Hjælp til opslag i Københavns Vejviser på Rigsarkivet

Startet af Helle Rossini Hansen, 23 Apr 2013 - 05:37

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Jeg ville høre om der var nogen der ville være sød og kigge i Københavns Vejviser for mig, efter disse to søstre.

Hilma Elise Sophie Petersen ugift,
sidste kendte opholdssted i 1921 på adressen Flensborggade 47, st. th. havde Trikotagehandel
Oline Cathrine Petersen ugift,
sidste kendte opholdssted i 1921 på samme adresse, og som medhjælper til søsteren

Det har ikke været muligt at finde dem igen i folketællingerne efter 1921, og jeg håber at have held i vejviserne.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Susan kirkeberg Johansen

Hej Helle.

Har de 2 damer en fødesl dato ???

Hilsen Susan Johansen



Helle Rossini Hansen

Hej Susan,

Ja, jeg undskylder jeg skulle have givet alle informationer omkring dem.

Hilma Elise Sophie Petersen
født d. 11. februar 1864 i Wildersgade på Christianshavn
døbt d. 28. august 1864 i Vor Frelser Kirke
Ugift og ingen børn
Levede af håndarbejde og trikotagehandel ifølge folketællingerne og Politiregisterbladene

Oline Cathrine Petersen

født d. 31. Juni 1870 i Ovengaden Neden Vandet på Christianshavn
døbt d. 16. oktober 1870 i Vor Frelser Kirke
Ugift og ingen børn
Tyende og medhjælper til søsteren Hilma

Sidste kendte opholdssted i 1921 i Flensborggade nr. 47.

Deres forældre var Skomager Christian Peter Petersen (1825-1912) og Ane Cathrine Rasmussen (1828-1877)

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Susan kirkeberg Johansen

Hej

Det skal du ikke undskylde, det er bare hvis man finder deres navne i en FT er det rart med nogle datoer  :).

Hilsen Susan

Susan kirkeberg Johansen

Hej Igen Helle.

Jeg var lige inde og kigge i fattigvæsnet, og kan se at Oline har fået sygehjælp i 1920 det kan være det kan hjælpe med en adresse. Det var ikke noget på hendes søster Hilma. Du ved ikke om de er døde inden 1925 ??? Og måske derfor ikke findes på nogle FT i 1925.

Hilsen Susan


Helle Rossini Hansen

Hej Igen,

Jeg har stortset fundet hvad jeg kunne på begge søstre op til 1921, ud fra Politiregisterbladene og folketællingerne. Stort set hele familien boede på samme adresse indtil faderens død i 1912. Han boede i Flensborggade 47, og de to søstre blev boende på adressen efter hans død.

Ifølge folketællingen 1921, var Oline indlagt på Øresundshospitalet, men jeg har ikke fundet hende død i deres kirkebog mellem 1921-1925, jeg skulle måske gå yderligere frem i tiden, jeg kan dog ikke se hun skulle være indlagt i 4 år. Begge søstre er heller ikke fundet død i Skt. Matthæus kirkebog, som hører til Flensborggade, men for en sikkerheds skyld kan jeg gå dem gennem igen, jeg kunne have overset noget. Jeg har fået Stina til at kigge i Politikens e-arkiv, og hun fandt ingen dødsannoncer på søstrene. Så jeg tænkte at måske Københavns Vejviser ville hjælpe mig, jeg har før været heldig komme videre ad den vej.

Susan din oplysning om sygehjælp var en ny oplysning, det passer med indlæggelsen i 1921. Jeg har ikke før søgt i fattigvæsenet, så hvis du kan give mig et tip hvordan jeg kommer videre ad den rute. Jeg har desværre ikke adgang til Rigsarkivet, da jeg bor i udlandet, det var derfor jeg spurgte om hjælp til opslag.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Susan kirkeberg Johansen

Hej Helle.

Ja, så kan jeg godt se det kan være svært og komme til oplysninger  :(. Det fra fattigvæsnet er kun et journal nr. Man skal desværre ind på Stadsarkivet og kigge i nogle bøger. Men det vil jeg godt lige gøre for dig. Få muligvis tid i denne uge.

Hilsen Susan

Helle Rossini Hansen

Hej Susan,

Det er virkeligt sødt af dig at gøre det, hvis du finder noget kan jeg få dig til at tage et billede til mig også? Det ville jeg blive meget glad for.

Hav en forsat rigtig god dag.

Mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Susan kirkeberg Johansen

Hej Helle.

Var på arkivet i dag, fandt kun noget på den ene søster. Sender de billeder jeg har på en mail til dig.

Hilsen susan

Helle Rossini Hansen

Hej Susan,

Jeg vil også i dette forum, sige tusind tak for alle de ting du har fundet til mig.

Mvh
Helle :)
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jens-Christian Emborg

Hej Helle

Måske har du fundet Oline's død, ellers er den her.

Hvis du går ind på "Københavnske skifter" op AO:
Københavns byret, skifteretten fra 1919 Navneregister: Hovedregister 1924 1924

På opslag 391, finder du en Oline Cathrine Petersen, fhv. husjomfru død i marts måned 1924, samt en henvisning til hvor hendes skifte kan ses på arkivet.

Du finder hendes død i kirkebogen for Matthæus sogn 1923-1938, opslag 128:

1924
nr. 18 - død 2. marts Øresundshospitalet, begravet på Vestre 7. marts, Oline Kathrine Petersen født Kbh. 31/7-70, ug, fhv. husjomfru, Flensborgade 47 st., 53 år
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Helle Rossini Hansen

Jo tak Jens-Christian, jeg har fået oplyst dødsdagen på begge søstre.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"