hvorfor kongebrev?

Startet af Christina Jaenicke, 05 Jan 2011 - 22:28

Forrige emne - Næste emne

Christina Jaenicke

Jeg har fundet en vielse hvor der er kongebrev på vielsen . og undre mig over hvorfor man gjorde det?

jeg har kikket her http://ordnet.dk men bliver ikke klogere af det der står der..

I kan se vielsen under kirkebøger Gimsing 1888-1891 opslag 113 nr 2 fra oven (der er ikke noget nummer ud for vielsen)

Flemming Willum Petersen

Kongebrev er det samme som kongelig bevilling, altså en tilladelse fra kongen (myndighederne) til at blive gift, og der kan være flere årsager til at en sådan er nødvendig.

Almindelige årsager kunne være:
Hvis den ene person nyligt er blevet enke(mand), hvis den ene person er skilt/separeret, hvis den ene person er under 18 år, hvis den ene person har været på fattigunderstøttelse i en periode osv.

Der er sikkert flere årsager, og der er garanti andre der har mere styr på det end jeg, men dette var lidt eksempler.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.


Flemming Willum Petersen

Hej igen

Her er lidt fra wikipedia:

Det kunne f.eks være en af følgende muligheder;
Tilladelse til vielse uden forudgående (trolovelse indtil 1799 og) lysning
Til vielse af "uvedkommende præst" (dvs. inkl. i anden kirke, end den kirke (sogn), som bruden hører til
Til vielse i hjemmet (evt. i præstegården) i stedet for i kirken
Hvis en af parterne var separaret / skilt og ønskede at indgå nyt ægteskab
Hvis ægtefællerne var for nært beslægtet,
Hvis bruden var under 18 eller brudgommen under 25,
Hvis man ville gifte sig ind i svogerskab, dvs. med afdød ægtefælles familiemedlem
Mænd under 21 år og kvinder under 18 år
Sindssyge og åndssvage i højere grad
Ægteskab mellem personer, hvor den ene har været gift med den andens slægtning i ret op- og nedstigende linje

Husk altid at Google før du bringer spørgsmålet til forum

Forsat god aften
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Christina Jaenicke