Folketælling i Preussen/Tyskland

Startet af Jane Louise Blom Hemdorff, 05 Jan 2011 - 11:14

Forrige emne - Næste emne

Jane Louise Blom Hemdorff

Er der et sted man kan finde dem, helst gerne på nettet.

Vi har en hel gren der var bosat i Aabenraa, men udover én dåb og én konfirmation kan vi ikke finde noget i kirkebøgerne. De findes ved folkeoptælling i 1925, men de foregående år hører Aabenraa ikke til DK og fremgår derfor ikke.

Og er der nogen der kan fortælle mig hvor/hvad "Prositen" er - tilsyneladende min tipoldemors fødested.

På forhånd tak :)

Vagn Altmann

Der er også en folketælling fra 1921. Den var ekstraordinær og blev foretaget på grund af genforeningen.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Peter Kristiansen

De preussiske folketællinger findes ikke mere. Efter at man havde uddraget de oplysninger man havde brug for blev de kasseret.

Jeg vil anbefale dig at gå på biblioteket og finde bøger om slægtsforskning i Sønderjylland.
M.v.h. Peter Kristiansen

Inger Buchard

Kunne du ikke oplyse kilden til stednavnet Prositen? Det kunne være i Østpreussen, men dér kan jeg ikke finde det, så jeg ville gerne se, hvad der står i kilden

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jane Louise Blom Hemdorff

Citat fra: Inger Buchard Dato 05 Jan 2011 - 14:30
Kunne du ikke oplyse kilden til stednavnet Prositen? Det kunne være i Østpreussen, men dér kan jeg ikke finde det, så jeg ville gerne se, hvad der står i kilden

Inger

Bom bom, vi har fundet det i en folketælling og i én af kirkebøgerne - stavet som ovenstående og også med to t'er.

Folketællingen af 1921 i Aabenraa, Aabenraa opslag 22 - Bertha Steppat.

Kender I noget til at søge i polske registre, for under alle omstændigheder er hendes svigermor fra Østpreussen (Mittel Jodupp i Kreis Goldap (Østpreussen)).

Inger Buchard

Prossitten, Prosity: Bischofstein, Bartenstein (PL), Wojewodschaft Ermland-Masuren, Polen er som du skriver i det tidl. Østpreussen.

Til dette sted er der lavet en Ortfamilienbuch
Titel: Bewohner des Kirchspiels Prositten im Ermland zwischen 1300 und 1900
Autor / Hrsg.: Brauer, Karl M.
Erscheinungsort: Norderstedt
Erscheinungsjahr: 2003
Umfang: 236 Seiten

Om du kan låne den via fjernlån gennem det danske centralbibliotek i Flensborg, må du få en folkebibliotekar til at finde ud af.

Inger

Redaktør på DIS-Wiki