Jacob Kønig, soldat i København 1770-årene- Søker oppslag i millitøre arkiver

Startet af Kjell Kønig, 12 Apr 2013 - 10:22

Forrige emne - Næste emne

Kjell Kønig

Jeg er på jakt etter mer informasjon om Jackob Kønig i København. Søk i kirkebøker og folketellinger har gitt begrensete resultater. Jeg vet ikke når eller hvor han ble født eller når eller hvordan han døde. Så nå håper jeg det er noen som kan hjelpe meg med å søke etter ham i de millitære arkiver ved Riksarkivet i København.

Jacob Kønig opplyses å ha vært grenader i 2. kompani Falsterke regiment i 1775. Hans sønn, Frederich Christopher Kønig, ble født i København i 1775 og døpt i garnisonens tyske kirke. Han døde i 1848 i Bergen hvor han virket som kompanikirurg. Jeg er også meget interessert i hva det måtte stå om han i de danske millitærarkiv.

Jacob Kønig var død ved folketællingen 1787.

I Larslejsstræde 236a boede:

"Anna Kirstine, afg. Soldat Jacob Kønigs Enke,  36
Friderich Christopher, 11 "


I Norsk Slekthistorisk Tidskrift står det noe om Jacob Kønig som jeg legger ved under.

Mvh

Kjell Kønig
Bergen, Norge

«Spørsmaal 132.
Frederik Christopher Kønig, f. 1775 i Kjøbenhavn og død 1848 i Bergen som kompanikirurg, var først gift, antagelig i Kjøbenhavn 1803 med Anna Cathrine Thyme, død 1812 i Elverum, hvor Kønig da var kirurg ved Søndenfjeldske Skiløperbataljon, og derpaa, antagelig i 1813, med Christine Marie Bjørnskow fra Moss, f. 1784 og død 1827 i Bergen.
Kan det oplyses noget nærmere om Königs og disse hans hustruers herkomst? Var forvalter paa Hafslund, stortingsmand Knud Christian Bjørnskov, f. 7/5 1772 i Odalen, en bror av Kønigs 2. hustru?
Lagmand H. Hjelm-Hansen, Bergen.

Svar:
F.C. Kønig, f. 8/10 1775 i Kjøbenhavn og døpt 5/10 i Garnisonens tyske kirke som søn av Jacob Kønig og Anna Kirstine Nicolaysen. Denne Jacob Kønig var da grenader i 2. kompani av det Falsterske regiment, som dengang laa i Aalborg og fik 25/9 1775 pas til Kjøbenhavn til det kgl. varemagasin som «oberscherer». I april 1776 avleverer han sit pas og er da «tuchmacher», 16/2 1779 er han svend hos overskjærermester Frisch, 2/12 1779 «arbeidsmand for sig selv» og lever fremdeles i 1786 i Kjøbenhavn. Hans hustru Anna Kirstine Nicolaysen døde 6/5 1801, 46 aar gl. i Larsleistræde nr. 236, hvor hun bodde tilleie hos murersvend Adam Schwartz's hustru. Ved hendes indførsel i St. Petri kirkes begravelsesbok kaldes hun «oberscherer-witwe Anna Christine Kønigs, gebohren Knudsen, hvilket siste navn maaske ikke er korrekt i betragtning av at det er opgit av fremmede, mens hendes navn ved sønnens daap jo er opgit av hendes mand elIer av hende selv. Ved det efter hende 7/5 1801 avholdte skifte er hendes farsnavn ikke anført. Hun hadde hjelp av fattigvæsenet, og det beskedne løsøre hun eiet, en dragkiste, et bord og en gammel kuffert, blev solgt til dækning av husleie. Parret efterlot et eneste barn, Frederik Christopher Kønig, som da var kompanifeltskjær, «saavidt vites» paa Fyen. - Det vil saaledes sees at Jacob Kønig er død i tiden mellem 1786 og 1801, men det kan ikke sees at han er død i Kjøbenhavn. Naar han i Kiærs Norske Læger kaldes, «stabscapitaine, klædesfabrikant og leverandør til armeen» vil dette vanskelig kunne forliges med de ovenfor meddelte opgaver. Han er neppe født i Danmark, rimeligere en tysker, maaske rimeligst en hollænder.

F. C. Kønig blev viet 27/5 1803 i Garnisonens tyske kirke i Kjøbenhavn med Anna Cathrine Thyme, som vistnok var av jydsk herkomst; hun døde 11/9 1812 i Elverum, 45 aar gl. Kønigs 2. hustru Christine Maria Bjørnskov, f. 25/4 1784 paa Moss og død 27/11 1869 paa Rensmoen i Hof i Solør, var datter av Niels Bjørnskov, som døde i 1791, og (viet 10/12 1780) Maren Sophie «Skarre», død 9/3 1794 paa Moss, 34 aar gl. Ved skiftet efter hende 7/6 1794 levet seks barn: Scharris. døpt 5/10 1781, Halvor, dp. 5/3 1783. Christine Maria, Niels Christian, dp. 14/8 1786. Maren Sophie 5 aar og Peder, f. 8/2 1791. Den ældste søns navn skulde tyde paa at moren var en Zachariasdatter.
Kønigs ældste barn av 2. ægteskap, Anna Cathrine Kønig,f. 11/9 1814 i Elverum, blev gift med postaapner Carl Petersen, f. omkr. 1809, søn av skibsfører i Fredriksværn  Jacob Petersen, som der blev gift 12/8 1808 med Magdalene Eliasdtr. Gjerdrum (se Norsk Personalhist. Tidsskrift III s. 258); hun blev gjengiftet 24/8 1827 i Larvik med gartner August Peter Frederik Hutzelsieder, før, fra 27/5 1812 skogrider i Larvik grevskap, og tidligere enkemand efter Marthe Margrethe Lindgreen, som han ægtet 16/1 1810 i Larvik. -
Carl Petersens datter Karen Magdalene Anker Petersen", f. 2/12 1849 i Hof i Solør, blev gift 2/8 1876 med kgl. fuldmægtig Torkild Emil Hansen, f. 4/12 1842 i Seljord, søn av konst. foged i Øvre Telemarken Paul Hjelm·Hansen og Anna Cathrine Halling.
Anna Cathrine Halling, f. 26/12 1820 i Nordre Odalen, var søster av den forgudede sogneprest til østre Aker Honoratus Halling og datter av sogneprest senest til Hof i Jarlsberg Peter Herman Halling. Dennes far, resid. kapellan til Kongsberg Herman Halling var døpt 9/2 1737 i Frue kirke i Aalborg og døde 11/6 1812 paa Kongsberg. Hans foreldre var baker Cltnslian Hermansen Halling og Johanne Marie Simonsdtr., hvilken siste ble. begr. 15/8 1741, nær 3410/12 aar gl.; ved skiftet efter hende 1741 i Aalborg var Herman deres eneste barn.
F.-G.»

Kjell Kønig

Fra Rigsarkivet har jeg fått informasjon om hvor det skal kunne finnes informasjon om Jacob Kønig:

Rigsarkivet har stambøger fra Falsterske Regiment tilbage til 1747, se her:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=falsterske+regiment&b=&c=&d=1775&e=1775&f=&g=&h=&ngid=1239565&ngnid=1239569&heid=2237059&henid=2237060&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Stambøgerne er mikrofilmede og er opstillet til selvbetjening på Rigsarkivets læsesal.

mvh
K. Kønig

Lise Østerberg Bahr

God morgen Kjell.


Prøv at se om du har relationer med dine slægtsnavne fra Schleswig Holstein, Flensburg egnen på
Helmut Martensens fine web.  =

www.Adelby.com

hvor mange slægter har tæt relation.

(vores via BAHR slægt og f.eks. også Anna LANDT / (LEMMEL) fra das Lemmel Archiv, en Apothekerslægt m.v.

Anna Landt stod som en af de mennesker der medvirkede til virkningen af slægtsbogen,

Die Bahren von Schleswig-Holstein med en Gående bjørn i våbenskjoldet -

(der er (vist) König et sted på grene(ne)) - der også kom til Norge (og Sverige m.v.)


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Kjell Kønig

Tusen takk for tipset.

Har ikke funnet mine aner i oversikten, men jeg har alltid blitt fortalt at familien kommer fra
Flensburg i Sleswig-Holstein, så dette kan være et bra spor likevel.

Håper fremdeles  at noen kan slå opp Jacob Kønig i Rigsarkivetsstambøger for meg.

Skulle gjerne gjort det selv, men er redd jeg vil få problemer med å tyde skriften.

Mvh
Kjell Kønig

Cay-Erik Geipel

Hej

der er en del personer med navnet "König" i Flensborg borgerbog. Af min egen forskning ved jeg, at der er en stor "König" population på øen Femern.
Så snart du ved faderen til din Jacob König vil jeg da gerne kigge efter.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Per Kühlwein

Hej Kjell König

Vi har jo et håndskrevet værk af J.C.W. og K. Hirsch: Fortegnelse over Danske og Norske officerer m.fl 1648-1814. Jeg har værket som mikrokort og har taget nogle fotos af siderne med König. Jeg håber du kan læse de kopier jeg vedhæfter dette indlæg - jeg mener der er en del brugbare oplysninger til videre efterforskning.


Hvis der er passager i de nævnte/vedhæftede fotos du har svært ved at læse eller forstå, så lad os høre fra dig. Filerne kan jo downloades af alle. Der må jo kun vedhæftes 500 KB pr indlæg, så jeg laver lige et ekstra indlæg.

Venlig hilsen
Per

[vedhæfting slettet af admin]

Per Kühlwein


Når du kommer længere tilbage i tiden inden indvandringen fra Tyskland, er der nogle gode muligheder for at downloade kilder der kan sætte lidt kolorit på historien. Denne kilde har f.eks nogle skrifter fra 1694:

http://digitale.bibliothek.uni-halle.de/search/quick?query=K%C3%B6nig%2C%20Jacob&facets=name%3D%22K%C3%B6nig%2C%20Wolfgang%20Jacob%22

mvh, Per

[vedhæfting slettet af admin]

Per Kühlwein


Her en anden kilde med mange ved navn König - måske nogen med et fornavn du kan bruge:

http://www.personalschriften.de/datenbanken/gesa/gesa-registersuche.html


mvh, Per

[vedhæfting slettet af admin]

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Jeg er og så interesseret i slægten König .

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Kjell Kønig

Stor takk til Per Kühlwein.

Vedleggene fra J.CW og K. Hirsch sitt verk er svært interessante.
Frederich Christopher Kønig som er nevnt der der er ""en av mine"
Jeg forstår en del av det som står, men ikke alle ord. Kan noen ta seg bryet med å gjengi eksakt hva som står vil jeg være takknemlig for det.. Frederich Christopher var Jabob Kønigs førstefødte sønn med Anna Kirstine Nicolaisdatter (f 1775)

Der nevnes også¨en Jacob B. Kønig i verket som bla oppholdt seg på skole i Kristiania. Fødselsåret gjør han til en mulig kandidat som Frederich Christophers far. Kan noen hjelpe meg med hva som står om han også? Var han korporal?

Også takk til Cay-Erik Geipel. Flensborg borgerbog virker som en spennende kilde. Er det sånn at jeg må finne Jacob Kønig sin far før det er relevant med et søk i den?

Jeg har fremdeles få spor etter Jacob Kønig. Begynner å bli ganske sikker på at han verken ble født eller døde i København. Jeg har opplysninger om at han levde i 1786, og han var død ved ft i 1787. Han var grenader og jobbet senere som tekstilhåndverker ved Guldhuset. Vet altså litt om hans liv og virke i København, men ingenting om hvor han kom fra eller hva som hendte til slutt.

Var det sånn ar Danmark mot slutten av 1770-årene dimmiterte de fleste av sine vervete utenlandske soldater? En av mine teorier er at Jacob Kønig kan ha vært en av disse. Noen som kan belyse dette ytterligere? Hvor kom disse vervete soldater fra, og fikk de bli i Danmark etter endt tjeneste?

Setter pris på alle innspill og forslag til kilder som kan hjelpe med i jakten på Jacob Kønig

Med vennlig hilsen
Kjell

Her er min Kønig-tråd hos Digitalarkivet i Norge om noen skulle være interessert.
http://forum.arkivverket.no/topic/184263-johan-jacob-koenig-koebenhavn/

Cay-Erik Geipel

Jacob König er selv ikke med i borgerbogen i Flensborg, men det kan jo tænkes at hans far er blandt de König som findes i bogen. Derfor er det vigtigt at finde faderens fornavn.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Per Kühlwein

Hej Kjell

Her har du en afskrift af de 2 personer. Ja - jeg tænkte nok at dette værk ikke var så kendt/tilgængeligt i Norge. Desværre er der et par ord som jeg ikke forstår og derfor har svært ved at tyde. Det er formentlig ord som har en norsk betydning?

Det kunne være: sondruf, Skiletenbelell - måske er der andre der kan tyde det?

König, Friedrich Christoffer
Bataillonskirurg i norske Jægerkorps og ?ond?, Ski??? 7/10 1803 - Skal inden 2 Aar fremstille sig til kirurgisk Examen - 15/11 1805 forundtes der ham endnu 2 Aars Dilation med at underkaste sig Examen, da hans økonomiske Omstændigheder vare saaledes beskafne, at han ikke kunde gjøre Udveje til en Rejse til Kbhvn (Rg N 483/1805) - forblev i Norge efter Adskillelsen. + i Bergen 4/7 1848.

König, Jacob Cold eller ? Bold
Søn af Kapt. Lt. Michael og Karen Fasleberg, f. 1743 - Korpl i 3. Søndenfj. natl. Drag. Rgmt og Elev i den mathematiske Skole i Kristiania fra 1/3 1762 til 1767.

Hvis der er flere må du jo vende tilbage - der kan måske også være lidt omkring forkortelserne?

mvh, Per

Per Kühlwein


http://www.gedbas.de/person/show/1126467827

Jacob König fra Königsee 1695 kunne være en interessant person for dig, men søgningen i www.gedbas.de giver mange resultater og gør eftersøgningen i Tyskland vanskelig. Men som du ser på nævnte side er der en udgivelse: Weimar 1920, Stammbuch der Familie König aus Königsee. Mange af de personer i søgeresultatet er fra dette område Königsee - ca 50 km syd for Erfurt. Måske kan du få dit bibliotek i Norge til at hjemlåne denne bog fra et tysk bibliotek.

Jeg er ikke ekspert i det du spørger om i forbindelse med de hvervede soldater i slutningen af 1770-erne. Men hvervningen ebbede ud i slutningen af første halvdel af 1700-tallet og dem der dimmiterte eller blev afskediget havde vel alderen til det og en stor del havde også en årlig pension at gøre med. De første hvervede soldater kom/blev hentet til Danmark allerede i slutningen af 1600-tallet som et resultat af det grufulde nederlag til svenskerne i 1650erne. Danmark kunne meget vel være blevet en del af det svenske rige ved den lejlighed og denne ligeså grufulde tanke fik de danske magthavere til at tænke i nye baner. Altså, "bonderøvene" med deres forke og høleer skulle udskiftes eller uddannes af nogen, som vidste hvad det at føre krig drejede sig om. Der var mange hververe, som turede rundt i det tyske rige og hyrede soldater/officerer. Det var altså ikke blot lige syd for grænsen de blev hentet, nej - det var også fra de sydlige egne af landet. Rigtig mange af dem - og mit gæt er, at de fleste fandt sig en kone og stiftede dermed en familie som forblev i landet.

I din søgen efter Jacob blandt de mange "König'er" kan det være en stor hjælp, hvis du har et dokument, der viser hans segl/våben. Det kan som regel vise frem til den rigtige del af slægten.

mvh, Per

Per Kühlwein

Hej Kjell

Da jeg kan se at der er en sammenhæng imellem personerne nævnt i "Hirsch" har jeg afskrevet dem alle, så du bedre kan bearbejde det der passer ind i din sammenhæng. Der er enkelte ord jeg ikke har kunnet tyde og har i stedet sat et "?". Håber du får fornøjelse af det.

König, Christian
Underfyrværker - Fyrværker i danske Artr. 27/9 1704 - Stykpinte ? 31/5 1710 - fortsat til Komp. i Fredericia i 1712 - fortsat til Komp. paa Kronborg 1713 - Afsked 22/10 1714 med 50 Rdl. aarlig Pension af Postrevenuerne (Postdirektørens Forestilling Protokol)
+  1716 før 13/3 (ref Sager 13/3 1716 § 30)

König, Daniel Wilbrandt Wolbrandt
Fændr i Garnisons Rgmt (Komp. i Citadellet Frederikshavn) - K Sclt 31/10 50 - v Sclt 16/11 52 - K Prmlt 16/2 57 - v Prmlt 4/6 60 - Regimentet nedlagdes 7/12 1763, men König ansættes fra samme Dag som Prmlt ved Garnisonskomp. i Frederiksort ? i Stedet for Kap West - Eftermanden ansat 24/11 1771.

König, Detlev
Bataillonskirurg i Telemarske Inf. Rgmt. 20/9, 4 eller 1 1810 - Forblev i Norge efter adskillelsen.

König, Friedrich Christoffer
Bataillonskirurg i norske Jægerkorps og ?ond?, Ski??? 7/10 1803 - Skal inden 2 Aar fremstille sig til kirurgisk Examen - 15/11 1805 forundtes der ham endnu 2 Aars Dilation med at underkaste sig Examen, da hans økonomiske Omstændigheder vare saaledes beskafne, at han ikke kunde gjøre Udveje til en Rejse til Kbhvn (Rg N 483/1805) - forblev i Norge efter Adskillelsen. + i Bergen 4/7 1848.

König, Jacob Cold eller ? Bold
Søn af Kapt. Lt. Michael og Karen Fasteberg, f. 1743 - Korpl i 3. Søndenfj. natl. Drag. Rgmt og Elev i den mathematiske Skole i Kristiania fra 1/3 1762 til 1767.

Kiönig, Johann Georg
Undertøjskriver i Holsten 13/8 1732 - Tøjvarter i Rendsborg 9/4 1734 - ansættes i 1743 ved Haandværkerkompagniet i Stedet for den sædvanlige Stejlejunker (hvad det så end er for en?)
+ i Rendsborg 1745 (før 29/5) - (ref. Sager 4/6 1745 § 9)

Ludvig Rudolf Herman, Baron
Start i preuss. Tjeneste - Fændr. i norske Liv Regmt. 14/7 1808 (Aus 1/7 1807) - fortsat til Oldenborgske Inf. Rgmt. 3/10 1808 - Sclt 14/12 1808 - Prmlt. 16/8 1811 - idømt 6 Maaneders Fæstningsarrest af 2. Grad for reelle Injurier mod en Civil. Ved Resolt af 13/11 1811 blev Dommen formildet til 3 mdrs Fæstningsarrest af 2. Grad med Tab af 3/4 Gage og maa han i Dommen kaldes Baron" - afskd. i Naade efter "Ansøgning 21/7 1812.
               Preussisk Adelsslægt

König, Michael
Vagtmester i nordenfj natl. Dragoner - K Fænd. 6/8 1749 (Reg N 642/1749) - fortsat til 3. søndenfj. natl. Dragon Rgmt. 15/7 1750 som Lt (Reg N 591/1750 - dømt til at miste sin Plads da han er impliceret i Major Heys Sag (ref Sager 24/9 1760 § 32) - er gift og har 7 Børn (ibid) - Afsked 6/5 1761 med Kapt Lts Haselter fra 23/9 1761 - fik Tilladelse til at sælge sin Plads til Nicolaus Unger der betalte 200 Rdr. medens K Fænd. Joh. Wilh. Stud betalte 600 Rdl. til Altorden (ref Sag 4/3 1761 § 5)

Hans Hustru, Karen Fasteberg  ansøger i 1761 om at Manden kan forblive i Tjenesten, eller i det mindste erholder 1000 Rdl. i Affiendelsessum, da de sidder med 7 umyndige Børn (ref Sager 4/3 61 § 5)

König, Michael Levin
Fændr. i Oblt v. Redens Komp af Thomasdorffs geb Inf. Rgmt - Afregning fra 27/6 1657 (Afregninger V e. 39 og Indk. Sager Novbr. 1679 Ltr. C N. 413) - aftakket 1/5 1658 (Afregninger) - var fra 1672 til 75 Kornet i Nordjy. Nat. Rytr. Rgmt. (Detlev Rantzau) (Indk. Sager 1672 Bl. 75) var i 1676 Kornet. 2en jy natl Rytt Regmt (Peter Juel, Jacob Bülow) - var i Januar 1677 Lt i Major Rabes Komp. af  s Rgmt, men blev i samme Maaned udnævnt til Kapt Lt. i Regimentet (Exped 94/1677) - ansøgte 17/10 1678 om et Komp, som man i Landskrona  havde lovet ham (den 9/6 1676) (Inds Sager 189/1678 - erholdt 16/1 1679 Ritm v Dittens Komp's R???, hvilket der den Gang kun var 20 beredne Ryttere - König havde i Novbr. 79 bragt det op til 75 Ryttere, da det blev taget fra ham og givet til Ritm. Niels Mund, medens K. maatte nøjes med Kapt. Lts Pladsen i Regimentet (Inds. Sag 1679 Ltr. C 413 og 380) i 1680 sattes han tilbage i Lt Na i Regimentet.
+ 1682, begr. i Jerslev K. i Kolding Amt, hvor der var ophængt 2 Par Faner over ham (Dan. Atlas V-972.)

König, Poul
var i Septemb 1677 Kornet i Ritm. Buggenhejms Komp af 2en fyenske natl Rgmt (Baltzer Arnsdorff (Inds. Sager 397/1677 b) - og nævnes 1678 som Kornet i samme Komp (Inds Sager 756/1677)

König, Siegfried Christian
Sclt i slesvigske Inf. Rgmts annekterede Batailloner 16/6 1808 - Grmlt 19/5 1812 - Afsked med 90 Rdl Pension 28/12 1815 - Krigs????.
* erholdt 17/11 1811 Tilladelse til at ægte Louise Møller (f.
+      Datter af Kopist (Reg N 459/1811)

König, -----------------
Biten i Haderslev - anbefales 24/101644 af Erkebisk Friederick (III) til Stenderum (Mathiasens Samlinger)
   
König, -----------------
Var under krigen 1644-45 Kapt for et Inf Komp i Norge (Mønsterruller og Rostjeneste lakeringer)

König, -----------------
Var Kornet i Livgarden tiltiest fra 1693 til 99

König, -----------------
Var Fændr i Vesterlehnske natl Inf Regmt fra 1680 til 81

mvh, Per

Per Kühlwein


Hej Kjell

I et tidligere indlæg anbefalede jeg dig at finde et dokument med familievåben/segl.

Din slægt er et godt eksempel på at det er en god ide. Jeg har været på biblioteket og taget nogle fotos fra Siebmachers Wappenbücher's Indexbind og et med en oversigtstavle over nogle af de mange varianter for König-familierne. Sidstnævnte tavle stammer fra Armorial Generales (Nouvelle Table Générale). (Se vedhæftede pdf-fil nedenfor). Der er mange muligheder på forskellige geografiske placeringer. Det betyder at man hurtig kan pejle sig ind på det område man specielt skal interessere sig for - hvis altså man på forhånd har et våbenbillede som udgangspunkt.

Jeg havde ikke tid til at gå i dybden med hver enkelt. For hvert våben er der en beskrivelse af ejer og farvelægning. Du må på biblioteket og se på dine muligheder - nu har du i hvert tilfælde udgangspunktet for den videre undersøgelse. Go' fornøjelse!

Venlig hilsen
Per


[vedhæfting slettet af admin]