Gode ideer til at finde mine 6xtipoldeforældres fødsler eller død

Startet af Tom Smidth, 08 Jan 2011 - 14:11

Forrige emne - Næste emne

Vagn Lind

Jeg finder faktisk på
AOVilstrup1661-1740 opslag 141-142 en

dåb i 1721

"23. October Chresten* Jensen* i Vilstrup et Barn ved
Naufn Kirstin"


* skriften er temmelig rædsom  >:(
Kigger lige hvornår de blev gift!
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Vagn Lind

Kan ikke finde deres vielse, hverken i Vilstrup eller Sønder Starup ??? ???
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Tom Smidth

Jeg har opdaget hvad det var jeg overså da jeg skrev:
CitatMen kan ikke lide "Sal: Chresten Jensens" i trolovelsen  da jeg har Cathrine som datter af Enevold Jørgensen Ravn!

Det er selvfølgelig det første ægteskab med afdøde Chresten Jensen som gør hende til Sal: Chresten Jensens

Ups
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

Hej Tom

Almind sogn: Sognepræst Parmo Carl Petersen (1722-1803) ~ 27.01.1773 med den
50-årige Anna Dorothea From, der var enke efter birkedommer H. A. Sonnin i Koldinghus amt,
hun døde allerede den 26.07 samme år!
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Tom

Slog lige op i "Stamtavler over familierne Hauerberg og Arboe", samlede og udgivne af Jul. Bidstrup,
Gyldendalske boghandel Nordisk forlag 1911.

Heri Slægten From: Jacob From, hvis forældre og fødested ej kendes..... (9 sider)
Venlig hilsen
regelsen

Vagn Lind

Citat fra: Tom Smidth Dato 18 Jan 2011 - 15:20
  da jeg har Cathrine som datter af Enevold Jørgensen Ravn! og har i andre tydninger eller står der virkelig "Gertrud" ved vielsen

Der står ikke Gertrud, men Chrestens   !!
Sammenlign præstens måde at skrive Chresten Jensens ved trolovelsen! Så kan du se den er god nok  ;)
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Vagn Lind

Bemærk lige at Kroemand Rasmus Pedersen From fra Vilstrup, havde en søn Jacob (Rasmussen) From som i 1799 tjente i København !!
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Tom Smidth

Hej Vagn

Er kromanden ham som er døbt 14 Jun. 1733, Vilstrup Kirke (Haderslev h.)?
Det er ikke fordi jeg ved at han er kromand, men den eneste som jeg kunne forestille mig kunne passe.

Hvis det er ham, hvad kan du så mere fortælle om ham?

Hej Torben.
Tak for nyt læsestof ::)

VH
Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

Et bud på en kroemand i vilstrup

AO: Haderslev amt Vilstrup sogn 1776-1851 opslag 654
1783: Rasmus Nissen From Ung Karl i Kielstrup, Afgl: Croemand Nis Rasmussen From og afgl: Thyre Jensdatter i Wartenberg deres ægte Søn med hands betagende Bruud Wolborg Pedersdatter Lund Gaardmand Peder Jendresen Lund og afgl. Maria Hansdatter i Kielstrup deres ægte Datter; Copuleret i Kirken.

Anne R

Birgitte Callø

Hej.
Christine Chrestensdatter er datter af Chresten Jensen og Cathrine Enevoldsdatter f. 1721på Vilstrupgård, død 1770 i Vandling, Starup s. Hun bliver gift med Iver Lauesen ( Ravn) f. 1713 i Kjelstrup, Vilstrup s. Han død i Vandling 1774. ægteparret overtager Cathrine Enevoldsdatters fødegård Elmegård ( hospitalsgård) i Vandling, efter Cathrines mors 3. ægtemand Dampe Pedersen Ravn. ( jeg tror Dampe er født på Vandlinggård, er der nogen der kan berigtige dette?). Elmegård er stadig i slægtens eje.

Hilsen fra Birgitte.

Vagn Lind

Rasmus Pedersen From omtales som kromand (ikke sal.) ved sin kone Nille Sophias død i 1799.
har brugt lidt tid på at finde hans død, men det er ikke lige lykkedes.

Til Anne: Den sal. Croemand Nis Rasmussen From, hvis søn gifter sig i 1783, må være en søn af  sognefoged Rasmus Thomassen From f. Ca. 1660, Hoptrup by og sogn
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Vagn Lind

Hej Tom

Kromand Rasmus Pedersen Froms kone Nille Sophias død i 1799.

Hun efterlader disse børn

Peder Rasmussen                                                gdm i Halk
Michel Rasmussen From    f.1. feb 1764               gdm i Moltrup
Jacob Rasmussen                                                 tjener i Kbh
Christian Rasmussen                                               tjener i Halk
Enevold Rasmussen                                                tjener i Moltrup
Maria Cathrina Rasmusdatter                                hjemme hos sin fader

Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Det går lige pludselig stærkt!

Jeg har tydet næsten hele Nelles begravelse og det ser sådan ud:

kirkebog, Vilstrup KB 1776-1851 s. 370 døde 1799 nr. 8 (AO opslag 371).  
Citatdød 23 Marts 1799 begravet 31 marts. Nille Sophia Kroemand Rasmus Pedersen Froms kone i Sønder Vilstrup afgl: Gaardmand Michel Jacobsen og afgl: Maren Laues datter i Borcskou ? ? datter? æt 57 aar 3 maaneder og 2 dage. Døde af en bryst vattersot. Hun efterlod sig 5 sønner og 1 voxen? og ugift datter. Sønnerne vare: 1) Gaardmanden Peder Rasmussen i Halck, 2) Gaardmand Michel Rasmussen i Molterup, 3) Ungkarl Jacob Rasmussen som Tienene i Khavn, 4) Christian Rasmussen som tienene hos sin oven bemældte broder i Halck. 5) Ungkarl Enewold Rasmussen som tiener hos oven bemældte sin broder i Molterup og datteren Maria Cathrina Rasmusdatter er hiemme hos sin fader.  

Jeg blev nemlig optaget af Vagns oplysning om en Jacob From tjenende i København, for jeg havde netop en Jacob From som bare var søn af Islandskøbmand Eggert From og hvis fødsel ser sådan ud:

Citatkirkebog, Trinitatis KB fødte 1741 (AO opslag 353).  An. 1741 d. 16 januarii havde Sr. Eggert From Islands Kiøbmd. og Kiereste Christine Dorthea Rabbe i Adelgade deres barn til dåben kaldet Jacob. Madme. Klens bar det, Jomfr. Margrete Bøg holdt huen, Hr. Lieut. Klens, Mons. Jørgen Knof, Ms. Michel Sehested og  Xsx Søren Pedersen alle Islands kiøbmænd vare fadere.  

Ved FT 1787 ser han sådan ud:
CitatFolketælling 1787, Rentekammeret, Tabelvæsen og statistik, Folketællingslister for kongeriget Danmark 1787 (1 7 1787), kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Søndervoldstræde,195, 613.  
Jacob From, 51 , Ugift, Huusbonde, Kiøbmands Assistent,
Else From, 58 , Ugift, Søster, lever af sin broders hjælp,
Mette Christensdatter, 26 , Ugift, Tieneste Pige,.  

Men nu hæfter jeg mig ved at alle Nelle Sophias børn kaldes RASMUSSEN og ikke FROM. En søgning i FT 1787 København, Staden på Jacob Rasmus% giver ikke noget oplagt resultat!

Så var der Annes kromand:

CitatAO: Haderslev amt Vilstrup sogn 1776-1851 opslag 654
1783: Rasmus Nissen From Ung Karl i Kielstrup, Afgl: Croemand Nis Rasmussen From og afgl: Thyre Jensdatter i Wartenberg deres ægte Søn med hands betagende Bruud Wolborg Pedersdatter Lund Gaardmand Peder Jendresen Lund og afgl. Maria Hansdatter i Kielstrup deres ægte Datter; Copuleret i Kirken.

Ham kan jeg ikke få passet ind. Kan I?

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

Hej Tom

A. 6, Eggert Christopher From, ~ 1.g. 08.04.1729 i Kbh. med Anne Kirstine Pedersdatter, begr. 30.03.1733, ~ 2.g. 07.04.1734 i Kbh. med Kirstine Dorthea Rabe; 4 børn
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Citat fra: Torben Regelsen Andersen Dato 18 Jan 2011 - 23:16
Hej Tom

Har du Jacob Froms 16 børn?

Ja, Torben!

Jeg har endda 17 børn:

Johanne 1689, Sophia 1690-1769, Thomas 1691-før 1700, Hans Christopher 1692, Johan Gottfried 1694-før 1700, Eggert Christopher 1695-1746, Bolette Catharina 1696-1788, Else Jacobine 1697-1774, Sidsel Marie 1698-1782, Thomas Jacobsen 1699-1771, Johan Gotfried 1700-?, Johanne Sophia Amalkie 1702-1780, Frederica Kierstine 1703-1738, Rebecca Malene 1705-1742, Christian Wilhelm 1706-1740, Johan Peiter 1707-1748, Johan Georg 1708-1710.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Vagn Lind

Citat fra: Vagn Lind Dato 18 Jan 2011 - 22:04


Den sal. Croemand Nis Rasmussen From, hvis søn gifter sig i 1783, må være en søn af  sognefoged Rasmus Thomassen From f. Ca. 1660, Hoptrup by og sogn

Ja, det er svært at følge med, når det går så stærkt!
Få nu ikke stress, Tom!
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Tom Smidth

Citat fra: Torben Regelsen Andersen Dato 18 Jan 2011 - 23:26
Hej Tom

A. 6, Eggert Christopher From, ~ 1.g. 08.04.1729 i Kbh. med Anne Kirstine Pedersdatter, begr. 30.03.1733, ~ 2.g. 07.04.1734 i Kbh. med Kirstine Dorthea Rabe; 4 børn

Jeg har fundet den første vielse i KB:

Citatkirkebog, Trinitatis KB viede 1729 (AO opslag 278).  Anno 1729 d. 8 april blef Eggert From oh Anne Kirstine Pedersdatter enke viet i huuset.  

og den anden har jeg søgt i Trinitatis uden held, men den kan være overset.

De 4 børn er:
Elsebeth
Citatkirkebog, Trinitatis KB fødte 1735 (AO opslag 143).  Anno 1735 d. 17 september havde Eggert From Islands Kiøbmd. og Kirestine From deres barn til dåben kaldet Elsebeth. Madme Johanne Henrice Becker bar det jomfrue From holdt huen. Apotecer Becker, Johan Christian Becker og Mogens Rels og Jan Jenses Heppner fadderne.  

Secilia Dorthea
Citatkirkebog, Trinitatis KB fødte 1737 (AO opslag 222).  Anno 1737 d. 8 october havde Sr. Eggert From Islands Kiøbmd. og Kirestine From i Adelgade deres barn til dåben kaldet Secilia Dorrete. Madme. Doreta Jensen bar det. Chatrine Margrete Hög holdt huen, Capt. Henrik Xstian, Peder Federsen og Anders Henriksen fadder.  

men hun dør i 1740

Så kommer Jacob som findes i et tidligere indlæg og endelig endnu en Cicilie Dorothea
Citatkirkebog, Trinitatis KB fødte 1743 s. 15.  An. 1743 d. 6 sept. havde Eggert From Islands kiöbmand og Kierstine Dorethea Froms i Adelgaden et barn til dåben kaldet Cicilie Dorethea. Madm. Søren Pedersen Islands Kiøbmands kiereste bar barnet, hendes datter Jomfrue Pedersen holdt huen. Landsogn Lÿdorph, Skipper Jan Jansen, Pethrus Xxxxxx, xonskt Xovxxx og Msr. Lats Frost urtekræmmer vare faddere.  

Men de to hustruer mangler jeg viden om. Jeg har anslået Christine Dorthea Rabbe til at være født 1695. Anna Kirstine Pedersdatter får man ikke meget at vide om:

Citatkirkebog, Trinitatis KB 1679-1740 døde 1733 (AO opslag 190).  
30. Martius 1733. Eggert Froms hustrue. 4rdl.  
eller
Citatkirkebog, Trinitatis KB viede 1729 (AO opslag 278).  Anno 1729 d. 8 april blef Eggert From oh Anne Kirstine Pedersdatter enke viet i huuset.  

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Citat fra: Anne Ravnskjær Dato 18 Jan 2011 - 20:46
Et bud på en kroemand i vilstrup

AO: Haderslev amt Vilstrup sogn 1776-1851 opslag 654
1783: Rasmus Nissen From Ung Karl i Kielstrup, Afgl: Croemand Nis Rasmussen From og afgl: Thyre Jensdatter i Wartenberg deres ægte Søn med hands betagende Bruud Wolborg Pedersdatter Lund Gaardmand Peder Jendresen Lund og afgl. Maria Hansdatter i Kielstrup deres ægte Datter; Copuleret i Kirken.

Anne R

Er der nogen af jer som ved hvor Wartenberg ligger ?

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

#80
Jeg kan se, at Rasmus bliver født 9 octbr(?) og døbt den 10. 1748. 1751.

Vedsted 1701-1763 opslag 129

Der er faddere, der kommer fra Mastrup og Hoptrup. Det er tankevækkende.

Anne

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Nis Rasmussen From i Hoptrup bliver gift med Olga Pedersdtr. i Kirkeby i 1734 (ops 259).

Hvis der er tale om den Nis R. From, der er far til ovenstående Rasmus, må han have været gift 2 gange. 


Anne R

Regelsen

Hej Tom

Jeg har en Niels Christensøn From, studiosum, i perioden 08.10.1678 - 27.10.1681, stedet er
præstegården i Sørby-Magle, han underviste Esaias Wilhelmus Prom, som var * der i 1666.
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Citat fra: Anne Ravnskjær Dato 19 Jan 2011 - 00:27
Jeg kan se, at Rasmus bliver født 9 octbr(?) og døbt den 10. 1748. 1751.

Vedsted 1701-1763 opslag 129

Der er faddere, der kommer fra Mastrup og Hoptrup. Det er tankevækkende.

Anne

Hej Anne
Har fået tydet dåben og selvom det ikke er kendte navne blandt fadderne, så er det ganske rigtigt fra nogle kendte sogne.

Citatkirkebog, Vedsted KB 1701-1763 fødte 1751 (AO opslag 129). 
d. 9. octob. fødde Niss Rasmussens hustru Thyra Nisses
aff Wardenberg en søn, som blef døbt d. 10, som var
Dom 18 post Trinitatis og Kaldet Rasmus. Jens Hansen
aff Nørby Maustrup, Jørgen Jessen aff Hoptrup, Jørgen
Skov Kaldet, og Thyre Jørgendatter vare Faddere. 

Thyra Nisses som her er mor til Rasmus, må være død inden Rasmus vielse i 1783:

Citatkirkebog, Vilstrup KB 1776-1851 viede 1783 (AO opslag 654). 
1783: Rasmus Nissen From Ung Karl i Kielstrup, Afgl: Croemand Nis Rasmussen From og afgl: Thyre Jensdatter i Wartenberg deres ægte Søn med hands betagende Bruud Wolborg Pedersdatter Lund Gaardmand Peder Jendresen Lund og afgl. Maria Hansdatter i Kielstrup deres ægte Datter; Copuleret i Kirken. 

Er det Thyras død før 1783, du har ledt efter?

Ud fra Rasmus dåb, har jeg noteret at Nis Rasmussen From og Thyra er viet før 1751. På det tidspunkt er Nis 41 år og Thyra kender vi ikke alderen på, men det levner helt klart plads til et tidligere ægteskab.

Jeg er nået til april 1695 i min jagt på de 2 døde børn af Jacob From og Else Hansdatter Rosenfeld, i Holmens KB. Lidt slidsomt!
Så er jeg nået til Jacob og Elses søn Thomas Jacobsen From i min jagt på spor af Jacob og Else, blandt fadderene til deres børnebørn. Også uden gevindst. Men jeg får opkvalificeret mit materiale og rydet ud i nogle antagelser. Ikke dårligt.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Karin Andersen

Hej på tråden :).

Jeg følger lidt med i denne spændende tråd :)

Faldt lige over dette skifte i mine gemmer.

Jeg har ikke pt. noget at bruge det til, så I får det lige.

Aurelia Clemonds:
Ane Cathrine Ertmann i Ordrup        9 Feb 1827     pg 16 #7/1827
CH:      Christopher From muursvend inds i Ordrup
[Bernstorff Gods, Khvn-Frdksbg; FHL #41092; Bk2 1826-37]


Ertmann navnet er interessant i forbindelse med vores Lohmann/From forbindelse.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Tom

Ja, han var jo gift 2. g. med Margrethe Sophie Rigelsen
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Citat fra: Karin Andersen Dato 20 Jan 2011 - 17:34
Hej på tråden :).

Jeg følger lidt med i denne spændende tråd :)

Faldt lige over dette skifte i mine gemmer.

Jeg har ikke pt. noget at bruge det til, så I får det lige.

Aurelia Clemonds:
Ane Cathrine Ertmann i Ordrup        9 Feb 1827     pg 16 #7/1827
CH:      Christopher From muursvend inds i Ordrup
[Bernstorff Gods, Khvn-Frdksbg; FHL #41092; Bk2 1826-37]


Ertmann navnet er interessant i forbindelse med vores Lohmann/From forbindelse.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen

Hej Karin.

Tak for info. Jeg har godt nok ingen Christopher From, men det er ikke til at vide, hvad som kommer til at passe på et senere tidspunkt. Så kom endelig med den slags "bider"

Til Torben Regelsen Andersen
Har du forbindelse til Thomas Jacobsen Froms 2. hustru?

Jeg har kun få oplysninger om hende, gående på ægteskab 31. okt. 1749 i ?. Hun skulle være datter af Lorenz Rigelsen (?-?) og Ellen Kirstine Mortensdatter Plum (?-?) og skulle være født 1719 i København dbt. ?

Jeg kender til dåben af 6 børn fra dette ægteskab.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

Hej Tom

Ingen forbindelse, men Margrethe Sophie Rigelsen er anført som datter af
købmand Lorentz Rigelsen & Ellen Kirstine Munk.
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Vedr. Nis Rasmussen From.

Jeg har ledt efter hans ægteskab med Thyra i Vilstrup, Hoptrup og Vedsted, uden held.

Jeg fandt ikke deres vielse, men til min overraskelse et ægteskab mellem Nis Rasmussen From og en Olga Pederdtr. i Hoptrup.

Vedsted kræver nok en ekstra gennemlæsning, da skriften er noget svær at læse.

Hvor Jacob From og Elise Rosenfeldt gemmer sig efter 1710, er en svær nød at knække.

mvh

Anne R