Landsarkiv Aabenraa - kirkebøger i Rüllschau/Rylskov sogn, Flensborg amt

Startet af Christian Konstmann Autzen, 19 Apr 2013 - 12:32

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg ønsker meget gerne oplysning om, hvor langt tilbage kirkebøgerne i Rüllschau sogn (Rylskov sogn) i Flensborg amt går.

Mit problem er at komme på landsarkivet - og derfor ønsker jeg gerne denne oplysning på forhånd.

Det er min ane Oue/Owe Jensen, som bliver født ca. 1702, som søn af ½ gårdmand Jens Owensen og Anna Dorothea Hinrichsen i Maasbüll, Rüllschau sogn. Oplysningen om Jens Owensen og hans hustru har jeg fra kirkebogen i Jørl sogn, hvor de nævnes i forbindelse med Oue Jensen's begravelse i december 1770.

Det er fra denne ane, som min slægt Autzen kommer fra - og det er således denne Oue/Owe, og hermed faderen Jens Owensen, navnet stammer fra.

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Cay-Erik Geipel

Hej Christian

Rüllschau er nabosognet til Adelby og amtsgrænsen Slesvig-Flensborg ligger mellem disse to sogne, dvs. Rüllschau ligger i Slesvig amt.
Amtets kirkebøger findes på Kirchenbuchamt Kappeln, Wassermühlenstrasse 12 i 24376 Kappeln.

Ang. dit spørgsmål fandt jeg svar her (kirkebøgerne eksisterer tilbage til 1687/1691/1691):

http://www.ahnenforscher-stammtisch-flensburg.de/Start/aelteste%20Kirchenbuecher.html


Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Tusind tak for denne information - og henvisningen til hjemmesiden er helt sikkert af meget stor værdi for mange, som søger efter aner Sydslesvig; her er det jo dejligt på forhånd at kende til kirkebøger i de forskellige sogne inden vi ( i hvert fald i Danmark ) kommer på landsarkivet i Aabenraa eller Rigsarkivet i København.

Mange hilsener til Achtrup

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Cay-Erik Geipel

Hej igen Christian

kender du denne side ?: http://www.adelby.com/html/frames.htm

Der er mange Owesen og Adelby er jo nabosognet til Rüllschau og det er derfor nærliggende at der er forbindelser.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

Hej igen Cay-Erik

Ja, den hjemmeside kender jeg - og jeg har også skrevet sammen med Helmut Martensen.

Han havde forøvrigt mange af mine aner i Autzen-grenen i Grossenwiehe sogn, og som jeg så var så heldig at få den vej. Hans person Jens Autzen (født 9. juni 1737 i Rupel i Jørl sogn, død i 1764, en datter herfra er gift ind i Adelby sogn) er så en efterkommer af Oue Jensen i Jørl sogn, og her havde Helmut så ikke lige denne forbindelse, som jeg så kunne hjælpe ham med.

Jeg er iøvrigt spændt på hans opdatering af hjemmesiden; - der må givet komme meget mere med, idet han jo forsker utroligt meget i Flensborg lige for tiden. Og så må han vel "opgive" lidt ideen med kun at have data som relaterer sig til Adelby sogn med på hjemmesiden. Det vil så gøre hans hjemmesiden endnu mere interessant for mange; for han har mange andre personer i sit kartotek end dem, som han har med på hjemmesiden.

Mange hilsener - og tak for din interesse

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Cay-Erik Geipel

Jeg er også i kontakt med Helmut Martensen fordi mange af mine aner i Flensborg boede tæt på Adelby og derfor kom det til forbindelser. Jeg kunne give ham en hel del suppleringen og rettelser.
Jeg har "Chronik der Gemeinde Grossenwiehe" herhjemme. Der er mange gårde/huse med deres ejere med i den. Hvis du giver mig navnene af dine aner der vil jeg prøve at finde dem i bogen. Det er dog ikke helt nemt - der mangler et alfabetisk register.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Østerberg Bahr

Hej på tråden.


Jeg har faktisk endnu ikke sendt mit indlæg (anelister) til Helmut Martensen endnu - det ligger i noget ubrugeligt, der skal "omdøbes"  fra IRWING VIEW først, men jeg er ved at omlægge mine ting på pc en - og på disk. Desktop Hard Drive - min hjælper har lidt travlt for tiden - så jeg må vente lidt endnu til han får tid....

I mellemtiden håber jeg at få verificeret noget mere Østerbeg slægt, af en Østerberg gren jeg kan henvende mig til omkring maj måned. (De havde heller ikke - tid) nu.

Har i nogle ideer til hvordan jeg omdatter IRWING VIES - (fra den gamle PC der fik en slem Virus - og som jeg ikke vil inficere min nuværende pc med ?)

med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Min ane i Sillerup er Broder Autzen, født 11. august 1787 i Hørup i Nordhackstedt sogn, som gifter sig 1. juli 1809 i Grossenwiehe med Anna Petersen, enke efter Thomas Jürgensen.

Gården, som Broder herved overtager i Sillerup i Grossenwiehe sogn er beliggende på adressen i dag Norderstrasse/Dorfstrasse 19, 24969 Lindewitt-Sillerup.

Gårdens bygninger er opført i 1828 - og det må derfor formodes, at det er Broder Autzen, som har opført den. Jeg ved så ikke, om der tidligere har været ældre bygninger hhv. har været tidligere ejere af gården; men vel Thomas Jürgensen.

Men hvis du kan hjælpe med oplysninger om dette, er jeg meget interesseret.

PS: Gården er fortsat i familiens besiddelse - i dag Reithof Christiansen.

Hilsen
Christian



 
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Cay-Erik Geipel

Hej igen Christian

"Chronik der Gemeinde Grossenwiehe" omfatter desværre ikke hele sognet - som Sillerup jo hører til - men kun kommunen/landsbyen Grossenwiehe. Derfor er dine aner fra Sillerup ikke med i bogen. Beklager.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Tusind tak for dine oplysninger - selv om det så ikke hjælper mig videre i dette tilfælde.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.