Hvem er mor til Laurids Boyesen Høyer børn

Startet af Alice Aaen, 02 Apr 2013 - 17:25

Forrige emne - Næste emne

Alice Aaen


Hvem er mor til Laurids Boyesen Høyer børn

Laurids Boyesen Høyer  1673 - 28 Okt. 1737 i Skagen

han var gift 2x, jeg har ikke fundet Vielsen på dem

1x NN Frandsdatter (Ca. 1673 - Ca. 1706) Navn måske Ellen??.

2x Maren Pedersdatter Picher (1683 - 3 Mar. 1758)

Er de 2 første børns mor NN eller hører Thomes også til her
jeg mener de sidst 4 er Marens børn
     

Børn:
Boye Lauridsen Høyer (1703-1705)
Peder Lauridsen Høyer (Ca. 1704-1760)

Thomas Lauridsen Høyer (1706-1776)

Boye Lauridsen Høyer (1709-1747)
Mourids Lauridsen Høyer (1711-Efter 1744)
Wigel Lauridsen Høyer ( -Efter 1739)
Anna Margrethe Lauridsdatter Høyer (1720-1777)

Venligst
Alice Aaen
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com

Jane Valkær

Hej
Lars Boÿesen mistede vist et søn Boÿe i 1705:
KB Hjørring, Horns, Skagen sogn 1647-1745 opslag 439 nederst

Kan ikke se NN Frandsdatters begravelse i årene 1702-1710.

Det vil være meget lettere at hjælpe dig, dersom du skrev lidt flere data såsom dåbsår for børnene. Ligeledes ville det hjælpe, hvis du også skrev opslagnr.

Mvh
Jane

Christian Konstmann Autzen

For Høyer slægten i Skagen kan du med fordel se i bogen "10 generationer med rod i marsken" af Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk; kan lånes på biblioteket. Samtidig vil du få en linie tilbage til herredsfoged Troels Winther, født omkring 1425, på Astrupgård i Brøns sogn i Tønder amt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Alice Aaen

Hej Jane og Christian

Tak for jeres svar, Jeg har set boge "10 generationer med rod i marsken", men kan ikke deraf se hvem der er mor til hvem.

Jeg mangler stadig nogle kirkebogsoplysninger bl.a. fødsler, som jeg ikke har fundet, men jeg har disse oplysninger

Boye Laursen Høyer  (1703-1705)
Fødsel:   Skagen, Horns, Hjørring  1647 - 1745  opsl  357 nr.3.  1. april 1703
Død:    Skagen, Horns, Hjørring  1647 - 1745  opsl 439.

Peder Lauridsen Høyer (Ca. 1704-1761)
Død:    Skagen, Horns, Hjørring  1739 - 1801  opsl 48  3. juni 1761

Thomas Lauridsen Høyer (1706-1776)
Fødsel:   Skagen, Horns, Hjørring  1647 - 1745  opsl  376 nr 23   31. dec 1706
Død:    Skagen, Horns, Hjørring  1739 - 1801  opsl . 9 dec 1776

Boye Lauridsen Høyer (1709- ca.1747)
Fødsel:   Skagen, Horns, Hjørring  1647 - 1745  opsl  383 nr 13   14 juli 1709
hans sidste barn Karen, er født 1747 og død 1748

Mourids Lauridsen Høyer (1711-Efter 1791)
Fødsel:   Skagen, Horns, Hjørring  1647 - 1745  opsl  393  november
Død:    Skagen, Horns, Tolne  1758 – 1818  opsl  62     14. okt 1791

Wigel Lauridsen Høyer (          -Efter 1739)

Anna Margrethe Lauridsdatter Høyer (ca 1720-1777)
Død:    Skagen, Horns, Hjørring  1739 - 1801  opsl  50   18. marts 1777

Venligst Alice
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com

Christian Konstmann Autzen

Jeg har ikke de Høyer, som var i Skagen; men jeg har følgende stående:

Fedder Hansen Høyer, født ca, 1626 i Højer i Tønder amt - han var tolder og borgmester i Skagen

Boye Hansen Høyer, født ca. 1644 i Højer i Tønder amt - han var byfoged i Skagen

Hans Hansen Høyer, født ca. 1645 i Højer i Tønder amt - han var rådmand i Skagen

Oplysningerne er fra ovennævnte bog - og således fra Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk. Og disse Høyer's efterkommere (til 10. generation) bør fremgå af bogen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Alice Aaen

Boye Hansen Høyer, født ca. 1644 i Højer i Tønder amt - han var far til Laurids Boyesen Høyer født 1673 død 28 Okt. 1737 i Skagen, og farfar til disse 7 børn, min mand gren ender på Hirsholmene hvor de ernærer sig som fiskere og Lods

Hilsen Alice
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com

Jane Valkær

Hej
Spekulerer på, hvor du har oplysningerne om hans første ægteskab med en Frandsdatter.
Mvh
Jane

Christian Konstmann Autzen

Hej Alice

Hvad står der i bogen "10 generationer ..." om, hvem din Laurids Boyesen Høyer var gift med ?

Hvis Svend Jacobsen har denne NN Frandsdatter, så vil han også have placeret børnene korrekt; - Svend er meget nøjeregnende med dette, så hans oplysninger er nærmest at sammenligne med den endegyldige sandhed (ellers ville han nok lige have lavet en bemærkning om dette). Og skulle også han være i tvivl, så vil det rigtige nok være svært at finde frem til.

Desværre har Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk ikke deres data liggende på internettet, så man skal tjekke op i bogen. Men når deres resultat frem til 14. generation foreligger (muligvis i 2014), så kunne det jo tænkes, at det bliver lagt ud på nettet; - i bogform vil det fylde mange hyldemeter !

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Alice Aaen

oplysningen om NN Frandsdatter har jeg haft i flere år, men sidste oplysning har jeg fra "10 generationer ......" jeg har også fundet et skifte på nettet, på Frandsdatters far præsten Frands Andersen Stourup på Hirsholmene. så jeg er i tvivl omkring hende.

Ålborg Bisp
Gejstligt skiftebreve
Pakke VII A
1710-1714
C 1-436
210 Frands Andersen [Storup], præst på Hirsholmene. 27.8.1710. Nr.1.
E: Margrethe Vigelsdatter. LV: svigersøn Hans Boysen i Skagen.
Første ægteskab med Maren Madsdatter. B:
1) Maren Frandsdatter g.m. Jens Nielsen Elling på Hirsholmene
2) Birgitte Frandsdatter g.m. Rasmus Jensen Holst i Hjørring.

Hilsen Alice
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com

Svend Jacobsen

Hej Alice m. fl.

Det er meget sødt af dig, Christian, at have så megen tiltro til mig og de oplysninger, jeg har videregivet i f.eks. "10 generationer ..", og jeg prøver da også at opretholde en vis standard, men desværre holder det jo ikke altid i praksis. Da det jo er umuligt i et så omfangsrigt værk som "10 generationer ..." at efterkontrollere samtlige oplysninger ved egne undersøgelser, har jeg i mange tilfælde været nødt til at stole på oplysninger fra andre forskere, og i dette tilfælde med Laurids Boyesen (Høyer) har jeg stolet på den gamle, anerkendte slægtsforsker, postmester Klitgård, som er ophavsmanden til min oplysning om, at Laurids BH var gift 1. med en datter af præsten Frands Andersen (Storup) på Hirsholmene. Men efter det skifte, som Alice har fundet (og det burde jeg også selv have gjort, da det er refereret i Nygårds sedler), synes det at være forkert. Vi må derfor begynde helt forfra:

Hvad ved vi med sikkerhed ud fra de utrykte kilder (Skagen kirkebøger, Skagen skifteprotokoller og skiftet i Ålborg Bispearkiv) ? :

L. B. Høyer har haft de 7 børn, som Alice nævner (Peder er den ældste, f. ca. 1701), men kun 2 af dem kan findes døbte i Skagen kirkebøger (Boye i 1709 og Mouridtz i 1711). Hvorfor de andre ikke står der, kan vi kun gisne om, men dels er Skagens kirkebøger i perioder ekstremt sjusket ført; der er givetvis glemt en masse både fødte og døde, dels kan man tænke sig, at LBH indimellem har boet på Hirsholmene, som slægten jo senere bliver så stærkt knyttet til, og har fået nogle af børnene døbt dèr.

6 af børnene lever, da faderen dør (Peder, Thomas, Boye, Mourids, Wigel og Anne Margrethe), og der nævnes i skifteprotokollen intet om, at de skulle være af forskellige ægteskaber, hvilket som regel altid blev noteret.

Hvis LBH har været gift først med en datter af Frands Andersen Storup, har der i hvert fald ikke været børn i dette ægteskab, som har nået voksen alder, da disse i så fald ville have været nævnt som arvinger efter FAS.

Vi må med sikkerhed kunne konkludere, at de 6 børn af LBH er født i hans 2. ægteskab med Maren Pedersdatter Picher.

Mange steder på nettet kan man se, at denne eventuelle første kone skulle være Ellen Frandsdatter, f. 1674, død 1707. Intetsteds oplyses nogen kilde til denne oplysning, og dødsåret er i hvert fald forkert.

Der er imidlertid den interessante ting, at Peder Lauridsen Høyers ældste søn hed Frands (han omkom sammen med faderen i 1760, da de forliste, og ved begravelsen i 1761 nævnes det udtrykkeligt i kirkebogen, at han er den ældste søn), selv om morfaderen hed Anders. På baggrund af dette og den gamle oplysning fra Klitgård vil jeg fremsætte følgende teori:

Laurids Boyesen Høyer, f. 1673, bliver gift 1. gang på Hirsholmene i slutningen af 1690'erne med en datter af Hr. Frands Andersen Storup. De bliver boende på Hirsholmene og får omkring 1698/99 en søn Frands, der dør som stor dreng, inden morfaderen dør i 1710. Denne NN Frandsdatter dør 1699/1700, hvorefter Laurids ægter Maren Pedersdatter Picher. Deres ældste søn Peder, f. ca. 1700/01 måske også på Hirsholmene, kalder så sidenhen sin ældste søn Frands efter den store halvbror, som han måske har følt sig nært knyttet til.

Tjah - nu kan jeg vist ikke finde på mere lige nu - men spændende er det da!

Mange venlige hilsener og go' weekend.
Svend Jacobsen, Frederiksberg


Alice Aaen

Hej Svend

Tak for dit svar.

Venligst Alice
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com

Marion jensen

Thomas   Lauritsen   Høyer 

er døbt i Skagen  ops 376   

31 dec 1706 

mh marion