Hjælp til tydning af kirkebog, en vielse.

Startet af Jesper Knud Friedrichsen, 30 Mar 2013 - 12:34

Forrige emne - Næste emne

Jesper Knud Friedrichsen

Jeg vil være meget taknemmelig for hjælp til tydning af følgende link:

Kirkebog, København, Sokkelund, Vor Frelser Kirke 1813 - 1835, opslag K05-21.A, tif. Det er side 170 i kirkebogen, og det drejer sig om den øverste anførsel nr. 62, copulerede.

Det er Carl Julius Friderichsen, bagermester ......., der bliver viet med Jomfru Frederikke Henriette Lund, gammel 28 ...... i Dronningensgade.

I rubrikken for forlovere kan jeg læse navnene Jens Lund og Valentin. Jeg har en formodning om, at der er noget militær eller toldvæsen i stillingsbeskrivelsen, men jeg kan ikke læse det.

I bemærkningsfeltet kan jeg læse den sidste del, "ifølge kongelig bevilling af 9. november 1829", men ikke den første del.

Det er Lund-familien, der interesserer mig. I november måned 1829 døde Friederichsens første kone, Ane Margrethe Lund, hvorefter den udmærkede bagermester straks gifter sig med Henriette Frederikke Lund. Jeg gætter på, at de er søstre, men jeg  har store vanskeligheder med at finde pigernes familie, hvorfor jeg tror jeg kan blive lidt klogere ved at kende til forlovere etc.

På forhånd mange tak for evt. bistand.
M.v.h.
Jesper Friedrichsen

John Hauerberg

Hej

Jeg læser

Carl Julius Friderichsen
Bagermester og Enkemand
i Dronningens Gade som
Enkemand i Lovbefalet
Alder.

Jomfrue Henriette Fre-
deriche Lund, Gam-
mel 28 Aar, i
Dronningens Gade

Jens Lund Inspek-
teur ved Frue
Arbeidshuus.
KrigsAssessor
Valentin

1829
den 14de
Vovembr.

hjemme i
Sognepræ-
stens Huus
ifølge Kon-
gelig Be-
villing-
af 9de Novembr
1829

Vh
John

Jesper Knud Friedrichsen

Hej John

Mange tak for hjælpen. Det bringer mig videre.

Med venlig hilsen
Jesper Friedrichsen