Søger oplysn. om Frederik Vilhelm Pedersen fra Grensten, f. o. 1712

Startet af Erik Bjerre Fisker, 24 Mar 2013 - 19:18

Forrige emne - Næste emne

Erik Bjerre Fisker

Hej

Jeg søger forældre og øvrige oplysninger om Frederik Vilhelm Pedersen, som var bosat i Grensten i Middelsom Herred, Viborg Amt.

Han blev født o. 1712 og blev gift før 1758 med Anne Andersdatter Hvid fra nabosognet Helstrup, men jeg har ikke fundet vielsen. I kirkebogen for Ø. Velling, Helstrup og Grensten mangler vielserne fra 1752-62 desværre. Deres børn er døbt i Grensten Kirke, men jeg har ikke kunnet bruge fadderne som hjælp til Frederik Vilhelm Pedersens familie. Han og konen flyttede før 1787 til Ålum i Sønderlyng Herred, hvor de boede sammen med sønnen Peder Frederiksen, der senere blev skovfoged og bosat i Hesselbjerg Skovhus. Frederik Vilhelm Pedersen døde i Ålum og blev begravet 23/9-1792.

Er der nogen, som ligger inde med oplysninger om Frederik Vilhelm Pedersen?

Hilsen Erik

Erik Bjerre Fisker

Hej

Her er lige en tilføjelse vedrørende Frederik Vilhelm Pedersens kone Anne Andersdatter Hvid. Ifølge begravelsesindførslen i Ålum kirkebog 19/9-1794 skal hun være født omkring 1730, og ifølge folketællingen 1787 skal hun være født omkring 1727. Jeg har fundet hendes fødsel 13/7-1727 indført under Helstrup Sogn, som er nabosogn i samme pastorat som Grensten, hvor hun senere bor med manden. Hendes forældre står her som Anders Nielsen Hvid og Anne Nielsdatter.

I et skifte efter husmand Christen Nielsen Knap i Svinding i Ålum Sogn 18/10-1788 (Fussingø Godsarkiv)står hun anført som arving og er angivet at være næstsøskendebarn til ham. De øvrige arvinger anerkendte hende dog ikke som arving, da hun "var avlet af slegfred fader". Betyder det, at HUN er født uden for ægteskabet, eller betyder det, at HENDES FADER er født uden for ægteskabet? Hvis hun er født uden for ægteskabet, er Anders Nielsen Hvid og Anne Nielsdatter nemlig ikke hendes forældre, for de var ganske gift (i 1724), da de fik datteren Anne i 1727.

Er der nogen, der har en mening om dette, eller kender noget til Anders Nielsen Hvid i Helstrup?

Mange hilsner
Erik