Hvem er foreldrene til min Danske oldemor?

Startet af Erik Hennig-Till, 11 Mar 2013 - 11:23

Forrige emne - Næste emne

Erik Hennig-Till

Hei!

Jeg er en Norsk slektsforsker som leter etter foreldrene til min oldemor fra Danmark.

Min oldemor er:

Olga Amanda Olsen, Født 24. mai 1872, Død 12. august 1958 i Halden Norge.

Hun skal etter hva som er fortalt, være født i Svenborg på Fyn i Danmark. Det sies at hun der vokste opp på et barnehjem.

Jeg har forsøkt å lete i alle kirkebøker i Svenborg uten at jeg har funnet noe.

Hvis hun er satt bort på et barnehjem ved fødselen så lurer jeg på om det kan være et register på barnehjemmet. Jeg vet ikke hva barnehjemmet heter?

Kan det alternativt være et register på sykhusene på hvem som er født?

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hvem hennes foreldre er og hva som egentlig skjedde med min oldemor?

Alternativt er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger på hvor jeg kan lete etter denne informasjonen?

Tilleggsinformasjon: Hun ble gift med Knud Hendrik Christen Vilhelm Jensen, Født 23. november 1868, Lyngby, København. Deres første barn ble født i 1890 slik at de muligens ble gift før 1890.
I 1900 bodde de i Norge i Fredrikshald eller Halden som det heter i dag.

Hvis det er noen som kan hjelpe meg eller gi meg noen gode råd er jeg takknemlig.

Med vennlig Hilsen

Erik Hennig-Till
Norge

Eva Morfiadakis

Svendborg, Vindinge, Nyborg Købstad, Nyborg Kjøbstad, Nørregade 52, forhuus 1ste sal, 1, FT-1880, B0088
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Christensen 37  Gift gartner  Nyborg
Ane Henrikke Ziegler 41  Gift hustru  Nyborg
Johans Ziegler Christensen 2  Ugift søn  Nyborg
Olga Amanda Schmidt 7  Ugift pleiebarn  Nyborg
Knudsine Mortensen 42  Fraskilt syerske  Odense
Otto Georg Thorvald Mortensen 14  Ugift søn, skolebarn  Nyborg
Marius Christian Georg Mortensen 11  Ugift søn, skolebarn  Odense

Det kan vara henne här. Född i Nyborg.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

kbhv, Sokkelund, Lyngby, Lyngby, Et Hus, 187, FT-1880, C1033
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jens Jensen 42  Gift Arbejdsmand, Husfader  Vendsyssel
Catrine Emilie Jensen, født Madsen 43  Gift Husmoder  København
Knud Hendrik Christen Jensen 11  Ugift Deres Søn  Lyngby Sogn, Københavns Amt
Jens Christian Johannes Jensen 6  Ugift Deres Søn  Lyngby Sogn, Københavns Amt
Julius Otto Peter Jensen 3  Ugift Deres Søn  Lyngby Sogn, Københavns Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

#3
Amanda Olga Olsen bliver konf.

Svendborg
Nyborg 1881-1886
opslag 206
1886
født i Malmø ??
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Vivi Winther

Hej,

Ved FT 1880 Nyborg opslag 751 ser jeg det som hun kommer fra Malmø.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Eva Morfiadakis


1872-05-24






Barnet



Namn

Amanda Olga

Kön

kvinna



Äktenskaplig börd

utom äktenskapet

Antal födda

1






Paritet

2











Modern



Namn

Anne Marie Christine Olsen



Titel

fabriksarbeterska



Ort

Höken N. XXXIX



Ålder/födelseår

23


Född i Caroli församling i Malmö. Jag tror modern finns i Nyborg 1880. Det finns ett syskon.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis

ddss.nu

En syster Agnes Henriette är 30/10 1870 född i Köpenhamn och antagligen döpt i Caroli i Malmö. Ingen far uppgiven.

Anne Maria Olsen uppges komma från Köpenhamn. Det står inte var i Malmö modern bor.


Höken är kvarterets namn.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Svendborg, Vindinge, Nyborg Købstad, Nyborg Kjøbstad, Slotsgade 125a, forhuset, 1, FT-1880, B0088
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johanne Marie Jensen 63  Enke(mand) wadskekone  Ore sogn
Ane Marie Kjestine Jensen 31  Ugift jomfru  Nyborg
Agnes Henriette Schmidt 9  Ugift barn  Malmø, Sverrig
 
--------------------------------------------------------------------------------

Här är modern antagligen och systern i Nyborg. Varför flickorna heter Schmidt kan jag inte förklara.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

Tilleggsinformasjon: Hun ble gift med Knud Hendrik Christen Vilhelm Jensen, Født 23. november 1868, Lyngby, København. Deres første barn ble født i 1890 slik at de muligens ble gift før 1890.

