Hvor kommer navnet Hoffmann fra ?

Startet af Gitte Kjul, 16 Apr 2013 - 06:59

Forrige emne - Næste emne

Gitte Kjul

En af mine aner er født i Holmens sogn den 20. april 1764 og er døbt Søren Larsen.
Ved Fkt i 1787 hedder han stadig Larsen og ved sin vielse i Holmens sogn (opsl 295) 1796 hedder han også Larsen.

Men ved sin søns fødsel i 1797 (opsl 172) Holmens hedder han pludselig Hoffmann !!!!! Og det gør han selvfølgelig også ved fkt i 1801 og ved sin datters bryllup i 1835.

Er der nogen der har en go forklaring på, hvordan det ekstra navn pludselig dukker op ? Ingen faddere ser ud til at hedde Hoffmann. Kunne man dengang blot antage et navn ud af den blå luft ?

Hører gerne om gode forklaringer ;-))

Tak på forhånd.
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Hans Poulsen




Hej Gitte

*Er der nogen der har en go forklaring på, hvordan det ekstra navn pludselig dukker op ?*

Om forklaringen er god eller det modsatte, tør jeg ikke sige:

- Ansat ved hoffet? *Han er hofmand*.

Ellers må du i gang med fadderne i generationener før, ovenboere, genboere, naboere, venner af familien, arbejdskammerater etc. etc.

- Var Søren den eneste i søskendeflokken, der fik *Hoffmann* med på rejsen, eller gjorde et eller flere af de andre børn også?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gitte Kjul

Næh, han er bestemt ikke ansat ved hoffet - han er håndværker på Holmen, og jeg ser først navnet ved hans søns fødsel og ikke ved hans egen.

Så det er stadig en gåde for mig - men måske det dukker op, når jeg higer og søger i de gamle bøger ;-))

Men tak for forsøget ;-)
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg