Anne Nørgaard gift med Rasmus Nielsen Randløv

Startet af Erik Jørgensen, 16 Jun 2014 - 16:43

Forrige emne - Næste emne

Erik Jørgensen

Brændevinsbrænder Rasmus Nielsen Randløv har jeg spurgt på her tidligere.  Fandt aldrig frem til hans far og mor.   Desværre.  Nu prøver jeg om nogen kan hjælpe med at finde noget omkring hans kone.  Jeg har ikke andet end hendes navn.  Anne Nørgaard gift med ham og boende Landemærket matr 114 nu 152   København.  Jeg håber at finde ud af mere .  venlig hilsen Erik Jørgensen

Anne Mortensen

Du må oplyse hvornår og hvor - vis evt. en FT.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Er det den rigtige Anne N. ?

kbhv, København (Staden), Købmager Kvarter, Gammelmønt 163, 1. Sal, 964, FT-1845, C3428
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Ane Magrete Sophie Nørgaard   91    Enke      Brændevinsbrænder Enke, lever af sine Midler   Svendborg
Enger Kirstine Nielsen   24    Ugift      Tjenestepige   Trørød
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Erik Jørgensen

Kære Anne.   Jeg ved jeg allerede jeg har spurgt på Rasmus Randløv og fået en masse svar.  Men ingen fører til hans far og mor. Derfor prøver jeg nu hans kone Anne Nørgaard gift Randløv født ca 1767 men aner ikke hvor.   Jeg har ikke mere .     Jeg ved ikke om han har været gift før.
Men jeg ved at han og Anne boede i Landemærket  i 1829 venlig hilsen

Erik Jørgensen

Det kan ikke være hende i Svendborg.  Hun kommer til at bo hos sin søn og svigerdatter på Højbro Plads 19 da hun bliver alene.    Men hvor kommer hun fra ??????

Jens-Christian Emborg

Nicolai Peter Christensen bliver viet til Ane Sophie Randløw, 24 år, Landemærket nr. 152, i Trinitatis sogn den 19-11-1831, opslag 443.
Hendes forlover er brændevinsbrænder R.N.Randløv, samme adresse, det er da sikkert hendes far, Rasmus Nielsen Randløv.

I 1840 finder jeg  Nicolai Peter og Ane Sophie boende på Højbro Plads, med  Ane Sophie's mor, Ane, der er enke:
Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Øster Kvarter, Høybroeplads, Huuset No. 46, Stue Etagen, 199, FT-1840, C948
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Nicolai Peter Christensen 42 Gift  Lever af sine Midler 
Ane Sophie Randløv 34 Gift  hans Kone 
Rasmus Nicolai Christensen 8 Ugift  deres Søn 
Ane Randløv 74 Enke  Huusfaderens Svigermoder, lever af sine Midler 
Sophie Margarete Magdalene Christensen 24 Ugift  Tjenestepige  


Jeg ville jo tro det var denne Ane du er interesseret i, men hun bor jo ikke ved sin søn og svigerdatter som du skriver din gør, men hos sin datter og svigersøn, hendes alder passer ellers med det du forventer og hun må have været gift med denne datters forlover brændevinsbrænder R.N.Randløv.

Kunne det være denne Ane Randløv på 74 år I FT-1840 der havde din interesse?

Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Erik Jørgensen

Mange tak for dit svar Jens.  JA, det er hende og hun bor hos sin datter jeg skrev forkert i gen.  Det går lidt for hurtigt ind i mellem.   Hun hed Anne Nørgaard inden hun blev gift Randløv.  Men hvordan finder jeg ud af hvor hun kommer fra ?????  Kan du hjælpe med det.  ???   hendes forældre osv.  Jeg er på bar bund.  venlig hilsen Erik Jørgensen

Jens-Christian Emborg

Her er lidt om deres død, så vi har deres alder og så skriver Ane selv at hun er født Nørregaard, det er måske ikke nyt for dig, men så har andre der kan hjælpe et bedre grundlag.

I Københavns Vejviser står der i den fra 1835, 2.del opslag 103:
R. N. Randløv, forhen Brdvbr., L. Helliggeiststræde 159.

I Hvidbog for perioden 18-02-1835 til 31-12-1836, opslag 153 og 154, står der ved sag nr. 1267:
Brev dateret 21-07-1835: Min mand brændevinsbrænder Rasmus Randløv afgik i går ved døden......
i denne anmeldelse, om at sidde i uskiftet bo, fremgår, at han kun efterlader sig en datter, som er hende Ane bor hos i FT-1840.
Ane underskriver brevet: Ane Randløv, født Nørregaard Lille Helliggeiststræde 159.

I Vor Frue kirkebog 1813-1835, opslag 233, finder jeg brændevinsbrænder Rasmus Nielsen Randlev død den 20-07-1835, han blev 76 år gammel, altså født ca. 1759.

I Københavns Vejviser står der i den fra 1840, 2.del opslag 73:
A. Randløv, Madame, Høibroplads 46.

I Hvidbog for perioden 24-09-1840 til 09-05-1842, opslag 415, står der ved sag nr. 1518:
Brev dateret 19-12-1841: Da Madame Anne Randløw, født Nørregaard, enke efter den i juli måned 1835 afdøde brændevinsbrænder Rasmus Randløv ..... i gaar ved døden er afgaaet......
i denne anmelde fremgår også at eneste arving er datteren Anne Sophie.

I Vor Frue kirkebog 1835-1853, opslag 238, finder jeg Ane Randlew død den 19-12-1841, hun blev 74 år gammel, altså født ca. 1756.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

A-M Jørgensen

Hej..et langskud

Christine Margrethe Randløv og Frederik Wilhelm Fundt, marketender (udskænkningssted)
får en søn Christoph Wilhelm døbt 4-2-1723 i Citadel, SgNr 15.

Randløv og erhvervet kan være en ledetråd, mon de kan være bedsteforældre til din
brændevinsbrænder?

Som nævnt..et langskud ;)

v.h Anne-Marie

Erik Jørgensen

Kære Jens Christian.  Tusind tak for din flotte redegørelse.   Jeg har det meste men som du siger så kan andre se.  Blot mener jeg at kunne regne ud hun Ane er fra 1767.   
også tak til  Anne Marie.   Man ved jo aldrig.  Men jeg mener vi fandt ud af  at Rasmus kom fra byen Randlev , Odder.  Hvis du ser tidlige indlæg omkring ham kan du læse at alle han ligger i graven med kommer fra Falling,  Randlev,  så jeg gik ud fra han kom derfra. Men da jeg aldrig fandt frem til hans forældre ved man jo ikke.   Tak, i hvertfald.  Det kan jeg da prøve at kigge på. 
Tak til jer begge og venlig hilsen Erik Jørgensen

Erik Jørgensen

kære Anne Marie hvor har du fundet denne christine Margrethe Randløv og alt om erhverv ???

A-M Jørgensen

Hej

Du finder det her: http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/

lidt nede står der fødte børn, under faderens efternavn som var Fundt (E-F) finder du
Christoph. Det kan findes når du ER på siden E-F, ved at taste Ctrl+f kommer der en lille
boks/find frem på din skærm øverst til venstre, der skriver du Fundt som så bliver markeret
nede på siden.

v.h Anne-Marie

Erik Jørgensen

Tak Anne Maris.   Jeg har prøvet men finder ham ikke.  Jeg er ikke god.  Ser du også stillingerne der ??

A-M Jørgensen

#14
Hej

Et direkte link:

http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_ef.txt

ca. en trediedel nede på siden, Christoph med forældrene nedenunder.

v.h A-M

ps. brug den funktion som jeg beskrev længere oppe, (Ctrl samtidig med f-tasten)
så kan du søge på Fundt eller Randløv

A-M Jørgensen

B: Christoph Wilhelm                                             
F: Frederik Wilhelm Fundt - marketender                           Døbt: 04.02.1723
M: Christine Margrethe Randløv                                    Sogn: Citadel                 
                                                                  SgNr: 15



Nu har jeg kopieret hvad der står.

Jeg har også set 2 piger med det samme navn men med 2 års mellemrum

B: Johanne Margrethe                                              Født: 06.11.1802
F: Rasmus N. Randløv - br.br. i kompagnistr.                      Døbt: 08.12.1802
M: Anne Christensdatter                                           Sogn: Helligånd               
                                                                  KBog: 1-6-10


B: Johanne Margrethe                                              Født: 05.11.1804
F:  Randløv - br.br. i kompagnistr.                               Døbt: 14.12.1804
M: Anne Christensen                                               Sogn: Helligånd               
                                                                  KBog: 1-6-10


v.h. A-M

Erik Jørgensen

Tak igen Anne Marie.  Det er ham det drejer sig om med de to piger . Blot hedder hans kone her et andet navn.   Hvor kommer hun så fra ????   Hvordan ville du finde ud af det?????venlig hilsen Erik Jørgensen

Jens-Christian Emborg

Her er lige et par notater fra min søgen uden at finde det du ønsker.


Hvis du mener at det er din Rasmus og Ane der har fået disse to piger:

- Johanne Margrethe døbes den 08-12-1802 i Helligånd sogn:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33525-28954-54?cc=2078555&wc=M5KX-VZJ:357517801,357517802,358183401,358195201

- Johanne Margrethe døbes den 12-12-1804 i Helligånd sogn:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33527-3833-65?cc=2078555&wc=M5KX-VZJ:357517801,357517802,358183401,358195201

så er dette forældrenes vielse: ungkarl Rasmus Nielsen og pigen Anne Christensdatter af Vesterbro, trolovet 26. sep 1801 i Frederiksberg sogn og viet 11. okt. 1801:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33445-11745-56?cc=2078555&wc=M5VK-KXH:357517801,357517802,360848601,360850601
Forlover for ham: Christ. Nørlund, for hende: Jens Lund, brygge af København.


Ser jeg efter forloverne i FT-1801, finder jeg følgende:

Hans forlover:
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, Matr. 83, 509, FT-1801, A5030
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Christensen Norlund el Nør. 34 Gift Huusbond Brændevins Brænder 
Maren Nielsdatter 32 Gift hans Kone   
Jørgen Norlund 5 Ugift Deres Børn   
Ane Kirstine [Norlund] 5 Ugift Deres Børn   
Christiane [Norlund] 3 Ugift Deres Børn   
Dorthea [Norlund] 2 Ugift Deres Børn   
Rasmus Ranlef 27 Ugift Tienestefolk Var Fodgarder 
Peder Soling 26 Ugift Tienestefolk Grenader 
Cathrine Elisabeth Rask 26 Ugift Tienestefolk Tjenestepige  

Forloveren hedder ikke Christensen men Jensen og hans kone hedder ikke Nielsdatter, men Olsdatter i kirkebøgerne ved deres børns dåb.
En af tjenestefolkene er "Rasmus Ranlef" på 27 år som bortset fra alderen kunne være Rasmus Nielsen Randløv.
At vi forventer en Rasmus Nielsen Randløv i FT-1801 på omkring 42 år, er vel ud fra hans alder ved hans død, som vist er det eneste sted vi har alder på ham, men den kan være forkert.


Hendes forlover:
København, København (Staden), Frimand Kvarter, Frimands Kvarter, Matr. 66, 262, FT-1801, A5034
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Lund 58 Gift Huusbonde Bud ved Bryggernes Laugshuus 
Karen Sophie Løndahl 50 Gift hans Kone   
Hans Peter [Lund] 16 Ugift deres Børn Volenteur i Rentekammeret 
Andreas [Lund] 11 Ugift deres Børn hos Forældrene 
Wilhelmine [Lund] 5 Ugift deres Børn hos Forældrene 
Ane Christensdatter 33 Ugift Tienestepige vide 4de Rubrique  


Tjenestepigen hos denne forlover passer på navn og forventet alder, der står så ved vielsen at hun er af Vesterbro, det er hun så ikke her i FT-1801.

Så måske er det Rasmus og Ane vi har her i FT-1801 hos deres kommende forlovere.


1807:
Jeg finder datteren, Anne Sophie, døbt i Trinitatis sogn den 18-02-1807, KB 1793-1811, opslag 215 på AO eller her på FS:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33445-11473-60?cc=2078555&wc=M5VK-K61:357517801,357517802,360035301,360055701
Jeg læser forældrene her som Brbr. Rasmus Nielsen Ranløn og Anne Nørgaard i Landemærket nr. 114.


1810:
I Københavns Vejviser står der i den fra 1810, opslag 334 og i den fra 1819-1820, 2.del opslag 85:
R. N. Randløw, Brdvbr., Hjørnet af Landemærket og Springgaden 152*. * betyder at han ejer huset/gården.


At de bor i Landemærket nr. 114 da de får Anne Sophie døbt i 1807 og senere i Landemærket nr. 152 som Randløv står med i Københavns Vejviser fra 1810 og bl.a. ved Anne Sophies bryllup, er sikkert det samme hus/matrikel, idet matrikelnumrene skifte i 1806:
Fra denne side http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/matrikel/rosenborg.html#152p oplyses:
Matrikulære husnumre
1689 Landemærket 128/Springgade 128*
1756 Landemærket 114/Springgade 114*
1806 Landemærket 152/Springgade 152*
samt at ejeren i 1806 var en Niels Jensen.


En anden Ane Nørregaard jeg så på:
I FT-1801 er der en Ane Nørregaard på alder med hende du søger, hun er så gift med en vognmand:
København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 266, 909, FT-1801, A5022
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Olle Nielsen 50 Gift  Vognmand 
Ane Nørregaard 32 Gift  g Olle Nielsen 
Ane Nielsen 11 Ugift  Fader Olle N. 
Martha Nielsen 6 Ugift  Fader Olle N. 
Marie Nielsen 1 Ugift  Fader Olle N. 
Margrethe Buemand 20 Ugift  Tj. Pige 
Jens Andersen 44 Ugift  Arb.Karl 
Christen Nielsen 39 Ugift  Arb.Karl 
Søren Halvorsen 28 Ugift  Vognmandskarl  


Når jeg ser efter denne familie i Københavns Vejviser fra 1805, finder jeg på opslag 258:
Nielsen, A. N., Vognsmandsenke, Løngangsstræde 266*, * fordi hun er ejer af huset/gården.
Vognmand Olle Nielsen er altså død og der er i 1805 en enke fri på marked der hedder Ane Nørregaard og som i FT-1801 var opgivet til at være 32 år, altså født ca. 1769.
Det kunne være hende der bliver viet med Rasmus Nielsen Randløv.
Men ser vi hvad der står af navn på hende ved børnenes dåb, står der: Anne Kirstine Sørensen, Anne Kirstine Sørensdatter, Anne Kirstine Nørregaard, Anne Kirstine Nørregaard
Så alene ud fra de to fornavne, kan det ikke være hende der bliver gift med Rasmus.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Erik Jørgensen

Kære Jens Christian.  Hvor er du dygtig. Sikke et arbejde du har været i gang med.  Tusind tak . Jeg er lige ved at tro der er skrevet forkert alder ved hans død.   For så passer det jo som du skriver. Blot hedder hun ikke Nørgaard.  Men det kan jo også være han først er gift med Anne Christensen og så Anne Nørgaard da hun er blevet enke i 1805.  Det får så datter sammen i 1807 .   Hvis hans alder er forkert så kan jeg måske bedre finde ham i Jylland. 
Kan du se vejvisere på nettet eller har du selv de bøger ???   Det er jo helt fantastisk hvad du har fundet frem til. 
Jeg er så glad for nu kan jeg måske komme videre.   
Jeg har selv fundet dem tidligere som trolovet. Men der syntes jeg det stod som AFLYST den dato du nævner.  Havde også fundet dem i kirkebogen men kunne ikke læse hvad der stod.  Tak .
Nu må jeg ind og se på alt det du har fundet til mig.   
venlig hilsen Erik Jørgensen

Erik Jørgensen

lige et spørgsmål mere.   Ane Christensdatter 33 Ugift Tienestepige vide 4de Rubrique

tror du det er en adresse ???

Erik Jørgensen

jeg siddet og kigger på alt det du har sendt.  Jeg tror måske Maren er kaldt Olesdatter fordi hun er hans datter altså vognmanden Olle Nielsen.   ????   Jeg har brugt hele eftermiddagen på at kigge. Men er ikke kommet det nærmere endnu.  Tror du jeg er på rette spor

Jens-Christian Emborg

De Københavnske Vejvisere du kan se på nettet og som jeg har benyttet mig af, finder du på denne hjemmeside:
https://bibliotek.kk.dk/node/6184

Med hensyn til Ane Christensdatter og Ane Nørregaard, vil jeg tro vi taler om en og samme person. Når hun står som Christensdatter, vil jeg tro hun er født uden for staden og hendes far hed Christen, hvis hun i stedet havde stået som Christensen, var hun sikkert født i staden og hendes far hed også Christensen, ligesom vognmand Ole Nielsen, hans 3 døtre hedder alle Nielsen, hverken Olesdatter eller Nielsdatter, fordi de er født i staden og ikke på landet, sådan var det på den tid.


Endnu en grund til at du skal glemme vognmandsenken, hun er ikke din Nørregaard.
Med hensyn til vognmandsenken Anne Nørregaard, så skrev jeg at det ikke kunne være hende ud fra at hun, da børnene bliver født, også hedder Kirstine og det gør din Ane Nørregaard ikke.
Jeg tog så hendes yngste datter i FT-1801 der står som Marie Nielsen 1 år.
Her der datterens fødsel og dåb fra denne side: http://www.danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_no.txt

B: Marie Sophie
Født: 07.09.1800
Døbt: 06.10.1800
F: Ole Nielsen - vognmand p vandkunsten
M: Anne Kirstine Nørregaard
Sogn: Vor Frue

Denne Marie, der også er døbt Sophie, finder jeg konfirmeret den 08-10-1815 i Vor Frue sogn, KB 1814-1835, opslag 174, nr. 15 på AO.
eller i den anden kirkebog på FS, som du kan se her, hun er også nr. 15:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33442-10007-88?cc=2078555&wc=M5VF-92H:357517801,357517802,358588701,358802401
som du kan se står der for Marie Sophie Nielsen – Vandkst. født 7. sept. 1800 under forældre"Vognmand Lind, stedfader".
Så endnu et bevis på at denne vognmandsenke Anne Nørregaard ikke har noget med din Ane Nørregaard at gøre, hun giftede sig altså med en hr. Lind, der så blev den nye vognmand og stedfar til hendes tre piger.


Brug lidt tid på hende her.
Det kunne være interessant hvad der skete med Rasmus Nielsens datter:
- Johanne Margrethe der blev døbt den 12-12-1804 i Helligånd sogn.
Hvis hun døde som barn: Hvilket navn står hendes far med? Hvad var adressen?
Hvis hun blev konfirmeret: Hvilket navn står hendes far med her? Hvad var adressen?
Hvis du finder denne Johanne Margrethe et af disse to steder, hvor der står noget med Randløv eller adressen er Landemærket 114 eller 152, så er vi 100% sikker på at tingene hænger sammen og at hun er en søster til Ane Sophie født i 1807.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Erik Jørgensen

Hej igen og tak.  Jeg tror på dig du er vist den klogeste her.  Jeg er blevet godt forvirret . Men jeg syntes det passede meget godt med den Olle.     
Jeg vil forsøge at komme videre med datteren.  Må jeg vende tilbage hvis jeg ikke kan komme videre. ?    Jeg finder nok aldrig ud af hvor de to mennesker kommer fra.   
God weekend fra Erik

Erik Jørgensen

TUsind tak for vejviseren.  Hold da op nu kommer jeg aldrig i seng om aftenen.  Jeg plejer at skulle ind i stadsarkivet og kigge der.  Men er det mon det samme.   Jeg har lige prøvet at kigge men kan ikke finde nogen af dem som jeg ved jeg har set der inden.  Jeg kiggede efter Hofguldsmed Nicolai Christensen Pilestræde 72 i 1801 og han er også set i 1798 og flere op til 1810 hvor det bliver vingårdssstræde 144.  Jeg kiggede også Rasmus Nielsen Randløv . Ham kunne jeg heller ikke se og ham har jeg også set derinde i arkivet.  Men jeg skal nok lige lære systemet at kende.  Jeg har ikke anet man kunne se det her på nettet.   Der er sikkert meget jeg ikke behøver at løbe rundt og kigge efter mere.   TAK fra Erik Jørgensen