Lægdsruller

Startet af Leif Sommerdal, 08 Jan 2011 - 11:59

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Jeg så i et andet indlæg, at et af de bedste medier til at opspore unge mænd er lægdsrullerne.

Er der nogen ideer/projekter, der har overvejet at digitalisere disse arkivalier - og er der nogle uoverstigelige forhindringer forbundet hermed?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Peter Hansen

hej Leif

Tror der er lange udsigter for, at det vil ske. Nu mangler der jo stadig nogle kirkebøger og folketællingslister at komme online.

Men helt sikkert et godt tiltag på højde med f.eks. skifteprotokoller.

Blot en lille bemærking af privat karakter.
med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Leif Sommerdal

Hej Hans Peter,

Et første tiltag kunne vel være at få dem skannet/fotograferet såvel lægdsruller som skifteprotokoller.
Der har jo været en del "lokale" tiltag, hvor en del lokale arkivalier er digitaliseret.
Søgbarheden kunne jo så komme i 2. række
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Sørensen

Venligst Jørgen - 2300

Anette Korsgaard

Hej Leif

Jeg synes det er en knald god ide med lægdsrullerne. Men jeg er ikke overbevist om at tiden til det er NU.

Baggrunden for min mening er blot at der er flere super gode tiltag på markedet, som jeg mener vi i fællesskab kunne få færdiggjort først  -  indtastning af folketællingerne og kirkebøgerne.

Måske kunne man endda sige at når FT indtastningerne er færdige SÅ kan vi tage fat på lægdsrullerne. Og jo, det ville da være FEDT hvis de på det tidspunkt allerede var scannede.

Jeg har det nok sådan at man skal få tingene gjort færdige før man starter på alt for meget nyt - for ikke at ende med mange halvfærdige projekter.

Jeg taster selv FT for DDD og synes det er rigtigt sjovt - men det ER tidskrævende! Det er alle disse projekter.

Håber ikke du i al for høj grad synes jeg er en lyseslukker - jeg deltager gerne i kommende projekter, men min prioritet er foreløbig at få FT + mange KB på nettet.
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Leif Sommerdal

Hej Jørgen,

Tak for et inspirerende link, som jeg iøvrigt kom til at grave længere ned i. Det er jo overvældende, hvor langt man kan komme rundt via kulturministeriet hjemmeside.

Kære Anette,

Lyseslukker er vist det sidste jeg vil kalde dig.
Jeg er enig med dig i, at søgbar digitalisering af FT og KB har højere prioritet end lægdsruller - ikke mindst set ud fra et ligestillingspolitisk synspunkt  ;). Samtidig er jeg enig med dig i, at færdiggørelse er helt essentielt.

Men jeg sidder og overvejer, om det er muligt at bringe andre spillere ind i scanning/offentligørelse end SA/DDA og os andre, som involverer os. Blandt de strøtanker, der melder sig hos mig er:


Mormonerne har vist allerede en hel del af lægdsrullerne på mikrofilm. Disse må være billigere/lettere at konvertere til et web-baseret format
Google har tidligere været på banen med tilbud om gratis at scanne dansk materiale til offentliggørelse på nettet. Kunne en form for lobbyarbejde vende deres interesse i retning af vores interesser

Som sagt er det blot strøtanker, og der ligger sikkert mange udfordringer i at føre dem ud i livet - politiske/ophavsrettigheder/praktiske, men udfordringer er jo kun til for at bliver overvundet.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Sørensen

Leif, medens du "graver" så er der mange oplysninger i de forskellige referater.
Et samarbejde med Mormonerne er ikke nyt, der er tiltag på det område, det er vist bare strandet for tiden.
Venligst Jørgen - 2300

Leif Sommerdal

Citat fra: Jørgen Sørensen Dato 09 Jan 2011 - 11:49
Leif, medens du "graver" så er der mange oplysninger i de forskellige referater.
Et samarbejde med Mormonerne er ikke nyt, der er tiltag på det område, det er vist bare strandet for tiden.
Jørgen, det er jeg ikke i tvivl om, at der er.

Med hensyn til -
Citatstrandet for tiden
er der vist intet sket siden referatet i oktober 2009, hvor det blev nævnt at der var aftalt nyt møde den 5. november. Dette er desværre ikke omtalt senere, så der er nok ikke sket mere
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Sørensen

Jeg tror, at et samarbejde "over midten  ;)" vil være til gavn for rigtigt mange forskere, af alle kategorier.
Der er da kommet meget ud af det "snævre" samarbejde mellem os slægtsforskere, kirkebøger, folketællinger, politiets registerblade, de mange private hjemmesider der er, for ikke at glemme de store arbejder med kirkegårde, og Nygårds sedler.
Her har jeg glemt mange, men det er ikke af ond vilie, jeg er storbruger af dem.
En link samling vil blive lang.

Jeg vil stadig give 1 krone for omscanning af de ældre KB. ::)
Venligst Jørgen - 2300

Ole Sylvester-Nielsen

Hej alle

Jeg har været på Landsarkivet og brugt lægsruller de kan være gode til spore drenge og unge mænd, men nogle steder er teksten meget vanskelig at læse så selv om man bruget en god lup er svært at tyde hvad der står.
Det er ikke nyt nummer, navn, alder højde, fødested eller opholdsted der er svært,
Men notaer om helbredet eller hvis de ikke møder på session, får amts pas, er indkaldt til som rytter eller lignede ting, der også nogle der får en gård eller er en gammel mands søn og derfor bliver slettet.
Det er alle disse meget vigtige oplysninger og de er skrevet med meget små bogstaver, som jeg ikke troer kan læses på online med kvalitet der er brugt til kirkebøger selv når den er bedst.

Jeg mener at det ikke er en god ide at bruge resurser på lægsruller også fordi for at følge en dreng skal man bruge mellem 6 til 10 årgange man kan ikke springe en årgang over fordi drengen skiftes nummer i hver årgang.
Når jeg er på Landsarkiver og følger en mand har jeg 3 årgange på bordet ad gangen for at ordentlig overblik om det der skriver om ham.

Med venlig hilsen Ole
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Poul Wachmann

På vores seneste møde med Statens Arkiver i november drøftede vi digitalisering af arkivalier til Kildeprojektet. SA rådede os til at nedprioritere lægdsrullerne på grund af kompleksiteten. Det er nødvendigt at kende systemet og de mange spidsfindigheder godt, før man kan finde rundt i dem.

Vi har i stedet valgt at opprioritere godsskifterne til Kildeprojektet. De indeholder jo også personer af begge køn.

Med venlig hilsen
Poul

Leif Sommerdal

Citat fra: Poul Wachmann Dato 29 Jan 2011 - 20:10
Vi har i stedet valgt at opprioritere godsskifterne til Kildeprojektet. De indeholder jo også personer af begge køn.

Med venlig hilsen
Poul

Men vel hovedsageligt de bedrestillede - eller indgår der tillige oplysninger om landarbejderslægt, som jo er en væsentlig del af lægdsrullerne.

Argumentet, om at lægdsruller er svære at finde rundt i, holder ikke. Jo flere der har mulighed for at tilgå dem - jo flere har mulighed for at blve gode til det - til fælles bedste for alle
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Martin Henriksen


Egentlig pudsigt. Efter besøg på LAK, var det
min umiddelbare fornemmelse at netop lægdsruller
er lige til at gå til: Find personen i lægd xx, når
han flytter er det til lægd yy, derfra evt til lægd zz,
og så videre og så videre.
Problemet er nok at lave indexeringen.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Jørgen Sørensen

SA rådede os til at nedprioritere lægdsrullerne på grund af kompleksiteten.
Da jeg formoder, at SA er Statens Arkiver, har deres vurdering i hver tilfælde stor vægt for mig.

Efter besøg på LAK, var det min umiddelbare fornemmelse at netop lægdsruller er lige til at gå til
Lette at finde rundt i, muligvis for de dygtige eller de heldige.
Jeg har endnu ikke (efter mange timer, og lægdsrulle bøger) fundet Enevold Pedersen fra Thisted.
Venligst Jørgen - 2300

Niels Bjøreng

Oven for et par citater:

"hovedsagelig de bedrestillede" . Det er ikke rigtigt. Utallige skifter slutter med et minus på kontoen således, at der ikke bliver noget at arve.

"er lige til at gå til". Kom til Viborg, min far. Der skal jeg hilse at sige, det ikke er nemt at tumle med rullefilmene.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng    9400

Martin Henriksen

#15
Hej Niels

Nu skrev jeg LAK, der står ufattelig mange
protokoller.

Du levere et godt argument for at materialet
bør digitaliseres  :D

Hej Jørgen, forhåbentlig er det ikke dengang
købstæder ikke havde lægdsruller. Det kom
først omkring 1850.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Leif Sommerdal

Citat fra: Niels Bjøreng Dato 30 Jan 2011 - 00:11
Oven for et par citater:

"hovedsagelig de bedrestillede" . Det er ikke rigtigt. Utallige skifter slutter med et minus på kontoen således, at der ikke bliver noget at arve.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng    9400

Og med minus på kontoen, så der ikke er noget at arve dør kilden vel ud. Så jeg må fastholde bedrestillede. Der er formentlig ikke en enste landarbejder eller arbejdsmand imellem.

Min påstand bunder i ren uvidenhed om emnet - jeg vil gerne gøres klogere
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 30 Jan 2011 - 10:33
Så jeg må fastholde bedrestillede. Der er formentlig ikke en enste landarbejder eller arbejdsmand imellem.
Der er stort set ikke andet. Har du nogensinde set et godsskifte?

Det omfatter alene fæstebønder, husmænd,  og andre der 'hørte' under godset. Til gengæld omfatter de samtlige sådanne - uanset formuens størrelse.

I det omfang de er bevarede tilbage til tiden i første halvdel af 1700 tallet er det den uden sammenligning bedste dokumentation på familieforholdene på landet på den tid. De går ofte længere tilbage end kirkebøgerne på stedet. Og som juridiske dokumenter er de også mere pålidelige end feks. mange af kirkebøgerne fra den tid.

Det er først op i 1800tallet i herredsskifterne man holder op med at holde egentlig skifte, hvis der ikke er noget at arve.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Susanne Bratløv

Godsskifteprotekoller er fra perioden før 1817, hvor de private godsejere fungerede som skiftejurisdiktion.

80-90% af landets befolkning boede på landet og størstedelen var fæstebønder.

Godsskifteprotekoller er et materiale alle slægtsforskere vil kunne have stor gavn af bliver digitaliseret.

Med venlig hilsen Susanne B. Fuglsang.

Grethe E. Jensen

Hej

Jeg giver Jørgen Sørensen ret. De ældste lægdsruller før 1850 er sådan set nemme at bruge, men efter 1850 bliver det meget svært.

Jeg har selv brugt mange timer og mange lægdsruller på at finde dem jeg ledte efter og tit uden at det lykkes.

Så selv om jeg har brugt lægdsrullerne meget, er det endnu ikke lykkedes mig at forstå, hvordan man bruger dem efter 1850.

Venlig hilsen
Grethe Jensen

Leif Sommerdal

Citat fra: Arne Feldborg Dato 30 Jan 2011 - 11:41
Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 30 Jan 2011 - 10:33
Så jeg må fastholde bedrestillede. Der er formentlig ikke en enste landarbejder eller arbejdsmand imellem.
Der er stort set ikke andet. Har du nogensinde set et godsskifte?

Det omfatter alene fæstebønder, husmænd,  og andre der 'hørte' under godset. Til gengæld omfatter de samtlige sådanne - uanset formuens størrelse.

I det omfang de er bevarede tilbage til tiden i første halvdel af 1700 tallet er det den uden sammenligning bedste dokumentation på familieforholdene på landet på den tid. De går ofte længere tilbage end kirkebøgerne på stedet. Og som juridiske dokumenter er de også mere pålidelige end feks. mange af kirkebøgerne fra den tid.

Det er først op i 1800tallet i herredsskifterne man holder op med at holde egentlig skifte, hvis der ikke er noget at arve.


Hej Arne,

Jeg har kigget på et par af dem, der ligger på nettet i dag, men det ville være godt med en redegørelse for, hvordan de benyttes optimalt. Der er 5-øren ikke helt faldet for mig endnu.

Jeg kan se, af dem du selv har liggende, at de principielt består af et register (primært efter navne) samt en kronologisk optegnelse, men indhold og videre anvendelse står ikke så klart for mig
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Niels Bjøreng

Hvis du havde en synlig email-adresse, Leif, kunne jeg sende et eksempel på et "oversat" skifte.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng   9400

Leif Sommerdal

Hej Niels,

Jeg har sendt et mail til dig.
Tak for indsatsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Niels Bjøreng

Hej Leif,

Har ikke modtaget nogen mail endnu.

Hilsen  Niels


Leif Sommerdal

Hej Niels,

Må jeg ikke ønske dig tillykke med det nye hverv.
Jeg har skrevet til webmaster, som er den mail, der står på din profil-side
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 30 Jan 2011 - 13:44
Jeg har kigget på et par af dem, der ligger på nettet i dag, men det ville være godt med en redegørelse for, hvordan de benyttes optimalt. Der er 5-øren ikke helt faldet for mig endnu.

Hvis det er udtryk for dit kendskab til emnet, så er vejen frem at læse nogle skifter igennem fra ende til anden og sætte dig ind i indholdet. Så kan vi evt. fortsætte diskussionen derfra.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Hej Niels,

Du kan ikke finde min mail, men til gengæld har du skrevet en forkert mail-adresse under din profil  ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Niels Bjøreng

Ja, hvad er nu det for noget. Var i kontakt med webmaster for et par dage siden.

Min mailadresse er NB47(snabela)stofanet.dk

Hilsen   Niels

Niels Bjøreng

Så kom der hul igennem.

Har sendt mail til Leif.

Venlig hilsen

Niels    9400

Leif Sommerdal

Og Leif læser - og forsøger at blive klogere  :D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)