Fødsel opført i to kirkebøger

Startet af Christine Riber Thomsen, 31 Mar 2013 - 13:07

Forrige emne - Næste emne

Christine Riber Thomsen

Jeg har slået en slægtning Eskild William Petersen op i kirkebogen for Vor Frelser sogn i Esbjerg. Jeg har fundet hans fødsel d. 22. okt. 1920. Ude i bemærkninger står der følgende "Noteret i Varde S. kirkebog d. 19/9-1927.

Jeg har derefter slået ham op i Varde Sogns kirkebog og kan se, at hans fødsel er indsat. (Jeg kan se, at det ser ud til at de har fundet et hul til ham omkring hans fødseldato). I bemærkningerne i Varde sogns kirkebog står der "Noteret efter ønske af Varde Bys fattigudvalg"

Er der nogen som har en forklaring på, hvorfor dette er gjort? Familien har boet i Varde men flyttede til Esbjerg. De har fået et barn i 1916 i Varde og et i 1923 i Esbjerg, så det kan passe med at de har flyttet der imellem. Men hvordan kan det være, at man 7 år efter noterer i Vardes kirkebog efter ønske af fattigudvalget?

Eskild er født og døbt i Esbjerg.

Håber, at nogle kan hjælpe mig.

Gustav Jørgensen

Hej Christine
Jeg er også indskrevet i 2 kirkebøger, 1 fødsel på fyn, 2 dåb i sønderjylland og de er enslydende også med tilføjelser.
Mvh. Gustav

Hanne Fachmann

Det har med at gøre hvilket sogn det skulle stå for en fattigunderstøttelse.
Kan ikke lige se hvor moderen har boet 10 mdr. før fødslen.
Det kan du nok selv regne ud når du har datoerne.

Inger Toudal

Hej Christine

Prøv at læse denne tråd https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,55384.0.html

Forudsat altså at Loven af 1891 stadigvæk var gældende i 1920. Grunden til, at fødslen først bliver noteret 7 år senere i Varde kirkebog, kunne være, at familien først da får brug for hjælp fra det offentlige.

Efter 1891 er forsørgelseskommunen ikke automatisk den, hvor moderen havde ophold på 10-månedersdagen før fødslen. Den bestemmelse vedrører vist i øvrigt kun uægte børn?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hanne Fachmann

Fint så forklarer det mig efter § 16 - 17 og 18.
At min oldefar var under fattigforsørgelse af den kommune han var født i.
Jeg ved i øvrigt ikke mere om ham pt.

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Frederiksborg Slot, Nyhuse, mat. no 33a, 2, FT-1890, C2139
Niels Petersen 43 Gift Husfader Arbeidsmand ved forskjelligt Under fattigforsørgelse Grønholdt S (FA)
i 1880 bor han også i Nyhuset med kone og barn, der ses det at han er på forsøgelse
b]

Christine Riber Thomsen

Tusind tak for hjælpen. Det forklarer det jo.  ;D

Georg Brandt Christensen

Hej
Ofte kan man finde den samme fødsel i flere kirkebøger hvis barnet bliver født i et andet sogn end bopæls-sognet.
Hvis barnet f. eks. blev født på en fødselsklinik/hospital i et andet sogn end hjemsognet, men dåben sker i hjemsognet, vil dåben både være noteret i fødselssognet og i dåbssognet. Hvis der, i nummeret foran fødslen/dåben står 0 betyder det at registreringsinformationerne kommer fra et andet sogn.
Dette vil også ofte være noteret i Anmærkningene til registreringen.

Man kan også opleve at en konfirmation står i 2 kirkebøger hvis der er løst sognebånd til et andet sogn end bopælssognet. Dette er også set ved dødsregistreringer.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede