Hvem er Peder Druchsen fra Næsby?

Startet af Ulla Bente Hornbæk Hansen, 05 Maj 2013 - 20:27

Forrige emne - Næste emne

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Han er født ca. 1670 formentlig i Næsby, Præstø Amt, Tybjerg herred.
Dette fødselsår har jeg fra notatet om hans begravelse i Næsby kirke 23. 11. 1727, hvor han er 57 år ved sin død (opslag 63)

Han er far til Iver Pedersen, født 1712 i Næsby (opslag 2)
Jeg har desværre ikke kunnet finde Peder Druchsens vielse, men jeg kan forestille mig, hans hustru hed Margrethe, idet sønnen Ivers første datter bliver døbt Margrethe 23.03.1808 (opslag 78)

Dette er ikke mange oplysninger. Men kirkebogen for Næsby går ikke så langt tilbage, at jeg har mulighed for at finde hans vielse. De ældste notater fra fra 1711.

Med hilsen
Ulla Hansen

Kirsten Printzlau

hej der er noget galt med dine oplysninger.
Iver Pedersen er gårdmand i Næsby og dør 1782, så hans datter Margrethe kan ikke være født så sent.
Peder Druchen vielse eller kones navn har jeg ikke kunde finde.
Jeg stammer ned fra Mads Rasmussen Druchen død 1736 70 år gammel som Gårdmand i Næsby.
Hvad ved du om slægten og hvordan stammer du ned fra Iver Pedersen
mvh
Kirsten Printzlau

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Kirsten!

Tak for dit svar.
Jeg har desværre skrevet forkert. Iver Pedersens datter Margrethe er født 1738 og IKKE 1708.

Selv stammer jeg fra Peder Druchsen gennem:
Iver Pedersen, ca. 1712
Margrethe Iversdatter, 1738
Ane Pedersdatter, 1771
Niels Olsen, 1806
Ane Marie Nielsen (min oldemor), 1837
Dorthea Caroline Marie Nielsen (min farmor), 1878
Alex Erhard Hartmann Hansen, 1910
Mig - Ulla Bente Hornbæk, 1939

Så mon ikke din Mads Rasmussen Druchsen en bror til Peder Druchsen.
Måske hed Peder Druchsen også Rasmussen til mellemnavn. Aldersmæssigt (født ca. 1670) kan han jo være en yngre bror til Mads Rasmussen Druchsen (født 1666)
Måske er jeg på forkert spor??

Jeg hører gerne fra dig. Og vil du vide mere, spørger du bare.

Kirsten Printzlau

om de er brødre, kan jeg ikke bevise.
Jeg har arbejde meget med Næsbyholm- Bavelse Gods og de sogne de har gårder i, da jeg har mange aner der, og kan også meget om alle slægterne der før år 1800.
Din Ane Niels Olsen 1806 og hans aner kan jeg meget om. Det ved du nok også selv!
Hvem er han gift med og hans efterslægt ved jeg intet om.

Hvad har du om slægten og vil du vide mere om dem?

hilsen
kirsten



Ulla Bente Hornbæk Hansen

Min ane Niels Olsen var gift med Maren Rasmusdatter, født ca. 1799 i Atterup, Bavelse, Præstø amt.Hun dør 14.06.1881 i Skjellebækhuset Gunderslev sogn, Sorø amt
Niels Olsen dør 23. 04.1860, også i skjellebækhuset, 54 år gammel.Deres datter Ane Marie Nielsen, født 28.10.1837 i Skjellebækhuset, bliver gift med Anders Nielsen. Snedkersvend 03.08.1873. Hun dør 28.02.1892 i Herlufholm, og hans død har jeg desværre ikke kunnet finde. Men han er født 24.10.1929 i Baarse, Vordingborg. Deres datter Dorthea Caroling Marie Nielsen bliver min farmor og hendes søn igen min far Alex Erhard Hartmann Hansen.
Men jeg går ikke ud fra, de har din videre interesse.
Til gengæld er jeg meget interesseret i Niels Olsen, født 09.09.1806 og hans forfædre, da jeg ikke har helt styr på dem.
Jeg har Niels Olsen gift med Maren Rasmusdatter, født ca. 1799m og død 14.06,1881 i Skjellebækhuset.
Hendes forældre: gårdmand Rasmus Hansen, 1759-1814 og Bodil Jeppesdatter, 1775-1816.
Hans forældre: Ole Nielsen Hvid, 1769-1847 og Ane Pedersdatter, 1771-1822.

