Gode ideer til at finde mine 6xtipoldeforældres fødsler eller død

Startet af Tom Smidth, 08 Jan 2011 - 14:11

Forrige emne - Næste emne

Tom Smidth

Mine 6xtipoldeforældre er Amtsskriver på Antvorskov Jacob From søn af sognefoged i Hoptrup sogn i Sønderjylland Thomas Jepsen (ca. 1630-efter 1690) og Karen Rasmusdatter (-efter 1690) og Else Hansdatter Rosenfeld, datter af forpagter på Skørringegård i Falkerslev sogn Hans Rasmussen Rosenfeld (før 1639-1681) og Bodil Iversdatter Nielsen (1652-1720)

Det har i lang tid generet mig at jeg ikke kan få verificerede oplysninger om Jacob From og Else Hansdatter Rosenfeld fødsel, dåb, død og begravelse, så det er mit håb at der sidder en slægtsforsker med en god ide, eller kendskab til en kilde som jeg ikke kender!

om Jacob From ved jeg:


han er født før 1668 i Hoptrup (Hoptrup KB starter 1700), men sansynligvis noget før, da han i 1676 er Generalkommissarius ved Søetaten på Holmen

1686-1697 er han Materialskriver på Bremerholm
Viet 30. maj 1688 i Holmens kirke i København
8/4 1689 materialforvalter samme sted
5 1 1697 amtsforvalter på Antvorskov ved Slagelse samt proviant, ammunitios- og materialforvalter på Korsør slot
omkr 1700 forpagter på Brorupgård i St. Mikkel sogn i Slagelse
dømt 21 april 1712 til "at have sin stilling forbrudt og atbetale sin gæld

Om Else Hansdatter Rosenfeld ved jeg:


født før 1668 ? (måske i Nyk. F. men den Kirkebog starter 1705) (forældrene forpagtede Skørringegård fra 1672-1681, men jeg har ikke fundet dem før det. faren var samtidig amtsskriver frem til 1681 hvor han dør)
Viet 30. maj 1688 i Holmens kirke i København
1689-1696 7 fødsler i København med dåb i Holmens kirke
fra 1697-1708 kan Else føges via fødsler på Antvorskov
efter 1708 har jeg ingen sikker viden om Else, men hun har nok fulgt sin mand til Brorupgård

Vh
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

Hej Tom

Det er vel  endnu en gåde i forbindelse med Johanne Ewald, men der er en
henvisning til at - Jacob From søgtes 1635 optaget på Sorø Akademi.
(skulle være en broder til sognepræst Bertram Hansen From)
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Tak skal du ha Torben.

Det skulle så gøre ham noget ældre end jeg har formodet. Jeg må se om oplysningen kan passes ind senere. Den bror du omtaler, kender jeg ikke!

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

sognepræst, Bertram Hansen From (1628-1690) i Selde-Aasted 1652-90
(sønner af Hans Simonsen From & Jacobsdatter)
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Tom

En biting: Grunden - Matr. nr. 346 i Kbh. blev solgt til Jacob From 17.06.1689,
der igen solgte 15.01.1698.
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Hej Torben.

Den sidste oplysning (om matr. nr. 346) hvilken kilde har du til den? (du ved helst titel, forfatter, år og den slags). Det kunne nemlig passe med en oplysning jeg har om: at han før 1697 bor på en gård i Størrestræde ud for Holmen, som han solgte til tolder Anders Arentsen, men den oplysning er kildeløs :o

Så er jeg lidt forvirret over at du skriver at Jacob From har en bror hvis far er Hans Simonsen From & Jacobsdatter. Det skulle jo betyde at Hans Simonsen From er far til Jacob From også - MEN jeg har hans forældre til at være Thomas Jepsen og Karen Rasmusdatter.

Hans søskende skulle være:

Rasmus Thomassen From f. ca 1660 og senere sognefoged i Hoptrup, gift omkr 1692 med Anne Pedersdatter f. 1671 i Diernæs som datter af Peder Hansen og Maren ?. Rasmus begr. 19. okt. 1735 i Hoptrup og Anne 3. mar. 1747
Bege Thomasdatter f. efter 1660 og senere viet til Anders Paulsen og slog sig ned i området Nørby-Marstrup syd for Haderslev
Så kommer "min" Jacob f. før 1668 og viet 30. maj 1688 i Holmens kirke til Else Hansdatter Rosenfeld (se øverst)
Anders From f. 1675, fra 1701-1718 forpagter på Corzelitze i Sønder Alslev sogn, fra 12. dec. 1726 byfoged i Nysted hvor han begr. 23. nov. 1732. Viet til Maren Rebecca Peitersdatter Mayland f. maj 1678 i Hoptrup som datter af provst Peter Mayland og Anna Maria Brun
Mette Magdalene From f. efter 1675 og omkom ved branden på Christiansborg d. 19. apr. 1689

Det håber jeg så kan bidrage til lidt bedre overblik, for der er sikkert flere From slægter at rode rundt i :o

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

#6
Hej Tom

Kilden til sønner af Hans S. From var:
Carl Langholz, Anetavle for berømte Danskere, noter vedr. Hovgård i Hoptrup.

Kilden til grundstykket: H.U.Ramsing, Københavns ejendomme 1377-1728,
(Oversigt over skøder & adkomster I, (i Øster Kvarter), (Ejner Munksgaard 1943),
side 160 ,

Ja, Grunden til Størestræde Matr. Nr. 346, J.F., der er henvisning til Skb. II fol. 383!
(Skb. = Københavns Skødebøger)  

NB. Solgte til Andreas Arentsen Regimentskvartermester ved Drabantgarden & Hoffourer,
siden Tolder i Langesund.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Tom

Der var også en "Jacob From" i Kolding, han holdt bryllup i to dage 1643 på Kolding Raadhus.
det kostede 6 Rdl.,¨på det tidspunk var han Kgl. Fiskemester. & Kronens Skøder 1545-1648
side 450, Jakob From - slotsfoged på Koldinghus.

(NB: Han ses ikke ~ i Kolding Kb.)
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Tak for kilderne Torben!

Jeg må ha fat i Carl Langholz igen, men hvor troværdig er han egentlig. Har du nogen fornemmelse af det?

Bliv endelig ved med at lægge mulige slægtninge frem, for jeg har en del From personer som jeg har meget få oplysninger på, og kilderne er jo få når vi er så langt tilbage i tiden.

Jeg fandt en ældre tråd i det gamle Forum fra 2008 http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,442928,444532 og har inviteret Anette Olsen til at blande sig.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

#9
Hej Tom

Der er somme tider problemer C.L., i denne sag har han selv sat ? senere under en anden vinkel på From!
(Ja, den gamle tråd, hvor jeg også deltog)

Så lad mig starte med en af de YNGRE tyske studenter der virkede i Danmark.

Ole Degn - Rig & fattig i Ribe: Bertel Jørgensen Struck (1550-1621), havde en datter Johanne, der
var ~ m. Hans Simonsen From på Havgaard (? Nustrup s.)

Viborg Købstads Historie: Thomas Mejling, dbt. i Aasted 27.06.1733, søn af Hans Nielsen & Kirsten
Thomasdatter; kæmner 19.06.1784, d. i Viborg 18.05.1801, ~ 29.01.1762 i Torning med
Barbara Cathrine From, dbt. i Rødding 02.10.1732, dt. af degn i R. Bertram From & Anne Cathrine
Henrichsdt.

Anders From, søn af degnen i R., dbt. 17.11.1734, urmager i Viborg, ~ 1. Johanne Cathrine Wagaard,
præstedt.; ~2. Else Marie Bech.

Kolding kb.: Elizabeth Martini From ~ 1688 med Hans Hansen Buch, guldsmed, han ~ 1. 1660
Margrethe Didrichsdt.;  1701: Lisbeth Martini From ~1701 Carel Roes.

Kolding By: 1665 Johan Badenhaupt, ~ m. Elisabeth Andersdatter, gom. amtsskriver - forflyttet til Bergen,
bruden var dt af provsteskriver Anders Madsen & på mødrerne side af slægten From.
Amtsforvalter 01.07.1773,  Johan From (Tidl. Randbøl hede).

Kronens Skøder: Hans From, kaptejnløjtnant, side 357 (1688-1719), Anders From, forp. på
Korselitse, side 508 & Just From, præst i Jyderup, side 585 (1689-1719); Just Sidenborg From,
præst i Jyderup, side 230  & Abraham From, side 723 (1720-1730)

Degnen havde også sønnen: Thøger Dyssel From, 1744-1831, * 28.05.1744 i Rødding, død 21.03.1831
i Kbh. (Trin), ~23.07.1779 i Kbh. (Frue) med Karen Hansdatter Scgæffer, * 21.06.1749 i Kbh. (Frue), død
18.04.1830 (Trin) (~ 1. 1768 m. hørkræmmer Hans Pedersen Svane (1738-75), dt. af hørkræmmer Hans
pedersen Svane (ca. 1701-75 og Anne Nielsdt. Triege (ca. 1721-58) se D.B.L., der stamtavle for Thøger
From & hustrus Fideikommis - Th. Hauch-Fausbøll, 1912.
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Jeg tillader mig at blande mig. Jeg tror, at du skal tale/kontakte Nancy Pedersen. Hun skrev nedenstående i et indlæg i Dis - forum i 2005. Det kan googles.

Nancy:
Hans Simonsen From er min ane. En datter af ham, desværre kendes hendes fornavn ikke, blev gift med gårdmand i Hoptrup, Jep Thomasen. Deres søn, Thomas Jepsen, blev far til Rasmus Thomassen From, som er stamfader til From`erne i Sønderjylland. Eller i hvert fald de fleste af dem, må jeg hellere sige, efter at jeg, som nævnt, er blevet bekendt med en anden From-slægt.

Det er ikke utænkeligt, at der er en sammenhæng, da din Jacob From er gift med en steddatter til Hans Ravn, der skulle være et barnebarn af Hans Simonsen From.

Jacob From nævnes forøvrig nogen gange i Væggerløse kirkebog af Oluf Jørgensen Lundt. Der står Ikke noget, man bliver kloge af, udover forbindelsen til Corzelitze.

mvh

Anne R

Anne Ravnskjær

#11
Hej igen

Har du tjekket Sct. Peders?

2 apr 1710 begraver forvalter Jacob From fra Slottet en søn ved navn Johan Georig.

Se Sct. Peders 1645-1731 opslag 117.

Måske kan du også finde hustruen der.

P.S. Brorupgården ligger på Kalundborgvej lige før Havrebjerg. Jeg ved ikke hvordan sogneinddelingen / tilknytningen var i 1710, men da jeg blev født 249 år efter på Kalundborgvej, hørte Kalundborgvej til Sct. Peders Landsogn.

mvh

Anne Ravnskjær

tilføjelse: Johan Georigs dåb findes på opslag 112.


Anita Holck

Tom, kanskje vi har feil..... Kanskje er Jacob From ikke sønn av Thomas Jepsen From og Karen Rasmusdatter. Når jeg ser etter, har jeg aldri sett Jacob From nevnt med patronymikon. Det er også merkelig at han heller ikke kaller noen av sine mange døtre Karen etter sin mor. Heller ikke er noen av hans familie representert ved barnas dåp, mens Else Rosenfeldts slekt opptrer hyppig som faddere.

Siste gang jeg har funnet Jacob nevnt er 10/1-1713, da han er forlover ved datteren Sophias bryllup med Jacob Rieber, oppslag 149, St. Mikkel, Slagelse, Sorø.

Anita
Anita Holck, Jessheim, Norge

Nancy Petersen

Jeg har også Jacob From, som barn af Thomas Jepsen og Karen Rasmusdatter (og barnebarn af Hans Simonsen From) - men Anita har da ret i, at det er mærkeligt, at ingen af hans døtre fik navnet Karen.

Vh
Nancy

Anita Holck

Hvordan kan Hans Simonsen From ha en sønn som heter Thomas Jepsen?

Anita
Anita Holck, Jessheim, Norge

Nancy Petersen

Det har han heller ikke.
Thomas Jepsen er søn af Jep Thomasen og ....? Hansdatter From (datter af Hans Simonsen From).

Vh
Nancy

Tom Smidth

Ja, det kunne være dejligt med vished frem for formodninger.

Det var usikkerheden om herkomst som satte min jagt igang efter fødsel eller død.

Jeg har lavet en PDF-fil med de oplysninger jeg har om de 5 første generationer af Hans Simonsen Froms efterslægt.
Jeg vil se om den ikke kan vedhæftes dette indlæg, så i andre kan hente den og se om det stemmer overens med jeres oplysninger. Det kan ikke lade sig gøre, så send mig lige jeres mailadresser og jeg sender den til jer!
Så vil jeg (hvis i ikke har været Hoptrup KB igennem) se om jeg kan finde de sidste af sognefoged Rasmus Thomassen From og Anne Pedersdatters børn, for at se nærmere på faderne (jeg er nået til Jacob Rasmus From 1707)

Oplysningen fra Slagelse KB synes jeg også er værd at se nærmere på.
Min sidste oplysning om Jacob From er også hans rolle som bryllupsvidne:

Citatkirkebog, Slagelse Skt. Mikkel KB 1640-1815 s.294 viede 1713 nr. 2 (AO opslag 149). 
Tiirsdagen d. 10 Jan. blev Monsierre Jacob Ribber og Jomfrue Sophia From uden trolovelse copulerede hiemme i huset efter hans Kongl. Majestets allernådigste tilladelse. Forlovere vare: Jacob From. Hans Caspar ?. 

Vh
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anita Holck

Dere får korrigere meg - her jeg sitter oppe i snøhaugene har jeg ikke tilgang til annet enn kirkebøkene og Nygaards sedler...

Elisabeth, Jacob Froms er fadder i Kolding 1650 (oppslag 179),  Jacob From er begravet i Kolding 22/12-1653, 67 år (oppslag 40) og Lisbet S: Jacob Froms er begravet Fest Circum (1/1) 1654, 63 år (oppslag 40) (f. ca. 1591). Denne Jacob From er da født omkring 1586 og er altså for gammel til å være bror av Bertram Hansen From f. 1628. Dersom de gifter seg så sent som 1643, etterlater de seg vel ikke barn.

Men en mulig søster av Bertram kan være den Dorthe Hansdatter som gifter seg 1/1-1643 (oppslag 63) med stiftsskriver Anders Madsen. Han nevnes en rekke ganger i Nygårds sedler. De får bl.a. barna Kirsten 6/10-1643 (127), Lisbet 30/7-1647 - fadder Jacob From (142) (Kolding By: 1665 Johan Badenhaupt, ~ m. Elisabeth Andersdatter, gom. amtsskriver - forflyttet til Bergen,
bruden var dt af provsteskriver Anders Madsen & på mødrerne side af slægten From.), Jacob 7/4-1654 (209), hans 22/7-1655 (217) og Dorte 30/7-1657 (230). Anders Madsen stiftsskriver begraves 28/2-1670, 61 år 6 mdr. gl. (487), Dorthe Froms Anders Madsøns begraves 17/3-1676, 58 år gammel. Hun er altså født ca. 1618.

Sønnen Jacob kunne, om han tok sin mors navn From, slik det står i Nygaards sedler, teoretisk være em mulig ektemann til Else Hansdatter Rosenfeld, han ville da være 35 år ved sitt første barns fødsel.

Vi vet at Jacob From og Else Rosenfeldts fjerde barn var Hans Christopher Jacobsen From, døpt 5/12-1692 i Holmens sogn, men vi vet ikke hvor det ble av ham. Nå fant jeg i Nygaards sedler en henvisning som muligens kunne være til ham: From, Hans Kristoffer, 1717 biografiske oplysninger. (Rtk. Resol.(?) pr. 74.844.) Har noen mulighet til å undersøke hva slags opplysninger som finnes her?

Denne Torben nevner: Kronens Skøder: Hans From, kaptejnløjtnant, side 357 (1688-1719), kunne være interessant å vite mere om.

Anita



Anita Holck, Jessheim, Norge

Tom Smidth

Et kort svar ang Skt. Peder KB (mere når jeg ikke i dag :D)

Johan Georg Froms død omtales her:
Citat1710 onsdagen dend 2 Aprillis blef Ambtsforvalter Jacob Froms Søn fra Slottet navnlig Johan Georg begrafued og indlagt i dend aabne Begrafuelse i Chored, var 2 Aar paa 2 Maaneder gamel. 

Jeg bemærker at Jacob From bor på slottet (Det må være Antvorskov) stadigvæk, selv om han på det tidspunkt skulle ha forpagtet Brorupgård!

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

Hej

Forlover ved Sofie Froms bryllup er Jacob From og Hans Casper Nichelsen.
Hans Casper Nichelsen er faddere et andet sted i KB

Jeg sender en mail med et gammelt Dis indlæg. Jeg kan ikke få det til at "hænge fast" her.

Anne R

Tom Smidth

Jeg er stadig på jagt efter spor af Jacob From og Else Hansdatter Rosenfeld

Jeg har været i Hoptrup KB for at se på Jacobs bror Sognefoged i Hoptrup Rasmus Thomassen From og de børn han får med Anne Pedersdatter.

I 1710 får de Nis Rasmussen From og der er et par interessante navne ibland fadderne:

kirkebog, Hoptrup KB 1700-1735 s. 72 fødte 1710 nr. 17 (AO opslag 71). 
Citatdøbt 15 Juni 1710 Niss, Rasmus From i Hoptrup, Ægte søn. Faddere: 1) Elsabe Christ. Meyland. 2) Monsr. Ravn i Møllen, 3) Hans Hansen i ?mose 4) Jomfrue Dorthe på Haugaard.

1) Elsabe Christ. Meyland har måske forbindelse til sognepræst Meyland. En datter af ham Maren Rebecca Peitersdatter Meyland er viet til byfoged Anders From!

2) Monsr. Ravn i Møllen kunne ha forbindelse til Hans Ravn som er far til Else Hansdatter Rosenfeld!

4) Jomfrue Dorthe på Haugaard kunne være endnu en From da From slægten jo kommer fra Haugård!

Lyder det helt skørt, eller har du nogen andre bud med mere kød på!

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

Hej

Jeg blander mig lige igen.
Jeg mener, der står Hans Hansen Wonsmose. Hvis der gør det, så kender jeg ham.

HANS2 HANSEN  (HANS1 PEDERSEN) blev født 26 maj 1688 i Wonsmose, Vilstrup sogn, og døde 19 jan 1764 i Kiestrup, Vilstrup sogn.  Han giftede sig med JOHANNE MARIE JESDATTER RAFFN 23 jun 1718 i Vilstrup sogn, datter af JESS (Sørensen) RAFN og ANNE JENSDATTER (Raffn).  Hun blev født 12 jun 1701 i Kiestrup, Vilstrup sogn, og døde 29 jun 1771 i Vilstrup sogn.

Han kaldes sender i livet Hans Hansen Ravn, men har næppe noget med Ravn/Rosenfeldt at gøre.

Mons. Ravn i Møllen kender jeg ikke desværre. Jeg vil gerne vide, hvem det er.

anne R



Tom Smidth

Hej Anne.

Bland du dig endelig!

Jeg har fundet Ravn Hansen i endnu en fødsel:

kirkebog, Hoptrup KB 1700-1735 s. 90 fødte 1713 nr. 13 (AO opslag 89). 
døbt 5. Julii (1713) Andreas, Rasmus From i Hoptrups ægte søn. Faddere: Raven Hansen i Vonsmose, 2) Degnen Anders Dall, 3) Jens Jeronimussen i Synderbl:, 4) Ellen Nis da. ibid. 


VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Jeg har nu været gennem Sognefoged Rasmus Thomassen From og Anne Pedersdatters børn.

Jeg har fundet flg.:


Mette Magdalene Rasmussen From f. omkr. 1694 (kan ikke findes da KB begynder år 1700)
Peder Rasmussen From f. omkr 1696 (kan ikke findes da KB begynder år 1700)
Thomas Rasmussen From f. omkr. 1699 (kan ikke findes da KB begynder år 1700)
Jess Rasmussen From dbt 5. maj 1701
Jacob Rasmussen From dbt 12. dec. 1703, begr. 10. jan 1706
Jacob Rasmussen From dbt 1. maj. 1707
Nis Rasmussen From dbt 15. jun. 1710
Andreas Rasmussen From dbt 5. jul. 1713
Maren Rasmussen From dbt. 11. apr. 1717

Gennemgangen kastede ikke nyt lys over Jacob From og Else Hansdatter men gav nogle kendte personer som faddere.

Kender du flere børn af Rasmus og Anne?

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

#24
Jeg kender ikke Rasmus og Annes børn, men jeg har et guldkorn til dig - tror jeg.

Historien er, at jeg tog på Landsarkivet i Od. for at tjekke Kronens skøder. Jeg fandt ikke de handler som er omtalt tidligere her på tråden, men noget andet interesant.

Mellem 1689 og 1719, desværre har jeg ikke fået noteret årstallet, køber Andreas From en faldefærdig vandmølle i Stubbekøbing sammen med en Matz Michelsen.
Egentlig søgte jeg efter Jacob From for hvad gør man ved en bror uden midler. I min verden kunne man sætte ham til at passe en vandmølle. Så jeg ville se efter om Jacob, måske kunne være død i Stubbekøbing. Det er han tilsynladende ikke.
Derimod ser det ud til at Andreas From har boet i Stubbekøbing efter hans fæste på Corzelitze i 1718 og før han bliver Byfoged. Jeg fandt nemlig hans kones begravelse!

AO: Maribo amt Stubbekøbing sogn 1700-1753 opslag 236
1724: D: 3 Julü blef Andreas From Sal: Kiærste Rebecca Pieterdatte Maÿland , med liig,, peddiche og alle klocker Ringen begraven her i Stubbekøbing Kirche strax uden for Choorsdørren midt imellem de fattiges og Helsingøres Bloche i hendes Alder 46 Aar  1 maaned, 2 uger og 4 Dage.

Hun må være født omk. den 14 maj 1678

mvh.

Anne R


Tom Smidth

Hej Anne
Pudsigt nok fandt jeg samme begravelse som også var ny for mig, i forgårs, men historien om vandmøllen kendte jeg ikke. Tak for den.

Sønen Daniel Peter From er født i 1701 og det må så være mens Anders er forpagter på Corzelitze i Sønder Alslev sogn, men da KB her først starter 1717 kan det ikke bekræftes.
Anders dør selv i Nysted og begr. 23. Nov. med en super kort meddelelse:

kirkebog, Nysted KB 1721-1779 s. 85 Døde 1732 (AO opslag 87). 
Citatd. 23 (december 1732) Bÿfoged From ? ?.

