Lægsrulle

Startet af Jytte Overgaard Jensen, 30 Apr 2013 - 11:45

Forrige emne - Næste emne

Jytte Overgaard Jensen

Jeg har fået hjælp til at finde Povel Michelsen i læsrullen. *1774?

På kopien står der: Michel Poulsen (faderens navn) 135.112. Poul. Haastrup (er i Smidstrup tæt på Taulov Sogn) 24. 61½. Refsgaard (ophold ?) 98 kan ikke læse det sidste der står på linien.

Ved Povel Michelsens død i 1853 står der *i Gudsø (Taulov sogn)

Nu er jeg spændt på om jeg kan få henvisning til kirkrbogen, hvor hans dåb er indført.

Kan en søn have fået samme navn som sin far?

Med venlig hilsen
jytte O. Jensen

Jørgen Christensen

#1
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål, men prøv at komme med lidt mere udførlige oplysninger, f.eks.:
Hvor du har fundet Povel Michelsens død?
Hvad mener du med, at en søn har fået samme navn som sin far?
I starten af dit indlæg har du skrevet "*1774?" Mener du, at Povel Michelsen er født i 1774?

Da du har fundet Gudsø i Taulov sogn oplyst som fødested, gik jeg i kirkebogen for Taulov (Vejle amt) 1753 - 1812 og kiggede på starten af 1770'erne. På opslag 44 fandt jeg noget, som muligvis har med familien at gøre, selv om det ikke er Povels dåb:
Povel Mikkelsen i Gudsø fik en søn Michel døbt 7. søndag efter Trinitatis 1771.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Jytte Overgaard Jensen


Hej Jørgen

Jeg finder Povel Michelsen død 1853 i Nørup kirkebog 1850 - 1869 opslag 310, Vejle Amt.

Jeg har også fundet en Povel Michelsen som får en søn *1771 (har fået oplyst af en slægtsforsker *1774) derfor 1774?

Faderen til min Povel Michelsen skal det ikke være en Mikkel Poulsen. derfor mit spørgsmål om faderens navn kan være den samme som sønnen.

Håber det kan hjælpe dig på sporet.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen

Jørgen Christensen

#3
Jeg "graver" i sagen, Jytte. Foreløbig prøver jeg at følge Povel Michelsen "bagud" fra hans død i 1853, hvor han var aftægtsmand hos Jonas Nielsen, og jeg mener at have flg. om ham (alle folketællinger er fundet på ddd.dda.dk):

Folketælling 1850, Vejle amt, Skibet sogn, Poul Mikkelsen 77 år enkemand født i Taulov sogn, aftægtsmand hos Jonas Nielsen og Ane Mette Poulsdatter.
Folketælling 1845, Vejle amt, Skibet sogn, Poul Mikkelsen 72 år enkemand født i Taulov sogn, aftægtsmand hos Jonas Nielsen og Ane Mette Poulsdatter.
Folketælling 1840, Vejle amt, Skibet sogn, Poul Mikkelsen 64 år enkemand, aftægtsmand hos Jonas Nielsen og Ane Mette Poulsdatter.
Folketælling 1834, Vejle amt, Skibet sogn, Poul Michelsen 58 år enkemand, aftægtsmand i en husstand, hvor også Jonas Nielsen og Ane Mette Poulsdatter bor.

I alle disse folketællinger bor Povel Michelsen i samme hus som Ane Mette Poulsdatter, som sikkert er hans datter. Hendes fødsel findes i Egtved (Vejle amt) 1793 - 1815, opslag 25 (næsten nederst til højre), hvor hendes forældre er Povl Michelsen og Ane Cathrine Sophie Sørensdatter.

Ovenstående oplysninger kender du måske i forvejen, og de fører ikke tættere på Povel Michelsens fødsel, men jeg leder videre, og du får besked, enten jeg finder noget eller ej.

Et enkelt spørgsmål: Er der et årstal på din kopi fra lægdsrullen?

Venlig hilsen,
Jørgen.

Helle Nørgaard Jepsen

Hej Jytte

Ved Poul Mikkelsens død i 1853, står der jo at han er født i Gudsø og blev 81 år, det må jo betyde at han er født omkring 1772.

I kirkebogen Vejle amt, Elbo herred, Taulov sogn, 1759-1805, hvor Gudsø hører til, er der på opslag 57 den 7. søndag efter trinitatis 1771 en Povel Mikkelsen, hvis søn bliver døbt, han får dog navnet Michel, men jeg vil næsten tro at Michel kunne være din Poul.

Mvh

Helle

Jytte Overgaard Jensen

Hej Helle

Ham har jeg også fundet, men så skulle faderens navn være Mikchel Povelsen.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen

Hanne Bjørn

Lægsrullen som jeg slog op på Rigsarkivet var fra 1801 og der står han født i Haastrup og er 24 år gammel.
Han tilkom til Egtved 1898 fra Starup sogn.
Jytte har andre indlæg om dette emne.
hilsen
Hanne

Jytte Overgaard Jensen

Hej Hanne

Endnu har jeg ikke fundet kirkebogen, hvor Michel Povelsens dåb er indført og faderens navn er Michel Povlsen. Håber det må lykkes.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen 

Jørgen Christensen

Til Hanne: Tak fordi du gjorde mig opmærksom på, at Jytte har andre indlæg om emnet!

Til Jytte:
Da Povl Michelsens søn Søren blev døbt i Egtved i 1799, var en af fadderne Michel Povlsen fra Wiuff. Han må være Povl Michelsens far, så vi har nok familien i denne folketællingsudskrift fra 1787:
Vejle, Brusk, Viuf, , , 23, FT-1787, A0013
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mikkel Poulsen 36  gift huusfæster og træskomand   
Anne Madsdatter 44  gift kone   
Mads Mikkelsen 12  - barn   
Poul Mikkelsen 10  - barn   

Der er mange forskellige oplysninger om Povel Michelsens alder:
Ved hans død tyder det på, at han er født i 1772.
Tilgangslisten i Nørup i 1853 tyder på, at han er født i 1773.
Folketællingerne i 1850 og 1845 tyder også på, at han er født i 1773.
Folketællingerne i 1840 og 1834 tyder på, at han er født i 1776.
Folketællingen fra Egtved i 1801 tyder på, at han er født i 1774.
Lægdsrullen fra 1801, som Hanne fandt, tyder på, at han er født i 1777.
Folketællingen fra Viuf i 1787 tyder på, at han er født i 1777.

Min erfaring siger mig, at man bedst kan regne med de tidligste oplysninger, når det gælder en persons alder. Derfor tror jeg mest på lægdsrullen og 1787-folketællingen, altså at Povel er født i 1777.

Oplysningerne om fødestedet tyder på, at han blev født enten i Smidstrup sogn eller i Taulov sogn, men jeg kan hverken finde hans dåb i disse to sogne eller i Viuf sogn.

Måske skal du afsøge nabosognene i håb om at finde dåben der. Ellers tror jeg desværre, at du må opgive at finde den.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Jytte Overgaard Jensen

TUSIND TAK til Hanne og Jørgen for den store hjælp.

Desværre er Povel Michelsens dåds indførsels ikke til at finde.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen