Kongl. Confessionaries Peder Sture (död 1623)

Startet af Björn Möller, 02 Maj 2013 - 22:04

Forrige emne - Næste emne

Björn Möller

Hej!

Detta är egentligen min fars (som nu är död) släktforskning, som jag har tagit över och försöker att datorisera och komplettera.

Jag söker efter mer upplysningar om Kongl. Confess. Peder Clausen Sture (död 1623) och hoppas att det är någon här som kan hjälpa mig.

I Wibergs Dansk Prästehistorie står han upptagen som Peder Hansen Sture, men jag tror vi kan bevisa att detta är fel och att hans korrekta namn är Peder Clausen Sture. Tyvärr har det felaktiga namnet spridit sig vidare till bl.a. svensk litteratur som Lunds Stifts Herdaminne, som är en "prästehistorie" för Skåne och Blekinge.

Wiberg uppger också att han skulle vara son till Hans Rasmussen, rådman från Köpenhamn, och hans hustru Gertrud Hansdatter.
I Lunds stifts herdaminne står det i stället att Peder Sture skulle ha varit gift med Gertrud Hansdatter.
Min far har gått igenom alla rådmän som har funnits i Köpenhamn, och han har inte funnit vare sig Hans Rasmussen eller Gertrud Hansdatter.


Här är de nya upplysningar som jag har om Peder Stures korrekta namn/navn:


Den första upplysningen som jag har hittat om Peder Sture är från 1604, när han skrivs in i Köpenhamns Kommunitet som Petrus Sturius Hugom. Om han var omkring 20 år i 1604, så bör han vara född ca. 1584 och han kommer alltså från Hygom.
I Hygom finns också vid denna tid (enligt Wiberg) en sognepräst vid namn Claus Sture, som då kanske/måske är Peders far.


1615 blir Peder Sture Teologie Magister (Från Personalhistorisk tidsskrift 1882):

 1615 11/5. Decanus M. Jesper Brochmand creerede til Magistre (Univ.-Progr.), nemlig:
 ....
 3. Peder Klavsen Sture (Dn. Petrus Sturejus, Pastor Weilensium primarius), Sognepræst i Vejle, 1617 vid Helliggejstes Kirke i Kbhvn, 1620 Hofpræst og Dr. theol. Døde (før 1/3) 1623.


Slutligen kan man läsa i biskopen i Ribe, Peder Hegelunds dagböcker att Claus Sture i Hygum har en son med namnet Peder och att han har studerat vid olika universitet tillsammans med biskopens egen son Laurids.
(Peder Hegelund var god vän med Claus Sture och höll personligen likpredikan över Stures hustru Marine när hon dog/døde i 1613.)

Allt detta gör att jag är ganska säker på att hans riktiga namn är Peder Clausen Sture och att han är son till sogneprästen Claus Sture i Hygom.


Övriga upplysningar som vi känner till om Peder Sture:

1613 - Utnämnd till sognepräst vid Skt. Nikolaj kyrka/kirke i Vejle.
1615 - Teologie Magister
1617 - Sognepräst vid Helliggejstes kirke i Köpenhamn (nuvarande Helligåndskirken vid Strøget)
1620 - Utnämnd till Kongl. Confessionaries av Christian 4.
1620 - Teologie Doktor
1621 - Förlänad med ett kannikdöme vid Roskilde domkyrka/domkirke.


1621 10/1 Forleningsbrev for Dr Peder Sture, Kongens Hovpredikant, paa det Kannikdømme i Roskilde Domkirke, som M..Christen Jensen, Kannik sammestedes sidst blev forlent med, att tilltræde straks. Naar han ikke længere er i Kongens daglige tjeneste, skal han residere vid Domkirken.




1623 - Døde før den 1 marts. Enligt Resen är han begravd i Skanderups kirke i Skanderborg (Kilde: Nationalmuseet - Danmarks kirker)


När han dog/døde 1623 hade han 4 barn/børn: En dotter Maren, född i Vejle 1616, och tre söner Ancker, Christian och Frederik. Frederik är född under ett uppehälle på Frederiksborgs slott 1621.

Peder Sture har sannolikt/sandsynligt blivit gift omkring 1615 men jag saknar/mangler helt upplysningar om hans hustru.

En intressant upplysning är dock att Christian 4 omedelbart efter dödsfallet begärde av Consistoriet att Dr Peder Stures "efterleverska maa nyde ganske Annum gratiæ af det Præbende i Roskilde, hennes salig Husbonde havde". Professorerna svarade dock att de inte kunde bevilja detta eftersom man inte ville skapa ett akademiskt prejudikat, men att de var villiga att avstå till änkan av sina egna löner om så behövdes.

Min far tolkade detta som att hon kom från en finare familj och hade egna pengar. I hans efterlämnade papper har jag funnit en notis med namnet Maria Brochmand, men jag vet inte var han har funnit den upplysningen.

Kungen verkar också ha visat ett personligt intresse i barnen efter Peder Stures död. Sonen Ancker skickades till Sorø skola, Frederik kom till Herlufsholm och sedan till universitetet i Köpenhamn. Alla tre sönerna fick dessutom inkomster från gårdar vid Lunds domkyrka.
Jag har inte funnit några fler upplysningar om Ancker och Christian, men Frederik Pedersen Sture blev häradsprost i Harlösa i Skåne och stamfader för en skånsk prästdynasti.
Dottern Maren slutade sina dagar hos sin son, som var kyrkoherde/prost i Vellinge strax söder om/sør fra Malmö.
Större delen av familjen verkar ha hamnat på den skånska sidan av Öresund i 1658.

Jag vore väldigt tacksam/taknemlig om någon har fler upplysningar om Peder Sture.


Vem var hans hustru?
Vad hände sen med sönerna Ancker och Christian?
Varför/Hvorfor är Peder Sture begraven i Skanderup och inte i Roskilde?
(Jag har en teori om att han har dött hastigt och oväntat, och därför blev begravd snabbt/hurtigt. Det var ju pesttider i Danmark...)
Vem är Hans Rasmussen och Gertrud Hansdatter som nämns i Wibergs Dansk prästehistorie?


Med venlig hilsen

 Björn Möller, Malmö

Helle Høgh Busted

Hej Björn.

Du har sikkert prøvet at goggle, hvis ikke så gør det- der kommer flere hits som du muligvis kan bruge.
Et der ser brugbart ud er:
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I18141&tree=2

God jagt.
Kh.
Helle

Björn Möller

#2
Hej Helle

och tack för ditt svar!

Jo, jag har provat att Google och jag känner mycket väl till Finn Holbeks sidor.
Jag vet lite mer om Peder Clausen Stures härstamning än vad jag har skrivit om ovan.

Jag har också själv funnit fram till helt nya upplysningar om honom under de månader som jag har arbetat med detta och som min far inte kände till.

Att han blev inskriven på Kommunitetet i Köpenhamn 1604 och att han sannolikt/sandsynligt är begraven i Skanderups kirke har jag funnit fram till bara genom att sitta hemma framför min dator/computer.

Så det finns med all säkerhet mer upplysningar om honom att finna fram till, förmodligen djupt inne på Rigsarkivet.

Det är dock lite av ett dilemma att hans barn verkar ha hamnat på den skånska sidan av Öresund i 1658. Det kan betyda att det inte finns så många i dagens Danmark som är efterkommande till honom.
I de svenska släktträd där jag har funnit honom så litar/stoler man också helt på upplysningen att hans namn skulle ha varit Peder Hansen Sture (som stammar från Wiberg och Lunds stifts herdaminne), vilket ger en "dead end".

Med venlig hilsen
 Björn Möller, Malmö