Opslag i Memmerts hefte på landsarkivet i Aabenraa

Startet af Jørgen Staal Frøslund-Jensen, 14 Mar 2013 - 13:35

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Kan nogen hjælpe mig med et opslag på Landsarkivet i Aabenraa i Joachim Memmerts hefter om Hollænderfamilier i Danmark? Inger Burchard har allerede gjort noget af arbejdet – se slutningen af denne medelelse.

Jens Jørgen Pedersen Angel - jeg kender ikke hans døbenavn, da jeg ikke ved, hvor han blev født eller hvornår. Han blev forpagter af Lysemosegaard i Bovense Sogn, Svendborg Amt - lige som hans bror Hans Caspar Pedersen forpagtede Risingegaard i Flødstrup Sogn, Svendborg Amt. Jens Jørgen flyttede fra Lysemosegaard til Lundsgaard i Revninge Sogn, Odense Amt omkr 1720. I særlig grad omtaler Revninge kirkebog Jens Jørgen Angel som Hollænder.

Jeg efterlyser alle spor, der muligvis kan føre til brødrenes fødested - måske de nævnes i Joachim Memmerts hefte om Holländerfamilien in Dänemark,

Inger Burchard skrev:
Det hefte, der omhandler Sundeved, Als og Ærø kender ikke de to herrer.
Det manuskript, Memmert forfattede før sin død i dec. 2012, og som handler om Kongeriget, kender heller ikke de to.
Om de dukker op i et af de øvrige hefter, kan jeg ikke sige, men Hollændernavnet Petersen dukker op i flere godsområder, bl.a. i Oldenburg; med tilnavnet Angel burde du nok bede om opslag i heftet om Angel - det står på LA Aabenraa; jeg ejer desværre ikke hele serien, men de fleste hefter står på LAA
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS