giftemål

Startet af Kurt Arne Empacher, 20 Apr 2013 - 06:10

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
så søger jeg efter et giftemål mellem min 2 tipoldefar Joseph Empacher og Maria Chatrine Larsen de får sammen en søn født 09-07-1818 i Odense Sct.Knuds Kirke KB 1817-1822 opslag 8 nr 60 hvad står der og hvor og hvornår bliver de gift, hvad med hans første kone Karen Founan Christensen  som han har 5 sønner med fra 1805-1810?

Mvh Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Eva Morfiadakis

Vigseln finner du Sct Knud 1813-1818 opslag 93. Det står inget om första frun.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Namnet skrivs Embacher.

Eva M
Eva M

Kurt Arne Empacher

Tak for svaret Eva det med efternavnet er som mit Empacher,jeg har fået fortalt af en kyndig at det var som man hørte navnet at man skrev så P og B lød åbenbart ens

Mvh Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher

Inger Toudal

#4

Navnet er i tidernes løb blevet stavet på flere forskellige måder i kirkebøger og folketællinger mv.:

http://www.odensedatabasen.dk/person/result?fornavn=&efternavn=em_a%25er

Brudgommen er Garvermester Joseph Embacher i Odense, 40 Aar,
Bruden Enken Anne Cathrine Holm i Odense, 37 Aar.
Forloverne er Trykker Johan Frederic Schreyer og Sadelmager Ole Hansen.
Vielsen blev forrettet i Kirken d. 4de Januar 1817.

Moderen til Lars Martin Embacher, f. 9. juli 1818, hedder ifølge kirkebogen Maria Chatrine Larsen ???
De har jo navnet Cathrine til fælles, og Holm kunne måske være brudens giftenavn fra første ægteskab  :)

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis


Både Empacher och Embacher är efternamn i Tyskland. Det är lätt är ta fel på p och b. Det är samma ljud(en klusil)  men skillnaden är att p är tonlöst och b är tonande. Förmodligen är födelseboken för Joseph E.
det enda ställe där namnet är rätt - han står som född i Preussen, men var?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Klosterstræde (Lige numre), Klosterstræde 73, 1 sal, 2, FT-1840, D2355
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Finn Magnusen 59  Enke  etatsraad , Justits ???? 
Karen Christensen Embacher 54  Enke  Husholderske 
Mads Madsen Taubøll 30  Ugift

Det här känns som hans första fru.

Eva M
Eva M

Inger Toudal


Mon Joseph og Karen blev skilt? Her ses den samme Karen, som Eva fandt i FT-1840:

København, København (Staden), Frimand Kvarter, Klosterstræde No 73, 1 Sal, 1, FT-1845, C2733
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
?? Magnusen   64    Ugift      Etatsraad og Geheime??   Skalholt
Karen Empasties?? født Christensen   60    Enke      Husholderske   Odense

København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter II, Sankt Peders Stræde 135, quisten, 1068, FT-1850, C1883
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peter Christian Fredrichsen   26    Gift      grovsmedsvend og militair ( ??ning af 2 lette infanteri battalion.)   Frederiksværk
Pauline Fredrichsen   25    Ugift      hans kone   Kjøbenhavn
August Vigo ??   1    Ugift      deres søn   Do.
Karen Embakker   65    Enke      Enke   Odense

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#8

Marie Catharine Holm fød Larsen, Enke efter Garver Joseph Embacher, ?? Jordemoder, 68 Aar, dør 26. Aug. 1839 (Odense Sct Knud 1831-1840, opslag 268, nr. 54).
Alder ved vielse 1817 37 år, alder ved død 1839 68 år ???

Først fundet under Embacherhttp://www.wadschier.dk/kilder/vis_side.php?nr=381&Kilde_id=1640&zoom=0.5

Se også under Empacher: http://www.wadschier.dk/kilder/vis_side.php?nr=384&Kilde_id=1640&zoom=0.5

Til Eva og andre interesserede:
Vedr. navnet Empacher, se tråden https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,49136.0.html

Venlig hilsen
Inger T.

