DDD.DDA hvordan?

Startet af Helle Jespersen, 14 Mar 2013 - 09:15

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Jeg har kigget lidt på DDD.DDA da mange åbenbart har held med at finde det de søger af den vej.

Men jeg kan slet ikke finde de sogne jeg søger, ej heller de personer jeg går efter.
Fx i kirkebøgerne for Frederiksborg Amt. Her ville jeg søge i Horns herred. Men den findes ikke.

Dernæst, så ville jeg forsøge med Horsens. Findes ikke. Så ville jeg søge i Egernsund som ligger ved Broager under Sønderborg. Findes ikke.

Er disse ikke tilgængelige endnu eller gør jeg noget helt galt?

Det samme med folketællingerne.
Jeg ville søge i flere amter efter min morfar og oldefar. Oldefar, Karl Valdemar Knudsen, Og min morfar Verner Emanuel Knudsen. Min oldefar er født i Uglestrup og min morfar er født i Selsø.

Men selvom jeg vælger flere amter, flere årstal, og indskrænker navnesøgningen til for og efternavn uden mellemnavn, så finder jeg intet.

Hvad er det jeg ikke forstår ved databasen?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jesper Skov

Ang. kirkebøgerne, så er der næsten ikke indtastet noget endnu. Og jeg tror ikke, at "mange åbenbart har held med" dem.

Ang. folketællingerne, så er 1880-tællingen indtastet fuldt ud og meget af 1890 tællingen.
Hvis dine oldeforældre ikke levede i 1880, så kan du ikke være sikker på, at de er indtastet endnu.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Inger Buchard

Kirkebøger:
www.ddd.dda.dk finder du kun de (ganske få) indtastede kirkebøger.
Originalerne skal du finde på www.arkivalieronline.dk

Folketællinger:
www.ddd.dda.dk finder du de indtastede folketællinger, men det er vigtigt at vide, at ikke alt er indtastet.
Hvis dine oldeforældre er gamle nok, kan du finde dem i FT 1880, som er færdigindtastet. Senere end 1880 er det mere spredt.
Også her kan du gå til folketællingerne i original på www.arkivalieronline. Hvis du ved, hvor de er født, kan du bladre FT 1890, 21901, 1906, 1911, 1916, 1921, 1925, 1930 igennem. Su kender fødesognet, så det er til at overkomme.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Helle Jespersen

Se det hjalp allerede en del.  :) Jeg synes at have læst en del henvisninger til netop disse databaser, og forstod ikke hvorfor jeg intet fandt.

Men jeg tror mine slægtninge som jeg har søgt efter er lidt for "unge". Min oldefar er født 1891 og min morfar er født 1912. Så de er jo klart for unge kan jeg se i forhold til hvad der er fuldt indtastet.

Men de er vel ikke ved hver folketælling registreret i deres fødesogn? Blev man ikke registreret i det sogn man opholdt sig på tidspunktet for folketællingen?

Min morfar er født i Selsø i 1912 men jeg har ikke fundet ham i nogen folketællinger. Men jeg har fundet hans storesøster i 1911. Hun er født i 1910. Men det var så ikke i det sogn som min morfar efterfølgende bliver født i. Så jeg konkluderede, at de jo nok blev registreret der hvor de var bosat det år folketællingen blev lavet.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jesper Skov

Ja, man registreres der, hvor man bor.

Men når du ellers ved de vigtige ting om dem, så er det vel heller ikke så vigtigt at finde dem i folketællingerne?
Hvis det er, så kan du betale for en folkeregisterundersøgelse hos arkiverne, hvor man (måske) kan finde dem fra 1923 af.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Helle Jespersen

Mit problem er, at jeg kun ved hvor de er født. Men jeg kan ikke finde min morfars søskende.
Kun den ene har jeg kunne finde. Nemlig den ældste.

Jeg ved, at min oldemor og oldefar blev skilt, hvornår ved jeg ikke. Men i hvert fald så forlader min oldefar og morfar Sjælland i 1930 og drager mod Esbjerg, de skifter dog kurs i Fredericia, og ender på Als. Jeg har dem i en folketælling i 1930 på Als.

Men deres færden på Sjælland har jeg ikke. Jeg ved min oldefar var daglejre så de har jo nok nærmest været som normader der har flyttet en del rundt.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Lauge Jensen

Hej Helle

Du finder en oversigt over indtastede folketællinger her:

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php

Hilsen

Lauge

Vivi Winther

Hej Helle, lidt du måske har men det giver da en ledetråd til hvor de opholdt sig

Karl Valdemar Knudsen f 2 maj 1890
1889-1892 Lyndby, Voldborg, Roskilde opslag 3

Sofie Vilhelmine Nielsen f 7 juli 1891
1879-1891 Skibby, Horns, Frederiksborg opslag 48

Vielsen den 8 oktober 1910
Karl Valdemar Knudsen f 2 maj 1890 og Sofie Vilhelmine Nielsen f 7 juli 1891
1892-1911 Kirke Hylinge, Voldborg, Roskilde opslag 149

Børn:

Verner Emanuel Knudsen f 26 oktober 1912
1906-1922 Selsø, Horns, Frederiksborg opslag 17

Hvor mange børn skulle der være??

Fandt dette på http://www.alsnissen.dk/  FOLKETÆLLINGER NORDBORG AMT \ FT1930 Holm 

karl valdemar knudsen   M 02.05 1890   S Kirke Hyllinge   Kirke Hyllinge   fodermester

søn
verner emanuel knudsen, M 26.10 1912 U   Haveh. ved Selsøgd Selsø   København  Tjenestekarl   landbrugsmedh.   

De er begge på Als men ikke samme sted.

Hvor er din morfar blevet viet??

Håber det er noget af det du kan bruge, held og lykke

Mvh

Vivi


"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Helle Jespersen

Hej vivi
Tak for din søgen.   :)

Jeg er nået til min tip oldefar. Kristian knudsen i voldborg sogn. Jeg har fundet fødested på både min morfar og oldefar.

Min morfar og oldefar endte på als i holm. En på damgade på en gård og den anden på en gård på baumbjergvej.

Min morfar blev først viet i oksbøl kirke ved nordborg med clara barthel. Hun døde i 1942. Dernæst blev han borgerlig viet med min mormor i 1945 i sønderborg. Min oldefar blev skilt på sjælland og efterfølgende mener det var i enten 1932 eller 1935 blev han igen gift i nordborg med en dame der hed karthe.

Jeg mener der skal være fire børn i alt. Har fundet en søster i 1910. Min morfar er født 1912. Så skulle det være en eller to mere. Desværre blev jeg for sent bekendt med at den yngste bror levede endnu. Fik først at vide for nylig at han døde lige før jul. Han blev vist 86.

Hvordan har du fundet de har oplysninger? Jeg har kigget folketællinger men kun fundet min morfars søster og mor i en af dem på sjælland ellers har jeg intet fundet på dem ud over deres fødselsdata. Og så folketælingen i holm. Min onkel havde nemlig fortalt mig, at de var endte her så jeg startede med at få kortene lagt her. Men jeg kender som sagt ikke deres færden på sjælland og heller ikke hvorfor de valgte at tage til als.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Vivi Winther

Hej Helle, hvordan jeg gør, kan jeg ikke forklare jeg søger bare, kan vi ikke kalde det rent held  ;)

Din morfars første hustru kunne det være hende her, med mor og søskende FT 1921

33   1   Auguste Zibas   K   19.08   1881   EK   Lykken/Østpreussen   Broballe   husmoder   
2   Walter Ernst Barthel   M   11.12   1911   U   Broballe   Broballe   søn   
3   Rudolf Bernhard Barthel   M   28.08   1913   U   Broballe   Broballe   søn   
4   Auguste clara barthel   K   23.12   1914   U   Broballe   Broballe   datter

Jeg kan dog ikke finde vielsen i Oksbøl.

Når du skal finde noget på als er denne side den bedste http://www.alsnissen.dk/

Held og Lykke

Mvh

Vivi



"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Helle Jespersen

Tak vivi.  :)
Jo det er dem. Jeg havde data på moren og på clara men ikke på hendes brødre. Vidste de fandtes men havde ikke kunne finde dem i kirkebogen. Har sendt et brev til præsten i vores sogn for nogen tid siden, men han ligger i flytning da han går på pension. Så han har ikke haft tid til at finde det for mig.

Hvilke felter på ddd.dda udfylder du? Har på fornemmelsen at jeg måske udspecifisere for meget og at det er derfor jeg intet finder.

Og i de her tilfælde hvor du fandt de her ting, er det da folketællinger eller kirkebøger du har brugt.
Vil jo gerne have det til at virke for mig også.   :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Ellen Østergaard Gravesen

Jeg blander mig lige - undskyld  :) Med hensyn til at søge kan det tit betale sig, at søge bredt og f.eks. erstatte nogle bogstaver med tegn. F.eks. skrive %rine, hvis man søger en Katrine/Kathrine/Cathrine osv., da det ikke altid bliver skrevet ens i folketællingerne. Eller _arl, hvis man søger en Carl/Karl. % erstatter flere bogstaver og _ erstatter et enkelt. Nogle gange skal man tænke meget kreativt - især i de ældre folketællinger, kan der være MEGET sjove stavemåder...
Håber det kan være en smule til hjælp - og undskyld hvis jeg ikke har fået læst tråden ordenligt, så jeg svarer på noget helt forkert :-)

Mvh. Ellen Østergaard Gravesen

Vivi Winther

Hej Ellen, Tusind tak det var den forklaring jeg havde svært ved at skrive  ;), stor hjælp til Helle.

Til Helle, jeg bruger kirkebøger, såfremt det er folketællinger vil der stå FT og årstal, her bruger jeg også Alsnissen.dk

Klara Augusta Knudsen f Barthel fdt 23 december 1914 død 23 november 1942
1928-1944 Oksbøl, Als Nørre, Sønderbrg opslag 254
Da bor de i Svenstrup

Hendes fader er død i Rusland 1915 http://www.dk-gravsten.dk/kirkeg/Oksboel.php her kan du se den stor mindeplade samt familiegravstedet.

Johannes Walter Barthel og Hustru Augusta f Zibas

Børn:
1898-1927 Oksbøl, Als Nørre, Sønderborg
Ernst Walter Barthel  11 december 1911  opslag 30
Bernhard Rudolf Bathel f 28 august 1913 opslag 34
Klara Augusta Barthel f 23 december 1914 opslag 97

En hel historie fra 1914- vedr. Johannes Barthel med famlie
http://www.jessenb.dk/OksboelSogn/Oksboel/Siderne/Oksboelvej/AP_Oks_22.htm

Dette link til hjemmesiden skal du prøve at bladre rundt på, der er meget og man kan selv print bøger ud derfra  ;)

http://www.jessenb.dk/OksboelSogn/sognestart.htm

Det var lige lidt mere, som jeg håber du kan bruge

Mvh

Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Helle Jespersen

Hej Vivi.
Tak for dit fine svar. :)

Jeg har læst om huset de boede i, her i oksbøl. Og kan se, de købte huset i 1914.

Under alsnissens hjemmesiden da har jeg fundet familien i to folketællinger.

Under 1921 Broballe, mjels, Oksbøl,
33 1 Auguste Zibas K 19.08 1881 EK Lykken/Østpreussen Broballe husmoder 
2 Walter Ernst Barthel M 11.12 1911 U Broballe Broballe søn 
3 Rudolf Bernhard Barthel M 28.08 1913 U Broballe Broballe søn 
4 Auguste Clara Barthel K 23.12 1914 U Broballe Broballe datter   

Men i 1925 ser den sådan her ud:
FT 1925 Broballe 
1 1 Auguste Bartels K 19.08 1880 EK Tyskland Broballe husmoder pension arbejderske
2 Ernst Walter Bartels M 11.12 1911 U Broballe Broballe søn 
3 Bernhard Rudolf Bartels M 28.08 1913 U Broballe Broballe søn 
4 Klara Auguste Bartels K 23.12 1914 U Broballe Broballe datter

Det jeg bemærker, er at huset er benævnt forskelligt. i 1921 har det matr. 33 og i 1925 har det matr. 1

Men Bent Jessens hjemmeside siger, at de har boet i huset udafbrudt siden 1914 og indtil den sidste døde i 1993. Men huset kan vel ikke have skiftet matr. nummer?

Men undre mig også over, at moderen står med to forkellige fødselsår.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.