Brug af skifteprotokoller

Startet af Rebecca Dalhoff Helqvist, 06 Apr 2013 - 20:55

Forrige emne - Næste emne

Rebecca Dalhoff Helqvist

Jeg har brug for vejledning til at bruge skifte protokoller, er det ikke det de hedder?

Jeg har kigget på Arkivalieronline, hvor der er et felt der hedder skifte. Når jeg så går derind skal jeg vælge mig ind på forskellige overskrifter. Det er lidt uoverskueligt uden vejleding.

Fx. jeg vil gerne finde skiftet efter min ane Gårdmand og Sognefoged Søren Pedersen, der døde 15. september 1839 i Havrebjerg sogn, Løve herred, Holbæk amt.

Kan man finde alle? Og hvor skal jeg lede?

På forhånd tak!

Mvh Rebecca

Else Skovbo Jensen

Du ved formentlig, at der er udgivet en bog/bondedagbog af Søren Pedersen Havrebjerg.
6.En fæstebondes liv. Erindringer og optegnelser af gårdfæster og sognefoged Søren Pedersen. Havrebjerg (1776 -1839). Udgivet ved Karen Schousboe. Landbohistorisk Selskab 1983.


Den kan lånes gennem biblioteket

mht skiftet er det ikke helt indlysende. Søren Pedersen var fæstebonde, men jeg kender ikke områdets godser og ved ikke, hvornår fæstevæsenet ophørte på lige netop det gods.

Du kunne også prøve Holbæk amt, herredsfogeden, Løve herred. Der er register  bagest i bogen( de sidste opslagsnumre) Jeg har ikke fundet Søren Pedersen der.

Du kan godt få brug for den lille bog af Michael Dupont: Sognenøgle til skifteprotokoller  fra private godser m.v. Øst for Storebælt.  den kan købes hos forfatteren info@arkivaren.com   se også www.arkivaren.com
Ifølge den bog var Havrebjergs bønder fæstere underKommunitetets gods(Krænkerup) Sorø akademi (Blæsinge,Krænkerup)

med venlig hilsen
Else


Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Else,

Mange tak, så er der lidt at gå videre med.

Jeg har nu kigget i herredsfoged - Løve skifteprotokollen og kan heller ikke finde ham der.

Jeg har så ledt efter: Kommunitetets gods(Krænkerup) Sorø akademi (Blæsinge,Krænkerup)
Og jeg kan ikke finde det, det er ikke er af de valg jeg kan vælge. Hvor finder jeg Kommunitetets gods?

Mvh Rebecca


Lis B. Jensen

Prøv også at kigge i den fil der hedder Retsbetjente - der kan du få god hjælp. Den finde på Statens arkivers hjemmeside - hvis du googler navnet får du den rigtige henvisning
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jette Nielsen

#6
Hej

Skiftet findes på Aurelia Clemons hjemmeside,under Sorø Akademi-Sæbygård:

http://aurelia-clemons.dk/soro-ac.htm

Soren Pedersen arvefaestegmd i Havrebierg     16 Sep 1839            pg 113 114 146 153
WIFE:    Karen Sorensdtr
6 CH:    Rasmus Sorensen  25 gmd i Krankerup
        Peder Sorensen   23 tiene i Slagelse
        Jens Sorensen    21
        Hans Sorensen    17
        Lars Sorensen    14
        Dorthe Marie Sorensdtr  21 ugift - all home
gd: Anders Jacobsen inds i Blaesinge / Hans Pedersen i Tersl"se
wgd: Brons skolelarer
[Soro Akademi-Saebygaard; Bk 23 1831-1844; film 52301]

Det originale skifte: AO Sorø Amt, Sorø Akademi Gods Skifteprot. Sæbygårds Amt 1831-1844
opslag 117 til ve.    (Register opsl.173, pagina = sidenr.113-114-146 i protokollen)

Mvh
Jette Nielsen

Rebecca Dalhoff Helqvist

Mange tak til alle!

Da jeg ikke har kigget på disse skrifter før har jeg lige et forståelsesspørgsmål. Nu har jeg fundet et eks:

Ane Siversdr i Havrebierg                  20 Mar 1821      pg 174 178 191 199?
HUSB:    Peder Nielsen unge gmd
CH:      Lars Pedersen    22
         Niels Pedersen   10
         Jens Pedersen    7
         Hans Pedersen    4
         Mette Kirstine Pedersdtr  20
         Kirsten Pedersdtr        18
         Ane Pedersdtr    14
SODSK.CH: ... = Soren Pedersen sognefoged i Havreberg
          ... = Niels Olsen gmd i Kraenkerup
BRO:     Christopher Sivertsen hmd i Havreberg
[Soro Akademi-Saebygaard; Bk 22 1790-1831; film 52301]

Her er Søren Pedersen nævnt og jeg bliver nysgerrig, hvad er hans relation i denne familie? Der står sodsk.ch - hvad betyder det?

På forhånd tak.

Mvh Rebecca


Rebecca Dalhoff Helqvist

Og der er lige et par forkortelser mere: gd & rel & wgd

Tak!


Jette Nielsen

Hej Rebecca

Da du ikke kender Aurelias skifter,får du lige et andet link,der dækker hele landet,
det er dog ikke alle skifter,der er med her.

http://aurelia-clemons.dk/probate.htm

Sodsk.ch. = sødskendebarn = fætter/kusine
Relatives = pårørende -familie
gd. = værge
wgd. = enkens værge
by = ved, nogen gange brugt om den der anmeldte skiftet,
hvis der ikke var andre. Ellers kom med et eksempel.
------------
Værgen var som regel een af familien (hvis der var nogen) ellers sognefogden
eller en anden betroet mand fra sognet.

Mvh
Jette Nielsen


Else Skovbo Jensen

Hej

Jeg nævnte i mit tidligere indlæg bondedagbogen af Søren Pedersen. Du besvarede ikke min forespørgsel, om du kender den.
Den indeholder rigtig mange oplysninger om din ane.

Du ved formentlig, at der er udgivet en bog/bondedagbog af Søren Pedersen Havrebjerg.
6.En fæstebondes liv. Erindringer og optegnelser af gårdfæster og sognefoged Søren Pedersen. Havrebjerg (1776 -1839). Udgivet ved Karen Schousboe. Landbohistorisk Selskab 1983.


med venlig hilsen
Else



Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Else,

Nej, jeg kender den ikke, så jeg vil helt bestemt kontakte mit lokale bibliotek og høre om de kan bestille den!

Mange tak.

Mvh Rebecca

Else Skovbo Jensen

Hej Rebecca
På Slægtsgårdsarkivet på Gl. Estrup har vi et udklip fra Landbrugsnyt 25. maj 2009. Det handler om  Kragsbjerggård, som Søren Pedersens gård hedder. Der står en del om ham og hans familie, men jeg tror det meste er taget fra den bog jeg anbefalede dig. Hvis du er interesseret i en kopi af artiklen, så send en mail til arkiv@slaegtsgaardsforeningen.dk
Der er kun åbent om onsdagen. Jeg er en af de to, der sørger for at holde det åbent og besvare forespørgsler. Vi har også en hjemmeside www.slaegtsgaardsforeningen.dk


venlig hilsen
Else

Rebecca Dalhoff Helqvist

Mange tak. Jeg har lige sendt en mail på den email adresse.