Ophavsret / Foto's på hjemmeside.

Startet af Michael Niby, 04 Apr 2013 - 14:39

Forrige emne - Næste emne

Michael Niby

Jeg vil her spørge om hjælp til, at finde ud af, om man må ligge gamle billeder på sin hjemmeside.

Hvor gamle skal de være, før man skal spørge om lov ?

Må man tage billeder fra offentlig vej af bygningen og lægge op på hjemmesiden ?

Mvh. Michael Niby.
Venlig hilsen
Michael Niby

Disse tydninger bliver lagt ind på min hjemmeside som er :
http://www.niby.dk/maglebraende.html

Mike Lyng

Fra opretshavsloven

Fremstillere af fotografiske billeder

§ 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har eneret til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år er forløbet efter udgangen af det år, da billedet blev fremstillet.

Stk. 3. Bestemmelserne i § 2, stk. 2-4, §§ 3, 7, 9, 11 og 11 a, § 12, stk. 1, stk. 2, nr. 5, og stk. 3, §§ 13-16 b, § 17, stk. 1 og 4, § 18, stk. 1 og 2, § 19, stk. 1 og 2, §§ 20, 21 og 23, § 24, stk. 1 og 2, og §§ 24 a, 25, 25 a, 27, 28, 30-31, 34, 35, 39-47, 49-58 og 60-62 finder tilsvarende anvendelse på fotografiske billeder. Er et fotografisk billede genstand for ophavsret efter § 1, kan denne også gøres gældende.


mvh

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Michael Niby

Hejsa.

Fint. Hvad jeg så kan forstå ud af dette, så må jeg godt bruge billederne, da det yngste af billederne er fra 1962.

Håber at dette også er tilfældet da jeg har fået lov til at affotografere billedet fra et arkiv.

Mvh. Michael
Venlig hilsen
Michael Niby

Disse tydninger bliver lagt ind på min hjemmeside som er :
http://www.niby.dk/maglebraende.html

Carsten R. Nielsen

#3
Vær opmærksom på, at der er forskel på fotografiske billeder og fotografiske værker (til disse hører kunstneriske fotografier og pressefotos). Ved sidstnævnte gælder en beskyttelse på 70 år efter fotografens død.

Bemærk også §91 stk. 5 og tilføjelsen her til ovenstående:

"Stk. 5. Bestemmelsen i § 70 finder ikke anvendelse på fotografiske billeder, der er fremstillet før den 1. januar 1970."

Ophavsretsloven er her:

www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=129901

Og her er lidt fra pressefotografforbundet:

http://www.pressefotografforbundet.dk/fotografi/ophavsret.php

Og ja, du må gerne tage billeder fra offentlig vej (men ikke af personer i deres private hjem), jvf. dette hos Journalisthøjskolen:

http://130.225.180.61/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Carsten R. Nielsen

Jeg kom lige i tanke om, at jeg havde vedhæftede vejledning liggende. Den er udarbejdet af Lokalhistorisk Samling i Aarhus og forklarer reglerne meget fint, synes jeg.

Jeg er selv ved at lave en lokalhistorisk sektion på mit website (om Skovvejen i Aarhus), hvor der skal være en del billeder. Jeg har derfor bl.a. været forbi Lokalhistorisk Samling og finde billeder. Der er meget få fotografiske billeder – langt de fleste har værkshøjde – hvilket jeg vil tro gælder de fleste lokalarkivers fotosamlinger.

MVH
Carsten

[vedhæfting slettet af admin]
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Ole Laursen-W.

Hej Michael,

Citat fra: Michael Niby Dato 04 Apr 2013 - 17:35
Håber at dette også er tilfældet da jeg har fået lov til at affotografere billedet fra et arkiv.

Blot en indskudt bemærkning. Du får meget bedre resultat hvis du har mulighed for at bruge en scanner.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Michael Niby

Hejsa.

Jeg siger mange tak for besvarelserne. Så blev jeg klogere med hensyn til billederne.

Så vil jeg ikke fjerne billederne på min hjemmeside, da de er ældre end 50 år og det ikke er ejeren af ejendommen der har fotograferet dem.

Mvh. Michael.
Venlig hilsen
Michael Niby

Disse tydninger bliver lagt ind på min hjemmeside som er :
http://www.niby.dk/maglebraende.html

Simon Rix Holländer Jensen

Evt. kan du skrive "Jeg har ingen rettigheder over disse billeder. Hvis ejermanden ønsker dem fjernet kan han kontakte mig." under dine billeder. Så er du i hvert fald helgarderet :)

Carsten R. Nielsen

Det er altså ikke korrekt. Man kan ikke bare skrive, at man vil fjerne dem. Hvis man har brugt dem ulovligt, er og bliver det ulovligt, og man vil kunne blive pålagt at betale erstatning og evt. bøde.

At billederne er ældre end 50 år har kun betydning, hvis der er tale om fotografiske billeder. Hvis billederne er taget af en professionel fotograf (f.eks. en pressefotograf), har de værkshøjde, og så må de ikke bruges uden tilladelse indtil 70 år efter fotografens død.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Simon Rix Holländer Jensen

Jeg mener godt nok at have læst, at hvis man skriver at man ikke har rettighederne til billederne og ejermanden eller en evt. pårørende ønsker dem fjernet, kan det ske ved kontakt, så er det fint.
Jeg er så i tvivl om det gælder alle billeder eller kun gamle billeder.


Carsten R. Nielsen

Det er ulovligt at bryde andres ophavsret. Man kan jo heller ikke stjæle en cykel og så blot sætte et skilt på med teksten "Leveres tilbage, hvis det ønskes" og så tro, at man dermed kan slippe for straf ...

Reglerne er forklaret meget fint i ovennævnte vejledning fra Lokalhistorisk Samling i Aarhus.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Simon Rix Holländer Jensen

Jamen i så fald tager jeg det i mig igen jeg har skrevet :)