Besvaret: Karen Marie i Syvendekøb

Startet af Arvind Vrejlev, 08 Jan 2011 - 15:25

Forrige emne - Næste emne

Arvind Vrejlev

KB Skamstrup, Tuse, Holbæk, 1812-1829 Opslag 109, indføring #6:
Kan nogle hjælpe med at udfylde spørgsmålstegnene:

Forældre: ?? Lars Andersen tienende Gaardmand Hans Peter Hans Peter Hansen i Mørkøv og Pigen Anne ?Datter ?? ??.
Faddere: Lars Jensens Kone i Altona? ?? Lars Andersens Moder og ?? ??
Og hvad står der i anmærkningerne?

Carsten Nielsen

#1
Et forslag til noget af teksten:

Forældre: De forlovede Ungkarl Lars Andersen tienende Gaardmand Hans Peter Hans Peter Hansen i Mørkøv og Pigen Anne ?Datter tienende sammesteds.

PS. Opslag 107 (ikke 109)

Venlig hilsen
Carsten

Elsebeth K. Kristiansen

#2
HEJ

Det er opslag 107- år 1826

De forlovede Ungkarl Lars Andersen
tienende Gaardmd. Hans Peter* Hansen
i Mørkøv og Pigen Anne Kirstine
Larsdatter** tienende sammesteds

Lars Jensens Kone i Altona
Gaardmd. Lars Andersens Moder og
Broder og Syster etc.

Moderen har hjemme i Mørkøv
og aldrig tient i Skamstrup Sogn

* er skrevet 2 gange ved en fejl
** der er skrevet ovenover måske et navn med Do....

I folketællingen 1834 på DDA står hun som Hansdatter men
i kirkebogen her står der Larsdatter

mvh
ek
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Arvind Vrejlev

Hej Carsten og Elsebeth,
Tak for hjælpen.
Først en undskyldning for, at jeg skrev side 109 i stedet for 107.

Jeg har også undret mig en del over navneforvirringen på moderen. Hun står angive som "Pigen" Anne ?Datter. Som Elsebeth så rigtigt skriver står hun i FT 1834 Ane Hansdatter, gift med Lars Andersen og med to ældre børn: Maren og Mads med efternavnet Jensen/datter. Dem har hun fået med sin første mand Jens Madsen! I så fald ville hun næppe være betegnet som "Pigen" i kirkebogen, men snarere som enke.

Kan der mon være tale om en helt anden kvinde, end sin senere kone Ane, som Lars har fået datteren Karen Marie med?

Jeg har noget at rode med, som I kan se.

Arvind Vrejlev

Elsebeth,
Tror du ikke, at der skal stå "Faderen" Lars Andersen i stedet for Gaardmd. Det ville være en bedre forklaring.
Det havde i øvrigt været dejligt, hvis man noterede kvindernes navne i disse kirkebøger, og ikke kun hvem de var gift med etc. Det ville være en stor hjælp.

Carsten Nielsen


Hej Arvind,

Her er et yderligere bidrag til forvirringen:

Jeg mener at kunne se Karen Marie Larsdatter's konfirmation i Mørkøv sogn 1832-1841 opslag 92. Det passer i hvert fald med dåbsdatoen den 27 Marts 1826.

Her hedder faderen Peder Jensen og moderen Ane Sophie Pedersdatter, og hvis du kigger igen på det rettede navn ved dåben, kan der sagtens stå An(n)e Sophie Pedersdatter.

Det kunne se ud som om, at forlovelsen med Lars Andersen ikke blev nogen succes, og at Peder Jensen overtog faderværdigheden.

Ved FT 1840 i Mørkøv sogn findes Peder Jensen (40 år) og Ane Sophie Pedersdatter (32 år) med datteren Karen Marie Pedersdatter (14 år). Mon ikke det er vores Karen Marie, der nu har taget efternavn efter sin papfar ?  --  Lidt at tygge på i week-enden.

Venlig hilsen,
Carsten






Elsebeth K. Kristiansen

Hej

Jo jeg kan godt se der står faderen Lars Andersen

mvh
ek
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Arvind Vrejlev

Hej Carsten,

Jeg ved ikke om jeg skal sige tak ;) Jeg har i hvertfald fået noget at tænke over.

For at få kastet lys over Lars Andersens giftermål med Ane Hansdatter, har jeg prøvet at tyde hendes dåbssogn i FT 1845 Holbæk, Ars, Aarby, hvortil de er flyttet. Opslag 27. I DDD står der Ternfeld Sogn, men det er der jo ikke noget der hedder. Jeg har ikke selv kunnet tyde kragetæerne.
Mon nogen af jer kan hjælpe?

Elsebeth K. Kristiansen

Hej

Kunne der måske stå Finderup

mvh
ek
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Poul-Erik Langvad

Hej

Jeg læser opslag 107 en smule anderledes:

De forlovede Ungkarl
Lars Andersen tienende
Gaardmd. Hans Peter Hansen i
Mørkøv og Pigen Anne
Kirstine Peders Datter
tienende sammesteds

Lars Jensens Kone i Altona
Gaarden. Lars Andersens Mo-
der og Broder og Syster etc.


Jeg kan ikke tyde hvad der står over moderens patronym.

Hun er heller ikke at finde blandt de døde i Skamstrup. Måske blev de aldrig gift selvom de var forlovede.

M.v.h. Poul-Erik

Poul-Erik Langvad

Hej igen

Lars Andersen blev gift med Enken Ane Hansdatter, afdøde Huusmand af Syvendekjøb Lave Christensens Hustrue, 40 Aar 9. nov. 1832 (opslag 166).

M.v.h. Poul-Erik

Arvind Vrejlev

#11
Tak til alle, der har løftet og båret.
Det var en svær en, men Karen Marie har tilsyneladende ført et omflakkende barndomsliv. Født af to forlovede, der senere giftede sig med hver sin enke/enkemand med flere børn, hvorefter de selv fik endnu flere børn. "Dine, mine og vores" begrebet eksisterede i høj grad også dengang. Karen Marie boede først hos sin fader, med det resultat, at moderen kunne omtales som "Pige" da hun senere blev gift. Senere voksede hun op hos moderen, hvor hun også blev konfirmeret. Hendes far hængte sig som 69 årig.
Hendes ældste datter fik fem børn med tre forskellige mænd, hvoraf hun kun var gift med den sidste - der forlod hende kort efter det sidste barn var født! I øvrigt døde denne datter på fattiggården 50 år gammel.
Det er så scener fra min fars familie - og min mors var solide vendelbo bønder!
Mange hilsener