i Kalmar län under en period.

Eva M
Eva M

Per Lilje

Hei, hva er kildene til at Henrik Rapes slekt kom fra Riga før 1635? I eldre kilder (bl.a. av P. G. Vejde) står det at hans herkomst var ukjent.


Per Lilje

Hei,

Den der blander nok sammen ting, så jeg ville ikke ta den seriøst i det hele tatt. Den blander sammen den tysk-baltiske/preussiske slekten Rappe med den svenske slekten Rappe, noe det ikke finnes noe holdepunkt for. Alt som står der må tas med en enorm klype salt (sannsynligvis kun fri fantasi).

Den Margareta von Rappe som er nevnt der må ha levd minst en, kanskje to generasjoner før Henrik Rappe (ekteskapet som er nevnt må ha vært ca. 1590 eller tidligere) og de som er nevnt levde i Kurland (i dag Latvia/Lettland), dvs. det som den gangen var det nærmest selvstendige hertugdømmet Kurland und Semgallen og tilhørte ganske sikkert den tysk-baltiske/preussiske slekten med det våpenet som er vist med tre sorte sparrer. At hennes barnebarn Rutger von Ascheberg (1621-1693) kom til Sverige og ble en ledende svensk offiser under og etter tredveårskrigen, gir ikke noen sammenheng til den svanske Rappe-slekten som stammer fra Henrik Rappe (som hadde en sort hest i sitt våpen, altså en "Rappe").

Henrik Rappe ble generalauditør for den livlanske armeen i 1655, men da hadde han vært i svensk tjeneste i 20 år. Men det finnes ingen holdepunkter for at han kom fra samme slekt som Margareta von Rappe (som sikkert levde hele sitt liv i Kurland).