Laminering af papir med print.

Startet af Hanne Fachmann, 05 Apr 2013 - 12:55

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fachmann

- er der nogen som har erfaring med laminering.
Holder det bedre,
er det en metode som man kan bruge til sider med tekst og farver.
Har printet 9 sider ud om musketer, de vil ikke holde længe hvis der bliver bladret i dem.
Plasticmapper har det med at gå i forbindelse med printet, når der er gået nogle år.

Måske også til scannet gamle avis artikler.
Eller er der en bedre ide? Så modtages det med tak.


Lis B. Jensen

Hej Hanne

Lamineringen hollder heller ikke for godt - det kan jeg se nu hvor jeg er igang med en større oprydning i en instistution.
Og så vist jeg kan læse ud af vejledninger om arkivering så skal al palstic og metal fjernes.

Jeg ville gemme de 9 sider i syrefrit papir - og lave kopier af dem man kan bladre i.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hanne Fachmann

Nu håber jeg at det vil kunne holde i mange år.
Så jeg tænker ikke så meget på hvis det en gang skal smides ud.
Er der mon nogen der har erfaring med at laminerer?

De gamle billeder pakker jeg i syrefrit papir.

Lene Søgaard Pedersen

Hej Hanne
Jeg har solgt lamineringsmaskiner i flere år og kan fortælle dig flg.
Der er flere tykkelser af lommer, man bruger en tynd lomme til tykt materiale og en tyk lomme til tyndt materiale og så skal man sørge for at maskinen er indstillet på den rette temperatur.
Der skal være en bred margin, især ved tyk materiale så folien får mulighed for at blive svejst godt sammen i kanterne, så holder det.
Men husk at det er umuligt at få ud igen, så vist det er  noget unikt, som f.eks. en gammel dåbsattest, ville jeg aldrig finde på at laminere den, men som Lis tage en kopi.
Men det er udmærket til kopier, med og uden farve, men pas på med glossy papir, det kan ikke altid tåle varmen, der skal du bruge koldlaminering.
Der sker normalt ikke noget med materialet man laminere, men pas også på med røngtenbilleder og negativer, de bliver helt sorte og er dermed ødelagte.
Venlig hilsen Lene Pedersen

Hanne Fachmann

Det lyder fornuftigt det du skriver, det kan jeg bruge.

Har nu heller ikke tænkt at lamminerer dåbsattesterne ;-),
de holder sig i øvrigt udmærket.

Det er nok papir af en anden kvalitet i nu om dage.

Tak for svaret.