Ældre : Niels Olsen, 1739-1806 og Ellen Nielsdatter, 1747-1775
            Peder Hansen Post, 1724-1806 og Margrete Iversdatter, 1738-1808

Niels Olsens forældre: Ole Niels Hvid, ?? - 1747 og Maren Poulsdatter, ?? - 1748
(Disse to har jeg problemer med. Er de de rette. Og hvem er Maren Poulsdatters forældre.

Og ellen Nielsdatter, død 09.01.1775 har jeg ikke  fødested eller dåb på.

Kan du hjælpe mig med nogle af disse mangler?

Med hilsen ig tak for din mail
Ulla

Kirsten Printzlau

Hej

Nu har jeg indtastet, de personer som er dine aner, som jeg mener de er.
hvis du kan se fejl, må du gerne lige sige det.

Jeg ved meget om de fleste af dem den gård de sidder på, deres børn o.s.v
det er nok nemmere, hvis du vil vide mere at bruge min mail.

hilsen  Kirsten



1.   Ane Marie Nielsen, født 1837.

Forældre

2.   Niels Olsen, født 1806 i Næsby.  Han blev gift med Maren Rasmusdatter.

3.   Maren Rasmusdatter, født ca 1800 i Atterup.

Bedsteforældre

4.   Ole Nielsen Hvid, født 1769 i Wrangstrup.  Han blev gift med Anne Pedersdatter.

5.   Anne Pedersdatter, født 1771 i Næsby.

6.   Rasmus Hansen, født 1759 i Næsby.  Han blev gift med Bodil Jeppesdatter.

7.   Bodil Jeppesdatter, født ca 1775 i Atterup, død ca 1816 i Atterup.

Oldeforældre

8.   Niels Olsen Hvid.  Han blev gift med Ellen Nielsdatter, 1769 i Wrangstrup.

9.   Ellen Nielsdatter, død 1775 i Wrangstrup.

10.   Peder Hansen, født ca 1734, død 2 Apr 1806 i Næsby, stilling: Husmand i Næsby.  Han blev gift med Margrethe Iversdatter, 1765 i Næsby.

11.   Margrethe Iversdatter, født 1738 i Næsby, død 13 Mar 1807 i Næsby.

12.   Forpagter Bygberg.  udlagt barnefar

13.   Bodil Rasmusdatter, født 1737 i Næsby, død ca 1774.

14.   Jeppe Larsen, født 1753 i Tyvelse, stilling: Gårdmand Atterup.  Han blev gift med Karen Jensdatter, ca 1774.

15.   Karen Jensdatter, født 1738 i Tyvelse.  Hun blev gift med (1) Christen Andersen, født ca 1733 i Regerup, død 1774 i Atterup, stilling: Gårdmand Atterup.  Hun blev gift med (2) Jeppe Larsen, ca 1774, født 1753 i Tyvelse, stilling: Gårdmand Atterup.

Tipoldeforældre

16.   Ole Nielsen Hvid, død 1760 i Wrangstrup, stilling: Gårdmand Wrangstrup.  Han blev gift med Karen Andersdatter, 1738 i Wrangstrup.

17.   Karen Andersdatter, født 1714 i Wrangstrup.  Hun blev gift med (1) Ole Nielsen Hvid, 1738 i Wrangstrup, død 1760 i Wrangstrup, stilling: Gårdmand Wrangstrup.  Hun blev gift med (2) Peder Nielsen, født ca 1732, stilling: Gårdmand Wrangstrup.

22.   Iver Pedersen, født 1712 i Næsby, død 1782 i Næsby, stilling: Gårdmand i Næsby.  Han blev gift med Gundel Jensdatter, 1738 i Næsby.

23.   Gundel Jensdatter, født 1716 i Engelstofte, død 1778 i Næsby.

26.   Rasmus Knudsen, født ca 1704 i Næsby, død 1749 i Næsby, stilling: Gårdmand i Næsby.  Han blev gift med Karen Larsdatter, 1734 i Næsby.

27.   Karen Larsdatter, død 1778 i Næsby.

28.   Lars Jacobsen, født ca 1723, død 1767 i Næsby, stilling: Gårdmand Næsby.  Han blev gift med Bodil Danielsdatter.

29.   Bodil Danielsdatter.

30.   Jens Nielsen, født ca 1702, død 1771 i Næsby, stilling: Gårdmand i Tyvelse.  Han blev gift med Kirsten Thomasdatter, 1731 i Skelby.

31.   Kirsten Thomasdatter, født ca 1702 i Tyvelse, død 1771 i Næsby.

Tip-tip-oldeforældre

34.   Anders Hansen.  Han blev gift med Anders kone.

35.   Anders kone.

44.   Peder Druchen, født ca 1670, død 1727 i Næsby, stilling: Husmand i Næsby.  Han blev gift med *.

45.   *.

46.   Jens Olsen, født ca 1674, død 1749 i Engelstofte, stilling: Gårdmand i Engelstofte.  Han blev gift med Ane Jensdatter.

47.   Ane Jensdatter, født ca 1683, død 1751.

52.   Knud Nielsen, født ca 1664, død 1722 i Næsby, stilling: Gårdmand i Næsby.  Han blev gift med Margrethe Olsdatter.

53.   Margrethe Olsdatter, født ca 1669, død 1729 i Næsby.

56.   Jacob Hansen, født i Regerup, stilling: Gårdmand Glumsø.  Han blev gift med Maren Ibsdatter.

57.   Maren Ibsdatter, død ca 1755 i Glumsø.

62.   Thomas Thomasen, født ca 1671, død 1741 i Tyvelse, stilling: Husmand i tyvelse.  Han blev gift med Karen Olsdatter.

63.   Karen Olsdatter, født ca 1670, død 1753 i Tyvelse ?.

Tip-3-oldeforældre

92.   Ole Nielsen, stilling: Gårdmand i Aasø.  Han blev gift med Gundel Nielsdatter.

93.   Gundel Nielsdatter, død ca 1701 i Aasø.

94.   Jens.  Han blev gift med Appolone Christophersdatter.

95.   Appolone Christophersdatter, født ca 1641, død 1732.

106.   Ole Nielsen, (se samme person overfor i generationen 7) stilling: Gårdmand i Aasø.  Han blev gift med Gundel Nielsdatter.

107.   Gundel Nielsdatter, (se samme person overfor i generationen 7) død ca 1701 i Aasø.

126.   Ole Nielsen, (se samme person overfor i generationen 7) stilling: Gårdmand i Aasø.  Han blev gift med Gundel Nielsdatter.

127.   Gundel Nielsdatter, (se samme person overfor i generationen 7) død ca 1701 i Aasø.



Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Kirsten!

Tak for en særdeles fantastisk gennemgang af slægten.
Jeg har et par, jeg ikke kan finde ud af, hvor de hører til.
Det er Jens, gift med Appolone Christophersdatter. Hvem er de forældre til?

Og så har jeg fået rettet en, som jeg havde til at hedde Poulsdatter. Det var helt forkert. Tak for det.

Jeg tager lørdag en uge i sommerhus med min mand, som går til strålebehandling i Vejle. Jeg vil meget gerne have lov til at vende tilbage til dig, når jeg kommer hjem. Og så skriver jeg på din mail.

Jeg er ved at skrive en bog om både min mors og min fars slægt. Disse personer er på min fars side. Og da jeg er 73 år, begynder jeg at få hastværk.

Da du også har en del om deres gårde og børn, er jeg naturligvis også meget interesseret i disse oplysninger, ad min bog ikke kun handler om navne på personer men også om tiderne, de levede i og deres levevildkår.

Jeg håber, du vil videregive oplysninger, når jeg er tilbage lørdag om en uge.

Med stor tak
Ulla Hansen

Kirsten Printzlau

kære ulle

de er forældre til nr 47   Ane Jensdatter

jeg skal nok svare på din mail

hilsen
Kirsten

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Tak Kirsten.
Jeg vender tilbage.

God week-end.
Ulla

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Kirsten!

Har netop sendt dig en mail, som vi aftalte.

Med hilsen
Ulla

Ole Thyge Plannthin

Hej,

Jeg arbejder med aner i Næsby, hvor Mads Rasmussen Druchen er ane til min kone. Det kan måske medvirke til også at belyse Peder Druchens slægt  :)

Hans familie er grundigt registreret i skifte 26. juni 1783 efter hans barnebarn Elisabeth Fransdatter.