PS: Og så fandt jeg denne på http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/:

Karen Frandsen Empacher   Død : 24.02.1868
Anm: 82 E e GARVER               Sogn: Vartov Hospital (89)
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kurt Arne Empacher

Altså Inger og Eva
Hvor er i skrappe hvad skulle jeg gøre uden jer ,dejligt med sådan en hjælp når man er er ny i  dette med slægt
Så stor tak til jer ,vil nu studerer det grundigt

Mvh Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher

Alice Oppenheim

Er der ikke en, der kan skære de nye fund ud i pap for mig? Er der i virkeligheden 2xJoseph Embacher?   ???

Inger Toudal

#11
Til Alice

Jeg vil mene, der er tale om én person med indviklede familieforhold. Han omtales i alle kilder som garversvend, garvermester eller garver.

Joseph bliver gift med Karen (Forendran) Christensen i 1803 og får ifølge Odensedatabasen fire sønner med hende i perioden 1804-1810. Karen flytter til København inden 1840 og dør dér i 1868. Han må være blevet skilt fra hende inden 1817, hvor han ægter Marie Cathrine Holm, født Larsen, som han får en søn med i 1818. Marie Cathrine dør 1839 i Odense.

Bliver han mon også separeret eller skilt fra Marie Cathrine, der benævnes enke efter garver J. E. ved sin død? Han bliver i hvert fald udlagt til barnefader både i 1822 og 1830, hvilket også ses i Odensedatabasen.

Karens søn Carl Gotlieb Empacher og Marie Cathrines søn Lars Martin Empacher flytter også til København (fundet på ddd.dda.dk)

Eftersom Joseph dør i Odense allerede i 1831 (se link til www.wadschier.dk i tidligere indlæg), er både Karen og Marie Cathrine enker ved deres død.

http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/personregistrering/aegteskab/forside#separationer-1857 findes en beskrivelse af forholdene i København, men reglerne vedr. skilsmisse og retten til at kalde sig enke må være alment gældende:

Historisk baggrund:

Fra tidligt i 1700-tallet var separationer relativt almindelige, men man kunne kun få separation gennem kongelig bevilling. Fra 1771 tog Københavns Magistrat sig af mægling i ægteskabssager. Hvis mæglingen ikke lykkedes, ansøgtes Kancelliet. Kun ved klager over øvrigheden, sendtes ansøgningen direkte til kongen. Fra 1795 fik Københavns Magistrat bemyndigelse til at bevillige separation.  Fra 1811 skulle par, der ønskede separation til mægling hos en præst, før de søgte Københavns Magistrat om separation. Når kvinder blev separeret, havde de ret til at kalde sig enker og kunne dermed få bevilling til fri næring, hvilket mange benyttede sig af.

Separation var en tilladelse til ægtefolk til at leve adskilt fra "bord og seng", men ikke til at indgå nyt ægteskab. Hertil krævedes skilsmisse, som indtil 1827 kun kunne bevilliges af kongen. Fra 1827 -57 kunne magistraten selv bevillige skilsmisse til par, der havde været separeret i 3 år og som var enige om skilsmisse.  

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Alice Oppenheim

Tak Inger, NU er jeg med igen!

Også tak for udredningen omkring separationer/skilsmisser/enker og fri næring. Nyttig viden!

Kurt Arne Empacher

Tak til Inger og Alice
Så fik jeg det på plads,

Mvh Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher

Inger Toudal


Nu har jeg slået Karens død 1868 op i Vartov Hospital 1867-1874, opslag 80, nr. 5.

Når jeg nu ved, at hun er døbt Karen Forendran (eller Forendron?), tyder jeg optegnelsen således:

Februar 24. Marts 1. Karen Frondron Empacher. Garvermester Enke. 82.

Hendes fødsel ses i Odense Sct Knud 1742-1797, opslag 454 nederst. Hendes far er kromand /værtshusholder Niels Christensen, der løser borgerskab i 1777: http://www.odensedatabasen.dk/kilde/borgerskab/17446

Jeg kan ikke finde noget belæg for, at hendes efternavn skulle være Nielsdatter. Det er nok noget, indtasteren af oplysningerne i Odensedatabasen har fundet på. Jeg vil tro, at det hele tiden har været Christensen, som der står ved vielsen i 1803.

Se http://nfi.ku.dk/publikationer/webpublikationer/ddsoefternavnetshistorie.pdf/ s. 4 om borgernes slægtsnavne:

I løbet af 1700-tallet bliver alle patronymer omdannet til faste arvelige slægtsnavne, og omkring år 1800 havde 20 % af Københavns befolkning sådanne arvelige -sen-navne som slægtsnavn.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kurt Arne Empacher

Hej Inger
Tak igen for dine links,du mener det er taste fejl,jeg har det jo fra Odensdatabasen at under person nr 189016 dukker Karen op med navnet Forendran Nielsdatter? og Inger kan du ikke lige hjælpe mig, det er omkring ddd.dda.dk hvor du finder Karen i København,jeg har prøvet men kan åbenbart ikke ramme det rigtige oog hvad man skriver hvor?
Mvh Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag sökte bara på Karen Em% i Ft 1840.  Från 1845 kan du skriva Odense som fødested.  Skriver du Emba% får du alla som stavar namnet Emba..., söker du på Empa% får du alla som stavar namnet Empa....

Du klickar först "søgning i alla amter" och sen København. Jag söker alltid på Köpenhamn. Nästan alla danskar verkar till att någon gång i livet ha bott i Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Kurt Arne Empacher

Tak Eva
Det vil jeg prøve

Mvh Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Eva
Det lykkedes det var det der skulle til,men jeg mangler nogen.min 1 tipoldefar Chr Joseph Empacher  tager til København omkring 1832+5år bliver gift først med en Julie Caroline og siden med ,Mathine Amalie Nancy har 2 skomagerbutikker i Skindergade og senere i Fiolsrtæde har fundet ham i Kirkebøgernes folketællinger men ikke i ddd,dda.dk  er det noget for dig vil blive glad hvis du kan finde ham

Mvh Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher

Inger Toudal

Hej Kurt

Så længe Karen ikke er fundet i en original kilde (kirkebog, folketælling, skifte) med patronymet Nielsdatter, skal du absolut ikke skrive det ind i dine notater. Patronymer var almindelige i landbostanden på det tidspunkt og sikkert også blandt arbejdere og daglejere i købstæderne, men ikke hos borgere. Og Karen er af borgerstand.

Ved folketællingen 1787 står hun med efternavnet Christensen (har dog ikke tjekket den originale FT på AO):

Odense, Odense, Odense Købstad, Vestergade, 149, 203, FT-1787, C0708
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:
Niels Christensen 53  Gift 1. Ga Husstandsoverhoved Værtshusholder  
Ane Cathrine Pedersdatter 38  Gift 1. Ga Gift Med Husstandsoverhoved  
Peder Nielsen 13  Ugift Barn  
Johanne Marie Christensen 7  Ugift Barn  
Giertrud Marie Christensen 4  Ugift Barn  
Ane Kirstine Christensen 2  Ugift Barn  
Karen Christensen 2  Ugift Barn    
Ane Marie Nielsdatter 32  Ugift Tjenestefolk Bryggerpige  
Elisabeth Frideriche Pedersdatter 21  Ugift Tjenestefolk Malkepige  
Dorthe Christophersdatter 28  Ugift Tjenestefolk Amme  
Kirsten Andersdatter 13  Ugift Tjenestefolk Barnepige  

I 1801 er børnenes efternavn ikke registreret:

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Vester Gade, 265, FT-1801, B9037
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:
Adam Spæhr 30  Gift huusbonde garver  
Karen Hieresdatter 28  Gift hans kone  
Frideriche Wilhelmine 4  Ugift deres børn  
Caroline Spæhr 2  Ugift deres børn  
Carl David Reedle 23  Ugift deres børn [tienestefolk??] garversvende  
Joseph Empacher 22  Ugift deres børn [tienestefolk??] garversvende  
Anders Rasmussen 10  Ugift deres børn [tienestefolk??] læredreng  
Anne Hierresdatter 23  Ugift konens søster  
Marcus Jacob 20  Ugift logerende possementmager
----------------------------------------------------------------------------  
Niels Christensen 66  Gift huusbonde vertshuusholder  
Anne Cathrine Pedersdatter 51  Gift hans kone  
Giertrud Marie 19  Ugift deres børn  
Karen Torndran?? 16  Ugift deres børn   
Anne Kirstine 16  Ugift deres børn  
Christiane Christensen 11  Ugift deres børn  
Johanne Marie 9  Ugift deres børn  
Henrich Jespersen 33  Ugift tienestefolk  
Anne Marie Hansdatter 20  Ugift tienestefolk
- - - - -

Ved søgninger i København kan du også bruge Søg personer, Autocheck af område, Amt: København, evt. Herred: København (Staden).

Størstedelen af FT-1834 for København er gået tabt, men i 1840, 1845 og 1850 finder du Chr. Joseph ved kun at skrive Emp i navnefeltet. Fra 1845 kan du desuden skrive Odense i feltet for fødested:

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Skindergade, Kjælderen F2, Huuset no 10&12, FT-1840, C9371
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:
Cristen Empecher 32  Gift  Skomagermester  
Julie Kirstline 26  Gift  Hans kone  
Cresten Crestensen 23  Ugift  Skomagersvend  
Martin Abrahamsen Ringberg 20  Ugift  Skomagersvend  
Catrine Friis 56  Enke  Hans Svigerinde  
Constance Caroline Marie Empechse 2  Ugift  Barn

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Skindegade 10. 11 og 12, Kjælder Th., 66, FT-1845, C2788
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Cristen Joseph Empecher 37  Gift  Skomagermester Odense  
Julie Kirstine Empecher 33  Gift  Kone Kjøbenhavn
Constance Karla Marie Empecher 7  Ugift  Datter Kjøbenhavn
Rosine Amalie Henningsen 23  Ugift  Tjenestepige Kjøbenhavn
Peter Bergstrøm 25  Ugift  Skomagersvend Skaane
Neks Neksen 29  Ugift  Skomagersvend Kjøbenhavn

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter, Skindergade 10-12, kjælderen, 51, FT-1850, C1730
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christian Joseph Empscher 41  Gift  skomagermester Odense  
Martine Amalie Nancy født Hartmann 27  Gift  konen Kjøbenhavn
Constanse Kristine Marie Empscher 11  Ugift  datter Kjøbenhavn
Emma Julie Albertine Empscher 4  Ugift  datter Kjøbenhavn
Josephine Amalie født Empscher 1  Ugift  datter Kjøbenhavn
Johan Bengson 28  Ugift  skomagersvend Svensk  

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kurt Arne Empacher

Stort tak til dig Inger
og det med Nielsdatter glemmer jeg

Mvh Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher

Inger Toudal

Hej igen

Karen og hendes søstre står ikke med efternavn i den originale folketælling 1787!! Broderen Peder, f. 1775, er registreret med efternavnet Nielsen.

Christensen burde stå i skarpe parenteser i den indtastede folketælling på ddd.dda.dk, eftersom det er tilføjet af indtasteren
(AO, FT-1787, Odense Købstad, opslag 63-64).

Vi befinder os i en brydningstid ved overgangen fra patronymer til faste slægtsnavne (i købstæderne altså). Det kunne forklare, hvorfor broderen har et patronym som efternavn. De gange, hvor Karen står med pigenavn (ved vielsen, sønnernes dåb, FT-1840 og FT-1845), er det Christensen.

Ved konfirmationen i 1800 er kun hendes fornavn nævnt (Odense Sct Knud 1798-1814, opslag 633).

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kurt Arne Empacher

Tak Inger
Jeg har skrevet Karen ind med efternavnet Chrisensen

Mvh Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher