Hjælp til Herredsret opslag i Arkiv Digital Sverige

Startet af Bente Juul Munch, 16 Mar 2013 - 19:35

Forrige emne - Næste emne

Bente Juul Munch

Hej


Jeg søger hjælp til at finde en dom fra Herredsretten i Sverige. Da jeg en kort tid var med i AD nåede jeg ikke at finde det korrekte opslag, og i dag hvor det er gratis er det heller ikke lykkedes mig.
Håber nogen vil fortælle mig hvilken Herredsret der er tale om. Om dommen i det hele taget kan findes i AD. Måske slå op for mig og skrive teksten fra dommen el.lign.

Jeg har før fået hjælp til at tyde en tekst, der var tilføjet til højre i en husförhörslängd ud for min forfader Anders Nilsson.

Det viste sig at han blev dømt i Herredsretten den 10. juli 1891.
Han blev dømt til at betale for lejemål og dømt til at betale til et barn. Det er denne dom jeg ønsker at finde.

Min forfader Anders Nilsson er født 12. august 1865 i Rinkaby, Kristiansstad län. Han boede til tider også i Åhus. Sidste flytning tilbage til Rinkaby, foretog han i 1890.

Jeg ved ikke om den Herredsret der er tale om er for Rinkaby eller Åhus - eller om det er samme Herredsret de to byer har.

Håber det er information nok til at hjælpe mig.

På forhånd tak
Bente Munch

Inge-Lise Trampedach

 Rinkaby har Villands Herredsret, men domsbøgerne går kun til ca. 1714
Åhus dombøger i Gärds Härredsret kun til 1879
Men se selv efter.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Bente Juul Munch

Tusind tak til Inge-Lise Trampedach for hurtigt hjælp.

Er der nogen der ved om man på anden vis kan se domsbøgerne fra 1891 for Herredsretterne der er nævnt.

Findes der et andet arkiv på nettet end AD der har opslag i domsbøger?
Kan man evt. se domsbøgerne det sted de befinder sig ved at rejse dertil?
Hvor findes de i givet fald?

Mange Tak
Bente Munch



Eva Morfiadakis

De finns på Landsarkivet i Lund.

En del finns på svar.ra.se

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Svar har ikke de Domsbøger, kun Gillbergs häradsrätt 1620-1858
Näs häradsrätt 1619-1858 på nettet.


Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Bente Juul Munch


Eva Morfiadakis

För att leta i domböcker måste man veta om det är en lagtima dom eller en urtima dom. Ibland innehåller boken. Häradsrätten hade en viss tid när den sammanträdde och domarna kallades lagtima. Sen kunde
rätten sammanträda utanför den bestämda tiden och då blev domarna urtima.
Ibland finns det namnregister ibland inte. Finns det inget namnregister är det ett stort arbete att leta efter en dom.

Jag skulle en gång leta efter om det fanns en dom betr. min morfars far. När jag fick in två böcker tillsammans nästan en meter tjocka gav jag upp.
Du har ett datum så då är det lite lättare. Kan du ge mig uppgift var jag kan läsa om domen? Kanske finns det något mer man kan ha nytta av.

Eva M
Eva M

Bente Juul Munch

Hej Eva M

Det eneste sted jeg har læst om dommen, er i en kommentar i AD se Rinkaby AI:8 husförhörslängd 1890-1899 Bild 243 Side 222.

Anders Nilsson står på linie 9. Helt ude til højre står kommentaren som starter med
Pig Maria Nilsson d. 20. maj 1891.
nr 11 ..........   ..10 juli ...

Jeg fik hjælp her i slaegtogdata til at tyde hvad det drejede sig om, men er endnu usikker på den rette ordlyd.

Bente M

Inge-Lise Trampedach

#9
Her er billedet af hvad der står i notatet, det drejer sig om en anmeldelse af dølgsmål, den 10 juli bliver han dømt til at betale underhold til barnet.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

Hava? anmält hinder för äktenskap och Häradsrätten under den 10 juli 1891 för lägesmål dömt till utgivande av fosterlön för till med henne sammanaflat barn.

Jag har letat i födelseboken efter barnet och på Nr 11 efter Maria N. utan att finna någon av dem.

Häradsrätten bör vara Villands. Annars hade det nog inte stått i Rinkabys hfl.

Anders Nilsson är Efter Socknen vilket betyder att han inte har någon fast adress i Rinkaby.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Födda i Åhus församling
                             1861 - 1894    
Datum   1890-02-25   

Barnet
Namn   Nils   Kön   man
Äktenskaplig börd   utom äktenskapet   Antal födda   

Namn   Maria Nilsdotter
Titel   piga
Ort   Horna
Ålder/födelseår   20

Jag kan inte finna något barn med en moder Maria Nilsson i Rinkaby. Däremot finns det ett barn i Åhus. Uppgiften om Häradsrätten kan faktiskt ha stått på hans inflyttningsattest från Åhus.

Eva M
Eva M

Bente Juul Munch

Endnu engang tak til Inge-Lise T. og Eva M. for jeres store hjælp.

Som jeg forstår jeres svar, så er en udflugt til Lund forestående, hvis jeg skal se om barnet Nils, født d. 25/2 1890 I Åhus, er det barn der er tale om. Det er vel den eneste måde at få vished på?

Nu kender jeg ikke reglerne og hvordan det foregår når der registreres ind- og udflytning, men når jeg ser registreringen i AD Rinkaby, Gustav Adolf B:2 (1877-1894) Ind Bild 69 sid 53, så står der kun årstal og ikke en dato. Desuden står der at Anders Nilsson flytter fra Åhus til 11 Rinkaby.

Anders Nilssons far, mor samt søster bor stadig 11 Rinkaby. Husförhörslängd (1890-1899) bild 118 sid 101. Hans far hedder Nils Nilsson Blixt (soldat) og moderen Hanna Persdotter. Søsteren står linie 24 Bengta Nilsdotter.

Kan det tænkes, at hvis han er forsvundet i Åhus i 1890, så vil han blive registreret i Rinkaby da hans forældre bor der. Han er jo ikke reg. på siden 11 Rinkaby, men derimod som Efter socknen. Der står også at han flytter fra Rinkaby til Åhus i 1891, men han står ikke reg. i Åhus på det tidspunkt. Dvs kan det tænkes at det ikke er ham selv der har reg. flytning, men myndighederne?

Noget der måske modsiger dette, er at hans søster Bengta Nilsdotter får en datter i 1892 og da hun døbes febr 1892, så er en af dåbsvidnerne en Anders Nilsson nr. 11. Hvis det er hendes bror, så har "min" Anders Nilsson været i Rinkaby i 1892.

Familie historien fortæller at Anders Nilsson rejste fra Sverige til Danmark for at undgå betaling til en søn. Jeg kan først finde ham da han får en datter sept. 1901, så han må senest have været i Danmark i slutningen af 1900. Han bliver aldrig gift, selv om han resten af sit liv lever sammen med datterens mor i Danmark og lader som om de er gift. Måske pga. dommen i Sverige?

Nå, det er jo gætterier - jeg må på udflugt til Lund.

Endnu engang tak.
Bente M






Eva Morfiadakis


Om han står som utflyttad till Åhus 1891 måste han ha begärt en utflyttningsattest till Åhus, men han kan ha försvunnit till Danmark. Man får titta i uflyttningslängden för Rinkaby. Där ska datum för utflyttning stå.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#14
Se: Rinkaby/Gustaf Adolf B:2 s. 59. Han flyttar 23/10 1891 till Åhus.

Han bör ha lämnat in sin inflyttningsattest någon gång i november i Åhus om han kom dit.Jag finner inte hans inflyttning?

Eva M
Eva M