Jeg har dette registreret således:

Skifte Folie 148b (Image 149)
1783, 26. Juni Elisabeth Fransdatter, Næsbye
Enke: Laurs Sørensen, Hus og Tømmermand i Næsby
Ingen Børn
Arvinger: 1. Farbror Erich Madsen, død
             Børn: 1. Maren Møller, enke i Atterup
          2. Faster Inger Madsdatter, er i live opholder sig i Vinderup (Sandby Sogn)
          3. Faster Margrethe Madsdatter,
             gift Peder Bille, Husmand i Glumsø
          4. Faster Anne Madsdatter, død
             Børn: 1. Mads Clemensen, Gårdmand i Engelstoft
                   2. Anders Clemensen, Husmand i Engelstoft
                   3. Ellen Clemensdatter, gift opholder sig i Næsby
          5. Faster Karen Madsdatter, død
             Børn: 1. Rasmus Henrichsen, Landligger i Næsby
                   2. Peder Henrichsen, Gårdmand i Glumsø
                   3. Jens Henrichsen, Husmand i Sichinte Huset
                   4. Kirsten Henrichdatter,
                      gift med Jens Jørgensen, Gårdmand i Englerup
                   5. Lusia Henrichsdatter, død
                      Børn: 1. Anne Hansdatter, ugift
                            2. Maren Hansdatter,
                               gift med Peder Hansen, Husmand i Vetterslev (Sandby Sogn)
          6. Faster Maren Madsdatter, død
             Børn: 1. Jens Andersen, Gårdmand i Glumsø
                   2. Hans Andersen Nummer, Indsidder i Glumsø
                   3. Rasmus Andersen, Gårdmand i Engelstoft
                   4. Peder Andersen, Gårdmand i Næsby
                   5. Margrethe Andersdatter,
                      gift med Peder Pedersen, Indsidder i Næsby

Jeg har med udgangspunkt i dette været i stand til at sætte datoer og yderligere navne på nogle af Mads Druchens efterkommere, men jeg mangler meget. Har nogen forsket i dette?   ;)

mvh
Ole

mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Kirsten Printzlau

Hej Ole

Rasmus Henriksen Husmand Næsby er min ane [i skiftet Afg Rasmus Henriksen indsidder]

Hvem stammer du ned fra og hvad ved du om slægten.

Mads Druchen efterkommere ved jeg en hel del om

mvh

Kirsten

Ole Thyge Plannthin

Hej Kirsten,

Min ane (eller for at være korrekt, min kones ane) er Margrethe Madsdatter, gift med Peder Bille i Glumsø.
Jeg havde registreret din ane som Landlegger i skiftet (Landligger betyder iht. Historisk ordbog over det danske sprog "Udflytter"). Jeg kan godt se, at der står Indsidder og ... Rasmus Henrichsen, og der skal god vilje til at læse de tre prikker som Landlegger, snarere noget i retning af Rendelegger.
Jeg prøver at samle de oplysninger, som jeg har fundet i forhold til Mads Rasmussen Drucken. Jeg sender det til dig som udskrift fra Brothers Keeper i løbet af 1-2 dage.
Jeg er lidt usikker med nogle af oplysningerne, som jeg gerne vil have tjekket en ekstra gang. Peder Bille driller mig også en smule, der er måske 2 personer med navnet Peder Bille. Margrethe Madsdatter er så vidt jeg kan se gift 1. gang 10. januar 1734 med Christen Christensen (6 børn nævnt i skiftet ved hans død) og 2. gang 22. november 1761 med Peder Christensen (Bille). Det forvirrer mig, at han i FT 1787 er registreret som "Blind og sengeliggende" og ved begravelsen 1810 næsten 80 år gammel er anført som postbud.

Hilsen
Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Ole Thyge Plannthin

Hej Kirsten,
Har skrevet direkte til dig på e-mail!
Hilsen / Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

S Carlslund

Jeg vil gerne i kontakt med Kirsten Printzlau i forbindelse med en Niels O Druchen.

J. K. Olsen

Hej Kirsten

Du skriver, at du har et stort kendskab til Næsby sogn. Min 3xtipoldefar Jens Andersen Møller var bosat i Næsby igennem 1760'erne. Han var født omkring 1732 og fik i Næsby børnene Lovise, Anthon ( senere smed i Sorø ), Charlotte og Mariane. Men hans kones navn synes ikke at fremgå af sognets kirkebog? Kender du eventuelt denne familie og dens oprindelse?

Mvh.
J. K. Olsen