LØST: Admiralens dåb i Skt. Petri 1813 - F L Fiedler Sommer - dåb på tysk

Startet af Lis Klarskov Jensen, 07 Jan 2011 - 13:47

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Jytte Skaaning, arkivar for Lokalhistorisk Arkiv for Korsør og Omegn har kontaktet mig om oplysninger om FRIDRICH LAURENTIUS SOMMER der var orlogskaptaj og Kaptajnleutenant, admiral i 1800-tallet. En arkivgæst Jørgen Nielsen søger biografiske oplysninger navn – data m.v. til brug for et lokalhistorisk værk.

F.L.F. Sommer var døbt 24 marts 1813 i Sankt Petri, Kobenhavn og døde den 20. juli 1878 i Holmen sogn af en hjertesygdom.  
Forældre  var JOACHIM OTTO SOMMER og CHRISTIANE CAROLINE FIEDLER.  
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,4751.0.html


Jeg søger hjælp til at tyde dåben i kirkebogen for Skt. Petri sogn, København, 1807-13, AO opslag 100, højre side, dåb nr. 63:

"den 24. Martii [1813] von Feldprediger Petersen getauft, Friderich Laurentius, geb. d. 12. Febr:

Eltern: Hr. Joachim Otto Sommer, Reg. Chirurgus bey dem Leiteng: Knudsen.
Fraue: Christiane Caroline geb. Fiedler.
Pate?: 1. Mad: Abel Christine Fiedler. 2. Mad. Læth: Sophie Petit. 3. Hr. Amtsprost Richter Hammond. 4. Hr. Justitse Rhe: Frid: Fiedler. 5. Hr. Kammerjunker Frd. Sporon. 6. Hr. Capit. Kieut. Gotfr. Hagerup. 7. Hr. xxxxlæge?: Jens Schioen. 8. Hr. Rittmeister Friderich von Schirach. 9. Hr. xxxx Hans Rabe Hagen. 10. Hr. xxx Wilhelm Løbel. 11. Hr. Reserve xxx? Ove Sommer.

xxxx ........................." Den efterfølgende tekst på tysk er meget svær at læse.

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe  :D

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Inger Buchard

#1
se ovenfor

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Thomas Kryhlmand

#2
Øv, igen for sent ude. Men her er mit forslag:

Den 24. Martii [1813] von dH Feldprediger Petersen getauft,
Friderich Laurentius, geb. d. 12. Febr:

Eltern: Hr. Joachim Otto Sommer, Reg. Chirurgus bey dem Leibreg. Knudsen.
Frau Christiane Caroline geb. Fiedler.
Gev. 1. Mad: Abel Christine Fiedler. 2. Mad.Cath: Sophie Petit. 3. Hr. Amtsprobst Richter Hammond. 4. Hr. Justitzr.
Chr. Frid: Fiedler. 5. Hr. Kammerjunker Fred. Sporon. 6. Hr. Capit. Lieut. Gotfr. Hagerup. 7. Hr.
Canzeleyr. Jens Schiöen. 8. Hr. Rittmeister Fridrich von Schirach. 9. Hr. Grossierer Hans Rabe
Hagen. 10. Hr. Grossierer Wilhelm Löbel. 11. Hr. Reservemedicus Ove Sommer. 12 Reg. Quart.M.
Ude Löwenhertz Sommer.
Diese Nummer ist auf auf Verlangen des Feldprediger Petersen hier hier eingetragen worden, weil es in der
Königl. Dänischen Canzelley den Feldpredigern am 8 May h.a. befohlen worden, dafür zu sorgen
daß die von ihren gesammten Kinder in das Ministerialprotocoll der Gemeine wo die Handlung
verrichtet worden, eingetragen werden sollen.


VH Thomas

Da mit forslag var klar til at blive sendt, blev jeg naturligvis med rødt advaret om, at jeg var for sent ude. Men når der nu var lagt så megen sjæl i det, kunne jeg ikke lade være med at trykke på 'Send'. Og bemærk, at forslaget følger Moderators gode råd om at følge originalens linieskift . . . . , tilføjet, derfor:
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Lis Klarskov Jensen

Hej Inger og Thomas

Tusind tak for hjælpen begge to - det var svært at læse med mange blækklatter!!
:D  (Du skulle ikke have slettet din udgave, Inger)

Det er et stort arbejde, I har lagt i det, og det vil komme til god anvendelse i Korsør lokalhistorie, ser det ud til - og dermed blive værdsat af flere foruden google-søgere. Mange tak!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291