Ideer til at finde udlagt barnefader

Startet af Ellen Østergaard Gravesen, 21 Apr 2013 - 17:27

Forrige emne - Næste emne

Ellen Østergaard Gravesen

Er der nogen, der har ideer til, hvordan man finder den rigtige person, når der er en udlagt barnefader. Man kan jo ikke finde familien sammen i folketællinger eller andet - kan man gøre noget som helst eller er man bare nødt til at finde sig i, at der ender sporet  :(?

I mit tilfælde er det en Ungkarl "Søren Jensen" (hvilket jo er et meget almindeligt navn) fra Labing i Framlev Sogn, der er udlagt til barnefader i 1830 (og barnefaderen er bekræftet af Erik Christensen og Iver Møllers Koner). Ved folketællingen i 1834 er der kun en Søren Jensen i Labing - og han arbejder som betjent i møllen, men "min" Søren Jensen, kan jo sagtens være en helt anden.

Mvh. Ellen

Kate Nielsen

Hej Ellen

Har du prøvet at kigge efter Søren i lægdsrullen?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Ellen Østergaard Gravesen

Næh - men igen, hvordan kan jeg vide om det er den rigtige Søren?

Mvh. Ellen

Kim Melchior

Hej,

Du kan se om den Soren Jensen der arbejder i mollen var i Labing i 1830. Du kan muligvis ogsaa se om der var en anden Soren Jensen i Labing der fremkommer i laegdsrullen. Hvis han forblev i Labing mellem 1830 og 1834, og der ikke var en anden Soren Jensen samt at han var ungkarl i 1830, saa er sandsynligheden for at det er den samme meget stor, men der er nok ingen maade du kan bevise det er den samme. Saa der er op til dig om du saa beslutter dig til at acceptere denne mansd som fader til det uaegte barn. (Forovrigt saa findes der ikke et uaegte barn, kun uaegte foraeldre.)

mvh,

Kim MElchior (USA)

Leif Sommerdal

Citat fra: Kim Melchior Dato 21 Apr 2013 - 22:44
Forovrigt saa findes der ikke et uaegte barn, kun uaegte foraeldre.

mvh,

Kim MElchior (USA)

Kim
Det er da noget vrøvl.
Uægte betyder at de er født uden for ægteskab jf http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=u%C3%A6gte
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Christian Konstmann Autzen

På en måde vil jeg da give Kim ret - et barn er jo ægte nok, mens forældre ikke var gifte, altså lidt "uægte".

Det er det med at give betegnelser for noget, som ikke er accepteret i samfundet - altså her et barn, som fødes uden for ægteskab. Heldigvis er vi da kommet ud over dette hykleri, men så har vi givet fået noget andet i stedet  ;)

At begrebet "uægte barn" fremgår af en ordbog er helt fint - men viser vel så bare, hvordan samtiden var på den tid.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Leif Sommerdal

Det kan da godt være at du vil give Kim ret, men det ændrer ikke ved at uægte børn altid har betydet børn født uden for ægteskabet.

Alternative udlægninger må henføres til jeres egne moralopfattelser - eller misforståelser af samme.
Hykleriet ligger så vidt jeg kan vurdere i jeres udlægning.

Børn født uden for ægteskab har såvel nu som før i tiden en anden retsstilling end børn født i ægteskab (også kaldet ægtebørn). Det er ren jura - og har intet med moral at gøre.

Se endvidere http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Familieret/u%C3%A6gte_b%C3%B8rn
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Christian Konstmann Autzen

Hej Leif

Da jeg gik på merkonomkurserne i 1980'erne fik vi indprentet, at man skulle benytte fagets termer - og så har du selvfølgelig ret.

Men det ændrer vel ikke ved, at udtrykket "uægte barn" er meget uheldigt. For et barn er vel aldrig uægte i ordets oprindelige betydning. I gamle dage blev de også kaldt "horeunger" i skolegården, så de har givet ikke haft det nemt  :( 

Derimod kan man vel sige, at et forældrepar, som så ikke er gift vel kan siges at være uægte forældre - og her benytter man så i dag betegnelsen samlever eller partner, men dog "forældre", hvis det er deres barn man snakker om, og også hvor de ikke er gift.

I vore dages Danmark bliver mange ord ændret til noget "bedre" - så det bliver "politisk korrekt". En neger er i dag jo blevet til en afrikaner, og vi som har aner mange generationer tilbage i kongeriget Danmark er "etniske danskere". Gad vide om jeg kan regnes for etnisk dansker, da jeg også har  kartoffeltyskere som aner (fra 1760'erne); min kone har en tysk bedstefar (en naver, som var på valsen rundt i bl.a. Nordslesvig), og hvor min svigerfar således var uægte barn.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Leif Sommerdal

Hej Christian

Det jeg opponerer mod er den gængse opfattelse, at uægte bliver opfattet som falsk eller forkert.
Fx. taler man jo om ægte sten (diamanter, rubiner, safirer og smaragder) i modsætning til uægte sten.

Her er der jo klart tale om en graduering af sten - hvorimod et uægte barn ikke er en graduering. Det opfattes bare sådan, da ordet uægte jo også anvendes i den sammenhæng.

Det mere korrekte havde jo nok været at omtale børnene som udenomsægteskabelige - men det er jo et frygteligt langt ord (og skal der i øvrigt et binde-s med).

Horeunger er jo et meget mere følelsesladet og moraliserende ord. Og ja. Dem er er blevet kaldt sådan, har nok ikke haft det nemt.

Jeg vil dog til hver en tid kæmpe for, at ordet "uægte" bliver opfattet korrekt i vores forening, da vi jo burde vide bedre.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ellen Østergaard Gravesen

Sikke da en diskussion, der blev ud af det - og sjovt nok er det jo Kim, der selv bruger betegnelsen uægte barn først :-) I øvrigt har jeg selv en af slagsen, men er dog siden blevet gift med faderen - og har aldrig følt at hverken barnet var uægte, eller at jeg var en "uægte forælder" :-) Men tak for input - jeg vil forsøge mig med lægdsrullerne, næste gang jeg kommer på arkivet...

Ellen

Leif Sommerdal

Hej Ellen,

Undskyld at din tråd kom lidt på afveje.
Og dejligt at høre at du selv har et "ægte" barn - som jo senere blev lyst i kuld  :D

En alternativ mulighed kunne være at søge en eventuel alimentasionsag. Hvis en sådan findes kan den måske udpege den udlagte barnefader mere præcist
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ellen Østergaard Gravesen

Hej Leif!

Tak, det vil jeg forsøge mig med også :-)

Ellen