Handlingsforløbet 1864

Startet af Bruno Sørensen, 29 Mar 2013 - 17:49

Forrige emne - Næste emne

Bruno Sørensen

Hej
Jeg er lidt konfus over handlingsforløbet vedr. Slaget ved Dybbøl 1864.
Jeg søger svar på 8 regiments færder under 1864 - od især 1 st kompagni hvor min oldefar tjenestgjorde som menig nr 555.
Han var indkladt d 14 marts 1864-
Det fremgår at Dybbøl blev stormet d 17 marts og at man måtte overgive sig.
Men der er også et slag d 18 april   - det endelige slag.
Hvor mange gange blev det stormet ?
Og hvordan kan det være at det blev stormet 2 gange. fjenden trak sig vil næppe tilbage efter d 17 marts - og overlod det hele til danskerne igen
Jeg har søgt tidspunkterne for de forskellige kamphandlinger -men det er noget forvirrende - også hvad de forskellige regimenter foretog sig og hvor de var .
Der er flere links til det med regimenterne men det er mest 9 og 20 regiment -. de svar jeg har fået drejers sig mest om 8 regiment -bataljon - kompangni og det er nogen sammen blanding ag de forskellige begreber.
Der må da findes en eller anden for for optegnelse over de forskelige regimenters gøren og laden ..
Venlig hilsen
Bruno Sørensen

Ole Holst Petersen

Hej Bruno.

Årsagen til kamphandlingerne den 16.-17. marts 1864 var, at prøjserne ønskede kamplinien lagt foran skanserne som hovedfront, så man indledte et kraftigt bombardement af danske forposter efterfulgt af angreb på landsbyerne Ragebøl og Dybbøl. Danskerne lavede et fremstød ved Ragebøl, men vi tabte med flere hundrede faldne til følge, og frontlinien blev flyttet tæt op til skanserne.

Et nyt prøjsisk forsøg den 28. marts på erobring af ingenmandsland foran skanserne ender med dansk sejr, - den sidste i 1864-krigen.

Dette er et citat fra Tom Buk-Swinty: "Slagtebænk Dybbøl", og hvis 1864-krigen har din interesse, kan jeg anbefale bogen, da forfatteren har gjort meget ud af at forklare de forskellige regimenters placering i og bag skanserne. Der er også en omfattende litteraturliste, så du kan blive fuldt beskæftiget i lang tid fremover!

Med venlig hilsen
Ole
Alrø.


Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Niels Ole Dahl

Hej
Da jeg er igang med at indtaste en database over faldne i krigen 1864 og har indtastet 8 infanteriregiment
kan jeg oplyse at der kun ses døde og faldne som følge af slaget den 17 marts på Dybbøl, og faktisk et begrænset tab , feks. i 8 infanteriregiment , 1 kompagnie er der 7 døde ialt i hele krigen , 3 faldt den 17 marts ,1 meldt savnet den 17 marts, 1 død af typhus den 16 maj , 1 død af typhoid feber den 22 august.

Følg de døde det giver et billede af hvor de forskellige Infanteriregimenter opholdt sig.
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com