Valløby 1814-1851, evt. fejlskrift af alder

Startet af Judith Olsen, 04 Jan 2011 - 19:13

Forrige emne - Næste emne

Judith Olsen

Jeg har brug for garvede slægtsforskeres mening om nedenstående:

Valløby 1814-1851, opslag 202 – her vies den 22. oktober 1819 Hans Pedersen med Ane Jacobsdatter. Hun er anført som værende 20 år gammel.

Samme kirkebog, opslag 354, jævnførelsesregisteret anføres at Ane Jacobsdatter er konfirmeret, pag. 90 og copuleret pag. 115, svarende til opslag 168 og 202.

Samme kirkebog, opslag 168 ses konfirmationen af Ane Jacobsdatter, datter af husmand Jacob Nielsen, og her anføres at Ane er døbt 15. juli 1803.

Hjemmedåben og efterfølgende fremstilling i kirken af Ane ses i Valløby 1707-1814, opslag 152.

Hvis der er tale om samme Ane, ja så har hun kun været 16 år gammel ved vielsen, men præsten skriver 20 år.

Hvis der er tale om "fejlskrift" af alderen ved vielsen, så har jeg fundet skifte efter Ane's mor:
Ane Mogensdtr i Walleebye                  9 Feb 1806       pg 841
HUSB:    Jacob Nielsen inds
1 CH:    ... Jacobsdtr
[Vallo Stift skiftepr; Book 19 1791-1818; FHL film 50868]

Og efter hendes mors forældre:
Mogens Andersen = Angenette Jensdtr hmd i Walloebye            2 Nov 1809    pg 1022
CH:      Jens Mogensen
         ... Mogensdtr (dod) = Jacob Nielsen
            CH:  ane Jacobsdtr
guard: Hans Larsen gmd i Walloebye
[Vallo Stift skiftepr; Book 19 1791-1818; FHL film 50868]



Familien (Hans og Ane) er fundet i FT 1834:

Præstø, Bjæverskov, Valløby, Valløebye, En gaard, 42, FT-1834, B4645
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Lars Nielsen   31    Gift      Gaardmand   
Karen Pedersdatter   28    Gift      Hans kone   
Niels Larsen   2    Ugift      Deres barn   
Niels Hansen   18    Ugift      Tjenestekarl   
Johanne Andersdatter   24    Ugift      Tjenestepige   
Peder Jensen   10    Ugift      Tjenestekarl   
Hans Pedersen   42    Gift      Inderste og dagleier   
Ane Jacobsdatter   34    Gift      Hans kone   
Peder Hansen   13    Ugift      Deres barn   
Maren Hansdatter   11    Ugift      Deres barn   
Abraham Hansen   9    Ugift      Deres barn   
Inger Maria Hansen   2    Ugift   Deres barn   


Hans Pedersens kone, Ane, dør i 1843, Valløby 1814-1851, opslag 345, 43 år gammel.

Hvor sikker kan man være på, at præsten/degnen har skrevet forkert alder i 1819 ?
Og er der eventuelt andet der kan vise, at jeg har fat i den forkerte Ane ?

Venlig hilsen
En nybegynder – og lige om lidt medlem

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Eva Bjarnø

Nu er jeg også nybegynder, men det virker ikke helt sandsynligt, at præsten både lave fejl i navn og i alder. Ane og Anna

Judith Olsen

Hej Eva

Tak for din interesse.
Selvom jeg er nybegynder, så har jeg dog været igang i godt og vel et års tid (og det er ganske vist ikke så lang tid i forhold til de meget garvede forskere her i foreningen), men jeg har nu flere gange set, at navnet Ane skrives som Anne eller Anna, så der har jeg ikke lige umiddelbart set "udfordringen".

Du kan selvfølgelig godt have ret, men .....  :)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Eva Bjarnø

Hun er konfirmeret i 1813, dvs. hun er født omkring 1800, hvilket også passer med hendes alder i folketællingen og blev hun ikke gift i 19.
Så mon ikke det er de 16, der ikke stemmer.  ;)

Judith Olsen

Hej Eva

Ved vielsen i 1819 for Ane/Anna er en henvisning til pag. 209, svarende til jævnførelsesregisteret opslag 354, og her er Ane anført som konfirmeret på pag. 90 og viet på pag. 115 (opslag 168 og 202).
Der er ganske vist anført én Ane Jacobsdatter mere i jævnførelsesregisteret på pag. 209, men også hun er anført som viet på pag. 202 - og der er så vidt jeg kan se kun vielse af een Ane Jacobsdatter på denne side.

Det er derfor jeg er/har været i tvivl om det kunne være alderen ved vielsen der er forkert.

Men jeg kan godt se, at der i Kirkebogen 1736-1815, opslag 12-2 er anført konfirmation af Anna Jacobsdatter i 1813, og at hun er døbt 8/9 1798. Så selvfølgelig passer hun meget bedre aldersmæssigt.
Så skulle det altså være henvisningen til jævnførelsesregisteret ved vielsen, som er forkert  ???
Eller at angivelsen i jævnførelsesregisteret ud for den første Ane Jacobsdatter vedrørende vielsen er forkert ...

Nå, vil jeg i hvert fald arbejde lidt videre med den Anna Jacobsdatter, som du har fundet konfirmeret i 1813 - så tak for dit fund  :D

mh
Judith
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk