Selvmord 1860'erne/1870'erne - og Danmarks Statistik

Startet af Karsten Jacobsen, 04 Jan 2011 - 15:22

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Er der nogen, der har erfaring med forhørsprotokoller i forbindelse med selvmord i 1860'erne og 1870'erne og er vidende om, under hvilket navn hos (arkivskaber) Danmarks Statistik, de kan findes i Daisy? Konkret skal jeg bruge en rapport fra 1872.

I Daisy findes følgende:

Rapporter fra Københavns Politikammer om selvmord  1858 - 1858
Navn(e):
Rapporter fra Københavns Politikammer om selvmord (officielt)

Arkivserie:
Rapporter over selvmord  1885 - 1924
Navn(e):
Rapporter over selvmord (officielt)


Jeg har prøvet at spørge i Rigsarkivet, men fik det svar, at det kun var statiske indberetninger man fik fra retterne/politiet. Men, men... jeg ved ved selvsyn, at det var egentlige rapporter, der blev sendt til Danmarks Statistik, idet jeg selv har haft fingre i et selvmord i 1896 i sidstnævnte arkivalie ovenfor, og det var en "godtepose" af forhør af gud og hvermand i forbindelse med selvmordet.

MVH
Karsten

 

Leif Sommerdal

Jeg finder også disse i Daisy:

Fra   Til       Arkivskaber   Arkivserie   
1857 1858 Danmarks Statistik Indberetninger om selvmord 
1845 1895 Danmarks Statistik Selvmordsstatistik 
1859 1915 Danmarks Statistik Diverse vedrørende ulykker, dødsfald og selvmord 
+ nogle flere

Jeg skrev blot "selvmord" i Arkivskaber eller arkivserie
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Karsten Jacobsen



Hej, Leif!

Tak, for dit input, men...

Jeg har godt kendskab til dem, du nævner. Den første er uaktuel, fordi det er selvmord fra 1860'erne til 1870'erne, jeg søger, og allerhelst skal jeg som nævnt have fat i 1872.

Den næste er kun statistik, og det har jeg set ved selvsyn, da jeg har haft sagen mellem hænderne. Det er forhørene, jeg vil have fingre i, ikke statistik.

Den sidste er jeg opmærksom på og har bestilt tidligere i dag. Jeg har dog ikke store forhåbninger til, at den indeholder rapporter, da arkivalien spænder over et rigtigt stort tidsrum og i øvrigt ikke er særlig stor.   

Jeg håber konkret, at der er en slægtsforsker, som har fundet rapporten for et selvmord i Danmarks Statistik i overskriftens tidsrum og kan fortælle mig, hvad arkivalien hedder (fx kunne selvmord i nævnte tidsrum være arkiveret som almindelige journalsager, eller hvad ved jeg). Kort og godt tror jeg, at enten er selvmordsjournalerne fra 1859-1884 kasseret, eller også er de arkiveret under et navn, hvori selvmord ikke indgår (Jeg blev selv i sin tid dybt overrasket over at selveste forhørsprotokollerne vedrørende selvmord blev sendt til Danmarks Statistik!).

For god orden skyld skal det siges, at jeg har ledt efter samme selvmordsjournalsag hos Københavns Politi, men her viste det sig desværre, at materialet er kasseret.

MVH
Karsten   

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Karsten Jacobsen

Tak, Anne, men en fortegnelse er heller ikke tilstrækkeligt.

Jeg har styr på personen og kender lidt til omstændighederne ved selvmordet, herunder den formodede dato, og fundet af ham i en af kanalerne i København.

Jeg håber på at finde forhørsprotokollerne/rapporterne i forbindelse med hændelsen.

MVH
Karsten 


Karsten Jacobsen

Hej, Anne!

Jeg spurgte arkivaren først(!), men da han svarede, at det kun var statistik over selvmord Danmarks Statistik fik fra politikredsene/birkeretterne, og jeg vidste dette var forkert, qua jeg selv har haft en komplet selvmordsrapport fra 1896 med alle detaljerne, ned til den allermindste, i hænderne, i en kasse, som bugnede med adskillige andre detaljeret, beskrevne sager (fire store kasser for 1896 og 225(!) kasser i alt for hele arkivalien), vidste jeg, at svaret ikke var korrekt.

Det skrev jeg tilbage om til Rigsarkivet, men valgte at åbne en tråd om samme på DIS i håb om, at der var en slægtsforsker, der havde fundet en lignende sag i 1860'erne/1870'erne, og måske kunne fortælle mig, hvor disse gemte sig hos Danmarks Statistik (Enten gemmer de sig i andet materiale, så de ikke umiddelbart kan identificeres i Daisy, eller også er disse år for længst kasserede).

MVH
Karsten