Folketællinger/hvor vil I anbefale jeg kikker?

Startet af Christina Jaenicke, 04 Jan 2011 - 21:58

Forrige emne - Næste emne

Christina Jaenicke

Jeg ved hun er født i Skt. Petri sogn i 1872, dette har jeg fundet i kirkebogen.
MEN jeg vil gerne finde forældrene også, hvilket ikke er så let.

så nu VIL jeg finde dem på folketællingerne, men på Dansk demografisk kommer de ikke frem, så nu vil jeg høre om I har et bud på hvor i de omkring liggende gader jeg kan kikke på Statens arkiver?
(eller er det helt håbløst at give et bud på hvor de kan være "fanget" på en folketælling?

Peter Kristiansen

I modsætning til de fleste andre sogne, så er Skt. Petri "sogn" ikke et geografisk defineret område, men er den tysk-lutheranske menighed i København - så nå man bruger Petri kirke, så kan man i princippet bo i hele København.

Folketællingen for København for 1880 er snart færdigtastet - så prøv at søge på DDA. Som amt skriver du København og som herred København (Staden). Og så husk at skrive = 1880 - og se hvad der kommer op.

Men hvis du har fødselen, så står der vel hvem forældrene er og hvor de bor? - Den adresse må du da kunne se i FT 1880 på AO?
M.v.h. Peter Kristiansen

Christina Jaenicke

Nej, jeg har desværre ikke adressen, for mor og far BURDE være i Tyskland og at datter er født i kbh, er kun endnu et spørgsmål som hænger nu..
jeg fandt hende ved et held da jeg søgte efter andet..

Er det Dansk demografisk data base du mener ?
Der kan jeg jo ikke vælge amt og herred  ???


Peter Kristiansen

Ja DDA er Dansk Demografisk Database (DDA = Dansk Data Arkiv)
http://www.ddd.dda.dk
Vælg "Folketællinger"
Vælg "Autocheck af område"
Vælg Amt og Herred

Indskriv personens navn (eller dele af det), hvis der kan være tvivl om stavningen, så vær kreativ. Jeg ville f.eks. aldrig søge på Jaenicke, men j%nicke eller lign.
Og nederst = 1880
M.v.h. Peter Kristiansen

Christina Jaenicke

Tusind tak for at du skære det ud i pap til mig  :)
jeg er kommet helt forkert ind på det før du skrev dette..
nu kan jeg søge  :)