hjælp til tydning af navn ved begravelse i Auning - var de ægtefæller ?

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 30 Mar 2013 - 13:57

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg vil gerne høre jeres mening om følgende:
Kirkebog 1753-1814, Auning sogn, Sønderhald herred, Randers amt, opsl. 51, 1757. øverst:

Jeg læser her: Den 11. februar, Peder Rasmussen og Chirstine .....   datter, begravne, begge gamle.

Jeg kan desværre ikke tyde hendes navn.   Endvidere tænker jeg på, om der er tale om ægtefæller, da de er nævnt under ét - altså samme dato og yderligere som om de hører sammen på en måde.

Ud fra andre oplysninger ved jeg, at Peder Rasmussen i 1718 fik en søn.  Det er stort set, hvad jeg har om ham - altså intet om hans kone f.eks.  Det er vanskeligt at sige noget konkret om hans alder, men dengang - i 1700-tallet - var man vel gammel omkring de 65 år ?  Jeg er selvfølgelig også lidt i tvivl om, hvorvidt det er den rigtige Peder Rasmussen, men stedet for begravelsen stemmer i hvert fald med, at han var fæstebonde i Auning.

Jeg hører gerne jeres mening om ovenstående.

Venlig hilsen
Dagny Salomonsen

Poul F. Andersen

#1
Hej,

Jeg læser hendes efternavn som: Espensdatter.

Der står endvidere "Død" ud for begge navne.
Det ser ud som om, at de er afgået ved døden nogenlunde samtidig, hvorved
begravelsen kunne være samme dag.
Venligst
Poul F. Andersen

dagny elisabeth salomonsen

Hej Poul.

Mange tak for dit svar.   Navnet Espensen lyder rigtigt - jeg mente selv, at det måtte starte med E ..
men det er ikke et navn, jeg tidligere er stødt på.   
Du har nok ret i, at der alene er tale om, at de er begravet samme dag - og ikke at de nødvendigvis har noget med hinanden at gøre.  Det vil jeg satse på.

Mange tak for hjælpen.
Dagny