Propforening - København

Startet af Mariane Lauring, 05 Jan 2011 - 14:34

Forrige emne - Næste emne

Mariane Lauring

Jeg er i dag 55 år, og som barn boede jeg på Nørrebro i København.

Ved min konfirmation var jeg inde i Crome og Goldschmidt og købe konfirmationskjole med min mor. Hun havde et købsbevis på x antal kroner og så hang der modeller man kunne vælge imellem på et stativ for sig.
Min mor var en type der blev vred over at føle sig "sat i bås", så da jeg forelskede mig i en kjole der ikke hang på det stativ fik hun det ordnet så hun bare betalte differencen (der vist ikke var så stor igen).

Jeg har via min storesøster fået at vide at det var via Propforeningen min mor dengang fik det købsbevis, men at det vist var min far der var medlem.
De er begge døde nu, men han hed Villy Karl Kristensen og var født i 1912, min mor hed Åse Marie Kristensen og var født i 1917.
Er der nogen der ved noget om denne forening og om man kan finde deres arkiv nogle steder.
Er der nogen der ved om det var via fagforeningen at man blev medlem af denne forening. Min far arbejdede på General Motors og var medlem af specialarbejderne som det hed den gang (i dag er det vel 3F)

Prorpforeningen N.B. lyder hyggeligt, men betyder det noget. Hvad er historien og fungerer foreningen stadig?

Håber at nogle ved noget / Mvh Mariane Lauring



Vagn Altmann

Her er et link til Propforeningen N. B.:

http://www.propforeningen.person.dk/
Det ser dog ikke ud til at siden er opdateret siden 2003.

Den oprindelige, Propforeningen P af 1894, var landsdækkende med filialer rundt om i landet.
Medlemmerne fik ved indmeldelsen en prop, som de skulle have på sig, så de kunne præsentere den for andre medlemmer de mødte, ellers kostede det en bøde, som var med til at financiere konfirmationstøjet.
Min snart 91 årige mor har været medlem. Jeg kan eventuelt søge flere oplysninger hos hende, hvis du har brug for det.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Mariane Lauring

tak for svar.
Jeg har spekuleret på - hvorfor en prop

Der er noget der hedder at betale prop penge hvis man f.eks. selv tager en vin med sig på en restaurant som en slags kompensation for at de så ikke sælger en flaske vin og man får så lov at drikke sin egen.
Så er det fordi der blev givet en slags kompensation

eller hentyder det til at man på det tidspunkt ideen opstod var nogle familier der så lidt for dybt i flaskerne (tog for mange propper af flaskerne) og derfor ikke havde midler selv til f.eks. konfirmations udstyr, og gav bryggerierne tilskud til foreningen.

eller var det bare et morsomt ritual uden en dybere mening.

Vagn Altmann

Det er da muligt, at der har været den sammenhæng mellem flasker og propper, som du skitserer, men jeg ved det ikke. Dog har værtshusmiljøet altid været et sikkert sted at samle penge ind.
I min barndom/ungdom i København i 1950'erne og 60'erne sang Frelserpigerne på værtshusene, for at samle penge ind og der var gæsterne altid meget rundhåndede.
Om en månedstid skal jeg være sammen med min mor, som i parantes bemærket aldrig har været hverken Frelserpige eller fordrukken, så skal jeg prøve at få en uddybende forklaring. Jeg mener at en i bekendtskabskredsen, var bestyrelsesmedlem i foreningen.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Mariane Lauring

tak Vagn, det vil jeg vente på med spænding. :)

Ja jeg kan godt huske Frelserpigerne. Jeg boede i Peter Fabersgade fra 1955 - 1963, og der lå "Det rene glas" nede på hjørnet ved Nørrebrogade (den er der endnu).
Selv om jeg boede nede i den anden ende af gaden var jeg jo af og til henne og lege med nogle der boede i den ende og så stod vi udenfor og hørte dem spille og synge.

Vagn Altmann

Hej Marianne,

Her har du et link til nogle billeder af en prop fra Propforeningen N. B. af 1912.  Det ser ud til at være en ret gammel prop, eller en "luksus" udgave, da den er fremstillet med en kerne af læder eller gummi og med messingskiver på enderne. De øvrige propper, jeg har set, bestod af en korkskive med prægede plastikendestykker eller med pålimede, trykte kartonskiver.

http://picasaweb.google.com/vagn.altmann/PropforeningenAf1912?feat=directlink

Desværre kunne min mor ikke bidrage med flere oplysninger om foreningen, hendes interesse falmede, da bankospillene blev flyttet fra Østerbro. ;)

Jeg sender dig en privat mail lidt mere info.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360