Kirkebøger Sønderborg Sogn

Startet af Hans Jørgen Needenskov Laursen, 13 Apr 2013 - 12:33

Forrige emne - Næste emne

Hans Jørgen Needenskov Laursen

Jeg har ikke tidligere søgt i kirkebøger for Sønderjylland, hvor jeg undrer mig over, at fødslerne ikke skrives ind i kirkebogen i "datoorden". Jeg har set i Sønderborg og Sommersted Sogn.

Jeg søger en pige, der er født den 19. juni 1949 i Sønderborg, men kan ikke finde fødslen i kirkebogen for Sønderborg Sogn for fødte 1945-1951.
Jeg kan se, at der er registreret fødsler i 1945 f.eks. under 1949. Betyder det, at en fødsel i 1949 f.eks så vil kunne findes registret i 1955?

Jeg har fundet pigens dåb i Vester Nebel Sogn, Brusk Herred, Vejle Amt, hvor fødested blot står anført som Sønderborg. Der er tale om et barn født uden for ægteskab, men faderens navn står i kirkebogen sammen med moderens under forældre - men ingen yderligere oplysninger om adresse m.v.
Under anmærkninger anføres, at moderen gifter sig i 1955 med en anden mand.

Der kan være adoption i forbindelse med ægteskabet, men det vides ikke. Jeg kan forestille mig, at det  står anført i kirkebogen for det sogn hvor fødslen fandt sted, nemlig Sønderborg, hvis det er tilfældet.

Er der nogen der har erfaring i om der er en anden metode til at finde fødslen i Sønderborg?? Jordemoderprotokol eller skal jeg på Landsarkivet for Sønderjylland for at søge i kirkbogen for efterfølgende år?

Venlig hilsen

Hans Jørgen N. Laursen
Byvangen 13
8700 Horsens

Poul H. Jensen

Hej
I Sønderjylland er dåb ikke juridisk gyldig.
Det er anmeldelsen til Personregistret.
Denne anmeldelse skal ske inden 7 dage efter fødslen.
Det vil i praksis sige, at man ikke kan bruge en dåbsattest
til udstedelse af pas og kørekort o. l.

M v h
Poul Henning Jensen

Hans Jørgen Needenskov Laursen

Hej Poul

Er/Var det ikke også sådan i Sønderjylland, at alle fødsler bliver registreret i kirkebogen. Som jeg har forstået det får Personregistret sine oplysninger fra Folkekirken - uanset om man er medlem eller ej.

Venlig hilsen

Hans Jørgen N. Laursen

Gitte Johansen

#3
Jeg har engang fået fortalt, at de først bliver skrevet i kirkebogen i Sønderjylland, når de bliver døbt, og så er de kun i den kirkebog, de bliver døbt i.

http://www.kristendom.dk/artikel/440440:Indfoering--Historien-om-civilregistreringen-og-folkekirken

I Sønderjylland foretager folkekirken ikke civilregistrering
Forholdene i Sønderjylland er anderledes. Efter krigen i 1864 blev Sønderjylland (syd for Kongeåen) indlemmet i Det tyske Rige. Her gennemførte man i 1874 en registerlov, hvorefter civilregistrene alene blev ført af kommunerne.

Da Sønderjylland i 1920 blev genforenet med Danmark, undlod man at foretage ændringer, fordi der i Rigsdagen samtidig var fremsat et lovforslag om, at civilregistreringen skulle overgå til kommunerne. Derfor varetages civilregistreringen i Sønderjylland fortsat af kommunerne.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Buchard

Jeg søger en pige, der er født den 19. juni 1949 i Sønderborg, men kan ikke finde fødslen i kirkebogen for Sønderborg Sogn for fødte 1945-1951.

Du finder fødslen i den omtalte civile registrering; fødsels-bi-registeret står på LA Aabenraa i det åbne magasin ved læsesalen

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Jørgen Needenskov Laursen

Hej Gitte og Inger

Tak for jeres svar. Så fik jeg igen lært noget nyt i slægtsforskningen - jeg var ikke klar over de særlige bestemmelser for Sønderjylland, men nu ved jeg det.

Venlig hilsen

Hans Jørgen