Kan du oplyse hvad det første barn hedder og født hvornår ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis

#10
Agnes konfirmation finns i Nyborg opslag 197 (1881-1886). Modern är ugifta Anne Marie Christine Schmidt af Köbenhavn. Hon är född i Malmö men döpt i Malmö 15/9 1871.

Jag gissar att hon blivit Olsen i Malmö. På 1870-talet använde vi fortfarande patronym. Anne Maries far kan ha hetat Ole Schmidt.

Eva M
Eva M

Henrik Brandt

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 11 Mar 2013 - 12:46
Svendborg, Vindinge, Nyborg Købstad, Nyborg Kjøbstad, Slotsgade 125a, forhuset, 1, FT-1880, B0088
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johanne Marie Jensen 63  Enke(mand) wadskekone  Ore sogn
Ane Marie Kjestine Jensen 31  Ugift jomfru  Nyborg
Agnes Henriette Schmidt 9  Ugift barn  Malmø, Sverrig

Dette må være samme familie i 1860:

Svendborg, Vindinge, Nyborg Købstad, Lille Mellemgade, Nr. 101b. Snedker Knud Larsen, 163 - F2, FT-1860, D6355

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Ole Jensen   50   Gift   Husfader. Daglejer      København
Johanne Marie Jensen   44   Gift   Hans Kone      Ore Sogn, Odense Amt
Marie Jensen   11   Ugift   Deres Barn      Nyborg
Anders Jensen   6   Ugift   Deres Barn      Nyborg
Hendrik Jensen   2   Ugift   Deres Barn      Nyborg

Henrik Brandt

Svendborg, Vindinge, Nyborg 1847-1853, opslag 47:

Anne Marie Christine Olsen
født 17.12.1848, døbt 11.2.1849
Datter af Ole Jensen, Dagleier i Nyborg og Hustru Johanne Marie Christiansen

Eva Morfiadakis


Min förklaring att hon fått patronym i Sverige håller alltså inte. Schmidt måste i så fall vara faderns namn, men det står inte i födelseboken. Det är sällan man finner namnet på fadern vid den här tiden i Sverige.

Det man får göra är att titta i den så kallade husförhörslängden för kvarteret Höken som var ett område med arbetarebostäder för arbetare på Kockums Mekaniska Verkstäder. Husen revs på 1970-talet.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#14
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1962949&searchname=polit_simple

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3391489&searchname=polit_simple


Hennes födelse finns i Trinitatis opslag 228 (1867-1872). Fadern var cigarmager Heinrich Ernst Fredrik Schmidt. Hon bodde på Adelgade 49.

Det står att hon döptes i tyska församlingen i Malmö. Det var en gammal beteckning för Caroli församling.

Eva M

PS Cigarmakaren kan mycket väl ha varit i Malmö. Kockums hade också en tobaksfabrik.
Eva M

Eva Morfiadakis

Du finner deras vigsel i Skt Mathaeus den 17 november 1889, opslag 235 (1887-1891). Bruden har fått attest att gifta sig. Hon heter Olsen.

Sonen Jens Martin ... är född på den Kgl Födselsstiftelse 13/2 1892, opslag 235 (1891-1897).

Sonen Henry f. 27/6 1890 finner jag inte. I norska FT 1910 står det bara Danmark.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Johannes Henry Julius J. är född i Kongens Lyngby 27 juni 1890 (opslag 11, 1882-1891).

Eva M
Eva M

Mette R Francke

Hei

Ved Henry ( Johannes Henry Julius ) konfirmasjon i Halden 1890-1906 siden 364 , står det at han er døpt i Lyngby i København.

København Kongens Lyngby 1882-1891 , oppslag 111.

Mette
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

Eva M

Mette R Francke

Hei

Eva: Men du slo meg med 2 minutter  :D ;) ;)

Mette
Mette R Francke

Erik Hennig-Till

Tusen hjertelig takk til alle som har bidratt til å oppklare dette for meg. Nå har jeg mye å arbeide videre med. Spesielt vil jeg takke Eva som har lagt ned veldig mye arbeid for meg.


Til Anne Mortensen:

Tilleggsinformasjon: Hun ble gift med Knud Hendrik Christen Vilhelm Jensen, Født 23. november 1868, Lyngby, København. Deres første barn ble født i 1890 slik at de muligens ble gift før 1890.

Kan du oplyse hvad det første barn hedder og født hvornår ?


Jeg har all denne informasjonen fra før, men hvis du spør for at selv trenger informasjon så bare si ifra så skal du få denne informasjonen.

Hilsen Erik

Eva Morfiadakis

Hej!

Tyvärr har jag inte tillgång till de svenska kyrkoböckerna (de kräver ju ett abonnemang) men någon som har det skulle kanske kunna göra ett opslag i

Malmö Caroli AI:75 Höken XXXIX

Bor Anne Marie tillsammans med Schmidt bör han ju vara fadern till barnet. Före 1917 syns fädrar till utomäktenskapliga inye ofta i svenska kyrkböcker.

Eva M
Eva M