Tingbøger - Vejle amt - Bjerre herred - Rårup sogn, Aastrup by - ca. 1800

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 09 Apr 2013 - 18:28

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Ved arbejdet med at få rede på familie livet for:

Jens Terchelsen *05.03.1752 i Aastrup, Rårup sogn - død 17.02.1828
Karen Marie Nielsdatter *10.11.1752  - ss - død 17.12.1821

Karen Marie er ved sin død nævnt som almisselem af Nebel, Rårup sogn
Jens er ved sin død nævnt som, selvejer gaardmand, men ikke nærmere om, hvor han boede på det tidspunkt.
Han var selvejer gårdmand i Aastrup, og må formodes at have haft et rimeligt godt udkomme, og måtte forventes som aftægts folk, at være blevet boende på gården

Det har derfor undret mig, hvorfor Karen Marie var almisselem, - og i Nebel, og ikke i Aastrup, hvor de var fra.

En af mine hjælpere i forum for "hjælp til slægtsforskning", har fremsat den teori, at deres gård evt. kunne være brændt ned.
Skulle dette være en holdbar teori, må der vel være et arkiv, hvor dette er registreret, - tingbøger formoder jeg, eller brandforsikrings sager, jeg vil derfor være glad, om een af jer, vil hjælpe med at få det be- eller afkræftet

I forhold til deres alder, kunne sådan en ulykke evt. ligge omkring 1800 tallet

Venlig hilsen
Karl-Peter

Hanne Bjørn

Måske dør hun først i 1853. Hvis du kigger på de gamle matr. kort på kms ser det ud til at være matr. 3 nu Aastrupvej 38. Enken gifter sig nok igen med Niels Jensen. Efter hendes død er det nok svigersønnen Hans Madsen, som har gården og derefter hans svigersøn Søren Hansen død 1902 og hans søn Jens Sørensen.
hilsen
Hanne Bjørn
Horsens

Hanne Bjørn

Jeg havde ikke set, at det ikke var Kirsten Hansdatter du efterlyste. Det er hende, der dør 1853.
Men det kan nok også være lige meget. jeg kan se du har flere andre indlæg.
hilsen
Hanne Bjørn