At være på slaveriet?????

Startet af Allan Søgaard Andreasen, 28 Mar 2013 - 16:44

Forrige emne - Næste emne

Allan Søgaard Andreasen

1840, folketælling: Maribo amt, Musse herred, Slemminge sogn, 1840, opslag 10

Næst nederst på opslaget ses Lise Christiansdatter, yderst til højre står der følgende:

"Manden paa Slaveriet, ernærer sig ved at gaa ud for Folk".

er der nogen, der ved, hvad det vil sige at være "på slaveriet"??

mvh.
Allan Søgaard Andreasen

Anne Mortensen



http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=834

http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=884

Jeg har set dit andet indlæg og prøvet at søge for at finde ud af hvad hendes mand hedder - kender du navnet ?

Prøv også  at søge ddd.dda
FT 1840
Maribo
%% %%
arrest
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Allan Søgaard Andreasen

Jep. Han hed Peder Olesen, han skullle være født ca. 1785, de blev gift i Fjelde kirke 16. apr. 1821 (Fjelde sogn, 1815-1843, opslag 113).
Om årstallet er korrekt ved jeg ikke, da årstallene for hende i de kilder jeg har kunnet finde svinger mellem 1779 og 1795, men en overvægt til det sidste.
Han blev også et sted benævnt som "glarmester". Om det betyder noget særligt ved jeg ikke, men jeg har flere gange i Jylland kunnet forbinde lige bestemt den stilling med natfolk.

Anne Mortensen

#3
Forslag:

Navn: Peter Olesen   Alder: 56   Civilstand: Gift
Erhverv: Slave  
Kilde: FT-1840  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Københavns Guvernement   Stednavn: Østervold - Stokhuusbygningerne
Matr.nr/adresse: No. 487, Slaveriet   Husstands-/familienr: 21   Indtastningsnr: D2986   Løbenr.: 688



Navn: Peter Olsen   Køn: M   Alder: 61   Civilstand: Gift
Erhverv: Slave   Fødested: Slesvig
Kilde: FT-1845  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Landetaten   Stednavn: Østervold Stokhusbygningerne No 487
Matr.nr/adresse: Slaveriet   Husstands-/familienr: 31   Indtastningsnr: C2732   Løbenr.: 831


Navn: Peter Olsen   Alder: 66   Civilstand: Ugift
Erhverv: slave   Fødested: Slesvig
Kilde: FT-1850   Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter   Stednavn: Østervold, Stokhuus bygningerne
Matr.nr/adresse: Østervold 487, slaveriet   Husstands-/familienr: --   Indtastningsnr: B5680   Løbenr.: 17194


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

#4
Det kan vel ikke være ovennævnte da Lise's mand er 60 år i 1834  ???

maribo, Musse, Fjelde, Kartofte Bye, et Huus, 35-F5, FT-1834, B9324
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peder Olsen 60  Gift  Inderste og Glarmester  
Lise Christiansdatter 49  Gift  hans Kone [Peder Olsen]  
Ellen Pedersdatter 13  -  deres Børn [Peder Olsen og Lise Christiansdatter]  
Ane Pedersdatter 11  -  deres Børn [Peder Olsen og Lise Christiansdatter]  
Marie Pedersdatter 8  -  deres Børn [Peder Olsen og Lise Christiansdatter]
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Allan Søgaard Andreasen

jeg tror det er ham, men jeg kan ikke forklare, hvorfor han pludselig er 60, når han egentlig kun burde være 50....
Min forbindelse er egentlig et barn af Lises første ægtekab med en Claus Jørgensen, død 1820 (Fjelde sogn, 1815-1843, opslag 150) (skifte: Maribo amt, Musse herredsfoged, skifteprotokol, 1819-1832, opslag 24-25) og så bliver hun gift med Peder Olesen i marts året efter (Fjelde sogn, 1815-1843, opslag 113).
Lises aldersalgivelser singer også helt vildt:

Ved indgåelsen af hendes andet ægteskab opgives hun til at være født i 1789, i folketællingen i 1834 i 1785, i folketællingen i 1840 i 1779, i folketællingen i 1845 i 1795, i folketællingen 1850 i 1795 og endelig i folketællingen i 1855 ligeledes 1795.
Ifølge disse kilder skulle hun så være født et sted mellem 1779 og 1795, men formentlig tættere på 1795 end 1779.

Jeg er klar over at dette ikke i sig selv er et argument, men måske et fingerpeg.

Jeg har ikke kunnet finde Claus og Lise gift, ej heller har jeg kunnet finde deres to børn: Hans Jørgen og Ane Sophie født. det er muligt, at de er født i Holsten, hvor også Lise ihvertfald opgives født. Lige som den Peder Olesen, du har fundet i slaveriet i Kbh.

Mine tanker kommer lidt tilfældigt, jeg håber du kan finde rundt i dem.

Mads Pagh Nielsen


Hej Allan,

Jeg tror det er den Peder Olsen (Glarmester), 63 år (1837), som findes i slaverullen for Københavns Stokhus her (se vedhæftede).

Heraf fremgår at han ankom 19. august 1837 og blev dømt til 5 år. Han blev i følge rullen løsladt d. 19. august 1842, så måske er det ikke den samme der fremgår af folketællingerne...

Mvh.

Mads Pagh Nielsen


[vedhæfting slettet af admin]

Mads Pagh Nielsen

Og dog... Her findes han indsat igen i 1843 - denne gang 70 år!

Mvh.

Mads


[vedhæfting slettet af admin]

Mads Pagh Nielsen


Han står i øvrigt to gange på listen over 'ærlige slaver' på denne side (se vedhæftede pdf).

Mvh.

Mads

[vedhæfting slettet af admin]

Allan Søgaard Andreasen

tusind tak forhjælpen. det var virkeligt flot.
Mange tak

mvh Allan