ä bliver til ]a

Startet af Inger Buchard, 18 Mar 2013 - 10:50

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

.. og mere end det. Sp'rgsm[lstegn bliver til underscore og meget andet sjovt omkring s;rtegn og s;tningstegn.
Hvilken genvejstastekombination er jeg kommet til at ramme og hvordan kommer jeg tilbage igen. Jeg m[ jo have skiftet tastaturops;tning p[ en eller anden m[de

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jesper Skov

Du har skiftet til engelsk tastatur.

Hvilket styresystem har du?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Inger Buchard

Tak, Jesper

Styresystem: Win XP
Jeg bruger dansk tastatur, og problemet er (selvfølgelig) i mellemtiden løst med at genstarte pc'en.
Men hvordan skiftede jeg til engelsk tastatur? Det må være en tastekombination, der udløste skiftet, og det må så også være den hurtige vej tilbage til dansk tastatur, når det engang sker igen

Inger

Redaktør på DIS-Wiki

Peter Bøjesen Jensen

#3
Hej Inger

Se evt denne tråd som jeg havde for 1½ måneds tid siden:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,52905.0.html

Jeg har valgt Jesper Skov´s løsning med helt at slå det engelske tastatur fra. Så nu sker det ikke længere for mig :)

PS. ved ikke om fremgangsmåde kan være lidt anderledes for dig, da jeg har Windows 7
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Hans Poulsen



I håb om, at Jesper Skov har et forslag oppe i ærmet:

Mit tilfælde synes mere alvorligt end Ingers. I visse e-mails til og fra familie og venner, men ikke nær dem alle, fortsyrres teksten af tegn og underlige gerninger - navnlig i ord, hvor de specielle danske bogstaver æ,Æ,ø,Ø,å,Å optræder, men også visse andre steder. Jeg har sikret mig, at mit tastatur er dresseret til *dansk*, men næsten hver dag går det alligevel galt.

Nu og da bliver jeg så irriteret over uvæsenet, at jeg skriver på engelsk til personer, hvis modersmål er dansk, og selv om sammenligningen halter, kommer jeg altid til at tænke på et par linjer:

En Bondeknøs. som hedde Hans,
Der havde været udenlands..

Venlig hilsen til jer begge
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jesper Skov

Hej Hans.

Kan du komme med et eksempel på de mærkelige tegn?
Hvilket mail-program bruger du?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Inger Buchard

Fint med henvisningen til Peters tråd
Jeg tror, det er Alt + Shift, der skabte problemet. Det ligger indenfor rækkevidde af mine fumlefingre, og det trådløse tastatur er utroligt nærtagende - jeg må mene, det er både tryk- og varmesensitivt  ;)

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Poulsen



Hej Jesper


Tak for din tilbagemelding:

Umiddelbart før det 2-årige bilsyn den 5. ds. skrev jeg et par ord til en af mine naboers sønner for at spørge ham, om han ville støvsuge min bil, hvilket han gør nu og da.

Jeg indledte min e-mail til ham med denne sætning, som er vansiret af grimme tegn.

"PÃ¥  vej hjem fra Netto for en halv time siden løb jeg pÃ¥ din Mor, og vi fik som sædvanligt en hyggelige nabosamtale".

Nabosønnens svar-mail (*besvar*) led af samme skavank.

Win XP er styresystemet, og jeg benytter Outlook Express.

Se du nogen redning for en arme synder?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jesper Skov

I Outlook Express prøv

Instillinger / Læsning / Internationale indstillinger

Fjern fluebentet ved "Brug standardtegnsæt ..."


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Hans Poulsen



Tak for dit råd, Jesper. De kommende par dage vil vise, om de underlige tegn og bogstaver er manet i jorden.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag