mac-problem

Startet af Flemming Johansen, 12 Apr 2013 - 19:19

Forrige emne - Næste emne

Flemming Johansen

Håber på hjælp til problemer, som jeg ikke kan løse.

-har mac-book (OSX 10.6.8) med MFT version 6.3.5 og vil opnormere til nyeste 6.3.7 - det lykkes ikke?

-har imac ( OSX 10.8.3) med MFT 6.3.7. Har fået stamtræ synkroniseret, men kan ikke åbnes; der står, jeg skal "flette", men forsøger jeg det, skal jeg åbne og klikke på det i HD. Gør jeg det, kan stamtræet ikke åbnes, da det først skal flyttes til "databasemappen" og kopieres til den.
Hvad gør man?

Flemming Johansen
medlem 5652
























Carsten R. Nielsen

Jeg kan i hvert fald svare på første spørgsmål (er selv stadig på OS 10.6), hvis du har købt programmet fra udviklerne og ikke på App Store: der er her problemer med den automatiske opdatering af MacFamilyTree. Du skal i stedet downloade programmet fra udviklernes hjemmeside (http://www.syniumsoftware.com/macfamilytree). Så virker det.

Det andet problem er jeg lidt mere i tvivl om, men det må have noget at gøre med, at MFT desværre har ændret på, hvor databasen ligger: tidligere lå den blot som en almindelig fil, hvor man nu selv ville have den til at ligge; nu ligger oplysningerne i en mappe i Biblioteket > Application support (i hvert fald her på 10.6, måske dette er anderledes på 10.8?).

Hvis du allerede har opdateret til den nye filstruktur, burde du kunne få adgang til din database fra startvinduet (når du åbner programmet). Filen på dit skrivebord er sikkert blot en sikkerhedskopi, som du har fået lavet.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Gitte Johansen

#2
Hej Carsten


Undskyld jeg lige blander mig i dette indlæg.

Mit MacStamtræ bliver ved med at skrive "Arkiverer Mac Stamtræ-database".

Hvordan søren får jeg det stoppet?

Jeg har været inde at downloade.



Jeg har løst problemet. Jeg tvangslukkede!!
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Flemming Johansen

Hej Carsten

Tak for din mail.

Har fået opdateret tip den nye version på den bærbare.

Det andet problem kan jeg ikke løse; måske fordi jeg ikke forstår din besked - jeg er ingen ørn udi IT.

venlig hilsen

Flemming

Carsten R. Nielsen

Hvis jeg har forstået dit andet problem korrekt:

1. Åbn programmet MacFamilyTree
2. I startvinduet åbner du dit slægtstræ ved at føre musen hen over det og vælge "Åbn" (har du flere, kan du bladre frem og tilbage mellem dem i vinduet). Se vedhæftede skærmbillede.

Den fil du har haft liggende på skrivebordet, gætter jeg på er en sikkerhedskopi, som du lavede, da du opdaterede til den nye version. Den skal du ikke åbne.

Husk i øvrigt altid med mellemrum at lave en sikkerhedskopi af din database: "Eksporter MacStamtræ-database ..." i Arkiv-menuen.

Som nævnt tidligere, ligger den originale database-fil nu i biblioteket (i hvert fald her på 10.6, måske andre som måtte læse med her vil oplyse, om det anderledes på 10.8?). Hvis man f.eks. bruger online backup, er det denne fil, som man skal sørge for, at der bliver lavet backup af.

MVH
Carsten

[vedhæfting slettet af admin]
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk