Gode ideer til at finde mine 6xtipoldeforældres fødsler eller død

Startet af Tom Smidth, 08 Jan 2011 - 14:11

Forrige emne - Næste emne

Kathe Rasmussen


Hi Anne Ravnskjær;

Tak for tilbagemeldingen.

Afskriften er ikke korrekturlæst, men nu forstaar jeg afslutningen"Ny" hvilket vil sige at sætningen ikke er afsluttet, og som selvfølgelig skal forstaaes Nykøbing Slot osv, som Du fortsætter med.  Den sætning maa jeg se om jeg kan faa indsat i min broders afskrift (vi er gamle mennesker 81 og 76).

Jeg har ogsaa kigget paa tydningen af daaben i Tirsted KB, Fuglse Herred, opslag 181,  1714, 16. febr. og kommet frem til noget lidt anderledes - er I interesseret?

Jeg leder fortvivlet efter en Christiana Jensdatter (4xtip) gift i Ryde sogn i 1744, og som jeg har haabet paa var en Jens Christoffer Kaalund datter, men det er endnu ikke lykkedes for mig at flette dem sammen.

mvh
Kathe K.R.

Anne Ravnskjær

Hej Kathe

Christina kender jeg ikke for nuværende. Er det Rude ved Holsteinborg?
Et eller andet sted på nettet er der en side om kaalund, jeg ser lige om jeg kan finde den igen. Måske står der noget der om hende.

mvh

Anne R

Birgitte Callø

Hej Tom.
Faddere til Nis Rasmussen From: Her mener du, at jomfru Dorthe fra Hougård kunne være en være en From. Nej hun er en Høg, datter af herredsfoged Markus Høg, som overtog Hovgård 1686. Han var ikke ud af Fromfamilien.

Rasmus Thomsen Froms datter Mette Malene gifter sig med Hans Simonsen Bygvrå i Fjelstrup.
Johan J. From har i beskrivelsen af gården Bygvraa( 1542 - 1930) sammen med arkivar Johan Hvidtfeldt, skrevet noget om familien i Hoptrup, men oplysningerne her tilføjer ikke meget til de oplysninger, du tilsyneladende har i forvejen. Kan sende dig kopi pr post, hvid du er interesseret.

Hilsen fra Birgitte.
Mail: birgitte.calloe@ mail.dk

Kathe Rasmussen

Svar til Anne Ravnskjær's indlæg 15. jan. 2011 kl. 1:18

1) Jens Christoffer Kaalund gift 1st gang med Johanne Dorothea Raun fra Borgmester Thausen's Huus i Nykjøbing (Falster)

2) gift 2nd gang i 1733 med Christian Jessens Datter, Anna i Nakskov.


Mine kommentarer er tilføjet i  klammer [  ]
3)Tydning af Tirsted KB, Fuglse Herred, Maribo Amt, opslag 181 AO, 1714, 16. Februar - Blef christened Mag: Jens Kaalunds ____, Pastor: søn og kaldet i Daaben ERICH ______.  baaren af Madame Bodild Raun.

Testes:

Mag: Abraham i Torkildstrup   [Magister Abraham Martinson Schrøder i Torkildstrup]
Mons:  Seidelin
Mag: Jens Samuel i Westerborg  [Magister Jens Pedersen Samuel i Vesterborg]
Mag: Hansis Kiæreste i Rødbye  [Magister Hans Nimb's Kiæreste  i Rødby]
Catharina Elisabeth Kaalund

mvh
Kathe

Tom Smidth

Så fik jeg set på brandbiler mm. - meget rart ;D

Jeg har også set på de nye oplysninger, både om skødet til Anders From og om Erich Kaalunds dåb i 1714, som ser ud til at være færdig tydet af Kathe og Anne i fællesskab. Flot arbejde.

Så var der et enkelt spørgsmål fra Birgitte Callø:

Birgitte skriver:

CitatRasmus Thomsen Froms datter Mette Malene gifter sig med Hans Simonsen Bygvrå i Fjelstrup.
Johan J. From har i beskrivelsen af gården Bygvraa( 1542 - 1930) sammen med arkivar Johan Hvidtfeldt, skrevet noget om familien i Hoptrup, men oplysningerne her tilføjer ikke meget til de oplysninger, du tilsyneladende har i forvejen. Kan sende dig kopi pr post, hvid du er interesseret.

Faddere til Nis Rasmussen From: Her mener du, at jomfru Dorthe fra Hougård kunne være en være en From. Nej hun er en Høg, datter af herredsfoged Markus Høg, som overtog Hovgård 1686. Han var ikke ud af Fromfamilien.

Jeg vil meget gerne se det du har om familien i Hoptrup, så det ser jeg frem til. Det var også dejligt at få placeret "Dorthe fra Hovgård. Der er rigeligt mange "Frommer" uden dem som kan opstå i min fantasi

Jeg har brugt en del tid på Holmens KB de sidste par dage. Jeg har ledte efter begravelserne af Jacob Froms to børn, nemlig Thomas From dbt 3. dec. 1691 og død før 1699 og Johan Gottfrid From dbt. 3. jul. 1694 og død før 1700. Jeg har ikke haft heldet med mig, så hvis du kender datoerne, så sig endelig til.

Ellers vil jeg fortsætte med at se på Jacob From og Else Hansdatter Rosenfeldt børnebørns dåb, for at se om de skulle dukke op som faddere. Det er nok mit bedste bud på at finde nye oplysninger om Jacob og Else.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

#35
Hej Kath

Tak for tydningen af Erichs dåb. Det har sat nogen ting på plads. Det betyder at ingen af Dorothea Hansdatter Ravn børn, som hun får med Kaalund, bliver over 22 år og får børn. At Jens C. Kaalund gifter sig igen er en nyhed for mig.

Hej Tom

Ang. Vandmøllen, så har jeg ikke tydet, men skrevet af fra "Kronens Skøder" udgivet af Rigsarkivet.
Jeg kan pt. næppe bidrage mere til din søgen dine 6xtip, men jeg vil følge med. Hvis jeg støder på interesante informationer, vil du hører fra mig.

mvh

Anne R

Birgitte Callø

Hej Tom.

Send mig lige din postadresse på min mail: birgitte.calloe@mail.dk.

Hilsen - Birgitte.

Tom Smidth

Hej Anne.

Du skrev:
CitatDet betyder at ingen af Dorothea Hansdatter Ravn børn, som hun får med Kaalund, bliver over 22 år og får børn

Betyder det at du kender død og begravelse på Wilhelm Jensen Kaalund f. marts 1721 i Tirsted?

Og så ødelægges den triste statestik af Johanne Dorothea Margrethe Kaalund som skulle være født (ikke tjekket i KB) omkr. 1728 i Tirsted og som først dør 16. jun. 1818 i Nakskov og viet 21. aug. 1754 i ? til Laurits Bertelsen Wichmann f. aug. 1722 i Nyk. F. og dbt. 28. aug. død 30 jul. 1764 ?
Jeg kender godt nok ingen børn af dette ægteskab, men de findes måske.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Jeg fortsætter jagten på spor efter Jacob From og Else Hansdatter Rosenfeldt efter 1713!

Jeg er ved at tjekke mine oplysninger om deres søn Hans Christopher From

Jeg har fundet hans dåb i Holmens Kirke

Citatkirkebog, Holmen KB 1685-1694 s. ? fødte 1792 Nr.? (AO opslag 264). 
1692 5. December Hans Christopher, Jacob From Skrifuer paa Holmen, fad:
N: mod:
Faddere: Søfren Pastsen, Hans Karstensen, Gregorius Clausen, Sidsel
M: Christopher Herforts, Sara Morten Madsholt. 

Men jeg ved ikke hvem han fik Else Margrete Hansdatter From sammen med. (blev de overhovedet gift)
Jeg ved heller ikke hvad der derefter skete med Hans Christopher From

Else er født omkring 1716. Jeg har en udokumenteret oplysning om at det er sket i Avnslev i Vindinge herred på Fyn, men KB der starter først 1763 så fødslen kan ikke bekræftes af den vej.

Else bliver 12. jan. 1736 viet i Rynkeby Kirke til den senere byfoged i middelfart Thomas Jensen Beck med hvem hun får 18 børn.

Har du nogle oplysninger om Hans Christopher From, så sig endelig til!

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

Hej Tom

Oprettelse af postbude 1625:

Hans From (afskediget fra Tysk Kancelli i 1619) blev nu eller senere postbud. (P&T`s-historie til 1711)
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Jep:

AO: Maribo amt Tirsted sogn 1646-1728 opslag 196
1721: D: 20 Martÿ blef begraven og tilforn var bleven hiemmedioben og kaldet [herefter overstregning] Wilhelm.

Der udover har jeg Hans Wilhelm født 1716:
AO: Maribo amt Tirsted sogn 1646-1728 opslag 186
1716: D: 8 Juli blef christent Mag: Kaalunds Søn og kaldt og ... Hans Wilhlem. Hans Raun Kierste af Naxskow bar hamm. Testes. Borgmeister [brygmeister?] Thaisen af Nÿkøbing. Bÿefoged af Naxskow Nansell(?) Bodborgi Hr. Monrat. Sgn. Andræas Reigelsen af Naxskow
Han dør 1730:
AO: Maribo amt Tirsted sogn 1728-1797 opslag 6
1730 D: 28 Februar blev Mag: Kaalund Søn Vid nafn Hans Wilhelm begraven.

Johanne Dorothea Margrethe Kaalund kan jeg ikke finde før 1732 i tirsted.

mvh

Anne R


Regelsen

Hej Tom

(Fra Fyens Fortid, bind 4):

Præsten Karstens - Derimod gik dommenham imod i en sag, han 1694 førtr med
materialeforvalter Jacob From i Kbh. angående købet af hans moders, renteskriver
Jørgen Karstens enke - Anna Hansdatter Lyngs gård i Kbh., hvorved han blev dømt
til at udrede  noget over 175 Rdl., foruden20 Rdl. i omkostninger til From.
(Landstings-Dombog 1687-1701, fol.139.; f.142, 19.12.1694) (Jørgen Karstens)
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Hej Anne

Jeg har lige tjekket Johannes begravelse og hun er datter af 2. ægteskab født omkr 1735 da hun dør 1818 83 år gammel

Citatkirkebog, Nakskov KB 1813-1820 s.555 døde kvinder 1818 (AO opslag 139). 
død 16. juni 1818 begravet 19. juni. Johanne Margrete ? Rhode født Kaalund. Enke Frue Provstinde Rhode i Nopsrød?. 83. 

Torben!
Er der ikke noget galt med de årstal dugiver på Hans From!

Du skriver:
CitatOprettelse af postbude 1625:

Hans From (afskediget fra Tysk Kancelli i 1619) blev nu eller senere postbud. (P&T`s-historie til 1711)
, men Hans Christopher From er først født 1692
VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Kathe Rasmussen

Hej Tom og Anne R:

Jeg arbejder i Tirsted KB og har noteret:

AO Tirsted KB 1728-1797, Maribo Amt, opslag 15, venstre side, 11. Januar 1734:

Magister Kaalunds Søn kaldet HANS
Madame Raun i Nakskov bar ham
Testes:
Sgn: Landorph paa Baadesgaard  [Herregaard i Græshave Sogn, Lollands Sdr. Herred, Maribo A.]
Sgn: Hans Eylersen ______?
Sgn: Sidelman af ___________?
Sgn: Fuglsang i Præstegaarden
Madame Flint af Nysted
Madame Testrup paa _____?
mvh
Kathe

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Vagn Lind

Undskyld jeg lige blander mig i den "Fromme" snak  ;D

Hej Tom

- allerførst TAK for den tilsendte pdf med oversigten over Hans Simonsen Froms efterslægt!
Den er læst med stor interesse!

Det er lykkedes mig at "koble" mig på den anelinie, idet jeg har fundet en "vej" til 5-Peder Rasmussen From{524a2} f. 1696, Hoptrup by og sogn, Haderslev
Han gifter sig 27. apr 1724 i nabosognet Vilstrup med Catharina Chrestensdatter på Vilstrupgård,(f.1702, d.8. apr 1759, Vilstrup)
De får 6-7 børn (se senere)
Peder Rasmussen From dør 6. maj 1759 i Vilstrup, endda sammen med 2 voksne børn (noget smitsomt?)
Der overlever 3 børn: An Cathrine Pedersdatter From, (Ca)Trine Marie Pedersdatter From og Rasmus Pedersen From.Rasmus Pedersen From er min datters ane.
Anelinien bor siden i Vilstrup, Moltrup, Hoptrup, Hejls, Vejstrup, Tyrstrup.
Den sidste From jeg kender hed Ellen From, f. 1864 i Tyrstrup s.

Ved Rasmus Pedersen Froms dåb optræder en fadder Hans Jessen Rafn i Vilstrup

Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Regelsen

Hej

Du har vel de relevante data på:

1) Hans Christian From dbt 5. jun. 1734 i Fuglse?
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

#47
Hej Vagn og Tom

Hans Jessen Raffn er formentlig ham her.

AO: Haderslev amt Vilstrup sogn 1661-1740 opslag 117
1706: D: 17 Januar. Jess Erichsen Raffn I SønderBÿevilstrup et Barn vid Naffn Hans fadere Jørgen Raffn, Hans Raffn og Anna Jesses i Kiestrup
AO: Haderslev amt Vilstrup sogn 1776-1751 opslag 330
1785: Død Mart: 9. Beg. Mart: 16. Hans Jessen Raün, Enkemand i SønderbÿeWilstrup, agfgl. Jess Erichsen Raün og afgl. Anna Hans Datter ibid: deres ægte Søn, æt: 79 Aar 7 Uger og 3 Dage; Han eftterlod Sig 4 børn; 1. Maren, Kirkeværge; Sande = og Gaardmand Hans Thamsens Kone i Hygum; 2, anna aftægtsmand Falle Madsens Kone i SønderWilstrup; 3, Maria, Gaardmand Søren Sørensens Kone i Rødding og 4, Malene Sophie Tofttmand Hans Iversens Kone i Kielstrup.


Jeg har gennem flere år gennem pløjet Vilstrup kirkebog for spor, der kunne lede til Jens Raven på Bjerndrupgård og dermed amtsforvalter Hans Ravn på Falster, uden held.  
Langholz kan have ret, når han hævder Jens Raven er en søn af kirkeværgen Erich Ravn i Vilstrup, men der er ingenting i Vilstrup KB, der beviser dette. Jens Raven kan ligesågodt være en bror til den Kirsten Jensdatter Ravn, der i følge Aage Dahl/Rhode blev gift med Hans Jørgensen Høyer i Halk og kom fra Vilstrup. Hans Jørgensen Høyers nevø Christopher Martinsen Høyer blev gift med Jens Ravens datter Kirsten og overtog Bjerndrupgård efter Jens Ravens død.
Ovenstående er min teori, som jeg nok aldrig vil kunne bevise.

mvh
Anne R



Regelsen

Hej

Til Vagn: Mener du Vilstrupgård, der i 1844 fik matr. nr. 6?
Venlig hilsen
regelsen

Vagn Lind

Hej
Til Torben: kender ikke mere til Vilstrupgård, - citerede bare kb. Om de kommer til at bo der, ved jeg ikke, men hun er datter derfra.
Far:  sal.Chresten Jensen i 1724!

Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Tom Smidth

Jeg kommer til at svare på flere indlæg, som jeg skal forsøge på at holde adskildt;

Torben

Kan du hjælpe med en fyldigere titel end: "
CitatFra Fyens Fortid, bind 4
" : for Bibliotek.dk giver intet værk med den titel

Hans Christian From f. 1734 har jeg dåben på:

Citatkirkebog, Fuglse KB 1732-1755 s. ? 1734  alle handlinger (AO opslag 6). 
den 1. Junÿ 1734. Confirmeret Hl: Daniel Peter Froms Søns Daab Nom: Hans Christian. Frøcken Sophia Hedevig von Lytzov b.b: Testes: Velbaarne Capitain Christsen. Friderich von Lytzou. Mag: Jens Kaalund i Rubbelyche. Mons: Jacob Dahl paa Seddinge Gaard. Hl: Søren Eilerts Kiereste udj Rødbye.Hl: Møllers Kiereste i Taagerup.
Introd. Madame From. 

samt konfirmation:
Citatkirkebog, Fuglse KB 1732-1755 s. 54 1751 conf. (AO opslag 55). 

Sept. 1751. Til den Hellige daabs Confirmation: HE Froms søn Hans Christian.

Men så heller ikke mere! ;D

Så velkommen til Vagn ;-)

Har du kilder til din oplysning om:
CitatPeder Rasmussen From dør 6. maj 1759 i Vilstrup, endda sammen med 2 voksne børn (noget smitsomt?)

I samme omgang skriver du:

CitatTil Torben: kender ikke mere til Vilstrupgård, - citerede bare kb. Om de kommer til at bo der, ved jeg ikke, men hun er datter derfra.
Far:  sal.Chresten Jensen i 1724!

Jeg har oplysning om at Rasmus Pedersen From dbt 14. jun. 1733 er født på Vilstrupgård. Han bliver 27. sep. 1759 viet i Sdr. Vilstrup Kirke til Nelle Sophie Mikkelsdatter som dør 23. mar. 1799 i Vilstrup. De får mindst 1 søn Michel Rasmussen From, men det er en oplysning jeg har fra dig.
Jeg vil meget gerne hvis du kunne sende mig oplysninger fra Michel og ned til din datter, eventuelt på privat mail hvis det er en pdf fil eller andet som skal vedhæftes.

Så fandt Anne og jeg endnu en datter af Andreas From. Hendes navn er Anne Cathrine Marie From og hun får ikke noget langt liv.
Hun lever i utugt, bliver gravid og føder Ritmester He: Johan Friderich von Timees ved oberst Schaks regiment en uægteskabelig søn. Selv overlever hun ikke fødslen, men slipper på den måde for fordømmelsen og skammen. Godt vi ikke lever i 1725

Citatkirkebog, Stubbekøbing KB 1700-1753 s. 114 1725 (AO opslag 113). 
løverdagen d. 26 Maji blef Andreas Froms Dautters
nafel: Anne Cathrine Marie, hendes uægte søn ved 12 kloche-
slæt døbt og kaldet Johan Friderich Timees. og blev høyædle
og Velbaaren Ritmester He: Johan Friderich von Timees ved
høyædle og velbaaren He: Oberste Schaks Regimente, ved
Daaben udlagt til Barns fader. Madame Engel Ditlow
Flintis bar barnet. Faddere: Byeskriveren Mons: Been
Mons. Julius Hendrich von Zooten. Madame Sal. Mandels og
hendes datter Kirstine Dorthe Mandel. 

Det bliver alt for nu, men jeg vender tilbage

Tom ;)

Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

Hej Tom

"Fra Fyens Fortid, Samlinger & Studier, udgivne af Gustav Ludvig Wad, H.Hagerups forlag, 1924.
(4 bind). Vedr. From: Præsten Jørgen From, bager Lars Rosenkratz From, Ulrik Fr. From -
Overhofretsass., Kok Hans Hansen From, Matr.forv. Jacob From.

Anna Cathrine Grundtvig, * 10.11.1741 på Sejrø, død 10.11.1793 på Sct. Croix, ~1.g. 08.10.1771 i Vallekilde
med kapellan ved Viborg Sortebrødre, Hans Christian From, * 14.11.1734 i Fuglse, død 25.02.1773 i Viborg. 

Datter af sognepræst Otto Jørgensen Grundtvig & 1.h. Marie Elisabeth Lauenstein, (2.æ. med
Frants Wilhelm Dorph i Kbh. (Frue) 19.10.1775)

Så var der lige: Gørtlerlauget i Kbh., Protokollen 1749 nr. 8, Conrad Hendrich From, Giørtler Mester,
oldermand 08.10.1753- 05.02.1759


Venlig hilsen
regelsen

Vagn Lind

Hej Tom

Du efterlyser kilder til Peder Rasmussen Froms død sammen med en stor del af sin familie.

De kommer her:

AO Vilstrup, Haderslev, Haderslev KB 1740-1774 opslag 62
1759 Defuncti
2 uddrag:

D. 8. Aprill Peder Rasmussens Hustru
af Vilstrup Cattrin æt. 57 Aar 4 M
Børn: Rasmus og Dampe Pedersen
Kirstine Chrestensdatter
**                      * (indskudt)
An Cattrin,  Trin Mari og og An Pedersd.

** KC kunne være en søster til Cattrin, hans hustru!


Nederst på siden:

D. 6 Maj Peder Rasmussen From
af Vilstrup æt.62 Aar 6m 16d
eod Sønnen Dampe Pedersen From
æt. 19 Aar 2 mt og 17 dage
eod Datteren Anne Pedersdat
æt.22 aar - 1 mt
(næste spalte øverst)
Børn: Rasmus Pedersen
An Cattrin og Trin Mari Pedersdat



Jeg skal nok senere sende dig en pdf med oplysninger om efterslægt!!
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Birgitte Callø

Hej.
Peder Rasmussen (From) var gift med Cathrine Enevoldsdatter, som først var gift med Chresten Jensen,som dør 1723 på Vilstrupgård. Cathrine var datter af Enevold Jørgensen Raun( født på Roskæmmergård i Vandling) og Karen Hansdatter ( hendes 2. ægteskab) på Elmegård i Vandling, Starup s. 

Hilsen fra Birgitte

Tom Smidth

Tak for de sidste oplysninger Birgitte.
Det fik mig til at se nærmere på mine oplysninger om Catrina Enevoldsdatter.

Fødslen er ret kort, men viser at hun også hed Silia:

Citatkirkebog, Sønder Starup og Grarup KB 1700-1763 s. 7 Fødte 1701 (AO opslag 8). 
Den 4 Decembe: Catrina Silia Enevolds Jørgensd. i Vandl. 

Hendes død har Vagn jo leveret, og det er da mystiskt med 3 dødsfald i familien som alle resultere i en begravelse 6. maj 1759.
Jeg kan dog ikke gennemskue hvorfor Kirstine Chrestensdatter er nævnt blandt børnene til Peder Rasmussen From.

Så prøvede jeg at finde vielsen mellem Catrine Silia Enevoldsdatter og Peder Rasmussen From. Jeg havde en ubekræftet dato: 27. april 1724 i Vilstrup Kirke (Haderslev herred), men der var den ikke hverken i 1722-26. Er der nogen af jeg som ved bedre?

Endelig har jeg fået hjælp til en endelig tydning af den dåb Käthe fandt på Hans Christian. følg linket http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,6553.0.html

Lige nu arbejder jeg mig stadig gennem Holmens KB døde 1794-1797, stadig uden held samt gennemgår Else Margrethe Hansdatter Froms børn med byfoged Thomas Jensen Beck i Middelfart for at finde spor efter Jacob From og Else Hansdatter Rosenfeld.

Tak for kilderne Regelsen, bliv endelig ved! jeg er gået på jagt efter Fra Fyens Fortid
VH
Tom ;)
Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Vagn Lind

Til Tom

Du finder vielsen på AO Vilstrup, Haderslev 1661-1740 opslag 51
og trolovelsen i samme opslag 23
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Vagn Lind

Til Birgitte - og Tom.

Tak for din korrektur af mine oplysninger.
Her er et skoleeksempel på, hvor vigtigt det er at være omhyggelig med sine kilder!!

Jeg tolkede: Cattrin, Sal. Chresten Jensens paa Vilstrupgaard som hans datter Cattrin Chrestensdatter og ikke som enkekonen! UPS  :'(

Ellers burde der vel blot have stået Cattrin Chrestensd.
Jeg er ikke sikker på at jeg har været opmærksom på dette før, ---skal vist lige have kigget et par andre af mine aner efter i sømmene !!! :o  :o
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Regelsen

#57
Hej Tom

Så bør jeg også nævne: "Rod i Odense, Odenseanernes aner, Slægthistorisk Forening, Odense 1996"
side 86 - Hans Hansen From, døbt 28.05.1694, søn af foged H. Nielsen i Bårdesø & Gjertrud Hansdatter From.
(Hendes anetavle kan føres længere tilbage i sønderjyske præstefamilier)!

"Holbergtidens Odense, En perspektivtegning og en vejviser fra 1761", redigeret af Finn Grandt-Nielsen,
OAB-Tryk a/S, Odense 1988. (Hans From - kok, Jørgen Michael From - bagermester, Sophia From, patient)

"Studier over det fynske Rådsaristokrati i det 17de Århundrede", Fynske Studier V, Svend Larsen, udgivet af Odense Bys Museer 1965, 2 bind. (Bertel Wichmand)
Venlig hilsen
regelsen

Tom Smidth

Tak for henvisningen Vagn!


Jeg har tydet de to oplysninger sådan:

Citatkirkebog, Vilstrup KB 1661-1740 s. 22 trolovelser 1724 (AO opslag 23). 
d. 13 January 1724 Peder Rasmussen af Hoptrup og Catharina Sal: Chresten Jensens paa Vilstrupgaard. 
og

Citatkirkebog, Vilstrup KB 1661-1740 s. 50a Viede 1724 (AO opslag 51). 
d. 27 April Peder Rasmussen af Hoptrup og Catharina Gertrud? paa Vilstrupgaard. 

Men kan ikke lide "Sal: Chresten Jensens" i trolovelsen  da jeg har Cathrine som datter af Enevold Jørgensen Ravn! og har i andre tydninger eller står der virkelig "Gertrud" ved vielsen

Overser jeg noget?

Tak Regelsen for nye forslag til læsning. Odense databasen har jeg støvsuget, men de andre var "nyheder"

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Vagn Lind

Til Tom

Citat
Jeg kan dog ikke gennemskue hvorfor Kirstine Chrestensdatter er nævnt blandt børnene til Peder Rasmussen From.

Mon ikke Kirstine Chrestensdatter er en datter fra Cattrines 1. ægteskab med Chresten Jensen?

Jeg kigger lige i kb Vilstrup   :P
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft