Hvor søren er Jeppe Clausen i folketællingen for 1787?

Startet af Helle Rau Hartmann, 14 Mar 2013 - 18:18

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Min ane Jeppe Clausen blev født i Lindved, Sindbjerg Sogn, i 1742, som søn af husmand Claus Nielsen samme sted.

I Sindbjerg kirkebog kan jeg kun finde Jeppes dåbsindførsel og en 1 år ældre bror af samme navn, samt dennes død som ganske lille.

Jeg kan ikke finde andre børn i sognet, som har Claus Nielsen til far.
Jeg kan heller ikke findet nogen vielse i årene forud, og kender derfor ikke Jeppes mors navn.
Men da familien åbenbart var ret insisterende hvad angår navnet Jeppe, så antager jeg at moderen må have heddet Jeppesdatter.
Der må vel næsten også have været endnu en ældre bror til Jeppe, ved navn Niels.

Men jeg kan ikke finde noget i Sindbjerg kirkebog. Har bladret den igennem 2 gange fra 1600-tallet og frem til omkring 1800.

Jeppe Clausen bliver viet til den langt yngre Birtha Maria Nielsdatter fra Uldum.
Hun er født ca. 1760-62, som datter af husmand og skomager Niels Jensen og hustru Maren Hendrichsdatter, begge fra Hesselballe, Uldum.
Niels Jensen og Maren Hendrichsdatter ses viet i Langskov sogn 1760.
Jeg har fundet 2 søstre til Birtha Maria, begge født i Uldum, i 1766 og 1770.

Men hvor blev Jeppe Clausen og Birtha Maria Nielsdatter viet? Og hvornår?

Jeg kan IKKE finde Jeppe Clausen i nogen folketællinger overhovedet, i 1787, hvor han må have været omkring 45 år.

Kan nogen hjælpe med at opspore ham?

I Lindved, Sindbjerg Sogn, får Jeppe og Birtha Maria så et par tvillinger i 1791: Claus Jepsen/Jeppesen og Anne Mette Jepsdatter/Jeppesdatter.

Jeg kan efter dette ikke finde Anne Mette nogetsteds.
Men Claus Jepsen har jeg styr på. Han er min 2xtipoldefar, og bliver Jerlevs første skolelærer.

Det ser ikke ud til at Jeppe Clausen og Birtha Maria får flere børn.
I folketællingen for 1801 bor de med de da 10-årige tvillinger i Kollerup Sogn, Tørrild Herred.

Jeppe Clausen dør som husmand i Kollerup, 1803.

Birtha Maria gifter sig igen i Kollerup.

Mine spørgsmål:
1. Hvor opholder Jeppe Clausen sig i 1787, som ca. 45-årig?
2. Hvor og hvornår bliver han gift med Birtha Maria Nielsdatter (født ca. 1760, død 1822)?
3. Havde Jeppe Clausen mon været gift før? Og fik han andre børn?
4. Hvad blev der eventuelt af hans tvillingedatter, Anne Mette Jepsdatter?



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

I Uldum, 1746-1814, opslag 10 i 1788 er der en Jeppe Lauridsen Enkemand af Lindved og Birthe Marie Nielsdatter, der bliver viet.

Mon ikke det er dem.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#2
Vejle, Nørvang, Sindbjerg, Lund by, , 12, FT-1787, A2339

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jeppe Lauridzen   54   gift   Mand   Bonde og husmand   
Marie Elisabet Nielsdatter   46   gift   Kone      
Gertrud Jepsdatter   14   ugift   Deres ægte barn      
Mette Kierstine Jepsdatter   11   ugift   Deres ægte barn      
Maren Jepsdatter   8   ugift   Deres ægte barn      
Niels Jepsen   5   ugift   Deres ægte barn      
Dorthe Jepsdatter   2   ugift   Deres ægte barn      


Kunne være, dog passer alderen ikke helt.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jesper Skov

Ang. spørgsmålet om tidligere ægteskab, så

Kilde:  FT-1801 Kildehenvisning: 80 
Navn:  Jep Clausen Køn:  M
Alder:  60
Stilling i husstanden:  Mand Civilstand:  Gift
Erhverv:  Huus Mand med Jord
Sogn:  Kollerup Herred:  Tørrild
Amt:  Vejle Stednavn:  KollerupMark, Hyllesborg
Husstands-/familienr:  7 fam. Nr. ægteskab:  1
Indtastningsnr:  B9138 Løbenr.:  39


Det kan man dog ikke blindt stole på, ligesom man ikke kan regne med at moderen hed Jeppesdatter.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Der er selvfølgelig ham her

vejle, Tørrild, Kollerup, Kollerup Sogn, Skougaard, 2, FT-1787, C2113
Hans Boyesen 48  Gift Hosbonde Forpagter 
Maria August Rasmusdatter 38  Gift Madmoder   
Maria Christine Boyesen 11  - Børn af 2det ægteskab   
Henngetha Salvia Boyesen 10  - Børn af 2det ægteskab   
Christina Margaretha Boyesen!! 8  - Børn af 2det ægteskab   
Christina Bothilde Boyesen!! 6  - Børn af 2det ægteskab   
Henrich Hendrichsen 32  Gift Tienestefolk Auls Karl 
Jens Lauesen 30  Ugift Tienestefolk Ladefoged 
Christen Pedersen 18  Ugift Tienestefolk Kudsk 
Jacob Clausen 42  Gift Tienestefolk Hyrde 
Christen Andersen 42  Ugift Tienestefolk Hyrde 
Anne Mette Clausdatter 20  Ugift Tienestefolk Kokkepige 
Ane Astesdatter 20  Ugift Tienestefolk Bryggerpige 
Christine Marie Larsens 21  Ugift Tienestefolk Stuepige 


Hvem han er gift med, er ikke til at vide.

Har du fundet Birthe Marie i FT-1787?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Gitte Johansen

Vejle, Nørvang, Uldum, Uldum, , 10, FT 1787, A0116

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Morten Jensen   34   gift   Husbond   Gaardbeboer og kurvemand   
Birthe Jørgensdatter   41   gift   Hans kone      
Zidsel Sophie Thomasdatter   21   ugift   Datter af 1. ægteskab      
Thomas Thomasen   9   ugift   Søn af 1. ægteskab      
Jens Mortensen   4   ugift   Søn af 2. ægteskab      
Peder Mortensen   1   ugift   Søn af 2. ægteskab      
Karen Mortensdatter   6   ugift   Datter af 2. ægteskab      
Poul Hansen   29   ugift   Tjenestekarl   Tjenestekarl   
Birthe Marie Nielsdatter   21   ugift   Tjenestepige   Tjenestepige   


Måske hende.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Vejle, Tørrild, Kollerup, KollerupMark, Hyllesborg, , 7 fam., FT-1801, B9138
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jep Clausen   60   Gift   Mand   Huus Mand med Jord   
Birthe Maria Niels Datter   38   Gift   Hans Kone      
Claus Clausen   10   Ugift   Deres Børn      
Anna Mette Klaus Datter   10   Ugift   Deres Børn      
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Else Skovbo Jensen

Fra www.brejl.dk
377 Niels Jensen husmand i Hesselballe 10.3.1798 fol.95, 96.
E: Maren Henriksdatter. LV: Peder Christensen sst. B: Birthe Marie 36 g.m. Jeppe Clausen i Lindved, Malene 31 g.m. Jens Hansen husmand i Hesselballe, Anne Margrethe 27 g.m. Jørgen Jensen i gården.

                        Birthe Maries forældre bor i Hesselballe, der er Uldum sogn ( eller Øster Starup)
Kig efter vielsen i Uldum, er mit forslag.


med venlig hilsen
Else

Helle Rau Hartmann

#8
Mange tak alle sammen.

a.) Gitte:
Du skriver:
CitatI Uldum, 1746-1814, opslag 10 i 1788 er der en Jeppe Lauridsen Enkemand af Lindved og Birthe Marie Nielsdatter, der bliver viet.

Ja det par virkede oplagt, bortset fra at min Jeppe med sikkerhed hedder Jeppe Clausen og er født i 1742, med husmand i Lindved Claus Nielsen som far. Det KUNNE være en misforståelse af efternavnet, så det er blevet til Lauridsen her - MEN, du har - lige som jeg selv - fundet dette her par i folketællingen for 1787, og her ser vi, at hustruen Birthe Marie Nielsdatter må være født omkring 1741, og manden omkring 1733.

Det passer ikke med mit par, for min Jeppe Clausen er med sikkerhed født i 1742, og min Birthe Maria er opgivet som hele 18 år yngre end sin mand, i folketællingen for 1801. Desuden har jeg i kirkebogen fundet Jeppe Lauridsens hustru død, mange år før min Birthe Maria døde.

CitatVejle, Nørvang, Sindbjerg, Lund by, , 12, FT-1787, A2339

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jeppe Lauridzen   54   gift   Mand   Bonde og husmand  
Marie Elisabet Nielsdatter   46   gift   Kone

b.) Jesper: Ja, der er ikke noget der umiddelbart tyder på, at min Jeppe Clausen havde været gift tidligere. Ikke ud over hans ret høje alder. Han var mindst 18 år ældre end sin kone, og næsten 50 år gammel da deres tvillinger blev født i 1791.

Dén 'hyrde' du har fundet i folketællingen, passer nogenlunde i alder, men hedder ikke Jeppe som han burde. Det KUNNE jo så være en fejlskrivning eller fejltydning i folketællingen. Så dette bud er ret godt trods 'Jacob'-navnet.

3.) Gitte igen:

Den ugifte tjenestepige i Uldum KUNNE være min Birthe Maria, men så er alderen ikke helt rigtig.
Hun er for ung. Men igen, det kunne være en fejltydning i de håndskrevne folketællinger. Der kunne jo have stået 27 år i stedet for de 21. Det ville passe.

Dén folketælling du har fundet i Hyllesborg 1801, er min Jeppe og Birthe Maria, med deres tvillingepar.
Men dén havde jeg fundet i forvejen :-)

4.) Else Skovbo:

Dét skifte du har fundet i Brejls, havde jeg også fat i på et tidspunkt.
Det er bl.a. derfor jeg er sikker på hendes identitet, som datter af Maren Henriksdatter og husmand i Hesselballe Niels Jensen (som vist ved en af døtrenes dåb kaldes Niels Skomager, og som ved vielsen kaldes Niels Jensen Soldat, men ellers bare Niels Jensen i Hesselballe). Jeg har også fundet diverse relevante personnavne, som går igen som faddere og i folketællinger, og jeg har fundet Niels Jensens 3 døtre i kirkebogen som døbte.

MEN, Jeppe Clausen driller mig stadig....selv om jeg var heldig at finde hans dåb og faderens navn i aftes. Jeg var sikker på, at nu kunne jeg komme videre med ham, men nej. Han er en frækkert.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

#9
Hej Helle

Jeg tror heller ikke at 1787 er rigtig, men nu havde jeg fået den skrevet ind.

Jeg hælder også til, at der i kirkebogen er skrevet forkert ved vielse, og dog.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rau Hartmann

#10
Jeg er ved bevidstløs bladren i den til tider nærmest udviskede kirkebog stødt på forbløffende mange Birthe Maria Nielsdatter. Alle med forskellige forældre, i Uldum.

PS: Jeg har nu ledt efter vielsen for Jeppe Clausen og Birthe Maria Nielsdatter i både Uldum, Jelling, Hvejsel, Langskov, Kollerup og Sindbjerg, uden held....

De bør jo nok være viet lidt før 1791, hvor de får tvillingerne.

PS:

Jeg har ikke med sikkerhed fundet Birthe Maria Nielsdatter i ft1787.

Der er Gittes bud med den 21-årige ugifte tjenestepige.
Og der er hende her:

Vejle, Tørrild, Kollerup, Kollerup Sogn, Kollerup Bye, 11, FT-1787, C2113
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Hans Andersen   36    Gift   Hosbonde   Bonde og Gaard Beboer   
Birthe Maria Nielsdatter   29    Gift   Hans Kone      
Karen Hansdatter   5    -   Børn af første ægteskab      
Mariane Hansdatter   3    -   Børn af første ægteskab      
Giertrud Magdalene Hansdatter   1    -   Børn af første ægteskab      
Maren Pedersdatter   17    Ugift   Tienestefolk      
Hans Nielsen   9    Ugift   Tienestefolk

Men så skulle hun jo være enke med flere børn, da hun bliver gift med Jeppe Clausen, og den tror jeg ikke rigtig på.



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Nyt i sagen:

Den Birthe Maria Nielsdatter som blev fundet i folketællingen i 1787, Uldum, som ugift tjenestepige, ER min Birthe Maria.

Alderen på 21 år er netop fejlaflæst.
Der står helt tydeligt 24 år i de håndskrevne folketællinger.

Dermed kan alderen meget bedre passe med min Birthe Maria.

Derimod er den fundne Jacob Clausen IKKE min Jeppe Clausen.
Der står helt tydeligt Jacob, og ikke Jeppe, i de håndskrevne folketællinger.

Så det er stadig et mysterium, hvor min Jeppe Clausen har opholdt sig fra han bliver født i Lindved, Sindbjerg Sogn, i 1742, til han ses i folketællingen i Kollerup, 1801, som gift med Birthe Maria og far til et 10-årigt tvillingepar (som er født i Sindbjerg).

Det er underligt at jeg ikke kan finde parrets vielse, når jeg godt kan finde Birthe Marias vielse nr. 2 efter Jeppe Clausens død.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

#12
Kunne der stå forkert ved alder her?

Det ser godt nok mystisk ud med den aldersforskel.



Skanderborg, Nim, Hornborg, Kalhave Bye, , 18, FT-1787, B3837
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jeppe Clausen   27   Gift   Mand   Huusmand og grov Smed   
Maren Jensdotter   62   Gift   Hans Kone      



Ca. 8 km fra Hornborg til Sindbjerg.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rau Hartmann

#13
Ja ham har jeg også haft et godt kig til.
Men jeg fandt et slægtstræ på nettet, og heraf fremgår det, at denne Jeppe er født i Kolding.
Og resten af hans livsforløb passer heller ikke med min Jeppes.

Men jeg kunne snildt forestille mig, at de to Jepper kunne være beslægtede.
Der er fx også meget smede-væsen på min Jeppes slægtsgren.

Det er dog ikke lykkedes mig at finde forbindelsen mellem de to grene.

CitatJeppe Clausen, født i Kolding, fæster det hus i Kalhave, som Niels Pedersen Vingum fradøde og ægter enken Maren Jensdatter

Denne unge Jeppe med den gamle kone findes i øvrigt i folketællingen 1801 for Kalhave, Hornborg Sogn, Nim Herred, hvor konen er blevet 80 år!
Samme år har vi jo min Jeppe med kone og tvillingebørn i Kollerup.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

I Sindbjerg sogn, folketællingen 1787, finder jeg en Claus Jeppesen på 53 år, bonde og husmand og smed, gift for 4. gang. Hustru Karen Lauridsdatter, 43.
2 sønner på 7 og 4 år, Laust og Peder Clausen.

Jeg ved ikke hvordan de relaterer sig til min Jeppe Clausen, som i 1787 er ca. 45 år, - men der kunne vel være en form for slægtskab?

Der er også i samme folketælling en Hans Clausen på 34 år, og en Jeppe Lauridsen på 54, samt en Christen Jepsen på 50 år.

Spor efter min Jeppe Clausens far, husmand i Lindved, Claus Nielsen, finder jeg ikke.
Men han er vel også død i 1787.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ole Dorch

Du skrev: "Så det er stadig et mysterium, hvor min Jeppe Clausen har opholdt sig fra han bliver født i Lindved, Sindbjerg Sogn, i 1742,"

I Sindbjerg/Grejs 1769-1790 opsl. 226 - de sidste 2 linier kan læses at Jep Clausens kone i Lindved blev begravet 29 år gl. i forbindelse med at have født et dødfødt barn (7 maj 1786).

Så mon ikke han er blevet viet igen kort tid efter?

Du skrev også: "Spor efter min Jeppe Clausens far, husmand i Lindved, Claus Nielsen, finder jeg ikke."

Samme kb opsl. 204 kan læses at Claus Nielsen af Lindved blev begravet 87 år (eller 82 år) gl - d. 9 nov. 1783.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Helle Rau Hartmann

Ole, du har falkeøjne :-)

Tusind tak skal du have.

/Helle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#17
...nu hvor vi ved, at Jeppe Clausen mistede en ung hustru i Lindved 1786, så ER det jo lidt nærliggende at antage, at vielsen som Gitte fandt i Uldum - Jeppe LAURIDSEN, enkemand i Lindved, og Birthe Marie Nielsdatter, i 1788, alligevel er den rette? Altså med en fejlskrivning af efternavnet?

Kan det virkelig tænkes, at præsten har skrevet så meget galt?

Måske en tanketorsk, og Jeppe var jo også fra nabosognet, mens Birthe Marie var fra Uldum.

Da jeg ikke kan finde nogen anden relevant vielse nogetsteds, så MÅ det jo næsten forholde sig sådan.

CitatI Uldum, 1746-1814, opslag 10 i 1788 er der en Jeppe Lauridsen Enkemand af Lindved og Birthe Marie Nielsdatter, der bliver viet.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ole Dorch

Den nævnte vielse imellem Jeppe LAURIDSEN, enkemand i Lindved, og Birthe Marie Nielsdatter, skete 11/3 1788 - og ikke 1786:-).

Der fandtes faktisk en Jeppe LAURIDSEN - ikke i Lindved men dog Sindbjerg sogn, hvis kone døde i 1788.
Men hun blev begravet 25 juni 1788, så han er jo udelukket.!

Det er ellers ham her, med konen "Elisabeth":

vejle, Nørvang, Sindbjerg, Lund by, , 12, FT-1787, A2339
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jeppe Lauridzen 54  gift Mand Bonde og husmand 
Marie Elisabet Nielsdatter 46  gift Kone   
Gertrud Jepsdatter 14  ugift Deres ægte barn   
Mette Kierstine Jepsdatter 11  ugift Deres ægte barn   
Maren Jepsdatter 8  ugift Deres ægte barn   
Niels Jepsen 5  ugift Deres ægte barn   
Dorthe Jepsdatter 2  ugift Deres ægte barn   

Men - jo - en navneforveksling Lauridzen/Clausen lyder som en plausibel forklaring (især tilføjet lidt dialekt).

mvh.
Ole Fabricius Dorch   

Helle Rau Hartmann

Ja Ole, du har ret. Jeg opdagede det også lige - at det var 1788, og ikke 1786.
Men du kom mig i forkøbet, inden jeg fik det rettet i teksten.

Ja det var præcis den Jeppe Lauridsen jeg havde tjekket på et tidspunkt, og forkastet - derfor troede jeg i første omgang ikke på den vielse som Gitte havde fundet.

Men da der jo står enkemand i Lindved, og alt andet end Lauridsen-navnet passer fint, så er jeg også nået frem til, at der må være sket en lille navneforveksling i Uldum-kirkebogen.

Det MÅ være mine aner, der bliver viet i Uldum 1788.

Jeg ved så ikke om de eventuelt har fået et barn der døde, inden de får tvillingerne i 1791.
Men det er jo for så vidt også lige meget.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Vil lige tilføje, at dén Jeppe Clausen som vi på et tidspunkt kom ind over, som var grovsmed i Kolding og født i Kolding (i 1760), HAR faktisk en slægtsforbindelse til min egen Jeppe Clausen.

Men ikke på den måde, jeg troede.

CitatSkanderborg, Nim, Hornborg, Kalhave Bye, , 18, FT-1787, B3837
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jeppe Clausen   27   Gift   Mand   Huusmand og grov Smed   
Maren Jensdotter   62   Gift   Hans Kone     

Denne Jeppe Clausen blev født 1760 i Kolding Købstad, og fæstede et hus i Kalhave, som Niels Pedersen Vingum fradøde, hvorefter han ægtede enken Maren Jensdatter, der var betydeligt ældre end Jeppe.

Den 13. april 1784 blev denne Jeppe Clausen udskrevet som udlært Grovsmed af Peder Halvorsen Søborg.

Peder Halvorsen Søborg var født 1714 i Søborg, Gilleleje, og var bysmed i Kolding Købstad.
Han blev i 1741 viet i Kolding, Sct. Nicolai Kirke, til MIN ane, Anne Clausdatter Huus, som var enke efter Jep Michelsen Smed, der OGSÅ var MIN ane, og grovsmed i Kolding.

Jeg stammer fra Anne Clausdatter Huus's og Jep Michelsen Smeds ældste datter, Anne Margrethe Jepsdatter, som blev født lige omkring forældrenes vielse i Kolding 1723.

Anne Clausdatter var datter af Smedemester Claus Huus i Kolding Købstad, som er min ane.

Anne Clausdatter og Jep Michelsen Smed havde også en søn, Claus Jepsen Huus Smed, som fik borgerskab i Kolding Købstad, men som opsagde borgerskabet her for at flytte til Ørum i Sindbjerg Sogn. I 1762 var han Borgersmed i Vejle Købstad, og han var gift hele FEM gange. Jeg har adskillige DNA-matches med hans efterkommere (han var jo bror til min ane, Anne Margrethe Jepsdatter).

Anne Margrethe Jepsdatter blev viet til min ane, Claus Nielsen, men jeg har ikke kunnet finde denne vielse endnu.
Claus Nielsen var husmand i Lindved, Sindbjerg Sogn, under Brandbjerg Gods.
Skulle nogen være efterkommer af ham, kunne de måske være interesserede i at vide, at han er min fars ane på den direkte mandlige linje, hvorfor jeg kender hans Y-haplogruppe, som er R-Z209, R1b1a2, R-M269, R-L51. (resultatet startede på ftDNA med at vise R-M269, med detaljerne R1b1a2, så en undergruppe R-L51, og til sidst en tilkøbt specificering, som sagde R-Z209).

Jeg, min far, min farfar og min farfars far og farfar stammer fra Jeppe Clausen, født 1742 i Lindved, Sindbjerg Sogn, som søn af Claus Nielsen og Anne Margrethe Jepsdatter. Denne Jeppe Clausen fra Lindved blev gift med min ane, Birgithe Marie Nielsdatter fra Hesselballe, Uldum Sogn.

Som det ses, var det ikke helt enkelt at spotte sammenhængen mellem disse personer, da der er navne-, sted- og erhvervs-sammenfald på tværs i familierne.

Ydermere har jeg adskillige DNA-match med efterkommere af BEGGE Jeppe Clausen'er, hvilket bidrog til stor forvirring hos mig.
Men nu er det hele faldet på plads, da jeg jo faktisk er blodsbeslægtet med BEGGE Jeppe Clausen'er. :-)


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle