Overkanoner Anton Læsting / Ungerne fra Bjørnegade 5

Startet af Martin Bjarklev, 06 Maj 2013 - 16:54

Forrige emne - Næste emne

Martin Bjarklev

Jeg vidste at jeg havde hørt navnet før.  :o

Den Overkanonér Anton Læsting, som Gudrun Eriksen skriver om i sine børnebøger om i "Ungerne fra Bjørnegade 5" var bror til min T-t-t-oldemor.... og nu har jeg fundet familien i FT... i Bjørnegade.

På Gyldendals hjemmeside har jeg læst om "Ungerne i Bjørnegade 5, som foregår i 1820'ernes København, og som bygger på familiemedlemmers erindringer". Er der nogen der kan fortælle, hvordan jeg finder ud af, hvilket materiale der er tale om ?

De omtales på skift som "Hansen" eller "Læsting / Listing"
En af sønnerne, Obaldo Theodor Hansen, har en hel bog dedikeret til ham: "Obaldo og hans søstre".
Han fik senere Chr. IX's Livredningsmedalje. Er der nogen der har en gammel "Ridderordener og medaljer", der vil se efter Obaldo ? Han er født 19-6-1836 i København.

Med venlig forårshilsen
Martin

;D

Helle Vibeke Olesen

Nej, hvor var det hyggeligt!

Ja - jeg kan ikke hjælpe dig, men bøgerne hørte til yndlingslæsning, da jeg var barn - og senere for mine egne børn.

Da du nu er i familie med overkanoneren, har du måske også skullet stille til klø hver lørdag i stadsstuen, da du kom til "skelsår og alder"?  :)

Med venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen

P. S. Måske skulle jeg finde bøgerne frem til nostalgilæsning.

Martin Bjarklev

Ja, er det ikke? Det er min første "berømthed" i en familie af tugthuskandidater og røvere :-)


Martin Bjarklev

Ja, det var sådan jeg fandt ud af at han havde fået medaljen. Undskyld. Det fik jeg ikke med i den første post... Tak Gitte.

Mvh
Martin

Alice Oppenheim

Hold da nu maule! De bøger fik vi læst op i skolen. Tror, det var dem, der — sammen med bøgerne om Tudemarie — lærte mig "social indignation" i en tidlig alder. — Men aldrig har jeg forestillet mig, at familien (og den lidt tungnemme Obaldo) virkelig eksisterede?!
— Når man nu ved, at han også blev kaldt "Hansen", så er familien jo let-genkendelig i FT´erne. Her bor de dog i Løvegaden — og den ene søster var en bror(?):

København, København (Staden), Søetaten, København, Løvegaden no. 25, Ikke vist, FT-1845, C2120
Anthon Hansen   47    Gift      Kanoneer   København
Else Hendriksen   52    Gift      Hans kone   Tønsberg
Eveline Hansen   15    Ugift      Deres børn   København
Thorvald Hansen   12    Ugift      Deres børn   København
Obaldo Hansen   9    Ugift      Deres børn   København


Inge Nissen

Spændende, de bøger har jeg også med fornøjelse læst da jeg var barn, men har ikke tænkt på at det var "rigtige" mennesker, ikke bare fiktive romanpersoner.

Hilsen Inge

Ruby

Dét er virkelig sjovt! Hold da helt op - jeg har også med aller-aller-største fornøjelse læst bøgerne om ungerne i Bjørnegade 5 (og Tudemarie-bøgerne) adskillige gange som barn, og skaffede dem faktisk fra et antikvariat for nogle år siden, fordi jeg MÅTTE have dem i min bogreol. Og ja Alice - jeg mener også, at det er netop derfra jeg har MIN sociale indignation!

Ikke mindre interessant er det, at jeg netop sidder og arbejder med min mands x-tipoldefar, kgl. chaloupfører Black, der boede i Bjørnegade 3 med sin familie. Altså i nabohuset! Det var så desværre lidt tidligere end overkanoneren, for min mands forfader døde i 1795. Men alligevel RET sjovt synes jeg!

Lotte Bjørn Aagesen

hvor sjovt!

Jeg anede heller ikke, at de bøger byggede på en virkelig familie. Jeg vidste, at 'Tudemarie' skulle være forfatteren Maria Andersens egen barndom.

Mon så Gudrun Eriksen har kendt 'ungernes' efterkommere - eller hvor har hun fået historien?

Skønne børnebøger - jeg går og håber, nogen en dag vil filmatiserere dem.