Hjælp til at lede i USA

Startet af Carsten Blomberg Hansen, 01 Apr 2013 - 19:01

Forrige emne - Næste emne

Carsten Blomberg Hansen

Min sag handler om Christen Christensen Sønderby, født i Timring, Ringkøbing Amt den 1. april 1880. Hans far er født den 2. januar 1856 og bærer samme navn. Jeg har to udfordringer som jeg gerne vil bede om hjælp til.

Dels hvorledes, og hvor man kan finde registre over hvornår Danske statsborgere udrejser til USA og i dette tilfælde vender tilbage. Findes der er database over dette og kan den nåes via nettet?

Dernæst har jeg søgt data på Christen i USA via FamilySearch og fundet lidt, men ikke meget. Er der nogen her der har andre gode råd til hvorledes man finder oplysninger via nette i USA?

I skrivende sund ved jeg følgende:
Fødselsdagen er den 1 april 1880 i Timring, Han er død den 15. april 1969 samme sted.
Jeg ved at han den 8. september 1910 udrejse til USA, nærmere bestemt til Rockford, Illinoise.
Den 2. oktober 1918 bor han i Rockford, R5 Harrison Avn.
Den 7. april 1923 rejser han tilbage til USA sandsynligvis efter et besøg i DK. På hans papirer står der at han er gift. I givet fald må det være i USA, men jeg har ikke kunnet finde data på dette.
Den 5. november 1930 bor han i Fjaldene, Nr. Omme Sogn, matr. 3L og er husejer.
Den 12. juni 1932 får han en søn i Danmark.
Omkring 1932/33 tager han tilbage til USA, mener vi at vide.

Håber nogen kan hjælpe med frem til databaser, så de allerede kendte data kan komme til at passe i en større sammenhæng.

mvh Carsten Blomberg


Carsten Blomberg Hansen

Tak for tippet
Mvh Carsten

Vivi Winther

Hej Carsten, er det ikke dit eget stamtræ CBH040507 + mange flere på Ancestry.com??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Carsten Blomberg Hansen

Jo det er det, men det er helt tilbage fra 2007 og det indeholder alene oplysninger fra DK. Jeg har holdt en pause med slægtsforskningen og nu vil jeg så forsøge om jeg kan komme videre med Christen. Han rejste frem og tilbage mellem DK og USA hele sit liv, men ingen ved rigtigt hvornår og om han var gift.
Mvh Carsten

Kirsten Tatt

Kender du til Census 1940 fra http://familysearch.org

- der er et par Sonderby i Illinois - fødselsåret er ikke korrekt, men måske ....

https://familysearch.org/1940census/


vh Kirsten

Vivi Winther

Hej Carsten, jeg kan se du er ikke alene om at søge denne familie, er der slet ingen Hints til dig?? Vil give dig medhold i der er en del trafik fra USA til Danmark og 2 med enslydene navne  ;),

held og lykke

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Verner Bentsen

Hej Carsten

Christen var også på en rejse til USA i dec. 1951.

Og her er hans død:

Social Security Death Index about Kriston Sonderby
Name:    Kriston Sonderby    
SSN:    333-22-0460
Last Residence:    924  (U.S. Consulate) Copenhagen, Denmark
Born:    1 Apr 1880
Died:    Apr 1969
State (Year) SSN issued:    Illinois (Before 1951)

mvh Verner

Carsten Blomberg Hansen

Tak for jeres tilbagemeldinger. Til dig Verner vil jeg gerne vide hvor du finder ham på rejse i 1951?
Jeg har et billede af at han rejste frem og tilbage mellem DK og USA. Der er ikke meget at finde i Rockford, Illinoise hvor han opholdt sig, men vi må forsøge videre. God dag.
Mvh Carsten

Verner Bentsen

Hej Carsten

Jeg ved ikke om du har hans pas-papirer fra 1919, hvor det er noteret at Kristen har til hensigt at forlade USA d. 12 nov 1919 i 3 mdr.
I forbindelse med paspapirer findes købekontrakt på 15 tdr. land i DK. Købt i 1914 og færdigbetalt i 1919.

Application for registration-Naturalized citizen (udfyldt i DK d. 20 apr 1921)
Kristen har opholdt sig i DK fra dec. 1919 til 20 apr. 1921. Han er ugift.
Her står desuden at han emigrerede til USA 6. maj 1914. (Det passer ikke med oplysninger i paspapirer)
Han regner med at vende tilbage til USA i løbet af et år.( Det holder ikke stik, da han først vender tilbage i 1923.)

Den 13 apr 1923 ank Kristen til NY; gift; no passport; nat. 2 oct 1918; Rockford Ill.

Den 31 maj 1932 ank Kristen til NY; ugift.

Den 6 dec 1951 ank Kristen til NY; ugift; 71 år; adresse 209 So. Main St. Rockford Ill. Født i DK.( Går ud fra det er den rigtige)

Ud fra disse oplysninger må Kristen være gift i Danmark mellem 20. apr. 1921 og afrejsen til USA d. 31 maj 1923.
Og han skulle vel kunne findes i FT1921, da han ankommer 1919 og rejser 1923.

mvh Verner

Verner Bentsen

Hej Carsten

Kresten Sonderby
1940 Census Record
Ethnicity: American
Age at Time of Census: 59
Estimated Birth Year: 1881
Birth Location: Denmark
Enumeration District: 101-29
Residence: Ward 3, Rockford, Rockford Township, Winnebago, IL
Language: English
Marital Status: Single
Relationship to Head: Head
---------------------------------------
U.S., World War II Draft Registration Cards, 1942
Name: Kristen Kristensen Sonderby
Birth Date: 1 Apr 1880
Birth Place: Videbaek, Denmark
Residence: Rockford, Illinois
Race: White
Adressen er 209 S. Main St. Rockford. Ill. Samme adresse som ved indrejsen i 1951.

mvh Verner

Carsten Blomberg Hansen

Hej Verner og tak for indsatsen. Nej jeg har ikke pas oplysninger og ved ikke hvor man finder dem, men efterhånden har vi en del oplysninger. Det er dog mærkeligt at han er gift den ene gang han rejser og eller ugift. Gad vide om det er en fejl.

Jeg er i gang med at lede folketællingerne igennem, men det kan jo være mange steder. Der står ikke noget om hvor den jord han har købt ligger?

Endnu engang tak for hjælpen.
   

Verner Bentsen

Carsten, jeg vil sende dig et kopi af pas informationer. Verner