Hjælp til opslag på LAK

Startet af Ib Hansen, 01 Apr 2013 - 09:49

Forrige emne - Næste emne

Ib Hansen

Hej,

Palle Petersen, født i 1810 i Fredericia, sad i 1850 i Stokhuset, Østervold, København.

Mon der er én der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvorfor - og hvor længe - han sad der?

Mandtalsprotokollen på LAK burde kunne give nogle svar.

På forhånd tak for hjælpen.

Mange hilsner
Ib

Susanne Herringstad

Hej Ib

Nu er LAK jo nedlagt, men jeg kan da bestille en fangejournal fra Stokhuset til gennemsyn på Rigsarkivet.

Det varer lige nogle dage.

M v H

Susanne

Ib Hansen

Hej Susanne,

Ja - jeg var lidt upræcis. Jeg har læst om nedlæggelsen - men glemte det i forbifarten.

Men på forhånd mange tak for hjælpen. Iøvrigt var hans far vægter og retsbetjent i Fredericia. Så at sønnen skulle ende dér er da tankevækkende.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner
Ib

Susanne Herringstad

Hej Ib,

Der skulle ikke så meget til at blive kriminel den gang. Selvom det må have været alvorligt for at komme på Stokhuset.

Har du noget kendskab til Stokhusfangernes forhold?

Mvh
Susanne

Ib Hansen

Hej Susanne,

Jeg har været inde på diverse hjemmesider og set på "ærlige" og "uærlige", livstidsfanger og "bare" fanger for nogle år - mange gange for smårasperier m.v. Så jeg er forberedt på det værste/bedste.

Mange hilsner
Ib

Susanne Herringstad

Hej Ib,

Jeg har bestilt nogle Højesterets domsprotokoller og en slaverulle, og håber, spændingen udløses i morgen.

Mvh
Susanne

Ib Hansen

Hej Susanne,

Det ville glæde mig. Jeg betaler naturligvis gerne eventuelle kopier m.v. hvis det skulle blive nødvendigt.

Mange hilsner
Ib

Susanne Herringstad

Hej Ib,

Måske kan det klares med affotografering af dokumenter, u.b.

Mvh
Susanne

Susanne Herringstad

Palle Iver Pedersen (fange nr. 1847) blev idømt 8 år for indbrud og tyveri 13. januar 1847. Blev indsat som ÆRLIG slave i Stokhuset 29. januar 1847 og løsladt 29. januar 1855. Han er på dette tidspunkt arbejdsmand, 36 år, skilt fra konen, men opgiver at have en dreng og en pige.
Mvh
Susanne

Ib Hansen

Hej Susanne,

Mange tak. Så er han på plads i "systemet"

Mange hilsner
Ib

Susanne Herringstad

Hej Ib,

Har haft nogle e-mailproblemer. Har du fået billederne?

Mvh
Susanne

Ib Hansen

Hej Susanne,

Jeg har modtaget billederne. I øjeblikket forsøger at jeg få dem lidt forstørret så de bliver bedre at læse. Jeg forsøger mig frem - og det skal nok lykkes.

Endnu engang mange tak.

Mange hilsner
Ib

Susanne Herringstad

Ikke noget at takke for, jeg ville bare være sikker.