død men ikke registreret under døde

Startet af Susanne Andersen, 02 Jan 2011 - 14:36

Forrige emne - Næste emne

Susanne Andersen

Hej

Jeg står over for et mærkeligt problem. Jeg har fundet en af mine bedsteforældres dødfødte barn, men fandt ham dog kun under fødte, hvor han var registreret som dødfødt. Så ville jeg selvfølgelig finde ud af hvornår vedkommende blev begravet, men under de døde er barnet ikke blevet registret. Hvordan kan det være?

mvh. Susanne, Randers

Lis Steengaard Hansen

Hej Susanne

Kan han mon være begravet i et andet sogn ?
Venlig Hilsen

Lis Hansen

Leif Sommerdal

Prøv at give os nogle data - måske hjælper flere øjne
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Susanne Andersen

Hej

Det drejer sig om en dødfødt dreng som blev født og død samme dag den 9/3-1941, Sct. Peders sogn, Støvring herred, Randers amt. Han var søn af Frands Mourits Andersen og Jutta Elisabeth Jensen.

Jeg har kigget i Sct. Mortens sogn uden held.

Mvh. Susanne, Randers

Susanne Andersen

hej igen undskyld den 6/3-1941. Opslaget ligger under 51.
Det underlige er at de som er dødfødte, står ikke registret under døde.

mvh. susanne, Randers

Anne Mortensen

Opslagsnr. ??

Tilføjer - har nu set din rettelse.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Leif Sommerdal

Jeg har higget en del af registreringerne igennem.
For mig ser det kun ud til, at præsten har villet registrere nogen som døde, hvis de har været i live efter fødslen - altså mener han ikke at de dødfødte har været levende, så derfor bliver de ikke registreret som døde.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Susanne Andersen

Hej

Ja, det lyder underligt noget, at en præst gør det. Er det da lovligt?

mvh. Susanne, Randers

Leif Sommerdal

I dag ser det ud til at det er lovligt.
Jeg fandt følgende på http://www.spaedbarnsdoed.dk/for-foraeldre/regler/navngivning.html

Et dødfødt barn tildeles i forbindelse med registreringen af dødfødslen et administrativt CPR-nr., med henblik på optagelse i folkekirkens ministerialbog. Barnets køn skal oplyses i forbindelse med registreringen i kirkebogen. Dødfødte børn kan ikke døbes eller navngives, men forældrene kan give dem et kaldenavn. Hvis forældrene ønsker det, kan barnets kaldenavn indføjes i kirkebogens anmærkningsrubrik. Hvis der er foretaget en kirkelig begravelse, tilføjes også oplysningerne om dette i kirkebogen. Hvis barnet er dødfødt før udgangen af 22. graviditetsuge indskrives det kun i kirkebogen, såfremt en kirkelig handling har fundet sted. I dette tilfælde registreres kun oplysninger med direkte relation til den kirkelige handling. Så vidt muligt, skal barnets køn oplyses, med henblik på tildeling af et administrativt CPR-nr.

Det kunne tyde på, at barnet ikke var begravet kirkeligt.
Jeg har flere steder set en bemærkning om døde børn: "Ingen jordpåkastelse"
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Susanne Andersen

hej

ja jeg kan se hvad du mener, men alligevel burde de have registret dødsfald under døde selvom man ikke blev begravet som mange andre steder gjorde. Men hvis farmor havde født barnet for tidligt, så må det da stå i f.eks. sygejournaler, jordemoderprotokoller eller lignende.

mvh. Susanne, Randers

Leif Sommerdal

Hej

Jeg skal ikke kunne sige, hvad de burde have gjort.
Det er de gældende regler jeg citerede. Jeg har desværre ikke kunne find reglerne fra dengang.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)