Daniel Peter From vies til Anne Marie Hansdatter d. 25. jun. 1733 i Tirsted Kirke.

De 4 børn jeg har fundet:
1) Hans Christian From dbt 5. jun. 1734 i Fuglse
2) dødfødt pige begr. 28. feb 1737 i Fuglse
3) Andreas From dbt. 18. aug, 1740 i Fuglse
4) Anna Christina From dbt 10. jul. 1741 i Fuglse

Kun den ene døb rummer From personer blandt fadderne:

Citatkirkebog, Fuglse KB 1732-1755 s. ? 1740  alle handlinger (AO opslag 17). 
den 18. August (1740): Confirm: Daniel Froms Søns Daab Nom: Andreas. Madame Lundt b.b: Testes: Jomfrue Fridericha From. Hl: Søren Elertz. Hl: Hermand Fuglsang. Mons: Jens Richelsen. 

På et tidspunkt må vi blive meget klogere :o

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Man når langt, når man arbejder sammen. From er ikke helt mit fokus, men de findes i perferien af feltet. 
Jeg er også ret sikker på, at Daniel er Andreas søn. Hans børn bliver noteret. Ved hans søn Andreas dåb er det præsten Oluf Jørgensen Lundts hustru fra Væggerløse, der er blandt fadderne. Hun hedder Dorothea Jensdatter Ravn, men er næppe Hans Ravns søster.

Har du nogen informationer om, hvorvidt Jens Chrristoffer Kaalund i Tirsted gifter sig efter Johanne Hansdatter Ravns død i 1732. Jeg har fundet ikke mindre end fire børn af Mag: Kaalunds efter 1732.
Så hvis det ikke er en søns børn, må han have giftet sig igen, men med hvem?

Christoffer Kaalund, døbt 10 mar 1735.
Christian Ditlev Kaalund, døbt 29 jan 1738
Johanne Friderica Sophia Bothmax Kaalund, døbt 29 aug 1741
Johanne Friderica Sophia Bothmax Kaalund, døbt 1743

Jens C. Kaalund dør 07 jan 1744

Jeg er lidt forvirret mht. sønnen der døbes 6 feb 1714. Jeg synes der står Pestor, men det er en Erik, der omtales flere gange i KB

AO: Maribo amt Tirsted sogn 1646-1728 opslag 181
1714: 16 Febr: Bleff Christent Mag/Kaalunds ...ens noi: Pestor; Søn kaldet/ ...Daaben Suc: ... baaren/ Madame Bodild Raun/Testes/ Mag: Abraham i Toleystrop/ Mons: Seidelin. Mag: Jons Sam... / i Westerborrig Mag: Hans ... Biønisen i ..bye. Johanne [overstreget] Catharina [skrevet under Johanne] Elisabeth Kaalund.

mvh

Anne R

Kathe Rasmussen


re: Anne Ravnskjær's indlæg den 14. Januar, 2011, kl. 20:31

Fra Kronens Skøder side 508 aar 1716: [med forbehold, da afskriften aldrig er korrekturlæst]

"Den 30. marts 1716 - Skøde til Anders From, Forpagter paa Corzelitze Ladegaard paa Falster, og Matz Michelsen, Skovrider - for 114 Rd. - paa den ved Auktion købte Stubbekøbing nedfaldne Vandmølle i Falsters Sønder Hd., ved Stubbekøbing By beliggende, med de Vilkaar, at de straks maa tiltræde og annamme den nedfaldne Mølle, tilhørende Plads og Mølledam i den Stand, hvori den nu findes, og de skal være tiltænkte paa egen Bekostning at opbygge og istandsætte den samt holde den, med hvad dertil hører, vedlige; Mølledammen maa de lade rense og saa højt stemme, som ret er og af Alders Tid sædvanligt har været, saa og deri betjene sig af Fiskeriet, saa vidt de med Ruser og Sættegarn kan fange, men ikke at drage deri med noget Vod, , siden dette tillige med andre Herl. er forbeholdt Ny"

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke, Lolland

Anne Ravnskjær

Hej Kathe

Fint, nu har vi årstallet.

Der er dog lidt mere tekst i Kronen Skøder. Stykket forsætter:

Nykøbing Slot. Af Møllens Htk., som er 6 Tdr., skal de svare de orsdinære og ekstraordinære Skatter; men Landgilden og Hoveriet følger dem som selvejer efter Loven, og de er fri for alle Restancer til Skødets dato RK. EP. 9, 571

Som jeg læser dette, så skal de betale Landgilde og udfører hoveri arbejde. Er det rigtigt?

P.S. Min afskrift er identisk med det, du skriver
mvh.
Anne R

Tom Smidth

Dette bliver kun et hurtigt svar til Anne. Jeg er på vej til Frederiksberg for at se brandbiler sammen med barnebarnet og spise lagkage sammen med forældrene ;D

Anne!

Du spørger:
Har du nogen informationer om, hvorvidt Jens Chrristoffer Kaalund i Tirsted gifter sig efter Johanne Hansdatter Ravns død i 1732. Jeg har fundet ikke mindre end fire børn af Mag: Kaalunds efter 1732.

Ja han gifter sig igen i Tirsted d. 18. feb. 1733 til Anna Christensdatter (far skulle være Christen Jessen)

Kilde:
Dansk Præstehistorie (Wiberg), S.V. Wiberg, Personalhistoriske, Statistiske og genealogiske bidrag til en almindelig dansk
CitatPræstehistorie eller Alfabetisk ordnet fortegnelse over alle sognekald, sognecapellanier, hospitalspræsteembeder osv i Danmark med anførelse af Præsterne i dem siden reformationen og efterretninger om deres personalia osv, samlet og udgivet af S.V.Wiberg sognepræst for Jordløse og Haastrup menigheder (redaktion sluttet 31/12 1868, 3 bind + register. Udgivet Odense 1870-1873 af Den Hempelske boghandel), bind 3 side 330 embede 1182 Sognepræster i Tirsted, Skjørringe og Veileby sogne, Fuglse h., Maribo a., Loll.-Falsters stift.  præst nr. 12: beskikket 12/8 1712. M Jens Christophersen Kaalund af Torkildstrup-B sogne. Født 24/6 1682 Student i Nykjøb.(ing) 03; Candidat 23/4 1708 med karakteren 1., M.s.a. H-Taastrup 1717. Gift 1 med Johanne Dorothea Hansdatter Raun enke efter E. F. Monrad i Thoreby og død 1732. 5 sønner 4 døttre gift 2X 18/2 1733 Anna Christiansdatter f. Nakskov. Far C Jessen 3 sønner 3 døttre see P. Rhode i Utterslev; L.B. Wichmann i Herredskirke-L; død 30/12 1743 foranlediget ved en forskrækkelse, han fik, ved om aftenen ved solnedgang at se røgen fra skorstenen rød af solens stråler: hans hus var "et åbent seminarium for studerende" men hans indkomster kunde ikke bøde på hans "Rundhed". 


Jeg har 6 børn af dette ægteskab. De 4 du har +
Hans Christian Kaalund f. jan 1734 i Tirsted og beg. 5. april 1743 samme sted
samt en ubekræftet Johanne Margrethe Dorothea Jensdatter f. marts 1736

Så skriver du: Jens C. Kaalund dør 07 jan 1744 men som du kan læse af Wiberg, så dør han 30/12 1743 og begravet 7. jan. 1744

Kilde:
Citatkirkebog, Tirsted KB 1728-1797 s. 36 1744 (AO opslag 38). 
d. 7. jan: blev Mag. Jens Kaalund Sognepræst her ? begr. alder 61 år.

Afskriftet af skødet ser spændende ud. Jeg vender tilbage

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]